سریع‌ترین دوربین جهان می‌تواند سلول‌های سرطانی که تاکنون قابل تشخیص نبودند را شناسایی کند

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
محققین دانشگاه UCLA میکروسکوپ نوری‌ ساخته‌اند که می‌تواند سلول‌های بسیار کوچک را با حساسیت یک بخش در میلیون و به صورت زنده شناسایی کند. پژوهشگران دانشگاه UCLA با اعمال تغییراتی در سریع‌ترین دوربین دنیا، این دستگاه را قادر به تشخیص سلول‌های نادر سرطان سینه در خون کرده‌اند. دقت بالای این دوربین باعث شده تا درصد خطای آن به یک سلول در میلیون برسد.
تبلیغات

کیسوکه گودا، از بخش مهندسی برق و مهندسی زیستی UCLA در یک بیانیه خبری گفت:

این فناوری می‌تواند به شکل قابل توجهی از میزان اشتباهات و هزینه‌ها در تشخیص بیماری‌ها را کاهش دهد.

نتیجه کار این تیم نه تنها می‌تواند منجر به تشخیص سریع‌تر سرطان و آغاز درمان دارویی و پرتودرمانی گردد، بلکه در آنالیز ادرار و نظارت بر کیفیت آب و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارد.

نتیجه مطالعات که در شماره اخیر «مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم» منتشر شده، از طریق مخلوط کردن سلول‌های سرطانی نمو یافته در آزمایشگاه با خون با نسبت‌های متفاوت که خون بیمار سرطانی را شبیه‌سازی می‌کند، به دست آمده است.

این میکروسکوپ نوری که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان سریع‌ترین دوربین ثبت پیوسته تصویر درجهان توسعه یافت، می‌تواند استاندارد کنونی برای آنالیز سلولی را بهبود بخشد.

تیم فناوری دانشگاه UCLA دوربین مدل سال ۲۰۰۹ را با ذرات ریز مایعی خاص و پردازش تصویر به صورت زنده و همزمان یکپارچه کرده است تا سلول‌های داخل نمونه‌های خون را طبقه‌بندی کند و توان ثبت ۱۰۰٫۰۰۰ سلول در ثانیه را داشته باشد. این تیم می‌گوید که این دستگاه تقریبا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از آنالیزگر‌های مرسوم در بازار است.

بهرام جلالی، از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هنری دانشگاه UCLA در کنفرانس خبری گفت:

برای ثبت این سلول‌های گریزان، دوربین باید قادر باشد تا میلیون‌ها تصویر را ثبت و به صورت دیجیتالی به طور پیوسته با نرخ فریم بسیار بالایی پردازش کند... دوربین‌های رایج به اندازه کافی سریع و حساس نیستند. برای خواندن اطلاعات از مجموعه‌ای از پیکسل‌ها به زمان زیادی نیاز دارند و در سرعت بالا حساسیت بسیار کمتری نسبت به نور دارند.

پژوهشگران هم اکنون در حال انجام آزمایشات کلینیکی هستند تا به یافته‌های خود اعتبار بیشتری ببخشند. این که این فناوری آنها چقدر هزینه خواهد داشت و چه مدت طول می‌کشد تا نخستین نمونه کاربردی آماده گردد هنوز مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات