دانشمندان موفق به ساخت تراشه شبیه‌ساز بدن انسان شدند

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران مؤسسه بیولوژیکی وایس دانشگاه هاروارد در حال کار بر روی پروژه‌ای هستند که می‌تواند دنیای آزمایشگاه‌های داروسازی و تحقیقات پزشکی را دگرگون سازد. محققین این موسسه در حال توسعه ریزتراشه‌ای هستند که کارکرد بدن انسان را شبیه‌سازی می‌کند و می‌توان در تحقیقات پزشکی به جای استفاده از موش‌ها و میمون‌ها، مطالعات را به شکل دقیق‌تر روی این تراشه انجام داد.
تبلیغات

این ریزتراشه‌ها که شبیه بدن انسان عمل می‌کنند، هم اکنون در مرحله توسعه و ساخت است. محصول نهایی شبیه بدن انسان نخواهد بود اما می تواند عملکرد اعضاء اصلی بدن انسان را شبیه سازی نماید.

مخترعین این محصول، امیدوارند که این ریزتراشه تبدیل به بستر اصلی تست و آزمایش داروهای جدید شده و جایگزینی برای آزمایش‌های روی بدن حیوانات گردد.

محققین مؤسسه بیولوژیکی وایس دانشگاه هاروارد با الهام از علوم مهندسی به تازگی عملکردهای چندین عضو بدن انسان نظیر ریه‌ها و روده را بر روی این تراشه پیاده سازی نموده اند.

این مؤسسه اعلام نموده اخیراً پروژه ای را جهت تولید و اتصال 10 عدد از این ریزتراشه ها به هم آغاز نموده که از این طریق  بتوانند ریز تراشه ها را در یک سیستم پیچیده‌تر بررسی کند. علاوه بر این، دانشمندان مؤسسه در حال ساخت کنترلری برای بررسی فاکتورهای بیوشیمی درون تراشه از طریق ارسال و دریافت مایعات به درون آن هستند.

بر اساس اعلام مؤسسه وایس، همانگونه که ریزتراشه های کامپیوتری دارای مسیرها و مدارهای الکتریکی هستند، این میکروچیپ هم دارای مدارهایی از کانال‌های توخالی ست که قادر به حمل مایعات گوناگون هستند.

 کانال‌های مذکور به کمک سلولهای انسان و به تقلید از اعضاء بدن در ابعادی کوچکتر بوجود آمده‌اند. برای مثال کانال‌های روده بازسازی شده روی تراشه، به کمک‌سلول ها و هسته‌های باکتری‌های مفیدی که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می کنند بوجود آمده‌اند. کانال‌های شبیه سازی شده علاوه بر این، به تقلید از حرکات عضلات روده جهت انتقال مواد غذایی در روده، منقبض و منبسط می‌شوند.

این میکروچیپ ها از پلاستیکی شفاف و قابل انعطاف ساخته شده اند که به دانشمندان جهت مشاهده و دنبال نمودن فعل و انفعالات درون ریزتراشه کمک می‌کند.

محققین امیدوارند که با ساخت تمام بدن بر روی اینگونه ریزتراشه‌ها، بستر مناسبی را برای آزمایش داروهای جدید ایجاد نمایند.

مؤسسه ملی سلامت (NIH)، در بیانیه‌ای اعلام نموده که این اختراع راهی ارزانتر و سریعتر برای آزمایش داروهای جدید خواهد بود.

مؤسسه وایس امیدوارست که این سیستم در مواقعی که داروهای جدید پس از آزمایش موفق روی حیوانات، نتیجه ناموفقی بر روی انسان‌ها دارند، بتواند جایگزین موش‌های آزمایشگاهی و سایر اعضای حیوانات گردد.

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا قراردادی 37 میلیون دلاری برای توسعه و تولید پروژه «بدن روی تراشه» با مؤسسه وایس امضاء نموده است و این در حالیست که پیش از آن نیز موسسه ملی سلامت جهت توسعه و تولید اعضا روی ریزتراشه قراردادی به مبلغ 13 میلیون دلار با این مؤسسه به امضا رسانیده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات