بررسی گلکسی اس 3 سامسونگ

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۹
مطالعه 21 دقیقه
سامسونگ در نسل سوم گلکسی، Galaxy S3 علاوه بر مشخصات سخت‌افزاری به بعد نرم‌افزاری تلفن نیز توجه‌ ویژه‌‌ای کرده است.
تبلیغات

احتمالا تا به امروز در مورد تلفن Galaxy S III سامسونگ بسیار شنیده‌اید اما در این مقاله قصد داریم نسل سوم Galaxy S را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و آن را بررسی کنیم. بسیاری این تلفن را بهترین هوشمند اندرویدی و برخی نیز بهترین تلفن هوشمند جهان می‌دانند.

زومیت اولین بار در کنفرانس معرفی Galaxy S III در تهران شانس کار کردن با این گوشی را پیدا کرد. اما در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این تلفن بیاندازیم. ما تا به امروز گجت‌های مختلفی را بررسی کرده‌ایم اما این برای اولین بار است که بررسی ویدیویی را نیز به بررسی محصول اضافه کرده‌ایم. ازآنجاکه بررسی ویدیویی Galaxy S III اولین تجربه زومیت در این زمینه به شمار می‌رود، نظرات ارزشمند شما کاربران عزیز به ما کمک خواهد کرد تا ویدیوهای بعدی را با کیفیت مطلوب‌تری تقدیم‌تان کنیم.

هرچند Galaxy S III از نظر سخت‌افزاری ارتقاء یافته و مجهز به پردازنده ۴ هسته‌ای شده ولی نقطه اصلی قوت آن در سرویس‌های نرم‌افزاری است. سامسونگ سرویس‌های متنوعی همچون S Beam, S Memo, S Planner, S Voice, Smart Stay, Direct Call را به همراه ۵۰ گیگابایت فضای مجانی در Dropbox به نسل سوم گلکسی اضافه کرده است.

تلفن گلکسی اس 3 سامسونگ را دفتر سامسونگ در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار داد.

طراحی و سخت‌افزار

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۳ مجهز به صفحه‌نمایش ۴.۸ اینچ Super AMOLED Plus است، با وجود اینکه سایز صفحه‌نمایش نیم اینچ بزرگتر از نسل دوم گلکسی است اما ابعاد آن تفاوت چندانی نکرده است. دلیل آن هم طراحی جدید سامسونگ و باریک‌تر کردن حاشیه دور نمایشگر است.

قبل از اینکه این تلفن را در دست بگیریم تصور می‌کردیم با یک تلفن بزرگ شبیه گلکسی نوت رو‌به‌رو خواهیم شد اما این تلفن از نظر ابعاد و سهولت در استفاده، تفاوت چندانی با گلکسی اس ۲ با نمایش ۴.۳ اینچی نمی‌کند و حتی بهتر از نسل دوم در دست جای می‌گیرد. این عامل باعث شده تا در زمان استفاده از تلفن لذت بسیار بیشتری ببرید مخصوصا اگر اهل مطالعه یا مرور صفحات وب یا حتی استفاده از نرم‌افزارهای همچون Flipboard باشید.

مشخصات فنی و قیمت Galaxy S III سامسونگ:

  • پردازنده: Quad-core 1.4 GHz Cortex-A9
  • نمایشگر ۴.۸ اینچ: Super AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل – تراکم پیکسل: 306ppi
  • حافظه RAM: یک گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۱۶/۳۲/۶۴ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار، فلش LED و تشخیص دهنده چهره، لبخند و پلک‌زدن
  • قابلیت پخش ویدئو با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه
  • سیستم‌عامل اندروید ۴.۰.۴ با رابط کاربری TouchWiz
  • قیمت: مدل ۱۶ گیگابایت ۱٫۲۲۰٫۰۰۰ تومان

پوشش روی نمایشگر تمام سطح تلفن را فرا گرفته، محافظ نمایشگر نیز نسل دوم گوریلا گلس است که باریکتر و شفاف‌تر شده است. همین عامل، باعث شفافیت بیشتر تصویر و نمایش جذاب‌تر رنگ‌ها نیز گردیده است. جنس بدنه گلکسی اس ۳ برخلاف صحبت‌های که قبلا فون‌آرنا به نقل از سامسونگ مطرح کرده بود، از پلاستیک است.

تلفن هوشمند

ابعاد (mm)

ضخامت (mm)

وزن (g)

نمایشگر (Inch)

Samsung Galaxy S III

136.6 در 70.6

8.6

133

Super AMOLED 4.8

HTC One X

134.4 در 69.9

8.9

130

IPS Super LCD2 4.7

Samsung Galaxy Nexus

135.5 در 67.9

8.9

135

Super AMOLED 4.65

Sony Xperia S

128 در 64

10.6

144

4.3 LED-Backlit LCD

Samsung Galaxy S II

125.3 در 66.1

8.5

116

Super AMOLED Plus 4.3

Apple iPhone 4S

115.2 در 58.6

9.3

140

IPS TFT 3.5

در لبه‌های تلفن حاشیه آلومینیومی رنگی وجود دارد که ظاهر تلفن را بسیار زیبا و دوست‌داشتنی می‌کند. البته حتی لبه‌های آلومینومی رنگ نیز از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود، زمانی که این تلفن را در دست می‌گیرید، حس یک کالای گرانقیمت و باکیفیت به شما القاء نشود. تمام لبه‌های گوشی بصورت منحنی شکل بوده‌ و به‌همین‌دلیل، طراحی تلفن بیشتر شبیه به نسل اول گلکسی است تا نسل دوم.

اگر بدنه پلاستیکی را فاکتور بگیریم، گلکسی اس ۳ از نظر ظاهری طراحی بسیار خوبی داشته و زمانی که آن را در دست می‌گیرید احساس یک کالای خوش ساخت به شما القاء می‌شود. این تلفن بخوبی در دست جای می‌گیرد و باریکی و سبکی آن نیز دوست‌داشتنی است. طراحی دوربین Galaxy S III به شکلی است که برخلاف HTC One X تمام دوربین در دل بدنه جای گرفته و بدین‌ترتیب، دوربین هیچ برآمدگی در قسمت پشت گوشی ایجاد نکرده است. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که دوربین One X دارای دیافراگم با F/2.0 است و همین عامل باعث بزرگتر شدن لنز دوربین آن شده است.

درون جعبه گلکسی اس ۳ علاوه بر خود تلفن، یک هدفون، شارژر بعلاوه کابل USB، پوشش‌های اضافی هدفون و کارت گارانتی وجود دارد:

gs3 boxing

در مجموع ما ظاهر One X را کمی بیشتر از Galaxy S III دوست داشتیم و به نظر ما جنس بدنه آن نیز بهتر از GS3 بود اما طراحی منحنی شکل گلکسی اس ۳ باعث شده تا بهتر در دست جای گیرد.

پوشش پشت باتری گلکسی اس ۳ از جنس پلاستیک براق بوده و خیلی زود خط و خش به خود می‌گیرد.

خوشبختانه باتری Galaxy S III برخلاف One X و آیفون قابل تعویض است علاوه بر این مکان اسلات میکرو SD طوری در نظر گرفته شده که بدون نیاز به جدا کردن باتری نیز می‌توانید کارت حافظه را از گوشی جدا کنید.

محل قرارگیری دکمه‌ها در لبه‌های گوشی با دقت انتخاب شده‌اند چون ارتفاع گوشی کمی بلند است و اگر دکمه‌ها در قسمت بالای گوشی قرار داده می‌شدند کاربر به‌راحتی نمی‌توانست از آن‌ها استفاده کند. در کل سامسونگ در طراحی ارگونومیک گوشی، نهایت تلاش خود را کرده است و مکان قرار گرفتن دکمه‌ها، طراحی منحنی شکل لبه‌های گوشی و موارد دیگر باعث شده‌اند تا استفاده از این تلفن ۴.۸ اینچی دلپذیر شود. دکمه فیزیکی Home در لبه پایین وسط گوشی به همراه دو دکمه لمسی عقب و نمایش منو به خوبی کار می‌کنند.

سامسونگ چراغ LED اطلاع‌رسانی (Notification) را که پیش‌تر در گلکسی نکسوس استفاده شده بود به گلکسی اس ۳ نیز اضافه کرده است. این LED در گوشه چپ بالای تلفن جای دارد و در زمانی که پیامک یا تماس از دست رفته یا نوتیفیکیشن‌های دیگری دارید بصورت چشمک زن فعال می‌شود.

نمایشگر

بدون‌شک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر تلفن‌هوشمندی، نمایشگر آن است اگر تلفن مجهز به سخت‌افزار قدرتمند باشد اما نمایشگر آن کیفیت لازم را نداشته باشد، کاربر از آن لذت نخواهد برد. سامسونگ نیز مدت‌ها است به‌عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید نمایشگر فعال است و نمایشگرهای Super AMOLED این شرکت همواره مورد توجه کاربران بوده است.

gs2 vs gs3

مشکل اصلی نمایشگرهای S-AMOLED دشواری در افزایش تراکم پیکسل‌ها است، به‌عنوان مثال تراکم پیکسل نمایشگر ۳.۵ اینچ آیفون ۴ برابر 330ppi (پیکسل در اینچ) و تراکم نمایشگر ۴.۸ اینچی گلکسی اس ۳ برابر 306ppi و همچنین نمایشگر ۴.۷ اینچی HTC One X نیز 312ppi است. این عامل مانع بالارفتن رزولوشن صفحه‌نمایش می‌شود.

نمایشگر ۴.۸ اینچی گلکسی اس ۳، کنتراست بسیار خوبی دارد و رنگ مشکی در آن نیز بسیار عمیق و مطلوب است.

چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در نمایشگر گلکسی اس ۳ از نوع RGBG (قرمز-سبر-آبی-سبز) است. این نوع چیدمان باعث می‌شود تا در لبه‌های تصویر رنگ‌ها با دقت لازم نمایش داده نشوند گرچه این موضوع با چشم غیرمصلح قابل تشخیص نیست. تصاویر در نمایشگر ۴.۸ اینچی گلکسی اس ۳ کاملا جذاب ولی اشباع شده نمایش داده می‌شوند. روشنایی نمایشگر نیز به اندازه کافی مناسب است تا بتوان از آن در نور روز استفاده کرد. اما اگر بخواهیم نمایشگر Galaxy S III را با HTC One X مقایسه کنیم، رنگ‌ها در One X طبیعی‌تر و با دقت بالاتر نمایش داده می‌شوند و همچنین شدت روشنایی نمایشگر One X نیز بالاتر از S III است.

gs3 display

شدت روشنایی نمایشگر One X حدود ۲۴۷ و شدت روشنایی GS3 حدود 550cd/m2 است. بسیاری از مردم رنگ‌های اشباع شده و سیر Galaxy S III را به رنگ‌های طبیعی One X ترجیح می‌دهند اما ما نمایشگر One X را بیشتر از GS III دوست داشتیم. البته در تنظیمات نمایشگر GS3 شما می‌توانید حالت‌های مختلف رنگ شامل: طبیعی، فیلم یا استاندراد را انتخاب کنید. زمانی که حالت رنگ را روی Natural تنظیم می‌کنیم رنگ‌ها طبیعی‌تر نمایش داده می‌شوند. متون نیز روی صفحه GS3 کاملا خوانا و قابل تشخیص نمایش داده می‌شوند. از طرفی صفحه‌نمایش S-AMOLED سامسونگ به نسبت LCD بکار رفته در One X کنتراست بالاتر و رنگ مشکی عمیق‌تری دارد.

صفحه لمسی گلکسی اس ۳ و دو دکمه لمسی کنار دکمه فیزیکی به نرمی هرچه تمام‌تر کار می‌کنند، پردازنده سریع چهار هسته‌ای آن نیز باعث شده تا همه چیز در تلفن به نرمی حرکت کند.

دوربین

اکثر تلفن‌های جدید بازار تمرکز خود را روی دوربین بهتر قرار دادند، سامسونگ نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است. هرچند دوربین گلکسی اس ۳ نیز همانند نسل دوم، ۸ مگاپیسلی است اما دوربین این دو تلفن قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۳ فوق‌العاده خوب است. عکس‌ها کاملا شفاف و با جزئیات کامل ذخیره می‌شوند. اگر بخواهیم تصاویر گرفته شده با گلکسی اس ۳ را با وان ایکس اچ‌تی‌سی مقایسه کنیم عکس‌های GS3 کمی‌ باکیفیت‌تر از نمونه‌های One X هستند.

gs3 camera

دوربین این تلفن نیز همانند دوربین دیگر ابزارهای پرتابل، زمانی که نور محیط خیلی زیاد باشد، جزئیات تصویر را از دست می‌دهد، منظور عکاسی از فضای های ترکیبی از کم نور و پور نور یا سوژه‌هایی است که در کنار منبع نور قرار گرفته‌اند. در این شرایط استفاده از حالت HDR به شما کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری بگیرید.

نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۳ بصورت پیش‌فرض از عکاسی به روش HDR پشتیبانی می‌کند. در این حالت چندین عکس پشت سر هم از سوژه گرفته می‌شود و با ترکیب آن‌ها عکس‌نهایی شکل می‌گیرد. جزئیات بیشتر ...

اگر با گلکسی اس ۲ کار کرده باشید نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۳ نیز برایتان آشنا خواهد بود در این نرم‌افزار شما می‌توانید آیکان تنظیمات مختلف را سفارشی کرده و آنهایی را که بیشتر نیاز دارید روی صفحه بکشید.

امکان عکس‌برداری پشت سرهم یا Burst Mode نیز وجود دارد، همچنین شما می‌توانید چند عکس پشت سر هم از سوژه گرفته تا گوشی بهترین عکس از بین‌ آن‌ها را برایتان انتخاب کند.

نمونه عکس‌های گرفته شده با گلکسی اس ۳ را که از رزولوشن ۳٫۲۶۴ در ۲٫۴۴۸ به ۸۰۰ در ۶۰۰ کاهش دادیم تا حجم آن‌ها کاسته شود اما فشرده سازی را روی صفر تنظیم کردیم تا عکس‌های کوچک شده کیفیت خود را از دست ندهند:

نرم‌افزار گالری امکان تشخیص چهره را نیز دارد. البته این قابلیت به خوبی نرم‌افزار پیکاسا یا فیسبوک عمل نمی‌کند و هنوز در برخی شرایط نمی‌تواند چهره یک شخص را در دو عکس متفاوت تشخیص دهد. اما به هر حال شما می‌توانید افراد مختلف را به عکس‌ها تگ کنید.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که به پخش ویدئو اضافه شده، اجرای هم‌زمان نرم‌افزارها در کنار پخش ویدئو است. سامسونگ این قابلیت را Pop up Play می‌نامد و شما می‌توانید نحوه کارکرد آن را در بررسی ویدیویی زومیت از گلکسی اس ۳ مشاهده کنید. مشخصا اضافه کردن چنین قابلیتی به اندروید کار ساده‌ای نبوده ولی ما مطمئن نیستم این قابلیت چندان کاربردی باشد.

کیفیت فیلم‌برداری گلکسی اس ۳ نیز قابل قبول است، رنگ‌ها بصورت طبیعی و زنده و بصورت کاملا نرم ضبط می‌شوند. شما می‌توانید تکه فیلم ضبط شده با این دوربین را که ما سه شنبه گذشته ساعت ۸ بعداز ظهر گرفته‌ایم را مشاهده کنید:

هر چند دوربین قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه است. در حالت فیلم‌برداری فوکوس تصویر به صورت خودکار تنظیم می‌شود، فوکوس خودکار در حالت فیلم‌برداری بسیار خوب عمل می‌کند اما اگر بدنبال فیلم‌برداری حرفه‌ای با این تلفن باشید فوکوس خودکار برایتان مشکل‌ساز خواهد شد، چون کنترلی روی سوژه مورد نظر نخواهید داشت.

قدرت و بازده

وقتی نوبت به آزمایش قدرت و بازده می‌رسد، گلکسی اس ۳ تقریبا بی‌رقیب است. و در اکثر آزمایش‌ها نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی One X نتایج بهتری را بدست می‌آورد. نتیجه آزمایش‌ها مختلف را در ادامه مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu Benchmark

Linpack Single (FPS)

Linpack Multi (FPS)

Quadrant Standard Edition

NenaMark2 (fps)

Galaxy S III

11,960

56.22

132.80

5,642

HTC One X

11,322

48.54

150.54

4,929

47.6

Xperia S

6,332

49.69

83.99

2,033

37.1

Galaxy Nexus

6,070

77.01

2,002

24.0

Galaxy Tab 8.9

4,884

25.092

51.003

2,324

Transformer TF101

4,913

44.403

76.982

1,592

Xperia Arc S

34.54

1,158

14.7

Galaxy Note

64.3

3,998

32.8

Galaxy S II

4,964

41.55

47.50

3,250

58.9

اما نکته قابل توجه، این است که در حال حاضر کمتری نرم‌افزاری قادر به استفاده از پردازنده ۴ هسته‌ای در ابزارهای اندرویدی است یعنی در حقیقت تنها تفاوت بین پردازنده ۴ هسته‌ای قدرتمند گلکسی اس ۳ و پردازنده‌های دو هسته‌ای فعلی در مصرف بهینه انرژی است و تقریبا هیچ بازی یا نرم‌افزاری قادر به بکارگیری هم‌زمان هر ۴ هسته‌ای گلکسی اس ۳ یا وان‌ایکس نیست. البته ممکن است با افزایش تعداد ابزارهای ۴ هسته‌ای، تولیدکنندگان نیز برنامه‌های خود را با این پردازنده‌ها سازگار کنند.

باتری، اسپیکر و کیفیت مکالمه

باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی اس ۳ رقبای کمی در بازار دارد تنها تلفن‌های هوشمندی که باتری قوی‌تر از GS3 دارند، Galaxy Note با باتری 2500mAh و Razr Maxx با باتری 3300mAh است. البته برای تأمین انرژی مورد نیاز صفحه‌نمایش ۴.۸ اینچ و پردازنده ۴ هسته‌ای، چنین باتری نیز ضرروی است.

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۳ حدود ۷ ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند این ۷ ساعت شامل گرفتن ۱۳۷ عکس، چند ویدئو ۴۰ ثانیه با روزلوشن 1080p و اجرای نرم‌افزار و بازی‌های مختلف و همچنین مرور صفحات وب است.

gs3 battery cover zoomit

البته اگر شدت روشنایی نمایشگر را روی حداکثر تنظیم کنید باتری زودتر از این زمان خالی می‌شود. در آزمایش‌ها ما، شدت روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد تنظیم می‌شود.

اسپیکر گوشی در قسمت پشت قرار گرفته است کیفیت صدای آن معمولی است و نمی‌توان از آن در هنگام گوش دادن به موسیقی لذت برد. اما خوشبختانه هدفونی که در جعبه گوشی قرار دارد کیفیت مناسبی داشته برای موسیقی مناسب است. از طرفی اگر گوشی را روی میز یا در کیف خود به شکلی قرار دهید که روی اسپیکر پوشیده شود، صدای خروجی آنقدر کم می‌شود که حتی صدای زنگ گوشی را نخواهید شنید. این مشکل در زمان بازی نیز اتفاق می‌افتد و اگر دستتان روی اسپیکر پشت قرار گیرد صدای بازی تقریبا قطع می‌شود.

اگر از تلفن گلکسی اس ۲ استفاده کرده باشید حتما با مشکل آزاردهنده کیفیت صدا در هنگام مکالمه برخورد کرده‌اید این مشکل به خاطر فعال بودن قابلیتی به نام Noise Cancelation است که قرار است نویز صدای محیط را از بین ببرد اما در اکثر مواقع باعث افت شدید کیفیت صدا می‌شود. متاسفانه نمی‌توان این قابلیت را در GS II به‌طور دائم غیرفعال کرد و در هر بار مکالمه مجبور به غیرفعال کردن آن خواهید بود. اما در گلکسی اس ۳ کیفیت مکالمه در هر دو جهت واقعا عالی است صداها بصورت طبیعی بدون نویز منتقل می‌شوند.

نرم‌افزار

به نظر ما مهم‌ترین برتری گلکسی اس ۳ نسبت به نزدیک‌ترین رقیب اندرویدی خود یعنی HTC One X در قابلیت‌های نرم‌افزاری این تلفن است. سیستم‌عامل GS3 اندروید ۴.۰ است، اما سامسونگ سرویس‌های مختلفی را روی این نسخه از اندروید نصب کرده است. رابط کاربری TouchWiz نیز طراحی نسبتا خوبی داشته و به نظر ما از نظر طراحی بهتر از Sense اچ‌تی‌سی است. سامسونگ در طراحی آیکان‌ها و تعیین فاصله بین آن‌ها دقت به خرج داده و حرکت بین صفحه‌های اصلی، منوها و قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل نیز به نرمی انجام می‌شود. گلکسی اس ۳ به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و فونت‌های فارسی را بهتر از One X اچ‌تی‌سی نمایش می‌دهد.

سامسونگ برخلاف میل گوگل نسبت به حذف دکمه‌های فیزیکی و استفاده از دکمه‌های لمسی روی صفحه، عمل کرده و در عوض از ترکیب این دو استفاده بهره برده است. یعنی در قسمت پایین گوشی یک دکمه فیزیکی و دو دکمه لمسی برای منو و برگشت به عقب جای قرار داده شده است.

قسمت اطلاع‌رسانی یا Notification bar که در بالای ابزارهای اندرویدی قرار دارد و با کشیدن صفحه از بالا به پایین ظاهر می‌شود در گلکسی اس ۳ تکامل یافته است. شما می‌توانید قسمت‌های مختلف تلفن را ازطریق این منو به‌راحتی و به سرعت کنترل کنید:

notif-toggles

در قسمت لیست‌نرم‌افزارها کاربر می‌تواند نرم‌افزارهای مورد نظر خود را مخفی کند یا براساس سلیقه خود نرم‌افزارها را در یکی از دو حالت لیست یا شبکه‌ای نمایش دهد. شما می‌توانید نرم‌افزارها را در فولدرهای مختلف دسته‌بندی کنید اما برای این کار حتما باید آیکان نرم‌افزارهای مورد نظر خود را روی لینک Create Folder بکشید تا فودر جدید ایجاد شود. انجام این کار باید ساده‌تر طراحی می‌شد. به‌عنوان مثال بهتر بود کاربر می‌توانست با کشیدن یک برنامه روی دیگری یک فولدر جدید که حاوی دو برنامه باشد ایجاد کند.

برخی از قابلیت‌های دوست‌داشتی نسخه‌های قبلی تاچ‌ویز در نسخه جدید نیز وجود دارد از آن جمله می‌توان به کشیدن انگشت روی تماس‌ها به سمت راست یا چپ برای برقراری سریع تماس یا ارسال پیغام اشاره کرد.

روی صفحه قفل گوشی، چهار آیکون برای دسترسی سریع به نرم‌افزارهای مورد نظر وجود دارد. کاربر می‌توانید نرم‌افزارهای ضروری خود را جایگزین برنامه‌های فعلی کند.

متاسفانه روی صفحه قفل گوشی امکان کنترل موزیک در حال پخش وجود ندارد البته کاربر با استفاده از دستور حرکتی Palm و قرار دادن کامل دست خود روی گوشی و برداشتن آن از روی صفحه می‌تواند موزیک در حال پخش را متوقف کند. برای آشنایی با کلیه دستورها حرکتی Galaxy S III به مقاله چگونه از ویژگی‌های حرکتی Galaxy S3 استفاده کنیم مراجعه کنید.

هرچند سامسونگ تغییرات زیادی را روی اندروید ۴ اعمال کرده اما در این میان هنوز قابلیت‌های دوست‌داشتنی ICS شامل: نسخه بروز شده جیمیل، سازگاری با مرورگر کروم، نمایش جزئیات کامل در رابطه با مصرف باتری به همراه نمودار دراین گوشی وجود دارد. سامسونگ نرم‌افزار S Planner خود را جایگزین تقویم پیش‌فرض اندروید کرده که به نظر ما خیلی جذاب نرسید.

گوگل در نسخه ساندویچ بستنی اندروید (ICS)، ویجت‌های متنوعی را به سیستم‌عامل خود اضافه کرده و سامسونگ علاوه بر این‌ها چند ویجت اختصاصی را نیز به گلکسی اس ۳ اضافه کرده است. ویجت‌ها در اندروید ۴ به‌راحتی تغییر سایز پیدا می‌کند و به هرشکلی که کاربر بخواهد روی صفحه‌های اصلی جای می‌گیرند.

در گلکسی اس ۳ قابلیت‌های حرکتی یا Motion Controlها تکامل یافته‌اند کاربر می‌تواند با دستورها حرکتی برخی از امور مانند متوقف کردن موزیک یا ویدئو در حال پخش، یا عکس گرفتن از صفحه و غیره را انجام دهد.

S Beam

نرم‌افزار S Beam سامسونگ در واقع نسخه بهبود شده Android Beam خود ICS است. با اندروید بیم شما می‌توانید بسته‌های کوچک اطلاعات را بین ابزارهای مجهز به NFC منتقل کنید. اما S Beam شبیه Direct Wi-Fi عمل می‌کند یعنی شما می‌توانید دو ابزار سازگار با این فناروی را مستقیما به یکدیگر متصل کرده و فایل‌های حجیم را بین آن‌ها رد و بدل کنید.

بزرگ‌ترین مشکل S Beam این است که در حال حاضر تنها ابزاری که از آن پشتیبانی می‌کند خود Galaxy S III است یعنی فقط از آن می‌توان برای اتصال دو تلفن گلکسی اس ۳ استفاده کرد. اما ابزارهای بیشتری از Android Beam پشتیبانی می‌کنند به‌عنوان مثال ما توانستیم ازطریق Android Beam اطلاعات تماس یک شخص را از Galaxy S III به HTC One X منتقل کنیم. البته حتی با اندروید بیم هم برای ارسال عکس یا موقعیت جغرافیایی بین دو تلفن با مشکل برخوردیم. به هر شکل به نظر ما استفاده از Direct Wi-Fi بسیار بهتر و سریع‌تر از بیم عمل می‌کند مخصوصا اگر قرار باشد حجم زیادی از اطلاعات را بین دو ابزار منتقل کنید.

Direct Call

بین قابلیت‌های جدید واختصاصی نسل سوم گلکسی، Direct Call از همه بیشتر نظر ما را به خود جلب کرد. تصور کنید که در حال نوشتن پیامک برای دوست خود هستید که به این نتیجه می‌رسید که بهتر است با او تماس بگیرید برای این کار در گلکسی اس ۳ تنها کافی است تلفن را به سمت گوش خود ببرید، تا بصورت خودکار شماره فردی که در حال ارسال پیامک به او بودید، گرفته شود.

Smart Alert

اسمارت آلرت زمانی فعال می‌شود که برای مدت نسبتا طولانی از تلفن استفاده نکرده و در این فاصله تماس‌های از دست رفته و پیامک‌های نخوانده داشته باشید. در این شرایط اگر تلفن را از روی میز یا مکانی که قرار دارد بلند کنید یک ویبره کوچک ایجاد می‌شود تا شما را از این بابت مطلع کند.

Smart Stay

سامسونگ مانور تبلیغاتی بسیاری روی این قابلیت داده است اما در حقیقت این سرویس واقعا امکان عجیب و غریب و انقلابی نیست. اسمارت‌استی ازطریق دوربین جلو حرکت چشم‌ها را دنبال می‌کند تا متوجه این شود که آیا شما در حال نگاه کردن به تلفن هستید یا تلفن خود را روی میز یا کیف خود قرار داده‌اید. این قابلیت کاربردی باعث می‌شود تا زمانی که در حال مطالعه یا مشاهده عکس یا هر چیز دیگر در تلفن خود هستید، دیگر صفحه بصورت خودکار خاموش نشود. در حالت عادی پس از مدت زمانی که بصورت پیش‌فرض روی ۱۵ ثانیه تنظیم شده و البته کاربر می‌تواند آن را تغییر دهد، صفحه‌نمایش تلفن بصورت خودکار خاموش می‌شود تا انرژی کمتری مصرف شود. اما این قابلیت در زمانی که در حال مطالعه متن یا مقاله خاصی هستید واقعا آزاردهنده است و شما مجبورید هر چند ثانیه یک بار صفحه‌نمایش را لمس کنید یا Time Out را روی زمان طولانی تری تنظیم کنید. اسمارت استی این مشکل را حل می‌کند و تا زمانی که شما به تلفن نگاه می‌کنید صفحه‌نمایش خاموش نخواهد شد.

اما اسمارت استی در نور کم کار نمی‌کند مثلا اگر قبل از خواب و در اتاق تاریک بخواهید اخبار تازه فلیپ‌بورد را چک کنید یا به مطالعه کتاب یا متن خاصی بپردازید، Smart Stay شما را مایوس خواهد کرد.

S Voice

اپل آنقدر روی دستیار صوتی خود مانور دارد تا سامسونگ و گوگل هر کدام بصورت جداگانه بدنبال ساخت و توسعه رقیبی برای آن باشند. اما نکته مایوس کننده در این است که گوگل و سامسونگ بصورت جداگانه روی دستیارهای صوتی خود کار می‌کنند شاید دلیل این موضوع نیز این باشد که سامسونگ سعی می‌کند وابستگی خود به گوگل را تا حدی کاهش دهد تا بتواند سرویس‌های خود را در ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل‌های دیگر نیز بکار گیرد. دستیار صوتی S Voice سامسونگ از Vlingo قدرت گرفته است و از نظر کارایی و رابط کاربری شباهت بسیار زیادی به Siri اپل دارد. البته در حال حاضر هنوز هیچ‌کدام از دستیارهای صوتی آنطور که باید و شاید پیشرفت نکرده‌اند تا کاربر بتواند کاملا و بدون نیاز به استفاده از دست خود و ازطریق دستورها صوتی کلیه امور را انجام دهد.

با S Voice می‌توانید یک نرم‌افزار را اجرا کنید، یک زنگ هشدار تنظیم کنید، گزارش آب‌و‌هوا را مشاهده کنید یا حتی قفل گوشی خود را باز کنید. S Voice به بسیاری از سوالات شما نیز پاسخ صحیح می‌دهد به شرطی که سوالات خود را به زبان انگیسی و بصورت صحیح و شمرده بیان کنید.

اما S Voice تازه در ابتدای راه است و نیاز به توجه و توسعه بیشتری دارد مثلا برای باز کردن قفل گوشی حتما باید دکمه پاور را بزنید سپس دکمه میکروفن را لمس کنید و در نهایت از او بخواهید تا قفل گوشی را باز کند خوب به جای این همه کار می‌توانستید خودتان قفل گوشی را باز می‌کنید!

همان‌طورکه در بررسی ویدیویی زومیت از گلکسی اس ۳ مشاهده کردید S Voice به سوالات رایج به خوبی پاسخ می‌دهد.

Kies Air

این نرم‌افزار یکی از سرویس‌های خوب سامسونگ برای ارتباط بین کامپیوتر و تلفن هوشمند است. اگر کامپیوتر و تلفن‌هوشمند شما هر دو به یک شبکه Wi-Fi متصل باشند به کمک این نرم‌افزار می‌توانید ازطریق کامیپوتر تلفن خود را کنترل کنید یا فایل‌های مختلف را روی تلفن یا کامپیوتر منتقل کنید. Kies Air شبیه نرم‌افزار Air Droid که پیش‌تر معرفی کردیم عمل می‌کند.

جمع‌بندی

گلکسی اس ۳ در بسیاری از شرایط از رقبای خود بهتر است. دوربین این تلفن از تمام ابزارهای اندرویدی که تا به امروز با آن کار کرده‌ایم بهتر عمل می‌کند، پردازنده ۴ هسته‌ای آن نیز سریع و قدرتمند است و باعث شده سیستم‌عامل و نرم‌افزارها به نرمی اجرا شوند. صفحه‌نمایش ۴.۸ اینچی Galaxy S III، وب‌گردی، تماشای عکس و فیلم و امور دیگر را راحت و دلچسب کرده و طراحی ارگونومیک آن نیز باعث شده تا استفاده از این تلفن نسبتا بزرگ ساده شود. اما سامسونگ بازهم بدنه تلفن خود را از پلاستیک ساخته و جنس پوشش پشت باتری نیز کیفیت لازم را نداشته و خط و خش به خود می‌گیرد.

دستورها حرکتی و نرم‌افزارهای جانبی که سامسونگ روی تلفن خود نصب کرده، در اکثر موارد خوب عمل می‌کنند اما هنوز به تکامل نرسیده‌اند و جای کار بسیار دارند.

مورد دیگری که تقریبا در تمام ابزارهای اندرویدی بجز سری نکسوس گوگل کم و بیش وجود دارد عدم به‌روزرسانی سریع به نسخه‌های جدید اندروید است. هنوز پس از گذشت حدود یک سال از انتشار اندروید ۴ برخی از نسخه‌های Galaxy S II بروز نشده‌اند. امیدورایم سامسونگ بروز رسانی به اندروید آبنبات پاستیلی را برای گلکسی اس ۳ زودتر آماده کند.

نقاط قوت:

  • پردازنده فوق‌العاده سریع و بازده بسیار بالا
  • دوربین بسیار خوب
  • طراحی و ارگونومی مناسب
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری متمایز

نقاط ضعف:

  • بدنه پلاستیکی و پوشش خش‌پذیر پشت باتری
  • سرویس‌های نرم‌افزاری جدید و اختصاصی گلکسی اس ۳ هنوز تکامل نیافته‌اند
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات