مایکروسافت با ادغام فیس‌بوک در موتور جستجو خود، «بینگ جدید» را ارائه کرد

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
گوگل با موتور جستجوی به شدت قدرتمند و محبوب خود به معنای واقعی کلمه رقبا را از میدان به‌در کرده است، تا حدی که کلمه Google در زبان انگلیسی تبدیل به یک فعل شده که مکررا استفاده می‌شود. هفته گذشته از تغییراتی در جستجوی گوگل گفتیم و ویژگی جدید Knowledge Graph که جستجو را هدفمندتر و رسیدن به پاسخ را سریعتر می‌کند را معرفی کردیم. گوگل همچنین سعی کرده تا جستجو را با شبکه اجتماعی خود، گوگل پلاس یکپارچه کند. اما دومین موتور جستجو دنیا یعنی بینگ (Bing) مایکروسافت نیز تغییرات بزرگی در خود ایجاد نموده است. بینگ سعی کرده با فیس‌بوک هر چه بیشتر یکپارچه شود و همچنین نتایج اجتماعی جستجو را جدا از نتایج الگوریتمی اصلی و در کنار آن نمایش دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با تغییرات جدید بینگ که فعلا فقط برای کاربران ایالات متحده ارائه شده، بیشتر آشنا شوید.
تبلیغات

اوایل این ماه بینگ، دومین موتور جستجوی محبوب دنیا، پرده از تغییرات بزرگی برداشت که تاکید زیادی بر جستجوی اجتماعی داشت. دیروز مایکروسافت اعلام کرد نسخه جدیدی از Bing.com برای تمام کاربران ایالات متحده در دسترس قرار گرفته است. ظاهر نسخه جدید نسبت به قبل تغییر نکرده، اما اگر برای جستجو به طور مداوم به Bing.com مراجعه می‌کنید، حتما متوجه تغییرات بزرگ به وجود آمده در آن شده‌اید. رابط جدید جستجو، صفحه نتایج تمیزتر و ساده‌‌تر، طراحی که سه ستون را شامل می‌شود و یکپارچگی عمیق‌تری با فیس‌بوک دارد.

حرکت بینگ به سمت تجربه جستجوی اصلاح شده و ساده‌تر و اضافه کردن ستون کناری مخصوص شبکه اجتماعی که در بینگ جدید خواهید دید، پاسخ مایکروسافت به تلاش گوگل برای ترکیب شبکه اجتماعی گوگل پلاس با نتایج جستجو است. در گوگل صفحاتی که دوستانتان در Google+ به اشتراک گذاشته‌اند و یا آنها را +1 (چیزی مثل عمل Like در فیس‌بوک) کرده‌اند، در ابتدای نتایج جستجو قرار می‌گیرند.

bing-search-microsoft

اما مایکروسافت مدعی است که قرار دادن بخش اجتماعی در پهلوی نتایج جستجو موجب می‌شود تا «نتایج اجتماعی جستجو، بدون آن که مشکلی در نتایج اصلی ایجاد کنند، آنها را تکمیل نمایند.» این بخش از پست جدید مایکروسافت در بلاگش که درباره بینگ جدید برای کاربران آمریکا بود با واکنش‌های بسیار خوبی مواجه شد. مایکروسافت معتقد است که ضرورتا اقدام گوگل برای ترکیب نتایج جستجویش با گوگل پلاس به کیفیت این موتور جستجو ضربه زده است.

البته مایکروسافت یکی از سرمایه‌گذاران فیس‌بوک است و جستجوی وب و نقشه‌هایش را با شبکه اجتماعی فیس‌بوک همگام کرده است. با وجود آن که گوگل هم چنان با حاشیه امنیت بالایی برترین و محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان است، اما تغییر عادات مردم، ممکن است در نهایت فقط به انتخاب خودشان نباشد، بلکه خود به خود اتفاق بیافتد. از آنجا که افراد بیشتری از فیس‌بوک برای جستجو در وب استفاده می‌کنند، بنابراین افراد بیشتری از Bing استفاده خواهند کرد.

تغییرات تازه بینگ شامل نمایش سه تکه‌ای نتایج می‌شود:

  • نتایج خالص و الگوریتمی جستجو در بخش اصلی و وسط صفحه
  • محتوای جانبی چون نقشه‌ها، بررسی‌ها و سایر لینک‌های مربوطه در سمت راست صفحه (یکپارچگی با رستوران‌ها و سرویس‌های رزرو هتل، فروشندگان بلیط و ... نیز در همین قسمت نمایش داده می‌شوند) 
  • جستجوی اجتماعی در نواری در راست‌ترین بخش صفحه نمایش (در ستون اجتماعی می‌توانید با پست کردن سوالات و یا پاسخ به سوالات دیگران، به طور زنده از نظر و راهنمایی دوستانتان درباره جستجویتان بهره ببرید و یا به آنها کمک کنید.)

من موتور جستجوی پیش فرضم در کروم را هم اکنون روی بینگ تنظیم کرده‌ام (باید تصدیق کنم که چندان این کار برایم مطلوب نیست) تا خودم این تغییرات را تجربه کنم عجله نکنید! همان طور که گفتیم این تغییرات فعلا فقط برای کاربران آمریکایی عرضه شده است پس اگر بتوانید آدرس IP خود را از طریق وی‌پی‌ان و اتصال به یک سرور امریکایی تغییر دهید می‌توانید بینگ جدید را تجربه کنید. البته به زودی این قابلیت‌های برای کل مردم دنیا در دسترس خواهند بود. به هر حال بعید می‌دانم بتوانم برای مدت طولانی از گوگل دل بکنم ولی این کار برای یک تجربه‌ کوتاه مدت جالب خواهد بود.

نظر شما در مورد موتور‌های جستجوی گوگل و بینگ چیست؟ از کدامیک استفاده می‌کنید و دلیل انتخاب شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات