iOS 6 با ۲۰۰ قابلیت جدید، سرویس نقشه جایگزین گوگل مپس و بیشتر

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
مطالعه 4 دقیقه
شب‌گذشته بسیاری از شایعاتی که قبل از برگزاری کنفرانس مخصوص تولیدکنندگان WWDC به بیرون درز کرده‌ بود شامل نمایشگر رتینا برای مک‌بوک، سیستم‌عامل iOS 6 و ارائه جایگزین سرویس نقشه گوگل، به حقیقت پیوست.
تبلیغات

اپل در کنفرانس دیشب از iOS 6 با ۲۰۰ قابلیت تازه پرده‌برداری کرد که مهم‌ترین آن‌ها امکانات تازه دستیار صوتی Siri و قابلیت نصب آن روی New iPad، سرویس نقشه اختصاصی اپل، یکپارچگی کامل با شبکه اجتماعی فیسبوک و مدیریت بهتر بر تماس‌ها است. در ادامه مقاله به آنچه در نسخه جدید iOS اضافه خواهد شد می‌پردازیم.

اپل اعلام کرد که Siri در حال یادگیری علوم مختلف است. Siri در iOS 6 قادر خواهد بود نرم‌افزارهای مختلف را اجرا کند، در مورد ورزش و ورزش‌کارارن اطلاعات ارائه کند، به سوالات شما در مورد رستوران‌ها، فیلم، بازیگر و کارگردان پاسخ دهد و از همه مهم‌تر در iOS 6، سیری روی New iPad (نسل سوم آیپد) نیز نصب می‌شود. اگر در مورد بهترین رستوران نزدیک خود سؤال‌ بپرسید سیری لیست رستوران‌ها را براساس رتبه هر کدام برایتان نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد مسابقه‌های ورزشی یا ورزشکارن و بازیگران و کارگردان‌ها از او بپرسید.

در iOS 6 کل سیستم‌عامل با فیسبوک یکپارچه شده است، همانند آنچه در iOS 5 با توییتر وجود دارد. در iOS 6 نرم‌افزارهای مختلف از جمله، عکس، وب‌سایت، نقشه و غیره همگی دارای امکان اشتراک‌گذاری سریع در فیسبوک هستند. کاربر حتی‌ می‌تواند نرم‌افزارهای موجود در اپ‌استور را لایک کرده یا در فیسبوک به اشتراک بگذارد.

اپل همچنین اعلام کرد که یک دکمه اختصاصی در خودرو‌ها اضافه خواهد شد که Eye Free نام دارد. «ما با خودروسازان در حال همکاری برای توسعه این قابلیت هستیم تا یک دکمه اختصاصی در خودروها تعیبه کنیم که سیری را فعال کند. بسیاری از خودرو سازان این دکمه را تا ۱۲ ماه آینده در محصولات خود اضافه خواهند کرد.»

از دیگر امکانات اضافه شده در iOS 6 می‌توان به قابلیت مدیریت بهتر تماس‌های از دست رفته (missed call)، ‌امکان تنظیم یادآوری برای تماس‌های از دست رفته، ارسال سریع SMS پس از رد کردن تماس و همچنین دسترسی سریع به تماس‌های اخیر از دست رفته اشاره کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب معرفی شده در iOS 6 قابلیت Do Not Disturb است. وقتی قابلیت «مزاحم نشوید» فعال شود تمام اطلاع‌رسانی یا همان نوتیفیکیشن‌ها متوقف می‌شوند. در واقع اطلاع‌رسانی‌ها بدون سروصدا دریافت می‌شوند ولی به اطلاع کاربر نمی‌رسند. اپل اعلام کرد که کاربر می‌تواند این قابلیت را در زمان استراحت خود فعال کند تا مطمئن شود که آیفونش در هنگام استراحت مزاحمتی برایش ایجاد نمی‌کند. اپل اعلام کرد که زمانی که این قابلیت فعال می‌شود حتی صفحه نمایشگر تلفن نیز در هنگام دریافت تماس یا پیغام کوتاه یا هر اطلاع‌رسانی روشن نمی‌شود.

بالاخره پشتیبانی از تماس ویدیویی از طریق FaceTime و زمانی که از اینترنت شبکه مخابراتی استفاده می‌شود نیز میسر شد. پیش از این FaceTime فقط با Wi-Fi فعال می‌شد.

در iOS 6 اشتراک‌گذاری تصاویر به کمک Photo Stream ساده‌تر شده است. تنها کافی است عکس مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس دوست خود را برگزینید تا عکس بلافاصله برای او به اشتراک گذاشته شود و از طریق یک پیغام به اطلاع او برسد.

قابلیت جدید دیگر iOS 6 که Guided Access نام دارد به پدر و مادر‌ها یا معلمان این امکان را می‌دهد تا دسترسی فرزندان یا دانش‌آموزان به برخی از نرم‌افزارها را محدود کنند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز شایعه شده بود، اپل سرویس جایگزین نقشه گوگل را معرفی کرد و استفاده از گوگل مپ در iOS را متوقف کرد. سرویس نقشه اپل گزارش زنده از ترافیک به همراه راهنمای قدم به قدم تا مقصد را به کاربر ارائه می‌کند. نکته جالب دیگر در مورد نرم‌افزار نقشه اپل این است که مسیرها حتی روی صفحه قفل گوشی نیز نمایش داده می‌شوند و از همه مهم‌تر Siri نیز قادر به اتصال به نقشه و آدرس‌دهی به کاربر شده است. اپل همچنین اعلام کرد که وقتی روی نقشه بزرگنمایی کنید نمای سه‌بعدی از شهر بصورت زنده رندر می‌شود. (درست شبیه سرویس سه بعدی نقشه گوگل برای اندروید)

خوب آیا مشتاقید بدانید که iOS 6 روی دستگاه شما نصب می‌شود یا خیر؟ iOS 6 روی iPhone 3GS به بالا و نسل دوم و سوم آیپد و آیپاد تاچ‌ها نصب می‌شود. یعنی کاربران آیپد اول و آیفون‌های قبل از 3GS امکان نصب iOS 6 را نخواهند داشت.

نسخه آزمایشی iOS 6 برای تولیدکنندگان نرم‌افزار از امروز منتشر شده است اما نسخه نهایی تا پاییز آماده نخواهد شد.

نظر شما در مورد تغییرات تازه در iOS 6 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات