نکاتی که باید درباره مایکروسافت آفیس ۲۰۱۳ بدانید

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت، آفیس ۲۰۱۳ را رسما معرفی کرد. نسخه جدید آفیس سازگاری بیشتری با صفحه لمسی تبلت‌ها دارد و برای ویندوز ۸ نیز بهینه گردیده است. در این مقاله سعی می‌کنیم به بخش عمده‌ای از سوالاتی که ممکن است درباره این محصول جدید به ذهن‌تان برسند پاسخ دهیم.
تبلیغات

برای آشنایی با بخش‌های مختلف آفیس ۲۰۱۳ به همراه گالری تصاویر و جزئیات کامل به این مقاله مراجعه کنید.

نام صحیح این محصول چیست؟

سوال خوبی است. نام نیمه رسمی آن «مایکروسافت آفیس جدید» است (مثل آیپد جدید)، اما فعلا آن را آفیس ۲۰۱۳ می‌نامیم تا مشخص‌تر باشد. اما حواستان باشد که محصولی با نام «آفیس ۳۶۵» نیز وجود دارد که در واقع سرویس اشتراکی مبتنی بر Cloud است. در واقع این محصول روش جایگزینی برای خریدن کامل آفیس و پرداخت پول کل آن به صورت یکجا است. با آفیس ۳۶۵ می‌توانید اشتراک آخرین نسخه آفیس را به صورت ماهیانه خریداری نمایید.

چند نسخه از این محصول ارائه خواهد شد؟

آفیس ۲۰۱۳ در نسخه‌های متنوعی برای کاربران خانگی و تجاری منتشر خواهد شد، اما هنوز مجموعه کامل اطلاعات بسته‌های آفیس و قیمت‌های‌شان منتشر نشده است. فعلا سرویس ابری اشتراکی آفیس ۳۶۵ در نسخه‌های زیر ارائه می‌شود:

  • Home Premium بیست گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SkyDrive و ۶۰ دقیقه تماس Skype ماهیانه
  • Small Business Premium تقویم‌های به اشتراک گذاشته شده، ایمیل رده تجاری، کنفرانس دهی HD
  • ProPlus  Enterprise

خرید آفیس ۲۰۱۳ به شما فقط به‌روزرسانی‌های نگهداری نرم‌افزار را می‌دهد، اما مشترک آفیس ۳۶۵ بودن به روزرسانی‌های بسیاری را فراهم می‌کند. گیج کننده است؟ با شما موافقیم!

همچنین یک نسخه Microsoft RT از آفیس برای تبلت‌های مبتنی بر پردازنده ARM وجود دارد که به طور رایگان روی دستگاه‌های RT مثل Surface ارائه خواهد شد. آفیس ۲۰۱۳ نسخه‌های Home و Student مخصوص RT شامل Word، Excel، PowerPoint و OneNote خواهند بود.

چه تعداد دستگاه را پشتیبانی می‌کند؟

شما با خرید آفیس ۲۰۱۳ قادر خواهید بود که آن را روی ۵ کامپیوتر نصب نمایید. پس از آن برای این که آفیس را روی دستگاه‌های جدید نصب نمایید می‌توانید آفیس را روی یکی از دستگاه‌های قبلی غیر فعال کنید. برای استفاده از سرویس اشتراک ابری اسناد از طریق SkyDrive به یک حساب Windows Live Microsoft احتیاج دارید، که می‌توانید به رایگان آن را دریافت کنید.

این محصول کی در بازار موجود خواهد بود؟

این چیزی است که هنوز اعلام نشده اما احتمالا همزمان با ارائه ویندوز ۸، آفیس ۲۰۱۳ نیز روانه بازار گردد.

قیمت آن چقدر است؟

این نیز هنوز اعلام نشده است.

نسبت به نسخه قبلی چقدر تغییر کرده است؟

به نظر می‌رسد آفیس به لحاظ ظاهری و بصری برای تبلت‌های ویندوز ۸ بسیار کارآمدتر شده و برای کار با صفحه لمسی و قلم Stylus بهینه شده است. ویژگی‌های اجتماعی جدید و یکپارچه شدن با اسکایپ به بهترین شکل ممکن صورت گرفته تا چند ویژگی جمعی و اشتراکی خوب به آفیس اضافه گردند. در بدترین حالت ممکن است تکرار همان چیزی باشد که هم اکنون روی PCها وجود دارد. OneNote و Lync، یادداشت برداری و سیستم ارتباطات ویدئویی را به مجموعه آفیس اضافه کرده است. افزودن پشتیبانی از Stylus در حالت تبلت (Inking) نیز فرصتی برای یادداشت برداری و نشانه‌گذاری معمولی با قلم را فراهم می‌کند.

آیا بخش رایگان آنلاینی مثل Google Docs دارد؟

خیر، ظاهرا هیچ بخش رایگانی وجود ندارد (هر چند که می‌توانید برای آزمایش نسخه پیش‌نمایش مشتری می‌توانید به رایگان ثبت‌ نام کنید)، اما در صورتی که نرم‌افزار را خریداری کنید ارتباط ابری بدون پرداخت هزینه ماهیانه و به صورت رایگان ممکن خواهد بود. مایکروسافت آفیس هم‌اکنون و در شکل کنونی‌اش یک عنصر آنلاین ابری به نام Office 365 دارد که جمعیت کاربران وسیعی دارد، اما بر خلاف Google Docs رایگان برای استفاده از Office 365 باید اشتراک آن را خریداری کنید (از ۴ تا ۲۰ دلار در ماه). خوشبختانه در صورتی که نرم افزار آفیس را خریداری کنید دیگر نیاز نیست مثل سابق برای استفاده از سرویس‌های آنلاین و ابری هزینه اشتراک اضافی بپردازید.

مایکروسافت آفیس ۲۰۱۳ به طور پیش‌فرض اسناد را در فضای ابری SkyDrive ذخیره می‌کند. تنظیمات، لغت‌نامه‌ها و نمونه‌ها نیز در فضای ابری از طریق هر دستگاهی در دسترس خواهند بود.

آیا نسخه سازگار با iOS هم ارائه خواهد شد؟

آفیس ۳۶۵ از طریق مرورگر وب قابل اجرا است یعنی دسترسی به آن از طریق آیپد و یا آیفون نیز امکان پذیر است. اما غیر از آن نسخه دیگری از آفیس برای iOS معرفی نشده است. اما اپلیکیشن OneNote بالاخره هم برای گوشی‌های iOS و هم اندروید و سیمبین ارائه خواهد شد.

نسخه مک برای آن وجود خواهد داشت؟

هنوز هیچ نسخه‌ای از آفیس ۲۰۱۳ برای مک اعلام نشده است، اما آفیس ۳۶۵ با Office for Mac سازگاری دارد.

مشخصات سیستم مورد نیاز چیستند؟

شما به یک کامپیوتر شخصی ویندوز ۷ یا ویندوز ۸، یا یک تبلت ویندوز RT نیاز خواهید داشت.

کارایی آن روی تبلت‌ها به چه صورت است؟

نسخه جدید آفیس به طور اختصاصی برای استفاده در تبلت‌ها، و حتی گوشی‌های هوشمند بهینه شده است. طراحی آن ساده‌تر شده و دکمه‌ها و آیکون‌های مناسب‌تری برای صفحات لمسی افزوده شده است. با وجود آن که نوار بالایی در آفیس همچنان وجود دارد اما می‌توانید برای داشتن نمایی تمیزتر و ساده‌تر، پیچیدگی‌های رابط کاربری را حذف کنید. امکانات دیگری که اضافه شده بیشتر روی استفاده رسانه‌ای و طریقه کاربری تمرکز دارند که حالت خواندن یک سند را برای خواندن روی تبلت بهینه می‌کند. کاربر می‌تواند فایل‌های نوشتاری را همچون کتاب ورق بزند، ویدئوها می‌توانند داخل اسناد قرار بگیرند. تصاویر می‌توانند از طریق دوربین خود تبلت گرفته شده و پس از تغییر اندازه به طور مستقیم درون سند جای داده شوند. ژست‌های انگشتی می‌توانند تغییرات صفحه‌بندی و طرح‌بندی را فعال نمایند، یک دکمه هوشمندانه که توسط انگشت شست کنترل می‌شود و فرم دایره‌ای دارد هم تعبیه شده که می‌توان با آن به سرعت فونت، رنگ و سایز آن را تنظیم کرد.

آیا روی گوشی‌های هوشمند کار خواهد کرد؟

بله، گوشی‌های ویندوز فون، آفیس را از طریق SkyDrive پشتیبانی می‌کنند و به صورت یکپارچه تغییرات ذخیره شده به‌روزرسانی خواهند شد. این که آفیس روی گوشی‌های هوشمند تا چه حد قدرتمند باشد فعلا در هاله‌ای از ابهام است.

Skype در آفیس؟!

اسکایپ در Microsoft Lync برای چت ویدئویی چند نفره پشتیبانی می‌شود و در آفیس برای یکپارچه شدن روی اسناد وجود دارد. بیشترین تاثیر آن می‌تواند در جلسات اداری باشد. تصور کنید که در دفتر کارتان یک نمایشگر ۸۰ اینچ پرسپکتیو پیکسل وجود داشته باشد که بتوانید به طور یکپارچه با ارائه اسناد و ایجاد طرح‌ها در محیط آفیس جلسه کنفرانس ویدئویی را نیز در کنار آن داشته باشید.

آیا Clippy باز گشته است؟

خیر. اما یک دستیار راهنمای معمولی و کم فروغ وجود دارد که هر از گاهی خودی نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات