BMW در حال توسعه سیستم تشخیص دست‌خط و کنترل با ژست‌های حرکتی است

سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
عده‌ای معتقدند دیگر دنیای رقابت شرکت‌های خودروسازی در طراحی، قدرت موتور، سرعت، سر و صدا، نوع و میزان سوخت مصرفی، میزان تسلط بر خودرو، نرمی و روانی، استحکام و امکانات و تجهیزات مکانیکی خلاصه نمی‌شود. امروزه تکنولوژی و امکانات و تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزاری بخش مهمی از خودروهای روز را تشکیل می‌دهند. اتفاقا رقابت شرکت‌های خودروسازی در این حوزه بسیار داغ شده است و هر کدام سعی می‌کنند تا روش‌های سریع‌تر ساده‌تر و امن‌تری برای حفظ ارتباط با دنیای مجازی و تکنولوژی حتی هتگام رانندگی ارائه کنند. کمپانی BMW نیز که نمی‌خواهد از قافله عقب بماند در راستای بهبود سیستم iDrive که مخصوص خودروهای این کمپانی است قصد اضافه کردن ژست‌های حرکتی برای کنترل تجهیزات داخل خودرو را دارد و ظاهرا قدم‌های بلندی در این راه برداشته است. جزئیات بیشتر را در ادامه مشاهده کنید.
تبلیغات

شاید Audi اولین تولیدکننده‌ای باشد که یک تاچ پد را به سیستم اطلاع رسانی و تفریحی داخل ماشین اضافه کرده است. کاربر در زمانی که قصد جستجوی عبارت یا آدرس خاصی را دارد به لطف تاچ پد Audi به‌جای آن که به طرز ملال‌آوری با لیستی از حروف و اعداد روبرو باشد، حروف را روی تاچ پد می‌کشد. اما BMW نیز بیکار ننشسته و به همراه کنترلر iDrive جدید خود که یک تاچ پد نیز دارد، در حال کار روی کنترل‌ مبتنی بر ژست‌های حرکتی است که نظیرش را در هیچ خودرویی ندیده‌ایم.

نمونه اولیه iDrive جدید برروی نسل بعدی خودروهای سری اسپرت BMW یعنی X5 آزمایش می‌شود. ‌BMW علاوه بر بهبود نمای خارجی و ارتقاء موتور، در حال کار روی یک صفحه لمسی خازنی تعبیه شده در کنترلر iDrive نیز می‌باشد.

BMW می‌خواهد صفحه لمسی را روی کنسول مرکزی قرار دهد، کاری که بسیار شبیه تدبیر آئودی است و برای اولین بار در A8 و بعدها در A7 صورت گرفت و در نهایت در A3 درون شاسی رابط چند رسانه‌ای قرار گرفت.

تصویر بالا نشان می‌دهد که پیاده سازی این صفحه لمسی در کنترلر iDrive بسیار شبیه به روش آئودی است، همان دکمه‌های جهت‌دار استاندارد که در نسل‌های قبلی نیز وجود داشت. این کار احتمالا وارد کردن متن را ساده‌تر می‌کند، همچنین می‌تواند برای پیمایش نقشه و قابلیت بزرگنمایی نیشگونی استفاده شود.

اما جالب‌تر از آن، یکپارچه‌سازی کنترل مبتنی بر ژست حرکتی در محصولات آتی BMW موجود خواهد بود. Wired شانس آزمایش یک نمونه اولیه از این سیستم را در اواخر سال گذشته داشته‌ که به راننده اجازه می‌داده تا حجم صدای سیستم صوتی را با بالا یا پایین بردن دست جلوی داشبورد افزایش یا کاهش دهد. همین ژست‌ها می‌توانند قطعه موسیقی یا ایستگاه رادیویی و حتی نوع نمایش و پرسپکتیو نقشه را نیز تغییر دهند.

تخمین زده می‌شود که کنترلر iDrive جدید که مجهز به صفحه لمسی خواهد شد در سال آینده بصورت آزمایشی وارد خودروهای BMW گردد.

در مورد کنترل مبتنی بر ژست حرکتی نیز، شواهد نشان می‌دهند که مدیران BMW برای اولین بار ماه آینده در آلمان، سیستم بهینه شده آن را آزمایش خواهند کرد و محصولات متنوع مجهز به این فناوری طی دو سال آینده در بازار حضور خواهند داشت. این که آیا این سیستم برای اولین بار روی یکی از محصولات استاندارد BMW سوار خواهد شد یا به همراه یکی از خودروی جدید سری i عرضه خواهد شد در هاله‌ای‌از ابهام است. منظور از سری جدید i ماشین شهری i3 که در اواخر سال آینده عرضه خواهد شد و یا ماشین‌های اسپرت هیبریدی i8 که قرار است در سال ۲۰۱۴ ارائه گردد،‌ است

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات