مایکروسافت خطرات پیش روی تبلت سرفیس را به طور تلویحی پذیرفت

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت با معرفی تبلت سرفیس خود دل بسیاری از شرکای سخت‌افزاری خود را شکست. از سویی آنها که حساب ویژه‌ای روی همکاری با مایکروسافت باز کرده بودند و اصلا انتظار نداشتند این غول نرم‌افزاری خود پا به دنیای سخت افزار گذاشته و به رقابت با آنها بپردازد، از سوی دیگر عده‌ای از آنها چون ایسر از این موضوع دلخور شدند که مایکروسافت ابتدا طرح‌های آنها را دیده و با توجه به آنها محصول خود را طراحی نموده است. حال که ناامیدی همکاران مایکروسافت وارد فاز جدی شده و برخی از آنها به اندروید گوگل روی آورده‌اند، به نظر می‌رسد استیو بالمر و یارانش در صدد حفظ شرکای قدیمی بر آمده‌اند و به خطری که با آن مواجه شده‌اند اعتراف نموده‌اند.
تبلیغات

زمانیکه یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار به تولید کننده سخت افزار تبدیل می‌شود، خواه ناخواه شرکای سخت افزاری خود را از دست خواهد داد. این دقیقاً وضعیت حال حاضر مایکروسافت، غول نرم‌افزاری جهان است. چرا که پس از رونمایی از تبلت سرفیس همکاران سخت افزاری با نگاهی تردید آمیز به آینده همکاری‌های خود می‌نگرند.

مقاله‌های مرتبط:

    کار به جایی رسیده که مایکروسافت هفته گذشته در سندی که به کمیسیون سهام و اوراق بهادار امریکا ارائه کرد، خود به طور تلویحی این وضعیت جدید را پذیرفت و اعلام کرد که بیمناک به آینده چشم دوخته است. این کمپانی  در گزارشی که مربوط به نیمه دوم سال جاری میلادی است اذعان می‌کند که تبلت سرفیس به رقابت با محصولاتی می‌پردازد که شرکای سخت‌افزاری ما تولید می‌کنند و این موضوع موجب بروز خلل در همکاری آن‌ها با ما می‌شود.

    این گزارش که ذیل فصل مخاطرات تجاری آینده آمده است نشان می‌دهد مایکروسافت به خوبی می‌داند که حضورگوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها (با توجه به سلطه و نفوذ گسترده شرکت‌هایی چون گوگل و اپل) به شدت بازار آن‌ها را در معرض خطر قرار داده است.

    در این گزارش چنین آمده است:

    اغلب کاربران تمایل دارند برای انجام اموری که پیش‌تر صرفاً توسط رایانه‌های شخصی رفع و رجوع می‌کردند به چنین ابزارهای همراهی روی آورند. حتی اگر بسیاری این ابزارها را تنها مکملی برای رایانه شخصی خود بدانند، حضور بیش از پیش چنین گجت‌هایی موجب می‌شود تا جذب توسعه دهندگان به پلتفرم های معمول قبلی دشوار گردد.

    این نخستین باری است که مایکروسافت خطر جدی ابزارهای همراه را با چنین صراحت لهجه ای تصدیق می‌کند.

    عده‌ای این بیانیه را نوش‌داروی پس از مرگ سهراب برای مایکروسافت تلقی می‌کنند، چرا که مدت‌هاست به صورت مخفیانه به تولید تبلت سرفیس پرداخته است.

    این در حالی است که بنا به آمار و ارقام منتشره از سوی موسسه IDC و گارتنر، بازار فروش رایانه‌های شخصی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ راکد و با افت چشم‌گیری روبرو شده است. بنا به ارزیابی‌های کارشناسان، تقلیل سطح فروش تنها به دلیل تمایل بیشتر کاربران به خریداری گجت‌های جدید است.

    روزی که مایکروسافت از تبلت خود پرده برداری کرد، کارولینا میلنزیا از موسسه گارتنر گفت:

    معرفی تبلت سرفیس از سوی مایکروسافت موجب دشواری بیش از پیش تولیدکنندگان سخت‌افزاری برای رقابت در بازار تبلت خواهد شد، گرچه اپل از این قاعده مستثنی است.

    از سویی، تحلیلگران دیگری چون تام مینلی از موسسه تحقیقاتیIDC، معتقدند که شرایط مایکروسافت قدری غریب است. وی در خلال مصاحبه‌ای به این مورد پرداخت و ابراز داشت:

    شرکای تجاری دور نمی‌شوند و تنها مشغول تلاش در بازار تبلت های آندرویدی خواهند بود، بازاری که هنوز موفقیتی را برای آن‌ها به همراه نداشته است. علی رغم عدم خشنودی یاران استیو بالمر، آن‌ها به خوبی می‌دانند که حضور و بقای تولیدکنندگان و طراحان سخت‌افزاری با حیات مایکروسافت نسبت مستقیم دارد.

    بالمر بر ادامه همکاری‌ها تاکید دارد

    از طرف دیگر استیو بالمر، مدیر عامل شرکت مایکروسافت به تحسین و تمجید از شرکای سخت‌افزاری و برشمردن نقش اساسی آن‌ها در بازار پرداخته و اعلام نموده که هیچ نشانه‌ای از عدم همکاری آنها با مایکروسافت وجود ندارد.

     در کنفرانس شرکای تجاری جهانی (WPC) که دو هفته پیش در شهر تورنتوی کانادا برگزار گردید، ریچارد کارلزگار، ناشر مجله فوربس با آقای بالمر مصاحبه‌ای صورت داد. جالب اینکه مدیر ارشد مایکروسافت در این مصاحبه اختصاصی ابراز می‌دارد تبلت سرفیس تنها یک «نقطه عطف در طراحی» است که می‌تواند راهنمای خوبی برای طراحی شرکای سخت‌افزاری ما باشد و به هیچ وجه قرار نیست جایگزینی برای محصولات آن‌ها به حساب آید.

    بالمر معتقد است:

    سرفیس نمونه خوبی از نظر طراحی ا‌ست که جایگاهی خاص در اکوسیستم عریض و طویل ویندوز دارد. قرار نیست اهمیت کار صدها شریک فعالی که در حال همکاری با مایکروسافت هستند را از بین ببریم.

    در عین حال مایکروسافت هنوز اطلاعات بیشتری درباره تبلت سرفیس خود در اختیار رسانه‌های جمعی قرار نداده است. تنها می‌دانیم که سرفیس در دو مدل با ویندوز RT (مخصوص پردازنده‌هایARM) و ویندوز ۸ (مخصوص پردازنده‌های اینتل) ارائه خواهد شد. قرار است تبلت ضعیف‌ترRT در روز ارائه ویندوز ۸، جدیدترین سیستم عامل نرم افزاری مایکروسافت، عرضه شود. تبلت دیگر آن‌ها زودتر از اواخر ژانویه ۲۰۱۳ به بازار روانه نخواهد شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات