۷ ترفند هوشمندانه برای تمرکز بر کار و درس

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
برخی از ترفندهای قدیمی و جدید که هوشمندانه ما را در کسب تمرکز حواس یاری می‌رسانند، معرفی می‌کنیم و قدری در باب آن‌ها قلم فرسایی کنیم.
تبلیغات

فرقی نمی‌کند که یک خبرنگار فعال، دانشجوی سال اولی یا حتی پشت کنکوری باشید، در همه حال برای انجام امور محموله نیاز به کسب تمرکز ذهنی دارید. بهره از فناوری مدرن راهکار خوبی به نظر می‌رسد، البته باید مراقب باشیم حواسمان به زرق و برق‌های دنیایی دیجیتال پرت نشود. در ذیل برخی از ترفندهای کاربردی را برایتان فهرست کرده‌ایم.

هدفون بزنید: اگر ناچار به کار در محیطی شلوغ هستید برای تمرکز هر چه بیشتر می‌توانید هدفون به گوش بزنید. بدین ترتیب قادرید مادامی که موسیقی دلخواهتان پخش می‌شود به خوبی حواستان را بر موضوع کاری متمرکز نمایید. در چنین حالتی نه تنها دیگران کمتر حواستان را پرت خواهند کرد بلکه دید شما به محیط به دیدی تونل وار و متمرکز مبدل خواهد شد که فقط آنچه که در پیش رویتان می‌گذرد را مد نظر خواهید داشت. البته در انتخاب موزیک نهایت دقت خود را به‌خرج دهید و ترجیحا از ملودی‌های آرام استفاده نمایید.

خاموش کردن وسایلی که نیاز ندارید: پسر شجاعی باشید و مگر در مواردی که خدای ناکرده یکی از اعضای خانواده‌تان حالش وخیم است و بر روی تخت بیمارستان افتاده یا اینکه قرار است مهمانی از فرنگستان بیاید یا موارد اضطراری دیگر، گوشی تلفن همراهتان را در حین کار و تحصیل خاموش کنید. از این گذشته اگر واقعاً به فکر کار هستید توصیه می‌کنیم برنامه مسنجر، مدیریت ایمیل، فیس بوک و توئیتر و مواردی از این دست را نیز ببندید! ابزارآلاتی که از مهم‌ترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز در دنیای مدرن امروزی به حساب می‌آیند. حتی اگر بگویید که اراده کافی برای عدم بذل توجه به این موارد را دارید، سیگنال‌هایی که از این دستگاه‌ها منتشر می‌شوند می‌توانند به صورت ناخواسته شما را درگیر خود کنند. توصیه می‌کنیم اگر اموری انجام می‌دهید که نیاز به اینترنت ندارد، آن را نیز خاموش کرده و خیال خود را راحت کنید!

آنچه زمان شما را می‌کشد پیدا کنید: سرویس Rescue Time یکی از بهترین خدمات رایگان موجود در این رابطه است که سایت‌ها و برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید را کنترل کرده و نهایتاً با ارائه گزارش‌های کاربردی شما را از نقاط ضعف و آنچه که وقت شما را تلف می‌کند آگاه می‌سازد. البته نباید نگرانی به دل راه بدهید چرا که اطلاعات شما برای خودتان تماماً محرمانه باقی خواهد ماند. این گزارشات می‌تواند راهگشا باشد چرا که نشان می‌دهد چه میزان وقت را در کجا تلف می‌کنید.

سایت‌های مزاحم را در فهرست سیاه وارد کنید: اگر از بستر اینترنت برای برقراری ارتباط با همکاران و یا کسب اطلاعات بهره می‌برید؛ می‌توانید با بلوکه کردن سایت‌های حواس پرت کنی چون  فیس بوک، توئیتر و.. وقت ارزشمند خود را تنها به انجام وظایف محوله‌تان صرف نمایید. برای این منظور استفاده از افزونه LeechBlock در مرورگر فایرفاکس انتخابی هوشمندانه به حساب می‌آید. این افزونه روباه آتشین به شما اجازه می‌دهد سایت‌هایی که قصد بلوکه کردن شان را دارید در بازه‌ی زمانی خاصی تعریف کرده و پس از سپری شدن این زمان به آن‌ها دسترس دوباره داشته باشید. اگر از کاربران وفادار به گوگل هستید، می‌توانید افزونه StayFocused را بر روی مرورگر کروم نصب نمایید که تقریباً همین کارایی را دارد. با وجودی که نصب چنین افزونه هایی ممکن است قدری زمان‌گیر به نظر برسد، در بلند مدت موجب صرفه جویی زیادی در زمان شما می‌شود.

از چندین رایانه رومیزی یا لپ تاپ استفاده کنید: خب این راهکار تنها برای افرادی که استطاعت مالی خوبی دارند مناسب است. می‌توانید با خریداری یک لپ تاپ ثانویه! از آن تنها برای انجام تکالیف کاری یا تحصیلی کمک بگیرید. لطف کنید در این رایانه از نصب برنامه‌های حواس پرت کن اجتناب ورزیده و به یک واژه پرداز و سایر برنامه‌های کاری بسنده نمایید. راستی لزومی ندارد این رایانه رومیزی یا همراهی که تهیه می‌کنید بهترین جنس بازار باشد. می‌توانید با تهیه ابزاری ارزان قیمت و حتی نصب لینوکس یا سایر سیستم عامل‌های رایگان به مراتب از هزینه‌های وارده بکاهید. در درازمدت و با توجه به اینکه وقت ارزشمندتان را به کار اختصاص داده‌اید؛ عایدی حاصله می‌تواند هزینه‌های مربوطه را جبران نماید. ترفند ارزان‌تر استفاده از چندین میز کار در همان رایانه خودتان است. برای این مهم می‌توانید از برنامه Mission Contril در سیستم مک و Dexpot در ویندوز کمک بگیرید.

استفاده از حساب‌های کاربری گوناگون: یکی دیگر از ترفندهای ارزان قیمت استفاده از حساب‌های کاربری متعدد بر روی یک رایانه است. اگر واقعاً می‌خواهید از وقتتان بهره شایسته و بایسته را ببرید به این همه برنامه حواس پرت کن نیازی ندارید!  البته سختی کار اینجاست که باید با وسوسه ورود مجدد به حساب کاری اصلی‌تان مقابله کنید.

برپایی سیستم پاداش: اگر دوست داشته باشید می‌توانید برای اقناع روحی و روانی‌تان هم که شده پاداش‌هایی را برای انجام بهینه امور در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌شود به ازی هر ساعت کار مداوم 10 دقیقه از پاداش‌های غیر رایانه‌ای خود را بهره‌مند سازید. گوش کردن به موسیقی، قدرری ورجه وورجه، خوردن یک اسنک خوشمزه یا قدری میوه انتخاب های خوبی است فقط مواظب باشید زیادی خودتان را با این پاداش‌ها مشغول ننمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات