سیستم کنترل چشمی، کامپیوتر خود را با چشم کنترل کنید

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
به تازگی گروهی از محققان کالج سلطنتی لندن موفق به توسعه و تولید تکنیک نوینی برای کنترل و هدایت رایانه به وسیله چشم شده‌اند. علی رغم اینکه ایده و مفهوم کنترل کامپیوتر با چشم، پدیده‌ تازه نیست، اما یافته جدید محققان بریتانیایی از نظر اقتصادی حائز اهمیت است. ساخت این کنترل چشمی تنها حدود ۶۲ دلار هزینه به همراه خواهد داشت.
تبلیغات

کارشناسان کالج سلطنتی لندن در پایتخت مه گرفته انگلستان مدعی‌اند سیستم آن‌ها با هزینه‌ای کمتر از 40 پوند (حدوداً 62 دلار امریکا) تولید شده و به بیمارانی که از تصلب چندگانه و یا ضعف عضلانی رنج می‌برند کمک می‌کند تا با رایانه به خوبی تعامل کنند.

جالب اینکه نه تنها کاربران قادر بودند به کمک این سامانه به بازی مشغول شوند، بلکه می‌توانستند تنها با حرکت چشم‌هایشان به وب گردی پرداخته با اینکه نامه‌های الکترونیکی خود را بنویسند و ارسال کنند!

شایان ذکر است در این ابزار از دو دوربین ویژه استفاده شده که حرکات چشمی کاربر را رهگیری کرده و سمت و سوی آن‌ها را می‌خواند. از سویی دیگر حرکت پلک‌ها نیز به عنوان کلیک ماوس تعبیر و تلقی می‌شود.

دکتر آلدو فیزال، یکی از محققان این گروه اذعان می‌کند که:

به کمک این فناوری نوین می‌توان نرم افزارهایی هوشمندی را طراحی کرد تا از سخت افزار به شکل بهینه استفاده کند. بدین ترتیب میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان که از ناتوانی‌های جسمی و حرکتی رنج می‌برند می‌توانند از این پس با رایانه تعامل کرده و امور شخصی خویش را پیگیری نمایند.

این ابزار می‌تواند نگاه خیره‌ کاربر را به صورت سه بعدی تشخیص داده و در آینده آن را به عنوان ابزاری بالقوه برای کنترل تجهیزات الکترونیکی، ویلچر و یا سایر اعضای مصنوعی و رباتیک بدل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات