نقاط مثبت و منفی سرویس اینترنت گوگل

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷
مطالعه 5 دقیقه
گوگل، از سرویس ارائه اینترنت به کاربران با ویژگی‌ها و قیمت باور نکردنی رونمایی کرد.
تبلیغات

گوگل سرویس اینترنت خود را با سرعت دانلود و آپلود چشمگیری معادل با ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه عرضه می‌کند، که تقریبا ۱۰۰ برابر سریعتر از سرعت اینترنت اکثر کاربران دنیا است و این یعنی فعالیت هایی نظیر بافر و بارگذاری ویدئو ها یا بازی های آنلاین تأثیر زیادی رو سرعت اینترنت شما نمی‌گذارد و به کمک همین سرعت انجام  یک ویدئو کنفرانس با کیفیت HD به راحتی برای هرکسی امکان پذیر است و تمام این خدمات در کنار قیمت پایین این سرویس اتفاق می‌افتد.

کاربران خوش اقبال کانزاس سیتی (اولین شهری که این سرویس در آن ارائه می شود) بسته به پهنای باند مورد نظر خود تنها با پرداخت مبلغ ۱۲۰ یا ۷۰ دلار قادر به بهره گیری ازاین سرویس خواهند بود و البته ساکنان میانه غرب آمریکا نیز که هم اکنون در حال استفاده از سرویس ۵ مگابیتی هستند، با پرداخت ۳۰۰ دلار، می توانند از این سرویس به مدت ۷ سال استفاده کنند.

گوگل فایبر (نامی که گوگل بر روی این سرویس گذاشته است) بهتر از این نمی‌شود. مردم مصرانه منتظرند تا گوگل این سرویس را به شهر آنها نیز بیاورد.

با همه اینها، گوگل فایبر بدون نقص نیست. در اینجا به برخی از نقاط مثبت و منفی این سرویس نگاهی می‌اندازیم.

مثبت: واکنش ISP ها

رقابت به نفع مشتری است. با این سرویس گوگل، شرکتهای ارائه دهنده اینترنت یا مجبور به ارتقاء کیفیت خدمات خود هستند یا محکوم به تعطیل شدن!

برای مثال سرویس اینترنت ویژه شرکت Comcast به ازای ۱۰۰ دلار در ماه، به کاربران اجازه دانلود و آپلود به ترتیب با سرعت های حداکثر ۵۰ و ۱۰ مگابیت در ثانیه و بدون امکان استفاده از تلویزیون اینترنتی را می دهد.

 با گوگل فایبر ISP ها مجبور به کاهش قیمت سرویس ها خواهند بود، که خبری خوب برای کاربران است.

مثبت: عدم محدودیت در پهنای باند

کامکست که در حال حاضر سرویس دهنده پیشرو اینترنت در امریکا است، فقط در صورتی که کاربرانش از سرویس ویدئویی خودش استفاده کنند، برای استریمینگ ویدئو پهنای باند نامحدود در نظر می‌گیرد.

حال به سرویس گوگل توجه کنید: گوگل هیچ گونه محدودیتی در پهنای باند کاربران در هنگام استفاده از سرویس های ویدئویی نظیر Netflix یا Youtube در نظر نمی‌گیرد.

این عملکرد، فوق العاده است. علی‌الخصوص برای افراد ساکن در مناطقی که سرویس تلویزیون‌های کابلی هنوز وجود ندارد (نظیر مناطق روستایی) و دسترسی آنها به اینترنت پر سرعت تنها از طریق اپراتورهای تلفن همراه میسر است. در اینگونه موارد هم کاربر باید ویدئوهای آنلاین را فراموش کند مگر اینکه نگرانی از بابت هزینه های هنگفت انتقال دیتا نداشته باشد!

مثبت: کنترل از راه دور فوق العاده و امکان انتخاب یک Chromebook

نکسوس ۷، تبلتی عالی است، البته هم اکنون حتی یک عدد از (حداقل نسخه ۱۶ گیگابایتی) آن را در گوگل استور نخواهید یافت و همین مسأله باعث غبطه خوردن همه شهرنشیان آمریکا به ساکنان کانزاس سیتی خواهد شد، چون کاربرانی که درخواست سرویس گوگل فایبر به همراه Google TV می دهند، یک نکسوس ۷ رایگان نیز دریافت خواهند کرد که بوسیله آن و از طریق کنترل از راه دور قادر به استفاده از سرویس خود خواهند بود. تحت این شرایط دیگر ۱۶ یا ۸ گیگابایتی بودن آن اهمیتی ندارد، چرا که نیازی به حافظه ذخیره‌سازی ندارید.

علاوه بر این، گوگل برای کاربران سرویس گوگل فایبر، امکان خریداری یک دستگاه کروم‌بوک با قیمت ۲۹۹ دلار را نیز فراهم نموده است.

هر چند بعضی ها نسبت به این لپ‌تاپ وب محور دیدگاهی انتقادی دارند و البته در مقابل گوگل هم اعلام کرده بهبودهای قابل توجهی را در آن اعمال نموده است، ولی اگر بخواهیم منصفانه به این مسأله نگاه کنیم، هیچ کجا لپ‌تاپی تا این حد ارزان نخواهیم یافت.

مثبت: فضای ذخیره سازی زیاد

دستگاه DVR Box که به همراه تلویزیون‌های گوگل فایبر عرضه می شود، به کاربران امکان ذخیره سازی برنامه های مورد نظرشان را می دهد. این ست‌تاپ‌باکس مجهز به یک دیسک سخت ۲ ترابایتی (۲۰۴۸ گیگابایت) است، یعنی امکان ذخیره سازی ۵۰۰ ساعت ویدئو با کیفیت HD را دارد.

کاربرانی هم که فقط متقاضی سرویس اینترنت هستند، به یک ترا بایت فضا در گوگل درایو دست خواهند یافت و این بدین معنی است که در صورت نیاز تمام اطلاعات آنها بدون توجه به مکان و یا وسیله مورد استفاده برای اتصال در دسترس آنها خواهد بود.

Google-Fiber-pros-cons-1

منفی: خبری از کانال ورزشی ESPN نیست

ورزش دوستان احتمالا از شنیدن این خبر خوشنود نخواهند شد. اغلب مردم مشکلی با نبود کانالهای معروفی نظیر HBO ،TNT و یا Disney در تلویزیون های گوگل فایبر نخواهند داشت اما فاجعه نبودن ESPN، احتمالا برای بعضی‌ها بسیار دردناک خواهد بود.

به نظر می رسد این کانال کمپانی تایم وارنر، لقمه بزرگی برای گوگل محسوب می شود.

بنا به گزارش تایم هزینه اشتراک ESPN پنج برابر میانگین حق اشتراک سایر شبکه ها است.

خبر خوش اینکه گوگل در حال مذاکره با چندین شبکه دیگر برای تکمیل لیست خود است و هنگامی که فعالیت تلویزیون گوگل فایبر شروع شود، شاید گوگل چند برگ برنده دیگر نیز رو کند.

منفی: به این زودی ها منتظرش نباشید

پروژه گوگل فایبر در کانزاس سیتی، یک شبه اجرا نخواهد شد. قرار است گوگل ۹ سپتامبر برنامه زمان‌بندی و زمان اجرای پروژه برای هر متقاضی را اعلام کند.

راه اندازی سرویس متقاضیان از بالا به پایین لیست (بر اساس اینکه کدامیک زودتر برای راه اندازی اعلام آمادگی کرده‌اند) با سرعتی نه چندان زیاد و تا اواسط ۲۰۱۳ انجام خواهد شد.برای متقاضیان سایر کشورها، هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

منفی: از این پس گوگل واقعا همه چیزمان را می داند

همین حالا هم گوگل اطلاعات زیادی درباره کاربران خود دارد. چه زمانی آنلاین هستیم، چه چیزی می خریم و با گوشی اندروید خود به کجاها می‌رویم. بعضی ها با این مسائل مشکلی ندارند (و مثل گوگل) عقیده دارند که این موارد در نتایج بهتر جستجو و تبلیغات هدفمندتر به آنها کمک می‌کند.

اما سابقه گوگل در رابطه با حریم خصوصی کاربرانش آنچنان بی عیب و نقص نیست و به همین دلیل بعضی با این مسئله که گوگل اطلاعات تلویزیون نگاه کردن آنها را هم داشته باشد مشکل دارند. اگر این مسأله از نگرانی‌های شما هم محسوب می شود، حتما اطلاعیه رویه حفظ اطلاعات محرمانه گوگل را مطالعه کنید.

منفی: در حال حاضر اینترنت گیگابایتی ممکن است ناامید کننده باشد

کاربران این سرویس که تجهیزات چشمگیری ندارند و یا آن دسته از افرادی که قصد ارتباط با کسانی دارند که از امکانات سخت افزاری چندان خوبی برخوردار نیستند، احتمالا این سرویس زیاد برایشان جذاب نخواهد بود. چرا که تحت این شرایط نمی‌توانید از سرویس‌هایی نظیر مکالمه ویدئویی به شکل مناسب استفاده کنید. در چنین سرویس‌هایی باید هر دو طرف سرعت اینترنت بالایی داشته باشند. مساله این است که شما توانایی ارسال و دریافت ویدئو به صورت HD را دارید ولی فردی که با او مکالمه ویدئویی انجام می‌دهید این امکان را ندارد ودر نتیجه شما نیز از کیفیت بالای چت ویدئویی محروم خواهید شد.

واژه «ناامید کننده» به خوبی درباره تجربه چاتانوگای ایالت تنسی صدق می کند. جایی که  شرکت های عام المنفعه دو سال است که سرویس گیگابایتی «فیبر نوری در منزل» را با قیمت ۳۰۰ دلار در ماه تبلیغ می کنند.

با تمام این اوصاف در مقایسه با سرویس های کند و گران قیمت شرکت های ارائه دهنده اینترنت، گوگل فایبر دار شدن کانزاس سیتی شبیه به این است که این شهر در لاتاری دیجیتال برنده شده است.

نظر شما درباره گوگل فایبر چیست؟ اگر گوگل فایبر می‌توانست به ایران بیاید، متقاضی آن می‌شدید؟در کنار این سرویس آیا تلویزیون گوگل را انتخاب می کردید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات