۲۰ نکته دوست داشتنی، نگران کننده و مشکل آفرین در آفیس ۲۰۱۳

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
مطالعه 8 دقیقه
بیایید با ویژگی‌های خوب و بد آفیس ۲۰۱۳ آشنا شویدم.
تبلیغات

وقتی استیو بالمر دوشنبه هفته گذشته به روی صحنه رفت تا قدم بعدی در تکامل مهم‌ترین نرم‌افزار مایکروسافت را آشکار کند، انتظارات زیادی را در بین یک میلیارد کاربر مایکروسافت آفیس در سراسر جهان برانگیخت (البته چند چیز نگران کننده نیز وجود داشت). در این مطلب نمونه‌هایی از مواردی که باید به دنبالشان باشیم، از آنها دوری کنیم و یا از آنها بترسیم وجود دارد.

هم اکنون می‌توانید نسخه رایگان پیش‌نمایش مصرف‌کننده آفیس ۳۶۵ که مبتنی بر فضای ابری است را در اینجا آزمایش کنید.

۱. قدرت ARM

مزیت: روی دستگاه‌های ویندوز ۸ مبتنی بر ARM و اینتل و همچنین ویندوز ۷ کار می‌کند. و بالمر قول داده که نسخه ARM کامل باشد، «نه یک نسخه سبک‌تر».

عیب: روی ویندوز ویستا و XP کار نمی‌کند.

نگران کننده: آفیس برای Mac با آفیس ۳۶۵ و SkyDrive به روز خواهد شد، اما فعلا معلوم نیست که کاربران مک چه زمانی از تمام ویژگی‌های جدید در آفیس ۳۶۵ لذت خواهند برد.

۲. جادو را لمس کنید

مزیت: کنترل‌های لمسی و مرور انگشتی صفحات نسبت به قبل بسیار یکپارچه‌تر شده است و آفیس ۳۶۵ نیز دستورات قلمی را پشتیبانی می‌کند.

عیب: همه چیز با لمس کار نمی‌کند.

نگران کننده: این ویژگی‌های لمسی زیاد به کار کاربران سنتی کامپیوتر نمی‌آیند.

۳. در خانه و در محل کار

مزیت: بالمر قول داد که در آفیس ۳۶۵ «قابلیت بهره‌وری مناسب در محل کار و خانه در تجارت‌های بزرگ و کوچک» وجود داشته باشد.

عیب: کاربران حرفه‌ای این محصول کم نیستند و در روز دوشنبه تاکید مایکروسافت به وضوح روی کاربران خانگی و دانشجویان بود، در حالی که نسخه تجاری نقش فرعی را ایفا می‌کرد.

نگران کننده: دربرخی موارد نیازهای گروه‌های مختلف به طور یکسان برطرف نمی‌شوند. باید منتظر بود و دید که آیا همه به آنچه انتظار دارند می‌رسند یا نه.

۴. کاملا مرتبط با ویندوز ۸

مزیت: آفیس ۳۶۵ طوری طراحی شده که «قوانین و مفاهیم ویندوز ۸، ویندوز فون ۸ و رابط مترو را در خود جای دهد.»

عیب: اگر ویندوز ۸ را دوست ندارید، آفیس ۳۶۵ را نیز دوست نخواهید داشت.

نگران کننده:رابط مترو ویندوز ۸ روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها عالی به نظر می‌رسد، اما ممکن است روی نمایشگرهای بزرگ دسکتاپ چندان کارا نباشد. حال این سوال مطرح می‌شود که آفیس ۳۶۵ بروی پلتفرم‌های مختلف با رابط کاربری متفاوت، چگونه کار خواهد کرد؟

۵. تقدم خدمات

مزیت: بالمر اعلام کرد که طراحی آفیس ۳۶۵ از سرویسی که پس از خریداری بدون پشتیبانی به کار خود خاتمه می‌داد به یک محصول که در آن خدمات ارجحیت دارد تبدیل شده است. وقتی اقدام به اجرای آن می‌کنید، می‌توانید حتی قبل از آن که دانلود تمام شود، شروع به کار نمایید.

عیب: ایراد آنچنانی وجود ندارد، غیر از آن که تا وقتی جریان دانلود این برنامه تحت وب پایان نپذیرد، همه ویژگی‌های آن عمل نمی‌کنند. و این قضیه احتمالا پهنای باند زیادی را مصرف خواهد کرد.

نگران کننده: بالمر قول داده که «هنوز هم می‌توانید این نرم‌افزار را بخرید یا دانلود کنید... آفیس همچنان یک محصول خواهد بود. این خصوصیت از بین نخواهد رفت. مطمئنا در این مرحله از بازی این اتفاق نخواهد افتاد.» منظور او از بخش آخر سخنانش چیست؟

۶. فضای ابری همه چیز را به خاطر می‌سپارد

مزیت: آفیس ۳۶۵ طوری طراحی شده تا کاری که انجام می‌دادید، تنظیمات و لیست علاقه‌مندی‌هایتان، کسی که با همکاری او روی فایلی کار می‌کردید را هر بار که وارد حسابتان شوید، به خاطر بیاورد.

عیب: قابلیت‌های حالت آفلاین ممکن است تا این حد قوی نباشند، و بسته به این که آیا از کامپیوتر استفاده می‌کنید یا گوشی هوشمند، ممکن است قادر به ادامه کاری که انجام می‌دادید نباشید.

نگران کننده: در حالی که آفیس ۳۶۵ ممکن است به اندازه Google Now فضول نباشد، اما مایکروسافت نیز اطلاعات زیادی درباره شما و کاری که انجام می‌دهید به دست خواهد آورد که این چندان خوشایند نیست.

۷. پنهان نمودن نوار بالای صفحه (ریبون)

مزیت: رابط تمیز جدید به طور پیش فرض نوار ناخوشایند آفیس را مخفی می‌کند، اما این نوار هنوز هم می‌تواند هنگام نیاز قابل دسترس باشد. اگر می‌خواهید همیشه رویت شود می‌توانید آن را به رابط کاربری سنجاق کنید.

عیب: پذیرش تغییر همیشه سخت است. درست زمانی که تازه به ریبون یا نوار بالای آفیس عادت کرده‌ایم، قرار است حذف گردد.

نگران کننده: حتی اگر رابط جدید در حالت کلی یک پیشرفت باشد، آیا قادر خواهید بود تا دستورات و توابعی که می‌خواهید استفاده کنید را پیدا کنید؟

نشانه‌گذاری و حاشیه نویسی در آفیس

۸. بهشت نشانه‌گذاری

مزیت: ویژگی‌های نشانه‌گذاری و حاشیه نویسی که به طور وسیعی بهبود پیدا کرده، کار را برای وقتی که چندین کاربر روی یک سند کار می‌کنند آسان‌تر می‌نماید (چه در جلسات زنده و چه در طول فرایند ویرایش سند).

عیب: همه فرایندهای نشانه‌گذاری همان‌هایی هستند که در تمام نرم‌افزارهای آفیس وجود دارند.

نگران کننده: از یک سو اسنادی که نشانه‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نکته‌نویسی زیادی روی آنها اعمال شده می‌توانند به سرعت به انبوهی از اسناد غیرقابل خواندن تبدیل شوند. از سوی دیگر آیا واقعا کسی می‌تواند از ابزار نشانه‌گذاری با قلم استفاده نماید؟

۹. می‌توانید در اسناد خود فیلم قرار دهید

مزیت: ویژگی‌های چندرسانه‌ای در برنامه‌های مختلف آفیس ۳۶۵ این قابلیت را ایجاد نموده‌ تا بتوان ویدئوها و تصاویر را به طور مستقیم در داخل فایل‌های آفیس قرار دهید.

عیب: وقتی می‌خواهید این نوع اسناد را ببینید، باید صبر کنید تا این ویژگی‌ها از فضای ابری دانلود شود.

نگران کننده: اسنادی که فقط متن ساده دارند دیگر کافی نیستند و به مرور از مد افتاده می‌شوند.

پلتفرم آفیس

۱۰. همه چیز به یک پلتفرم تبدیل شده است

مزیت: آفیس هم اکنون یک پلتفرم است، که API و فروشگاه اپلیکیشن خود را دارد. این فروشگاه حتی از قیمت و رتبه‌بندی نیز پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت وعده داده که شرکت‌ها و موسسات قادر خواهند بود تا دسترسی به برنامه‌ها را کنترل کنند و حتی فروشگاه‌های خود را که در آنها برنامه‌های تایید و گزینش شده خود را قرار می‌دهند، داشته باشند.

عیب: آفیس ۳۶۵ هنوز رسما ارائه نشده و قضاوت زود است، اما به هر حال هنوز برنامه‌های زیادی در فروشگاه وجود ندارد.

نگران کننده: نمونه‌های اولیه شامل نقشه‌های بینگ زنده و ملاقات‌های پیشنهادی است. ایجاد برنامه‌ها برای توسعه‌دهندگان تا چه حد سخت خواهد بود و انگیزه‌شان چه خواهد بود؟

۱۱. ذخیره‌سازی در فضای ابری

مزیت: ذخیره‌سازی اسناد در فضای ابری (Microsoft SkyDrive) حالا به صورت پیش‌فرض انجام خواهد شد، که عملیات پشتیبان‌گیری و اشتراک‌گذاری، همکاری، ارسال را بسیار ساده‌تر می کند.

عیب: برخی کاربران ممکن است وقتی دسترسی به اینترنت ندارند محدود شوند.

نگران کننده: آیا کاربران به یاد خواهند آورد که اسنادشان را در کجا ذخیره نموده‌اند؟

۱۲. اسکایپ یکپارچه شده است

مزیت: یکپارچه شدن اسکایپ روش‌های جدیدی برای ارتباط با مخاطبین ایجاد می‌کند و شامل اطلاعات حضور یا عدم حضور نیز می‌باشد پس کاربران می‌دانند چه کسی در دسترس است.

عیب: همه از اسکایپ استفاده نمی‌کنند.

نگران کننده: آیا واقعا دوست دارید که فردی که در اتاق بغلی شما است تمام روز مشغول گفتگوی ویدئویی با صدای بلند باشد؟!

۱۳. سرعت جستجو افزایش یافته است

مزیت: قابلیت جستجو سریع‌تر شده و حالا شامل اسناد، افراد، مباحثات، ویدئو‌ها، گزارشات و ... می‌شود.

عیب: هیچ عیبی وجود ندارد. جستجو کلا چیز خوبی است!

نگران کننده: آیا این همه نتایج جستجو کار یافتن چیزی که به دنبالش هستید را سخت‌تر نمی‌کند؟

۱۴. حالت خواندن

مزیت: حالت خواندن که جدیدا به Word افزوده شده از تغییر اندازه اتوماتیک متون برای خواندن راحت‌تر محتوا بر روی دستگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف، استفاده می‌کند. شما حتی می‌توانید پس زمینه را متناسب با شرایط نوری مختلف تغییر دهید. همچنین این حالت می‌تواند ویژگی‌های چندرسانه‌ای را برای اجرا در خود جاسازی کند.

عیب: آیا این بهترین راه حل ممکن برای این مشکل است؟

نگران کننده: حالت خواندن همچنین به شما امکان این را می‌دهد که نکاتی را اضافه کرده یا بخوانید و امکان حضور آنلاین را نیز فعال می‌کند. پس می‌توانید به سرعت با کسی که نکته‌ای را نوشته، در صورت حاضر بودن با وی ارتباط برقرار کنید. با همه اینها ناگهان متوجه می‌شوید که این حالت دیگر مثل «خواندن» نیست.

نمای جدید پاورپوینت

۱۵. ارائه دهندگان کنفرانس یک نمای جدید را خواهند دید

مزیت: در پاور پوینت، نمای ارائه جدید، اسلاید جاری و اسلایدهای پیش رو، زمان ارائه و نوشته‌ها را ترکیب می‌کند، تا وضعیت فعلی شما در ارائه را ساده‌تر اعلام نماید.

عیب: پاورپوینت همچنان با همان روش نمایش اسلایدی کار می‌کند. همان طور که اسکات فولتون اشاره می‌کند، ما به سرعت به سمت یک دنیای ویدئویی حرکت می‌کنیم.

نگران کننده: هر چه پاورپوینت ساده‌تر و قدرتمندتر می‌شود، طرح‌هایی که کاربران با آن می‌سازند بدتر و بدتر می‌شود. از طرفی چطور می‌توان دوباره به همان حالت پرزنتیشن قبلی برگشت؟

۱۶. Outlook بهبودی چشمگیر داشته است

مزیت: مزیت آن ویژگی‌های جدید Outlook چون پاسخ‌های درون خطی، نشانه‌گذاری برای پیگیری، پیش نمایش، ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، و کارت افراد که لیست نوشته‌های مخاطبین را در خود دارد، سازمان‌ها، عضویت‌ها، فیدهای اجتماعی چون فیس‌بوک، LinkedIn، Yammer و ... است.

عیب: هنوز هم بسیاری از این ویژگی‌ها به نظر تقلیدی از جیمیل گوگل هستند.

نگران کننده: با وجود پیشرفت سرویس‌های آنلاین همچون جیمیل، در سال ۲۰۱۳ نقش یک برنامه کلاینت ایمیل چه می‌تواند باشد؟

۱۷. Outlook اجتماعی می‌شود

مزیت: Outlook روش‌های جدیدی برای آوردن اطلاعات از فیس‌بوک و LinkedIn دارد و حالا این برنامه می‌تواند از چندین حساب ایمیل پشتیبانی کند.

عیب: Outlook یک نوار آب و هوا نیز دارد. کسل کننده است!

نگران کننده: در محیط اداری، آن اطلاعات مربوط به رسانه اجتماعی می‌تواند تمرکز کارمندان را بر هم بزند.

۱۸. قابلیت نگاه زیرچشمی به رویدادها

مزیت: ویژگی جدیدی در Outlook به شما این امکان را می‌دهد تا نشانگر موس را روی بخش‌های مختلف نمایشگر ببرید (مثلا تقویم در بخش پایین) تا بتوانید یک نگاه اجمالی و سریع به اتفاقاتی که در آن بخش می‌افتد داشته باشید.

عیب: در یک رابط لمسی چگونه موس را روی بخش خاصی ببرید؟

نگران کننده: باید یادتان باشد که موس را روی بخش مورد نظر ببرید تا اتفاقات را ببینید! در واقع چون ویژگی جدیدی است مدت زیادی زمان لازم است تا بتوان به آن کاملا عادت نمود.

۱۹. اکسل با انبوهی از ویژگی‌های جدید می‌آید

مزیت: ویژگی هوشمندانه Flash Fill در اکسل در هنگام وارد کردن اطلاعات موجب صرفه‌جویی در زمان می‌گردد. حالت نمایش Power View نقشه‌ها، جداول، چارت‌ها، نمودارها و انواع دیگر داده را در یک مکان نمایش می‌دهد و هنگامی که داده‌ها را تغییر دهید به شکل پویا همه آنها را به روزرسانی می‌کند. ویژگی Quick Analysis یک منوی فوری از توابع را بر مبنای گستره سلول‌هایی که برجسته یا highlight نموده‌اید، در اختیارتان می‌گذارد (بدون آنکه از ریبون استفاده کنید!).

عیب: بهتر است قبل از آن که سند اکسل خود را برای رئیس‌تان بفرستید، چیزهایی که Flash Fill وارد کرده را چک کنید.

نگران کننده: اغلب کاربران چه میزان از قدرت اکسل را واقعا به کار می‌گیرند؟ آفیس ۳۶۵ این درصد را افزایش می‌دهد یا خیر؟

۲۰. دکمه کنترل دایره‌ای عالی

مزیت: منوی دایره‌ای جدید OneNote یک روش روان برای انتخاب فونت و رنگ، به همراه راه‌هایی برای درج و ویرایش عناصری چون جداول ارائه می‌کند.

عیب: این منو فقط در برنامه یادداشت‌برداری OneNote وجود دارد و در برنامه‌های اصلی مایکروسافت آفیس دیده نمی‌شود.

نگران کننده: این ابزار برای کاربران لمسی عالی است، اما لزوما برای کاربران علاقه‌مند به ماوس چندان ضروری نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات