آیا هنوز لقب بهترین تلفن اندرویدی بازار برازنده گلکسی نکسوس است؟

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
مطالعه 9 دقیقه
بهترین گوشی اندرویدی بازار کدام است؟ آیا نکسوس گوگل بهترین انتخاب فعلی است؟
تبلیغات

زمان زیادی از معرفی آخرین الگوی گوشی‌های اندرویدی یعنی گلکسی نکسوس می‌گذرد. سری نکسوس علاوه بر دارا بودن قدرت سخت‌افزاری مناسب به بهترین شکل توسط گوگل حمایت می‌شود. گوگل این سری از گوشی‌ها را به کمک تولید‌کنندگان سخت افزاری مطرح دنیا به بازار عرضه می‌کند. اما با عرضه سوپر گوشی‌های هوشمندی همانند HTC One X و Samsung Galaxy S III، فروش گلکسی نکسوس نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت‌. اما گوگل با ارایه آخرین نسخه اندروید یعنی آبنبات پاستیلی و به‌روز رسانی گلکسی نکسوس خود به این سیستم عامل جذاب جان تازه‌ای به آن بخشیده است. در این مقاله قرار است رقابت گلکسی نکسوس و دیگر رقبای قدرتمندش را در دو دیدگاه متفاوت از دو نویسنده فنی بررسی کنیم.

اواخر سال قبل، با معرفی گلکسی نکسوس، اتفاق بزرگی در میان غوغای گوشی‌های اندرویدی به وقوع پیوست. بزرگی این اتفاق به حدی بود که به سادگی توسط منتقدین قابل انکار نبود. گلکسی نکسوس به همراه سیستم عامل رشد یافته اندروید ۴.۰ (ساندویچ بستنی) با تغییرات بسیار مهم نسبت به نسخه پیشین ارایه شد. این گوشی افتخار آن را داشت تا تنها اندرویدی بازار باشد که برای مدت زیادی در برابر سکوت دیگر تولیدکنندگان همنشین جدید‌ترین دست‌پخت گوگل در سیستم عامل موبایل باشد.

اما حالا، HTC، سامسونگ و ال‌جی محصولات متنوع با سخت‌افزار قدرتمند که سیستم‌عامل ساندویچ بستنی را به یدک می‌کشند در دست تولید دارند. اما انگار گلکسی نکسوس آنچنان تحمل رقیب قدرتمند‌تر از خود را ندارد و بدین ترتیب درست در بهترین زمان ولی این‌بار با اندروید ۴.۱ (آبنبات پاستیلی) به صحنه رقابت تاپ‌ترین‌ها بازگشته است.

اما همنشینی با سیستم عامل جذاب Jelly Bean می‌تواند این گوشی را در صدر فهرست، مشتریان اندروید قرار دهد؟ آیا میزان درخواست‌ها برای اندروید خالص (بدون رابط گرافیکی سفارشی‌شده شرکت‌ها) پتانسیل لازم برای نگاه داشتن گلکسی نکسوس در صدر گوشی‌های اندرویدی را دارا است؟ Vlad و Chris از The Verge به این سوال پاسخ خواهند داد.

Vlad Savov: گوگل فعلا بهتر از دیگران عمل می‌کند

در این مقاله همکار فنی و با دانش من تلاش دارد تا شما را متقاعد کند که دیگر نمی‌توان گلکسی نکسوس را در رده بهترین گوشی های بازار دانست. او به عنوان دلیل، به بیان مشخصات قابل ستایش HTC One X و Samsung Galaxy S III خواهد پرداخت. او به این قضیه هم اشاره خواهد کرد که این دو گوشی به بهترین شکل اندروید 4 دوست داشتنی را اجرا می‌کنند و به واقع با سخت‌افزار قدرتمند و کهکشانی خود ارزش پولی که برای خریدشان پرداخت می‌شود را دارند. اما من تصمیم دارم دیدگاه همکارم را بدین صورت اصلاح کنم که او فقط از یک طرف به این مسئله می‌نگرد حال آنکه از طرف دیگر گلکسی نکسوس را می‌توان در دو کلمه خوشمزه خلاصه کرد: آبنبات پاستیلی (Jelly Bean)

با خرید یک گلکسی نکسوس در دو مورد بیمه خواهید شد: اول آنکه می‌توانید اندروید خالص و بدون هیچ افزونه یا رابط کاربری اضافه‌‌ای را تجربه کنید. دوم آن‌که شانس آن را دارید تا نسخه‌های جدید اندروید را زودتر از دیگران بر روی گوشی خود داشته باشید. همچنین انتظار داریم اواخر امسال گلکسی نکسوس جدید یا مدینه فاضله اندرویدی‌ها معرفی شود اما در شرایط فعلی این دو عامل نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کنند.

دیدگاه من بدین شکل است که رابط کاربری ساندویچ بستنی با تغییراتی که توسط سامسونگ و HTC در آن اعمال شده است بهبود نیافته است. سامسونگ و HTC برای القای برتری خود به رقیبان تغییرات بی‌ربطی را در رابط کاربری اعمال کردند که حاصلی جز تلاش‌های کم اثر برنامه نویسان برای تولید رام‌هایی در جهت حذف این پوسته‌ها نبوده است. با این صدمات جدی که سازندگان به پوسته اندروید وارد کرده‌اند، در طرف دیگر گوگل با آپدیت سیستم عامل خود( حقیقتا بیشتر از یک آپدیت، یک بهبود عظیم) ، آن را تحت نام آبنبات پاستیلی برای این گوشی ارایه کرده و آن را هفته‌ها یا شاید ماه‌ها در وضعیتی بهتر از رقبا قرار داده است. به طور کلی هم اکنون بهترین تجربه کار با اندروید فقط با گلکسی نکسوس میسر است.

galaxy nexus 3

اگر به نظر شما این مسئله اهمیتی ندارد فقط لازم است نیم نگاهی به احساسات صاحبان گوشی Galaxy S داشته باشید. با آنکه فاصله چندانی بین ارایه Nexus S و Galaxy S نبوده است و از نظر سخت افزاری نیز تفاوت‌های فاحشی بین این دو وجود ندارد، ولی Nexus S تجربه دلپذیری از کار با اندروید 4 را ارایه می‌کند حال آنکه Galaxy S در گیر و دار نسخه قدیمی‌تر یعنی اندروید ۲ (نان زنجبیلی) به‌سر می‌برد. زمانی که بدانید گوشی شما توانایی هضم سیستم عامل به روز شده را داراست ولی به دلایلی قادر به استفاده از آن نیستید و در این حین گوشی هم رده گوشی شما در اولین فرصت به سیستم عامل جدید به روز شده است چه احساسی خواهید داشت؟

در این قسمت تلاش کردم تا گریزی به توجیهات Chris داشته باشم و ایرادات وارد به استدلالش را از نقطه نظر خودم تصحیح کنم.

Chris Ziegler : این تاچ ویز سامسونگ حقیقتا با پیشینیانش تفاوت دارد

مشکل Vlad اینجاست که دیدگاه خود را نسبت به صنعت وابسته به اندروید در سال 2011 جا گذاشته است و نتوانسته آن را با اتفاقات 2012 به روز کند.

شاید من از معدود کسانی باشم که به افزونه‌های اندرویدی بسیار اعتقاد دارم ( درست به آن لحظه بر می‌گردم که اولین اندروید دست کاری شده در گوشی HTC Hero و در سال 2009 دیده شد). شرکت‌های سازنده در تلاشند تا تجربه بهتری از کار با اندروید را به مشتریان‌شان اهدا کنند و علی‌رغم ایرادات جزیی وارده، توفیقات زیادی در این زمینه کسب کرده‌اند. وقتی به اندروید می‌نگرم انگار با ویندوز روبرو شده‌ام: یک سیستم‌عامل با قابلیت نصب ساده و بدون امکانات اضافی که تولیدکنندگان نرم‌افزارهای بدرد نخور خود را برروی آن نصب می‌کنند. اما شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی به این نصب ساده اکتفا نکرده و تلاش کرده‌اند با به‌کارگیری خلاقیت نیروهای خود، آن را به بهترین شکل وارد بازار کنند.

در جهان اندرویدی، یک ساده‌انگاری جدی در مورد آنچه در حال اتفاق است وجود دارد. اگر در وقایع پیش آمده ریز شویم متوجه خواهیم شد که چیزی به اسم اندروید خالص وجود ندارد. در حقیقت شما وسیله خود را به اندروید مجهز می‌کنید تا آن را به شکلی که دوست دارید و به شکلی که پشتیبانی درستی از سخت افزار شما صورت بگیرد تنظیم و اصلاح کنید.

البته این عذر موجهی نیست تا سازندگان بخواهند برنامه‌های ناقصی را به رابط کاربری سیستم عامل خالص اضافه کنند، هرچند که آن‌ها در نهایت با آزمون و خطا و تجربه لازم درس خود را پس خواهند داد. تولیدکننده‌های مطرح نظیر سامسونگ، HTC و ال‌جی به وضوح توانسته‌اند در گوشی‌های اخیر خود تغییرات مثبتی را در بهبود رابط کاربری ایجاد کنند. آخرین تلاش سامسونگ در این زمینه منجر به پوسته‌ای برای اندروید گردید که به قطع نمی‌توان آن را از پوسته اصلی اندروید بدتر دانست. تغییرات جدید سامسونگ واقعا چشمگیر و تحسین برانگیز بوده است که برای پی بردن به این موضوع لازم است نگاهی به آن تاچ ویز وحشتناک نصب شده بر روی اندروید 2.3 گوشی‌های سامسونگ داشته باشید و تفاوت را حس کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که همانند گوگل که اشتباهات متعددی را در سیستم عامل خود مرتکب شد، تولید کنندگان سخت افزاری نیز حق اشتباه داشتند ولی خوشبختانه توانستند مرحله ناپایداری را به سرعت سپری کنند.

دیگر زمان آن رسیده است که از ذکر این نکته که رابط‌‌های کاربری تولید کنندگان مناسب نیست و یا... دوری کنیم و این واقعیت را پذیرا باشیم که همانند آمازون که برای کیندل فایر از رابط کاربری مناسب استفاده کرده است، دیگر تولیدکنندگان مطرح نیز در این زمینه مناسب عمل کرده‌اند. کهکشانی خارق‌العاده سامسونگ، S III، بر اساس سیستم عامل اندروید 4 کار می‌کند اما هنوز تردید دارم که آنچه در گوشی دیده می‌شود همان اندروید 4 است!! شاید بتوان گفت این یک گوشی اندرویدی است که رابط کاربری Touch wiz Nature UX را یدک می‌کشد. کهکشانی همسو با طبیعت. بی‌شک طراحی و امکانات زیاد این رابط کاربری می‌تواند نگاه‌های منتقدانه به دست‌کاری شرکت‌ها در اندروید را بیش از پیش متعادل کند.

gs3 630

آبنبات پاستیلی به واقع سیستم عامل پرقدرتی است. خوشبختانه گلکسی نکسوس من نیز به این سیستم عامل به روز شده است و واقعا از کار با آن هیجان زده هستم. Google Now، بی‌شک سرآغاز یک تحول بنیادی در نگاه ما به تکنولوژی گوشی‌های همراه خواهد بود. گلکسی S III و S II نیز به زودی به اندروید جدید مجهز خواهند شد و احتمالا سامسونگ S III آن را با رابط کاربری جدیدش و امکانات عالی نرم افزاری خود در آمیخته و با توان بالای سخت‌افزاری این گوشی دیگر نمی‌توانم گلکسی نکسوس را به خریداران جدید پیشنهاد کنم.

در این شکی وجود ندارد که حتی در شرایطی که وال‌استریت‌ژورنال در یک گزارش کامل به تمجید گوشی نکسوس بعدی می‌پردازد باز هم سازندگان سخت‌‌افزاری به تلاش در ایجاد تغییرات مثبت برروی اندروید ۴ مطابق سلیقه و سخت‌افزار خود ادامه می‌دهند و تلاش آن‌ها در بسیاری از مواقع مورد توجه و احترام منتقدین قرار می‌گیرد.

Vlad Savov: اندروید 4 دیگر کافی نیست

دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال‌جی توانسته‌اند در اندروید 4، پوسته‌های خود را به تکامل برسانند. هر دو رابط کاربری Optimus UI 3.0 ال جی و Nature UX سامسونگ از نظر سادگی و کاربردی بودن بسیار خوب عمل کرده‌اند و بدین ترتیب اشتباهات خود را در نسخه‌های پیشین به تاریخ سپردند.

در این میان دلیل منطقی وجود دارد که من اندروید 4.1 را به عنوان نکته و کلید اصلی در دلایلم بارها متذکر می‌شوم. امروزه تقریبا تمام تلفن‌های جدید اندرویدی به نسخه 4 بروز شده‌اند اما گلکسی نکسو تنها تلفنی است که به آبنبات پاستیلی گوگل بروز شده است و کاربران ابزارهای دیگر باید مدت‌ها برای نسخه جدید اندروید چشم انتظار بمانند به این ترتیب کاربران نکسوس به راحتی خود را از باقی کاربران متمایز می‌کنند.

اگر Chris در انتقاد خود به من و اینکه من هنوز در سال 2011 جا مانده‌ام درست فکر می‌کند، پس دلیل آن این است که من زمان زیادی را برای تفکر درباره آینده سپری کرده‌ام. به بسیاری از راه‌هایی که نکسوس شما می‌تواند به آن «صفحه قفل با صدای موج آب و شعارهای نا مفهوم همسو با طبیعت و همچنین محرومیتشان از Google Now بخندد» فکر کرده‌ام.

آنچه که کاربران به دنبال آن هستند بروزرسانی بی‌دردسر به آخرین نسخه اندروید است

اقرار می‌کنم که با پرده‌برداری از گوشی‌های One X و Galaxy S III من نیز تحت تأثیر زرق و برق آن‌ها قرار گرفتم ولی بعد از ارایه موفق Jelly Bean توسط گوگل دوباره به حقیقت اصلی بازگشتم. حقیقتی که ناشی از ماه‌ها زندگی با تلفنی بود که برای خرید نسخه بدون قفل آن فقط باید 349 دلار پرداخت کرد و برای دریافت آپدیت جدید اندروید هیچ دغدغه یا انتظاری را تجربه نکرد. همه می‌دانیم که آنچه کاربران از اندروید می‌خواهند دریافت بدون دردسر آخرین نسخه از این سیستم عامل است.

Chris Ziegler:فعلا دلیلی برای خرید نکسوس‌ وجود ندارد

من یاد گرفته‌ام که بر نگرانی خود غلبه کرده و عاشق کهکشانی S III خود باشم.

این صحبت از Vlad که می‌گوید قیمت 349 دلاری گلکسی نکسوس وسوسه کننده است کاملا درست است. اما قرار نیست درباره قیمت گوشی‌ها بحث شود چون قیمت‌گذاری یک مقوله جدا از بحث اصلی ما است. اگر بخواهیم یک مقایسه یک به یک میان مشخصات و ویژگی‌های گوشی‌ها راه بیندازیم نهایتا می‌توان این مقایسه را بین چهار یا پنج گوشی از سازندگان مختلف انجام داد که تقریبا در یک سطح باشند. صرف نظر از اینکه چه امتیازی خواهند گرفت، به عنوان یک فرد با تجربه در زمینه گوشی‌های هوشمند، بی تردید گلکسی نکسوس دیگر برنده نخواهد بود.

من به هیچ عنوان نمی‌توانم از حجم بالای تقاضا برای دریافت آخرین نسخه اندروید که چندی پیش توسط گوگل معرفی شد صرف نظر کنم حال آنکه Jealy Bean واقعا دوست داشتنی و زیبا است. اما دادن فرصت به گوگل برای فروش یک تلفن قدیمی ( یا از رده خارج توسط قدرت‌های بلامنازع بازار مثل Galaxy S II و One X) و فقط به خاطر سیستم‌عامل به‌روز تر، سنجیده به نظر نمی‌رسد.

سابقا می‌توانستیم زمانی که از گوشی‌های اندرویدی حرفی به میان می‌آمد آن‌ها را به دو دوسته: مدل‌های "Google experience" (که ممنون‌ خلاقیت Andy Rubin بودند) و در دسته دیگر گوشی‌های اندرویدی دیگر سازندگان تقسیم‌بندی کنیم. اما چندی است که باید از دسته‌هایی مثل Google experience، Samsung experience ، HTC experience و دیگر سازندگانی که با خلاقیت خود لباس تازه‌ای بر بدنه این محبوب دوست داشتنی می‌پوشانند نام ببریم. به همین زودی‌ها است که دیگر منتقدین هم یاد خواهند گرفت تا خلاقیت دیگر سازندگان را دوست بدارند و به جای آنکه به یک گوشی با قدمت 8 ماهه دل ببندند، به مدل‌های جدید که با انواع و اقسام امکانات و برای فروش خیره‌کننده پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند چشم بدوزند.

شما اندروید دوستان، اگر تمایل به خرید یک گوشی اندرویدی داشته باشید کدام مدل از گوشی‌های برتر بازار را انتخاب خواهید کرد؟ چقدر بروزرسانی سیستم‌عامل برایتان اهمیت دارد؟

منبع theverge

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات