هر آنچه در مورد ویندوز فون ۸ باید بدانید

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰
مطالعه 9 دقیقه
در ادامه کلیه امکانات تازه ویندوز فون ۸ به همراه گالری تصاویر و ویدیوها مرتبط با آن را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

شب گذشته مایکروسافت از نسخه جدید سیستم‌‌عامل موبایل خود یعنی Windows Phone 8 با چندین و چند قابلیت تازه پرده‌برداری کرد. ویندوز فون ۸ از NFC و پردازنده چندهسته‌‌ای پشتیبانی می‌کند و از همه مهتر، هسته اصلی ویندوز فون نیز همان NT بکار رفته در ویندوز ۸ شده است و این تغییر بنیادی باعث می‌شود تا تولیدکنندگان نرم‌افزار به راحتی برنامه‌های فعلی تحت ویندوز را به ویندوز فون ۸ تبدیل کرده و یا به راحتی محصولات خود را برای هر دو سیستم‌عامل موبایل و دستکتاپ تولید کنند. علاوه براین‌ها اسکایپ بطور کامل با ویندوز فون یکپارچه شده و صفحه اصلی نیز دستخوش تغییرات بسیار جذابی شده است.

مایکروسافت اعلام کرد که تلفن‌های فعلی مجهز به ویندوز فون ۷.۵ به نسخه ۸ بروز نخواهند شد و در عوض به نسخه‌ ۷.۸ که برخی از امکانات نسخه ۸ را داراست به‌روز خواهند شد. در واقع ویندوز فون ۷.۸ تنها برخی از امکانات ظاهری مانند صفحه اصلی با کاشی‌های تغییرپذیر را داراست و فاقد بسیاری از قابلیت‌های تازه و ارزشمند ویندوز فون ۸ است که نیاز به سخت‌افزار قوی‌تر دارند.

زمانی که مایکروسافت ویندوز فون ۷ را در نوامبر ۲۰۱۰ منتشر کرد و در کمتر از یک سال پس از نسخه ۷.۵ را با نام رمز Mango عرضه نمود، هرچند در برخی از زمینه‌ها بسیار خوب عمل کرد اما در حقیقت از نظر پشتیبانی و قابلیت‌های نرم‌افزار نمی‌توانست به خوبی با iOS اپل و Android گوگل رقابت کند.

هرچند مایکروسافت نتوانست تمام قابلیت‌های تازه Windows Phone 8 را معرفی کند اما تغییراتی که شب گذشته از آنها پرده‌برداری شد به روشنی نشان می‌دهند که نسخه جدید ویندوز فون به شدت تقویت شده و حالا فضا برای رقابت جدی با اندروید و iOS بوجود آمده است.

هسته ویندوز برای ویندوز فون ۸

به نظر ما بزرگترین تغییر در ویندوز فون ۸ استفاده از هسته NT ویندوز و دسترسی به امکانات سیستم‌عامل ویندوز است. آنطور که مایکروسافت اعلام کرد، هسته ویندوز مخصوص PC با هسته ویندوز فون ۸ یکسان است. هسته یکسان ویندوز و ویندوز فون به این معناست که فایل‌های سیستمی، محیط چندرسانه‌ای، درایورهای سخت‌افزاری و سیستم‌های امنیتی ویندوز فون ۸ با ویندوز ۸ یکسان است.

هسته NT ویندوز، امکان پشتیبانی از پردازنده‌های چند هسته‌ای، رمزگذاری اطلاعات، پشتیبانی از حافظه خارجی microSD و هزاران قابلیت جذاب مورد نظر کاربران IT و تجاری را میسر می‌سازد.

هسته یکسان ویندوز، کار تولیدکنندگان نرم‌افزار را نیز بسیار ساده‌تر کرده است. برنامه‌نویسان به راحتی می‌تواند از کدهای یکسان برای نرم‌افزارهای تحت ویندوز ۸ و ویندوز فون استفاده نمایند. وقتی کامپونت‌های بین هر دو سیستم‌عامل موبایل و دستکتاپ ویندوز یکسان باشد نرم‌افزارها راحت‌تر و بهتر از قبل بین ابزارهای مختلف ارتباط برقرار می‌کنند.

هرچند تعداد نرم‌افزارهای اختصاصی ویندوز فون به ۱۰۰٫۰۰۰ عنوان رسیده است و تمام این نرم‌افزارها بدون مشکل روی ویندوز فون ۸ اجرا خواهند شد اما به لطف هسته یکسان ویندوز فون ۸ با ویندوز ۸، انتظار می‌رود تعداد برنامه‌های تحت WP8 به شدت افزایش یابند.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که SDK‌های بروز شده ویندوز فون که تحت Visual Studio 2012 کار می‌کنند تا تابستان امسال در اختیار تولیدکنندگان نرم‌افزار قرار خواهند گرفت. این SDKها از هر دو سیستم‌عامل ویندوز فون ۷.۵ و ۸ پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، تولیدکنندگان می‌توانند از یک کد برای اجرا روی هر دو سیستم‌عامل ویندوز فون ۷.۵ و ۸.۰ استفاده نمایند. برنامه‌نویسان همچنین می‌توانند از کتابخانه‌های طبیعی C و C++ در کنار SQLite و DirectX استفاده نمایند.

این بدین معناست که تولیدکنندگان بازی به سادگی می‌توانند بازی‌های تحت ویندوز خود را برای ویندوز فون ۸ نیز تبدیل کنند. Lieberman گفت: «تولیدکنندگان بازی به راحتی می‌توانند محصولات جدید خود را بصورت همزمان برای هر دو سیستم‌عامل ویندوز و ویندوز فون تولید کنند.»

سخت‌افزار: پشتیبانی از پردازنده چندهست‌ه‌ای، سه رزولوشن جدید برای صفحه نمایش و پشتیبانی کامل از کارت‌های حافظه SD

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، هسته ویندوز فون ۸ همان NT ویندوز است و این موضوع باعث شده تا از پردازنده چند هسته‌ای پشتیبانی کند. Lieberman گفت: «ویندوز فون ۸ از پردازنده ۲ هسته‌ای، ۴ هسته‌ای، ۸ هسته‌ای و بصورت تئوری از پردازنده تا ۶۴ هسته پشتیبانی می‌کند» هر چند مایکروسافت از مشخصات سخت‌افزاری تلفن‌های ویندوز فون ۸ صحبت زیادی نکرد اما اعلام کرد که اولین تلفن‌های مجهز به ویندوز فون ۸ در پاییز امسال و با پردازنده‌های دو هسته‌ای عرضه خواهند شد. این تلفن‌های جدید همچنین در دو صفحه نمایش با رزولوشن‌های متفاوت تولید می‌شوند. نوکیا، سامسونگ، هواوی و HTC، تلفن‌‌های ویندوز فون ۸ را تولید و این تلفن‌ها در ۱۸۰ کشور دنیا توزیع خواهند شد.

ویندوز فون ۸ از سه رزولوشن WVGA, WXGA و 720p پشتیبانی می‌کند. Greg Sullivan همچنین اعلام کرد که یک رزولوشن دیگر نیز تحت بررسی است و ممکن است در آینده اضافه شود. تمام رزولوشن‌های ویندوز فون ۸ دارای نسبت تصویر یکسان (دو تا ۱۵:۹ و یکی ۱۶:۹ ) هستند به این ترتیب نرم‌افزارها بدون مشکل روی ابزارهای مختلف اجرا خواهند شد.

«تولیدکنندگان نیازی به تغییر در نرم‌افزارهای خود برای اجرا در ابزارهای مختلف ندارند. ما بصورت خودکار این کار را انجام می‌دهیم. تولیدکنندگان می‌توانند برنامه‌های خود را برای رزولوشن‌های بالاتر بهینه نموده و کیفیت تصاویر را افزایش دهند اما اجباری در کار نیست و نرم‌افزارهای قدیمی به خوبی برروی اسکرین‌های جدید کار خواهند کرد.»

گوگل سیستم پرداخت NFC و اپل Passbook را دارد اما ما هر دو را داریم!

مایکروسافت بصورت رسمی اعلام کرد که ویندوز فون ۸ از NFC پشتیبانی می‌کند. WP8 دارای سرویس Wallet Hub است که از پرداخت NFC پشتیبانی می‌کند و همچنین قادر است تا اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری، کارت‌های عضویت و فلایرهای رایج را در خود ذخیره کند. مایکروسافت انتظار دارد تا طیف وسیعی از شرکت‌های مختلف از پرداخت NFC این شرکت پشتیبانی کنند. در حال حاضر بانک Chase و اپراتور Orange فرانسه از سرویس Wallet مایکروسافت استقبال کرده‌اند.

مایکروسافت همچنین از ارتباط بین ویندوز فون و سرویس Groupon و دسترسی به پنل خرید خبر داد.

Wallet gallery post

سرویس دیگری که مایکروسافت معرفی کرد Tap + Send نام داشت که از NFC برای ارتباط بین دو ابزار استفاده می‌کند. Tap + Send شبیه Beam در اندروید کار می‌کند و کاربر با تکان دادن تلفن خود در مقابل یک ابزار دیگر می‌تواند اطلاعات را بین دو ابزار به اشتراک بگذارد. مایکروسافت این قابلیت را در ویندوز ۸ نیز قرار داده است تا ابزارهای ویندوز فون و ویندوز ۸ به راحتی با استفاده از سرویس Tab + Send با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته برای استفاده از این سرویس هر دو ابزار باید دارای NFC باشند.

تغییر اساسی دیگری که در Windows Phone 8 اعمال شده، پشتیبانی از حافظه خارجی SD است. این قابلیت نیز به لطف هسته NT ویندوز میسر شده است. کاربر می‌توانند تصاویر، ویدیوها و حتی نرم‌افزارهای نصب شده خود را برروی حافظه SD قرار دهد. به این ترتیب کاربران تلفن‌های ویندوز فون ۸ به راحتی می‌توانند میزان حافظه تلفن خود را افزایش دهند.

رابط کاربری ویندوز فون ۸

اصلی‌ترین تغییر در رابط‌کاربری و ظاهر ویندوز فون ۸ مربوط به صفحه‌اصلی یا Start Screen آن است. حالا کاربر می‌تواند هر کدام از کاشی‌های زنده (Live Tiles) موجود در صفحه را در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تعیین کند.

در حال حاضر کاشی‌ها در ویندوز فون ۷.۵ دو سایز متوسط و بزرگ دارند. سایز کوچک کاشی موجب می‌شود تا اطلاعات بیشتری برروی صفحه جای گیرد مخصوصا از این سایز می‌توان برای کاشی‌هایی که اطلاعات کمی را برروی خود دارند استفاده کرد. علاوه بر کاشی‌های زنده، کاربر می‌تواند کاشی‌های دیگر را نیز سفارشی کرده و سایز آنها را نیز بین کوچک، متوسط و یا بزرگ تغییر دهد. مایکروسافت نرم‌افزارهای خود را برای سازگاری با سایز کوچک کاشی‌ها بروز کرده است.

تنوع رنگ‌ کاشی‌ها نیز افزایش یافته و گزینه‌های مربوط به سفارشی‌سازی استارت اسکرین نیز بیشتر شده‌اند. البته مایکروسافت از تغییرات دیگر ایجاد شده در رابط کاربری ویندوز ۸ صحبتی نکرده است ولی انتظار می‌رود نسخه نهایی ویندوز فون دستخوش تغییرات ظاهری بیشتری شود.

winphone 3

ویندوز فون از ۵۰ زبان مختلف دنیا از جمله فارسی پشتیبانی می‌کند

خوشبختانه به لطف هسته NT در ویندوزفون ۸، پشتیبانی از ۵۰ زبان مختلف دنیا از جمله زبان فارسی نیز بصورت طبیعی اضافه شده است.

یکپارچه‌گی کامل با اسکایپ و VOIP

اسکایپ به صورت کامل در ویندوز فون ۸ یکپارچه شده و تماس‌های ویدیوی در همان قالب سیستم‌ تماس داخلی ویندوز فون انجام می‌شود. ویندوز فون ۸ علاوه بر اسکایپ با VoiP نیز یکپارچه شده و مایکروسافت APIهای مربوط به VoiP را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا براحتی بتوانند نرم‌افزارهای خود را با VoiP متصل کنند.

یکپارچه‌سازی با VoiP به این معناست که نرم‌افزارهای مبتنی بر VoiP می‌توانند با تماس‌گیرنده داخلی ویندوز فون، People Hub و قسمت‌های دیگر سیستم‌عامل یکپارچه شوند. Sullivan در زمانی که در حال شرح سرویس VoiP داخلی ویندوز فون بود بصورت جوک‌وار گفت «اپل نیز باید سرویس FaceTime خود را برای ویندوز فون ۸ ارائه کند چون مطمئنا این برنامه با ویندوز فون بهتر از آیفون یکپارچه خواهد شد.»

اسکایپ نیز به کمک همین سرویس VoiP با ویندوز فون یکپارچه شده است اما دیگر شرکت‌ها نیز می‌توانند سرویس‌های خود را به همین روش و از طریق API داخلی مایکروسافت با ویندوز فون یکپارچه کند.

مایکروسافت همچنین از Internet Explorer 10 برای ویندوز فون ۸ خبر داد. کد اصلی مرورگر IE 10 در ویندوز فون همان نسخه رومیزی است. IE 10 ویندوز فون ۸ امکاناتی نظیر تشخیص وب‌سایت‌های مخرب و ناامن را دارا است.

مایکروسافت اطلاعات زیادی در مورد مرورگر خود نداد اما اعلام کرد که IE 10 ویندوز فون، امکانات IE 10 دستکتاپ را خواهد داشت و موتور رندر صفحات HTML در هر دو مرورگر یکسان است. مایکروسافت همچنین اعلام کرد که WP8 بازده بسیار بالاتری نسبت به Galaxy S III و HTC One S و iPhone 4S در iOS 6، البته در آزمایش SunSpider دارد!

نقشه نوکیا (Nokia Maps) به عنوان سرویس نقشه اصلی در ویندوز فون ۸ خواهد بود

در اوایل ۲۰۱۱ که مایکروسافت و نوکیا شراکت خود را رسما اعلام کردند، این دو شرکت همکاری نزدیکی برروی سخت‌افزار و نرم‌افزار تلفن‌های نوکیا داشته‌اند. پیش‌تر از همکاری نزدیک سرویس نقشه نوکیا و بینگ مایکروسافت مطلع بودیم اما مایکروسافت پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد نقشه نوکیا به عنوان سرویس اصلی نقشه در ویندوز فون ۸ وجود خواهد داشت. تولیدکنندگان نرم‌افزارهای دیگر نیز می‌توانند از این سرویس نقشه در محصولات خود استفاده کنید.

سرویس نقشه نوکیا بصورت آفلاین نیز در دسترس خواهد بود تا در نقاطی که دسترسی به اینترنت میسر نیست کاربر بتواند از امکانات نقشه استفاده کند. تمام اطلاعات نقشه ویندوز فون ۸ توسط نوکیا تامین خواهد شد.

آدرس دهی قدم به قدم تا مقصد نیز از طریق نقشه نوکیا امکان‌پذیر خواهد بود.

امکانات اِنترپرایز و تجاری ویندوز فون ۸

مایکروسافت امکانات حرفه‌ای و انترپرایز مختلف و جذابی را برای ویندوز فون ۸ معرفی کرد. مایکروسافت طی سال‌های متوالی هر چه تلاش کرد نتوانست کاربران شرکتی و حرفه‌ای را به سمت سیستم‌عامل ویندوز خود جلب کند. اما حالا که هسته ویندوز فون همان هسته اصلی ویندوز است مطمئنا کاربران حرفه‌ای بیشتر جذب این سیستم‌عامل خواهند شد. Sullivan گفت: « مدیران IT از ویندوز فون ۸ لذت خواهند برد. چون هسته ویندوز فون ۸ همان ویندوز ۸ است.»

FirstExperience NOFrame

یکی از جنبه‌های مهم ویندوز فون ۸، امکان رمز‌گذاری اطلاعات است که احتمالا از فناوری BitLocker استفاده خواهد شد. شبکه، مولتی‌مدیا، پشتیبانی درایورها و همه چیز بین دو سیستم‌عامل ویندوز فون و ویندوز ۸ یکسان خواهد بود!

ویندوز ۸ چه زمانی عرضه می‌شود؟ مایکروسافت اعلام کرد که تلفن‌های ویندوز فون ۸ تا پاییز امسال آماده خواهند شد. کاربران ویندوز فون ۷ نیز می‌توانند تلفن خود را به نسخه ۷.۸ بروز کنند در نسخه ۷.۸ رابط کاربری سیستم‌عامل ارتقاء یافته و برخی از امکانات ویندوز فون ۸ مانند امکان تغییر سایز کاشی‌ها اضافه شده است.

متاسفانه به دلیل قدرت سخت‌افزاری نسبتا کم تلفن‌های فعلی ویندوز فون ۷ امکان بروز رسانی به نسخه ۸ وجود ندارد، یعنی کاربران فعلی ویندوز فون برای آنکه بتوانند از امکانات دوست داشتنی ویندوز فون ۸ استفاده کنند مجبور به خرید یک تلفن جدید خواهند بود.

مهمترین قدم مایکروسافت در ویندوز فون ۸ یکسان کردن پلت‌فرم تمام ابزارهای خود شامل ویندوز، ویندوز فون و ایکس‌باکس است. یعنی تولیدکنندگان نرم‌افزار و بازی‌ می‌توانند به راحتی محصولات خود را برای پلتفرم‌های مختلف آماده کنند. با این اقدام مایکروسافت انتظار می‌رود طیف وسیعی از تولیدکنندگان برنامه‌ و بازی‌های تخت ویندوز، محصولات مبتنی بر ویندوز فون نیز تولید کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات