هیچ‌زمانی بدتر از حالا برای خرید لپ‌تاپ نیست!

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
مهم نیست قصد خرید چه لپ‌تاپی را دارید، در حال حاضر اصلا زمان مناسبی برای خرید لپ‌تاپ نیست!
تبلیغات

چندی پیش مقاله‌ای در زومیت منتشر شد که گفتگوی دو تن از صاحب‌نظران درباره خرید لپ‌ تاپ بود. یکی می‌گفت صبر کنید یکی هم می‌گفت اگر بخواهید صبر کنید باید تا ابد منتظر باشید. اما این صحبت برای ۲ ماه پیش بود. هم اکنون شرایط کمی متفاوت است. نمایشگاه Computex نشان داد که انقلابی در دنیای لپ‌تاپ اتفاق افتاده است.

اینتل پردازنده‌های جدید خود را معرفی کرده، مایکروسافت ویندوز ۸ را به زودی منتشر می‌کند، اپل در حال تغییر خط تولید کامپیوترهای خود است، و دستگاه‌های دو رگه که مرز میان تبلت و اولترابوک‌ها را از بین برده‌اند بسیار جذاب به نظر می‌رسند. حتی اگر هیچ کدام از این‌ها برایتان مهم نباشد باز هم باید شکیبا باشید... چرا؟ در ادامه با ما همراه باشید.

اگر به فکر این هستید که به زودی یک لپ‌تاپ بخرید، دست نگه‌ دارید. الان نخرید. ما هم اکنون در برهه خاصی از زمان هستیم که سخت‌افزار جدید عجیب و شگفت‌انگیز و تغییرات انقلابی پلتفرم‌های مختلف طی چند ماه آینده صورت خواهند گرفت.

من کاربر Mac هستم

WWDC، کنفرانس سالانه آشنایی با توسعه دهندگان اپل، دوشنبه آتی آغاز به کار خواهد کرد و مدتی است که از این سو و آن سو می‌شنویم که اپل تغییرات اساسی در خط تولید MacBook Pro ایجاد خواهد کرد. این تغییرات فقط در بهبود ویژگی‌های سخت‌افزاری محدود نمی‌شود، بلکه یک بازنگری اساسی اعمال خواهد شد.

Macbook Proهای تولید ۲۰۱۲ احتمالا به پردازنده نسل جدید اینتل یعنی Ivy Bridge مجهز خواهند شد که عملکرد پردازنده گرافیکی این محصول را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. آن طور که گزارش شده، اپل قرار است دیسک سخت را کنار گذاشته و سراغ SSD برود، که به معنای عمر باتری و سرعت بیشتر است. و البته آنها می‌خواهند سنت تکنولوژی را زیر پا گذاشته و فقط پورت‌های تاندربولت، USB و یک SD Card Reader را در این محصول قرار دهند که آن را بیشتر شبیه به Macbook Air خواهد کرد. وجود نمایشگر و گرافیک بهتر نیز محتمل است.

اما علاوه بر موارد ذکر شده، بنا به شایعات بدنه MacBook Pro پس از مدت‌ها تغییر خواهد کرد. بدنه آن نازک‌تر، سبک‌تر و ساده‌تر خواهد شد.

اگر لپ‌تاپ‌هایی با قابلیت حمل بالا و یا کامپیوترهای دسکتاپ را ترجیح می‌دهید، باز هم باید دست نگه دارید. به روزرسانی‌های هفته آینده ممکن است حتی از آن چه پیش‌بینی شده نیز گسترده‌تر باشد. به نظر می‌رسد همه مک‌ها تغییراتی را تجربه خواهند کرد. گزارش شده که اپل MacBook Pro، MakBook Air، iMac، و Mac Pro را نیز به روزرسانی کرده و آنها را نیز در کنار MacBook Proهای جدید معرفی خواهد کرد.

همه این‌ها با آخرین نسخه از سیستم عامل اپل یعنی Mountain Lion عرضه خواهند شد که بسیار شبیه به پلتفرم موبایل این کمپانی است (قدمی دیگر در نزدیک کردن iOS و OS X). در حالی که مشخصا هیچ یک از این خبرها تایید نشده است، اما احتمال بالایی وجود دارد که دستگاه‌های جدید و به روز شده‌ای از اپل شاهد باشیم.

من کاربر PC هستم

برای هیجان زده شدن طرفداران ویندوز، موارد بیشتر و علامت سوال‌های کمتری وجود دارد. این هفته در نمایشگاه Computex شاهد محصولات فوق‌العاده جذاب مبتنی بر ویندوز ۸ بودیم. تقریبا تمام تولیدکنندگان بزرگ کامپیوتر در این نمایشگاه محصولات تازه خود را معرفی کردند : Lenovo X1 Carbon، Fujitsu Lifebook U772، Dell Inspiron 14Z، Acer Aspire S7، Asus Transformer Book، HP Envy 4

بسیاری از این دستگاه‌ها نیز مجهز به نسل سوم پردازنده‌های Ivy Bridge اینتل هستند. اینتل در هفته گذشته رسما خبر از  تولید ۱۱۰ اولترابوک Ivy Bridge توسط کمپانی‌های مختلف داد که حتی از آنهمه کامپیوتری که در دو روز اول Computex معرفی شدند نیز بیشتر است. حتما می‌پرسید چرا می‌گوییم صبر کردن برای اولترابوک‌های Ivy bridge ارزشش را دارد؟

اینتل به صراحت گفته که این محصولات نازک‌تر خواهند بود (برای نمایشگرهای رده کوچکتر از ۱۴ اینچ، ضخامت آنها کمتر از ۱۸ میلیمتر خواهد بود، و اگر نمایشگر بزرگتر از ۱۴ اینچ داشته باشند، ضخامتی کمتر از ۲۱ میلیمتر خواهند داشت). به علاوه، این اولترابوک‌ها قدرتمندتر، ایمن‌تر، سریع‌تر و عمر باتری بیشتری دارند و پورت‌های ورودی/خروجی فوق‌العاده پرسرعتی نیز خواهند داشت (USB 3.0 یا تاندربولت). ما تاریخ دقیقی برای عرضه آنها در دست نداریم، اما می‌دانیم به زودی راهی بازار خواهند شد که این موضوع جمله «صبر کنید» را پر رنگ‌تر می‌کند.

محصول مهم و بزرگ دیگری که قرار است عرضه شود، ویندوز ۸ است که فقط چند ماه با عرضه رسمی آن فاصله داریم. مایکروسافت به ضرورت تغییرات اساسی داخلی در پلتفرم محبوب خود پی برده و با این تغییرات بنیادین ظاهر جدید آن خیلی زیبا و دلربا شده است. از آن چه که ما در نسخه پیش‌نمایش قبل از انتشار این سیستم عامل دیده‌ایم، باید بگوییم که بسیار زیباست، اما این سیستم عامل تا پاییز ارائه نخواهد شد. البته می‌توانید آن موقع با پرداخت مبلغ کمی ویندوز ۷ را به نسخه ۸ به‌روزرسانی کنید. اما چرا خودتان را به درد سر بیاندازید... اگر می‌توانید صبر کنید و وقتی ویندوز ۸ ارائه شد، محصول مورد نظرتان را بخرید.

من به دنبال محصولات عجیب و غریب هستم

شاید بهترین خاصیت ویندوز ۸ آن باشد که در تمام دستگاه‌های نامتعارف نیز قابل اجرا است. در نمایشگاه Computex، شاهد گروهی از دستگاه‌های هیبرید با دو نمایشگر مثل Asus Taichi بودیم و همچنین با برخی محصولات دیگر که در واقع ترکیب تبلت‌ و اولترابوک‌ بودند آشنا شدیم . اسوس در واقع چندین محصول را به دسته محصولات ترکیبی خود اضافه کرده است، مثل Tablet 600 که یک تبلت Tegra 3 با صفحه کلید جداشدنی است و Transformer Book که لپ‌تاپی است که به تبلت تبدیل می‌شود. هر دوی این محصولات نیز مبتنی بر ویندوز ۸ هستند، پس اگر به این جهش نژادی عجیب و غریب علاقه‌مندید، باز هم باید کمی صبر کنید.

البته محصولات عجیب و غریت محدود به اسوس نمی‌شوند. این هفته توشیبا نیز U845W را که یک اولترابوک فوق‌العاده واید است، رونمایی کرد که برای تماشای فیلم و تلویزیون و همچنین انجام همزمان چند کار، بسیار مناسب است. این دستگاه ماه آینده برای فروش وارد بازار خواهد شد.

سخن پایانی

مهم نیست چه می‌خواهید، در هر صورت بهتر است فعلا صبر کنید. در حالی که امروز آخرین روز نمایشگاه Computex است، WWDC به زودی برگزار می‌شود و زمان زیادی تا انتشار نسخه نهایی ویندوز ۸ باقی نمانده، موارد جذاب بسیاری برای انتظار کشیدن وجود دارد. اگر الان پولتان را خرج خرید لپ‌تاپ کنید، حس همان کودکی را خواهید داشت که شب عید آن چه را که دوست داشته هدیه نگرفته، و وقتی از تعطیلات به مدرسه باز می‌گردد باید هدایای پر زرق و برق دوستانش را تماشا کند و حسرت بخورد.

صادقانه بگویم، حتی اگر هیچ یک از این‌ موارد شگفت‌انگیزی که ذکر شد، نظرتان را جلب نمی‌کند، باز هم اگر الان لپ‌تاپ بخرید اشتباه کرده‌اید! به محض آن که این دستگاه‌های جدید راهی بازار شوند، قیمت دستگاه‌های کنونی سقوط خواهد کرد. پس حتی اگر موارد جدید شما را مشتاق به انتظار کشیدن، نمی‌کند، باز هم بهتر است شکیبا باشید تا چند صد دلار صرفه جویی کنید. از قدیم گفته‌اند «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم»، به خصوص اگر الان در فروشگاهید و می‌خواهید کامپیوتر بخرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات