نخستین شاتل فضایی ناسا در ایستگاه آخر آرام گرفت [گزارش تصویری]

جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
شاتل فضائی انترپرایز پس از سال‌ها حضور در برنامه‌های تحقیقاتی سازمان فضائی ایالات متحده بالاخره بازنشسته شد. این پرنده فضائی هم‌اکنون در سالن ویژه‌ای در مرکز هوایی USS Interpid واقع در شهر نیویورک در معرض نمایش قرارگرفته است. اگر خاطرتان باشد چندی پیش گزارش تصویری پرواز همین شاتل را که بر پشت یک فروند بوئینگ 747 ویژه سوار شده بود، بر فراز نیویورک پوشش دادیم. حالا در این مقاله تصاویر فوق‌العاده جذابی از برخی از قسمت‌های این شاتل فضائی را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

شاتل انترپرایز هم‌اکنون در سالنی شبیه یک زمین ورزشی تنیس جا خوش کرده که به آن Space Shuttle Pavilion (غرفه شاتل فضائی) می‌گویند و در بخشی از موزه هوا، فضا و دریایی این شهر قرار دارد.

شایان ذکر است که شاتل انترپرایز علی‌رغم اینکه نخستین شاتل ساخته شده برای برنامه فضائی امریکا بود، هرگز از جو زمین خارج نشده و به فضا وارد نگردیده است. در عوض از آن تنها برای انجام آزمایش‌های درون جوی و کسب اطلاعات برای ساخت شاتل‌های بعدی چون کلمبیا و چلنجر استفاده شده است.

اگر حس می‌کنید که بدنه خارجی این شاتل خیلی تمیز است، بیشتر به این دلیل است که هرگز فشار هوا و گرمای وارده از بابت ورود به جو زمین را تجربه نکرده است. در حقیقت بدنه خارجی این پرنده مانند سایر شاتل‌ها با سپرهای حرارتی ویژه و اجزای گوناگونی تشکیل شده است. بر روی بال سمت چپ اجزای حقیقی پرواز را کار گذاشته‌اند که هر یک دارای شکل منحصر به فردی است و یک شماره شناسایی ویژه دارد.

گفتنی است بسیاری از عکس‌های این گزارش تصویری با دوربین دوست داشتنی Canon 5D Mark II و لنزهای 200-70 میلی‌متر و 35-16 میلی‌متر گرفته شده‌اند. مابقی تصاویر نیز با Nikon D7000 و لنز 200-18 میلی‌متر ثبت شده‌اند.

راستی افتتاحیه Space Shuttle Pavilion در موزه هوا، فضا و دریا در روز 19 ژوئیه ساعت 14:00 به وقت محلی برگزار می‌شود و از آن پس این مرکز آماده پذیرایی از علاقمندان نجوم و فضا است، جای ما زومیتی‌ها خالی!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات