بررسی امکانات تازه ویندوز ۸، نسخه پیش از انتشار

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
مطالعه 5 دقیقه
ویندوز ۸ با انبوهی از قابلیت‌های مختلف از راه رسیده است با ما همراه باشید تا مروری بر آن‌ها داشته باشید.
تبلیغات

پس از حدود ۲ ماه از انتشار اولین نسخه پیش نمایش مخصوص مصرف کننده، مایکروسافت نسخه پیش از انتشار ویندوز ۸ را منتشر کرد. نسخه جدید ویندوز ۸، که تقریبا نهایی شده، تفاوت چندانی با نسخه نهایی این سیستم‌عامل نخواهد داشت.

در این نسخه از ویندوز ۸، سیستم‌عامل به حالت پایدار رسیده و بسیاری از مشکلات نسخه قبلی برطرف شده‌اند. در ادامه امکانات تازه و قابلیت‌های ویندوز ۸ نسخه Release Preview را مشاهده خواهید کرد.

برای دانلود Windows 8 Release Preview به این مقاله مراجعه کنید.

در این مقاله تنها به قابلیت‌ و تغییرات تازه ویندوز ۸ اشاره می‌کنیم اما اگر پیش از این شانس آشنایی بیشتر با ویندوز ۸ و مطالعه مقالات زومیت در رابطه با این سیستم‌عامل دوست‌داشتنی را نداشته‌اید پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را از دست ندهید:

در نسخه تازه ویندوز ۸ که امروز توسط مایکروسافت منتشر شد، ظاهر سیستم‌عامل و رابط کاربری مترو (Metro) دستخوش تغییرات نشده‌ است. اما بازده و سرعت انجام امور به میزان چشم‌گیری افزایش یافته و حرکت بین صفحات روان‌تر شده است. اگر با نسخه پیشنمایش مخصوص مصرف کننده ویندوز ۸ کار کرده باشید زمانی که نسخه جدید را نصب نمایید حتما متوجه افزایش سرعت حرکت بین نرم‌افزارهای مختلف خواهید شد.

در نسخه جدید ویندوز ۸ قابلیت پشتیبانی از چند مانیتور بهبود یافته و حرکت نرم‌افزارها بین صفحه‌های نمایش و قطع و وصل کردن نمایشگرها به خوبی انجام می‌شود. نرم‌افزارها نیز به راحتی و از طریق هر دو مانیتور باز و بسته می‌شوند و در صفحه هر دو مانیتور می‌توان به منوهایی که در گوشه‌های صفحه وجود دارند دسترسی داشت.

قابلیت‌های تازه ویندوز ۸ نسخه پیش از انتشار

بدون شک مهمترین قابلیتی که به نسخه تازه ویندوز ۸ اضافه شده، پشتیبانی از ادوبی فلش است. در نسخه قبلی امکان مشاهده فایل‌های فلش (بازی، انیمیشن و فایل‌های ویدیویی فلش) وجود نداشت و صحبت‌های بسیاری مبنی بر عدم تمایل مایکروسافت بر پشتیبانی از Adobe Flash مطرح شده بود. اما خوشبختانه نسخه جدید ویندوز ۸ به خوبی از فلش پشتیبانی می‌کند و مرورگر IE 10 نیز با فلش کار می‌کند. مایکروسافت و ادوبی همکاری مشترکی را برای یکپارچه‌سازی، فلش با مرورگر IE داشته‌اند تا به حداکثر بازده و حداقل مصرف باتری دست‌ یابند.

youtube overlay-hero

زمانی که اولین نسخه آزمایشی ویندوز ۸ منتشر شد ما بسیار کنجکاو بودیم تا بدانیم ویندوز ۸ چطور برروی صفحه‌های لمسی و کامپیوترهای رومیزی مجهز به ماوس و کی‌برد کار می‌کند. مایکروسافت در حقیقت تلاش بسیاری کرده تا کارکردن با ویندوز ۸ را از طریق ورودی‌های مختلف از جمله صفحه‌های لمسی، ماوس و کی‌برد میسر کند. برای کاربران کامپیوترهای رومیزی، کلید‌های میانبر تازه تعریف شده و دسترسی به بخش‌های کلیدی سیستم‌عامل نیز از طریق گوشه‌های صفحه امکان‌پذیر شده است.

مایکروسافت همچنین با تولیدکنندگان مطرح تاچ‌پدها مانند Synaptic ارتباط نزدیکی داشته تا بتواند امکانات تازه‌ای را ارائه کند. به‌عنوان مثال کاربر در ویندوز ۸ می‌تواند دستورات لمسی متنوعی را از طریق تاچ‌پد لپ‌تاپ خود ارسال کند. البته استفاده از دستورات لمسی تاچ‌پد در ویندوز ۸ آسان نیست و مایکروسافت باید آموزش‌های آسانی را برای آموزش آنها به کاربران تهیه کند. اما Gabe Aul مدیر مدیریت برنامه‌ها در ویندوز اعلام کرده که براساس تحقیقاتی که مایکروسافت انجام داده کاربران در کمتر از یک ساعت یاد می‌گیرند تا چطور از تاچ‌پد و دستورات لمسی استفاده نمایند.

نرم‌افزارها

یکی از مشکلات خسته‌کننده ویندوز ۸ این است که شما مجبورید بین رابط کاربری مترو و رابط کاربری سنتی و دسکتاپ قدیمی ویندوز سویچ کنید،‌ چون برخی از نرم‌افزارها و یا تنظیمات سیستمی تنها در حالت دسکتاپ قابل اجرا هستند. برای حل این مشکل، تولیدکنندگان نرم‌افزار می‌بایست محصولات خود را با محیط کاربری مترو سازگار کنند تا تمام برنامه‌ها از نوت‌پد تا فوتوشاپ تا بازی دیابلو ۳ برروی مترو اجرا شوند. خوشبختانه تعداد عناوین سازگار با رابط کاربری مترور روز به روز بیشتر می‌شوند و به تازگی نرم‌افزارهای تازه‌ای چون ویکی‌پدیا، Cocktail Flow (بانک اطلاعاتی دستورالعمل‌های طبخ غذا) و چندین عنوان دیگر به فروشگاه نرم‌افزارهای ویندوز ۸ اضافه شده است.

تیم بینگ مایکروسافت نیز نرم‌افزارهای تازه‌ای چون Sports, Travel, News App و یک نرم‌افزار مشابه Flipboard سازگار با رابط کاربری مترو را تولید کرده و از طریق فروشگاه نرم‌افزار ویندوز ۸ در دسترس عموم قرار داده است. نرم‌افزارهایی که توسط خود مایکروسافت طراحی شده‌اند ظاهر فوق‌العاده زیبا و دوست‌داشتنی داشته و دسته‌بندی محتوا در آنها بسیار ساده و کاربردی است. این نرم‌افزارها می‌توانند نمونه‌های بسیار خوبی برای تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر رابط کاربری مترو باشند.

یکی از اهداف اصلی مایکروسافت در ویندوز ۸، نمایش تمام صفحه محتوا است. نرم‌افزارهای مختلف مبتنی بر این سیستم‌عامل از جمله مرورگر وب Internet Explorer 10 و یا نرم‌افزار مخصوص نمایش عکس، Photo نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تجربه تماشای تصاویر و یا مرور صفحات وب تمام صفحه را به کار می‌دهند. در نسخه جدید ویندوز ۸ می‌توانید یک مورد از صندوق ایمیل خود را سنجاق کنید تا از اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن برروی صفحه اصلی مطلع شوید. نرم‌افزار People نیز دستخوش تغییرات جزئی شده، در نسخه جدید می‌توانید اخبار مرتبط با دوستان و نزدیکان خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف را به ظاهر مشابه فیس‌بوک مشاهده کنید.

سرویس Zune Pass نیز با نرم‌افزار Music ویندوز ۸ یکپارچه شده است تا کاربران به راحتی بتوانند از سرویس‌های موسیقی Zune در برنامه موزیک ویندوز استفاده نمایند.

جمع بندی:

زمان استفاده از Windows 8 Release Preview احساس خواهید کرد که این سیستم‌عامل به نسخه نهایی بسیار نزدیک است. در این نسخه مشکلات اساسی وجود ندارد و حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل نیز به نرمی انجام می‌شود.

سرعت اجرای نرم‌افزارها سریعتر شده و سیستم‌عامل به حالت پایدار خود رسیده است. تعداد عناوین موجود در فروشگاه نرم‌افزار ویندوز نیز افزایش یافته و اخبار مختلف از انتشار محصولات مختلف نیز به گوش می‌رسد. کار کردن با رابط کاربری مترو فوق‌العاده جذاب است و ما به شخصه اصلا تمایلی به بازگشت با دسکتاپ سنتی و استفاده از محیط قدیمی آن نداشتیم. اما بدون شک زمان زیادی طول خواهد کشید تا تنوع نرم‌افزارهای سازگار با مترو به حالت ایده‌آل برسد و همچنین کاربران نیز رابط کاربری جدید را به دسکتاپ سنتی و آشنا ترجیح دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات