اپل در برابر گوگل: نرم‌افزار نقشه کدامیک بهتر است؟

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل وارد رقابت با گوگل این بار در ارائه سرویس نقشه شده است اما کدامیک از این سرویس‌ها بهتر است؟
تبلیغات

اپل در نسخه جدید iOS که پاییز عرضه خواهد شد با سرویس نقشه گوگل خداحافظی کرده و سرویس نقشه اختصاصی خود را جایگزین آن خواهد کرد. حال این که عاقبت این کار به کجا خواهد انجامید هنوز معلوم نیست ولی بی‌شک همان‌قدر که می‌تواند به استقلال اپل از گوگل و سود بیشتر برای این کمپانی کمک کند، می‌تواند به ضرر این کمپانی نیز بیانجامد. به نظر می‌رسد سرویس جدید اپل بسیار پرقدرت خواهد بود اما پشتوانه کاربران فراوان نقشه گوگل می‌تواند برای اپل دردسر ساز شود. در ادامه به بررسی اجمالی محصول جدید اپل و برخی ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم و برخی خصوصیاتش را با سرویس گوگل مقایسه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

از زمانی که اولین آیفون به بازار عرضه شد، نقشه گوگل همراه همیشگی آن بوده است، اما روز دوشنبه گذشته اپل در کنفرانس WWDC 2012 نقشه خود را برای iOS 6 معرفی کرد که در گوشی‌ هوشمند این کمپانی جایگزین سرویس گوگل می‌گردد.

گوگل نیز اخیرا سرویس نقشه خود را بروز کرد. هر دو سرویس‌ نقشه گوگل و اپل نقاط اشتراک بسیاری دارند، اما چند تفاوت آشکار نیز بین‌شان به چشم می‌خورد:

جهت‌یابی مرحله‌ به مرحله یا گام به گام، بدون اطلاعات حمل و نقل عمومی

نقشه‌ اپل مسیریابی مرحله به مرحله را به آیفون اضافه می‌کند، نمایش ترافیک دارد و گزارش‌ها مبتنی بر میزان ترافیک را به صورت زنده ارائه می‌کند تا در راه با مشکل ترافیک برنخورید.

با همه این اوصاف، اما یک ویژگی را که برای ساکنین شهرها بسیار کاربردی و دوست داشتنی بود را ندارد: مسیرهای حمل و نقل عمومی. نقشه اپل در فرم کنونی‌اش فاقد مسیرهای حمل و نقل عمومی است. ممکن است دلیل این موضوع آن باشد که اکثر شهرها اطلاعات حمل و نقل‌شان را در GTFS (فید اطلاعات ترانزیت عمومی یا بهتر بگوییم فید اطلاعات ترانزیت گوگل) ثبت می‌کنند. این اطلاعات باز هستند و استفاده از انها رایگان است (و اگر نگوییم همه، توسط بیشتر برنامه‌های حمل و نقل استفاده می‌شوند). بخش بزرگی از این اطلاعات توسط گوگل توسعه یافته است، که ممکن است به همین دلیل اپل به استفاده از آن بی میل باشد.

یکپارچه شدن با سیری

سیری در نقشه اپل نقش خواهد داشت. دستیار دیجیتالی-صوتی اپل می‌تواند به شما اطلاعات مربوط به هر چیزی، از نزدیک‌ترین ایستگاه سوخت تا این که سفر شما چه مدت دیگری به طول خواهد انجامید را بدهد.

این یکپارچه‌سازی بسیاری از ویژگی‌های دستگاه‌های GPS سنتی را در اختیارتان قرار می‌دهد، دلیل آن نیز احتمالا آن است که بخش مهمی از آن توسط یک کمپانی GPS سنتی تأمین می‌شود. تصاویر درز کرده از رابط کاربری نقشه اپل، نشان می‌دهد اطلاعاتی که TomTom برای این سرویس تهیه کرده در سطح خوبی هستند. تام تام راهبری گام به گام را از سال ۲۰۰۹ برای آیفون عرضه کرده است.

جستجوی محلی

هم نقشه گوگل و هم نقشه اپل امکان جستجوی یک رستوران خاص در نزدیکی شما را فراهم می‌کنند. نسخه اپل اطلاعات inYelp را نیز با جستجو یکپارچه می‌سازد که به شما اجازه می‌دهد امتیاز یک رستوران خاص را مشاهده کرده و نظرات کاربران مربوط به آن رستوران را قبل از انتخاب مکان مناسب مطالعه کنید.

3D Flyover در مقابل Tour Guide

گوگل و اپل هر دو ویژگی قابلیت پرواز را ارائه می‌دهند تا نمایی از بالای یک منطقه مثل آنچه پرندگان مشاهده می‌کنند را داشته باشیم. نام این سرویس گوگل: Tour Guide و سرویس اپل: 3D Flyover است.

باید صبر کنیم تا هر دوی آن‌ها عرضه شوند تا بتوانیم مقایسه‌ای درست بین آن‌ها انجام دهیم، اما روی کاغذ Flyover اپل به نظر اندکی قدرتمندتر به نظر می‌رسد و روان‌تر اجرا می‌شود. تصاویر نقشه‌ها به‌طور زنده و با جزئیات فوق‌العاده دقیق رندر می‌شوند.

اپل طی سه سال گذشته سه کمپانی نقشه‌یابی را به چنگ آورده است که دو تای آن‌ها در نقشه‌های سه بعدی تخصص و تجربه طولانی دارند که همین امر بی‌شک در ساخت چنین محصول پرقدرتی در همان ابتدای کار کمک بزرگی بوده است.

در بالا یک دموی ویدئویی از نقشه اپل را مشاهده می‌کنید که در سخنرانی‌های اپل در WWDC ضبط شده است. نظر شما درباره سرویس نقشه اپل چیست؟ آیا استفاده از آن را به نقشه گوگل ترجیح می‌دهید؟ آیا نقشه اپل می‌تواند به خوبی سرویس محبوب و دوست‌داشتنی گوگل مپس باشد؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات