رویای پنجره‌های تولیدکننده جریان الکتریکی: پژوهشگران دانشگاه UCLA سلول‌ها خورشیدی شفاف می‌سازند

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
بدون شک هم اکنون نیز سلول‌های خورشیدی استفاده‌های زیادی در صنعت دارند، اما رویای داشتن خانه‌ای با پنجره‌هایی که انرژی الکتریکی خانه را تامین می‌کنند یا گوشی هوشمندی که صفحه آن علاوه بر آنکه نمایشگر است از نور خورشید برای تامین انرژی استفاده می‌کند نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌ای است که محققان دانشگاه UCLA در حال کار روی آن هستند: سلول‌های خورشیدی شفاف!
تبلیغات

تا روزی که سلول‌های فتوولتائیک شفاف (فرایند تولید اختلاف پتانسیل الکتریکی از نور خورشید) بتوانند روی گوشی شما قرار گیرند زمان و کار زیادی مانده است، اما امیدتان را از دست ندهید. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) در حال کار روی یک سلول خورشیدی شفاف هستند که نمایانگر پتانسیل عملی شدن این ایده است. این تیم موفق شده دستگاهی را بسازد که نور مادون قرمز (فروسرخ) را با استفاده از نوعی سلول خورشیدی پلیمری جدید به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. نمونه‌های کنونی با میزان شفافیت ۶۶ درصد (کاملا شفاف نیست ولی به میزان کافی واضح است که بتوان سوی دیگر را به راحتی دید) در تبدیل انرژی راندمان ۴ درصدی دارند.

بنا به مطالعه‌ای در ACS Nano، این تکنولوژی می‌تواند در «فتوولتائیک‌های یکپارچه با ساختمان یا شارژر‌های فتوولتائیک یکپارچه با دستگاه‌های الکترونیکی همراه» مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این تکنولوژی می‌تواند روزی در ساخت پنجره‌های انرژی خورشیدی و یا گوشی‌های هوشمند جذب کننده انرژی خورشید استفاده شود. اما فعلا خیلی هم هیجان زده نشوید. این تکنولوژی هنوز راه زیادی تا تحقق و به ثمر نشستن این رویاها در پیش دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات