رکورد جدید فروش برای Seagate تحت تأثیر افزایش قیمت دیسک سخت

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا شرکت‌های سازنده هارد دیسک درایوها که از سیل تایلند آسیب‌های جدی دیده بودند، این دوره و تبعات آن در سطوح مختلف را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند. برخی از شرکت‌ها همچون سیگیت از افزایش قیمت دیسک‌سخت‌ها سود بسیار زیادی را به بدست آورده‌اند. فروش سیگیت در سه ماه دوم امسال، ۲۱ درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است قیمت دیسک‌سخت در بازار تهران همچنان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
تبلیغات

Segate توانسته است با فروشی معادل ۴.۵ میلیارد دلار برای سه ماه دوم سال میلادی رکورد جدیدی را ثبت کند. این رقم برابر با فروش ۶۶ میلیون درایو یا ۴۵ اگزابایت حافظه می‌باشد. (یک اگزا بایت برابر ۱۰ به توان ۱۸ بایت است)

گزارش مالی این شرکت نشان دهنده درآمد ۴.۴ میلیارد دلاری یا معادل ۶۱ میلیون هارد درایو (۴۲ اگزابایت حافظه) در سه ماه اول سال میلادی است. در مقایسه با پارسال (قبل از وقوع سیل تایلند)، Seagate نزدیک به ۵۲ میلیون هارد یا ۳۳ اگزابایت حافظه را در سه ماه دوم سال قبل فروخته بود.

هرچند فروش سیگیت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما با این حال این شرکت نتوانسته به پیش‌بینی‌های از پیش تعیین شده خود برسد.

مدیر عامل Seagate آقای Steve Luczo اعلام در این باره می‌گوید:

ما نتوانستیم به فروش پیش‌بینی شده سه ماهه دوم سال برسیم و کمتر از میزان تعیین شده فروش داشتیم. فروش کمتر ما نسبت به پیش‌بینی، به دلیل این بود که کارخانجات و سازند‌‌گان ما نتوانستند با سرعت بیشتری اختلال در زنجیره تأمین را برطرف کنند. همچنین در این مدت با مسأله جداسازی کیفیتی تأمین کنندگان مواجه بودیم که بر روی یکی از خطوط تولید ما بسیار تأثیرگذار بود.این مسایل دست به دست هم داند تا میزان فروش ما بر اساس تعهداتی که به مشتریان داده بودیم و سودی که از این میزان فروش در نظر گرفته بودیم محقق نشود. این ناهماهنگی و اختلال در برنامه تجاری ما، بسیار ناامیدکننده بود. به همین دلیل با سرعت و جدیت بیشتری وارد عمل شدیم تا عقب ماندگی‌های خود را سریع‌تر جبران کنیم. به هر حال ما این مشکل را حل کرده و به تمامی تعهدات خود نسبت به مشتریان پایبندهستیم.

سیگیت قبلا برای سه ماه دوم امسال درآمد ۵ میلیارد دلاری و حاشیه ناخالص non-GAAP حداقل ۳۴.۵ درصدی را پیش‌بینی کرده بود.

اما جدا از همه این‌ها اگر مسائل و مشکلات مربوط به سیل تایلند و آسیب‌های جدی که به کارخانه‌های اصلی تولید دیسک سخت از جمله برخی از کارخانه‌های وسترن دیجیتال را کنار بگذاریم، قیمت دیسک سخت در بازار تهران حتی پس از ارزان شدن قیمت آن در بازار جهانی روز به روز رو به افزایش است. در حال حاضر قیمت دیسک سخت ۵۰۰ گیگابایتی در بازار جهانی حدود ۶۰ دلار و دیسک سخت ۱ ترابایتی حدود ۸۵ دلار است، این در حالی است که قیمت امروز دیسک سخت ۵۰۰ گیگابایت در بازار تهران حدود ۱۵۵ هزار تومان و قیمت دیسک سخت ۱ ترابایتی نیز بالای ۲۵۰ هزار تومان است. 

به نظر می‌رسد فروشندگان قطعات کامپیوتر نیز بدشان نمی‌آید تا از نواسانات نرخ ارز و سیل سال گذشته تایلند به نفع خود بهره ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات