مریسا مِیِر: نگاهی اجمالی به کارنامه مدیر عامل جدید یاهو

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
مریسا مِیِر که یکی از مدیران رده بالا و ارزشمند گوگل به شمار می‌رفت پس از ۱۳ سال از گوگل به یاهو نقل مکان کرد. اما دلیل این اتفاق چه بود؟
تبلیغات

آیا مسائلی در پشت پرده مطرح بود که از آن بی‌خبریم یا فقط یک تصمیم شخصی بوده است؟ با بررسی اجمالی کارنامه این مدیر موفق در گوگل می‌توانیم برخی علل را ریشه‌یابی کنیم.

مریسا مِیر پس از گذراندن حدود ۱۳ سال در سمت مدیریت محصولات مختلف در گوگل، مثل پر سودترین آنها (جستجو) و همچنین تجملی‌ترین آنها (Google Doodles)، امروز کار خود را به عنوان مدیرعامل یاهو آغاز کرد.

صرف‌نظر از سمت‌ها و عناوین متغیرش در گوگل، میر همیشه یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های گوگل طی سالیان متمادی بوده است. وی یکی از معدود شناخته شده‌های این کمپانی در کنار بنیان‌گذاران آن لری پیج و سرگی برین است و در همه جا دیده شده است. وی به این مشهور است که یک طراح محصول دقیق و موشکاف است (برخی می‌گویند زیادی به دنبال کنترل کارمندان است) که این روزها در کانون توجهات قرار گرفته است.

بنا به گزارشات، هیئت مدیره یاهو مِیر را جایگزین مدیر عامل موقت، راس لوینسون که قبلا رئیس بخش رسانه جهانی بود، خواهد کرد. این کمپانی تصمیم گرفته تا به جای محتوا و تبلیغات، تمرکز خود را روی محصولات قرار دهد. طی سالیان اخیر این اولین جهت گیری روشن و واضح یاهو است. همچنین این مساله نشان دهنده تضاد آشکار با استراتژی شرکت رقیب یعنی AOL است که توسط مرد تبلیغات سابق گوگل، تیم آرمسترانگ مدیریت می‌شود.

کلوین فاکس، طراح ارشد سابق گوگل می‌گوید:

او دقیقا همان چیزی است که یاهو نیاز دارد

پس از انتشار خبر انتصاب مدیر به سمت مدیرعاملی در یاهو که در آخرین ساعات روز دوشنبه صورت گرفت، قیمت سهام یاهو ۲.۳ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده رای اعتماد سرمایه‌گذاران به میر بود. این کمپانی وب که زمانی یکه تاز بود چند سالی است که رو به محو شدن و خارج شدن از گود رقابت پیش می‌رود، و حالا یک مدیر عامل جوان و خوش بیان از یکی از پیشروترین شرکت‌های خلاق در زمینه وب می‌تواند مرهمی بر این زخم‌های یاهو باشد. کلوین فاکس، طراح ارشد سابق گوگل در بلاگ خود می‌نویسد: «او دقیقا همان چیزی است که یاهو نیاز دارد».

اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که اگر مِیر تا این حد مهم وتاثیرگذار است چه چیزی باعث شد تا گوگل را ترک کند؟

fastco-555

مِیر بلافاصله پس از آن که با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شد به عنوان کارمند ردیف بیستم در گوگل استخدام شد. از همان ابتدا، وی نقشی اساسی در این کمپانی ایفا می‌کرد.

کارمند ردیف ۵۹ گوگل، داگلاس ادواردز در کتاب خود که درباره روز‌های اول فعالیت گوگل نوشته، مِیر را کارمندی عالی معرفی می‌کند که کار کردن با او بسیار سخت است. داگ بومن، که به مدت سه سال طراح ارشد بصری و ظاهری گوگل بود و به نوعی در جامعه طراحان از نامداران است، وقتی در سال ۲۰۰۹ استعفای خود را تقدیم کمپانی کرد، با یک دلخوری پنهان مِیر را به خاطر تاکیدش بر اولویت اطلاعات و محتوا بر طراحی خوب و زیبا سرزنش کرد.

یک منبع به The Verge گفت که مِیر از طرف سایر کارکنان «مورد تنفر» بود؛ منبع دیگری می‌گوید که مِیر وقتی در دفاتر با مناظر کوهستانی زیبای گوگل راه می‌رفت غالبا توسط گروهی از طرفداران و دوستدارانش تعقیب می‌شد.

اگر مِیر باشگاه طرفداران خود را داشته باشد، اعضای هیئت مدیره یاهو عضو آن هستند، به خصوص که طی ۵ سال ۴ مدیر عامل عوض کردند. فرد آموروسو رئیس هیئت مدیره یاهو در یک کنفرانس خبری گفت:

اعضای هیئت مدیره به اتفاق آرا پذیرفتند که سابقه بی‌نظیر مریسا در تکنولوژی، طراحی و اجرای محصولات، در این برحه حساس که فرصت‌های بزرگی پیش رو است، وی را تبدیل به رهبری مناسب برای یاهو می‌کند.

اما در حالی که شاید عده کمی چون میر با محصولات بی‌شمار گوگل خو گرفته باشد، اما به نظر می‌رسد در گوگل دیگر کاری برای انجام دادن نداشته است. پس از پنج سال سمت نایب رئیسی در بخش جستجو و تجربه کاری بالا سمت وی به نایب رئیسی سرویس مکان‌یابی تغییر یافت، که در آن زمان در واقع یک ارتقا رتبه شناخته می‌شد. صاحب نظران نقل مکان میر را نشانه آن می‌دانند که گوگل آماده تمرکز جدی روی محصولاتی غیر از جستجو است.

در حقیقت قدر و منزلت میر در این کمپانی رو به کاهش بود (به نظر می‌رسید وی نمی‌تواند به مراتب بالا برسد). جف هابر که چهار سال پس از مِیر به گوگل پیوست، در سال ۲۰۱۱ به سمت نایب رئیس محلی و بازرگانی رسید (یک درجه بالاتر از میر). در همین حال مِیر در کمتر از یک سال از «کمیته اجرایی» نخبگان که به تیم L مشهور بود (L مخفف لری است) کنار گذاشته شد.

گوگل نیز در حال تغییر است. در دوره مِیر، اطلاعات و محتوا سلطان مطلق بود و گوگل به طور مداوم محصولات جدید را با شدت و حدت زیاد و خیلی سریع معرفی می‌کرد. حال این کمپانی تاکید بیشتری روی طراحی و متمرکز کردن ذهن خود دارد. این کمپانی سعی می‌کند محصولات حاشیه‌ای خود را حذف کند تا تمرکز بیشتری روی ارائه یک هسته خلاصه‌تر شامل Google+ و جستجو داشته باشد. اوایل این ماه گوگل اعلام کرد که یکی از پروژه‌هایی که توسط مِیر ساخته شده بود یعنی iGoogle بسته خواهد شد. محصولات دیگری که در کارنامه او هستند مثل Google Earth نیز از لیست اولویت‌های اول این شرکت فاصله زیادی دارند.

گوگل در بخش محلی قبل و بعد از انتساب میر در این بخش در حال دست و پا زدن بود. پیش از انتقال او گوگل درباره تلاش‌هایی برای رشد سریع خدمات محلی شامل Yelp و Groupon زیاد لاف می‌زد. پس از انتقال وی گوگل امپراطور پیر رسانه‌ای، Zagat را خریداری کرد. میر به شخصه در یک توئیت این خرید گوگل را همراه با شک و تردید توصیف کرد. این خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری گوگل تا کنون تاثیر قابل رویت بسیار کمی داشته است و فقط می‌توان آن را در بازدیدها و بررسی‌های زاگات در نقشه‌های گوگل و صفحات گوگل پلاس مشاهده کرد. این تاثیرات با حرف و حدیث بسیاری همراه است و احتمالا با یک شراکت ساده می‌توانست ایجاد شود.

در دوره مِیر، اطلاعات و محتوا سلطان مطلق بود و گوگل به طور مداوم محصولات جدید را با شدت و حدت زیاد و خیلی سریع معرفی می‌کرد.

یکی از همکاران سابق مِیر که در گوگل در کنار وی کار می‌کرد می‌گوید که این مدیر جاه‌طلب کم کم متوجه شد که او راهی برای رسیدن به موقعیت‌های بالا مثل مدیر اداری یا مدیر عاملی ندارد. مِیر به تایمز گفت که قبول یک کار بسیار خوب در یاهو «یک تصمیم منطقی ساده» بود.

یاهو با مدیریت مدیر عامل سابق، کرول بارتز، لیستی از به روزٰسانی‌ها برای ویژگی‌های فراموش شده‌اش را به همراه یک لیست از محصولات درجه دو مثل Yahoo Music یا Yahoo Contributor Network ارائه کرد. اما بحران هویت یاهو برای مِیر مثل یک لوح سفید است. روش او ارائه تعداد زیادی از محصولات و توسعه سریع آنها بر مبنای داده‌ها و محتوا است. سال گذشته Google Labs که یک آزمایشگاه مجازی بود و نسخه‌های اولیه محصولات در آن تست می‌شدند، بسته شد. Yahoo Labs که شبکه‌ای از محققان با استعداد ولی بدون سکان‌دار است، یک نقطه قوت برای رهبری میر محسوب می‌شود.

تعداد بازدیدکنندگان ماهانه یاهو اندکی کمتر از ۷۰۰ میلیون نفر است و محبوب‌ترین سرویس ایمیل تحت وب در در آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا را دارد. این کمپانی با مدیریت جاه‌طلبانه و قاطع رهبر جدید فرصت مناسبی برای پیوستن دوباره به عرصه نوآوران وب را بدست آورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات