Galaxy S III سامسونگ و خلق حس متفاوت در کاربر

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
بالاخره بعد از کلی به انتظار نشستن و خدا خدا کردن، از گل سرسبد هوشمندهای اندرویدی سامسونگ در یک کنفرانس یک ساعته پرده برداری شد. هر چند گلکسی S III از نظر سخت‌افزاری بسیار به شایعات پیرامونش نزدیک بود و نکته حیرت انگیزی را به همراه نداشت ولی می‌توان برگ برنده Galaxy S III را در امکانات تازه نرم‌افزاری و لوازم‌جانبی آن دانست. آنچه که در ذهن بسیاری از کاربران اندروید نقش بسته است آن است که آیا GS III معرفی شده با آن ظاهر نه چندان متفاوت و جذاب، ارزش اینهمه انتظار را داشت؟ ما در این مقاله دلایل خود را مبنی بر با ارزش بودن این گوشی ارایه می‌کنیم.
تبلیغات

از آن همه شایعه درباره امکانات و ظاهر Galaxy S3، هنوز بهت زده و حیرانیم که آیا گلکسی S III سامسونگ ارزش اینهمه انتظار و شایعات پیرامون آن را داشت؟

با اینکه هنوز طرفداران اندروید در امریکا و بسیاری از کشورها از جمله کشور عزیزمان ایران در حال پرس و جو درباره زمان عرضه Galaxy S III هستند، ولی ما به خوبی می‌دانیم که سامسونگ برای عرضه یکی از بهترین اندرویدهای بازار در این چند ماه اخیر چه زحمتی را متحمل شده است. ولی با این همه، آیا این گوشی ارزش اینهمه توجه را دارد؟ در نگاه اول بهتر است بگویم آری . با گوشی اندرویدی فوق‌العاده‌ای طرف هستیم.

اگر هنوز موفق نشده‌اید که ویدیو و عکس‌های کنفرانس این کهکشانی دوست داشتنی را تماشا کنید پیشنهاد می‌کنم که هر چه زودتر این کار را انجام دهید. از مراسم تقریبا یک ساعته معرفی گلکسی S III می توانید متوجه این موضوع شوید که به راستی گلکسی S III سامسونگ یک اندرویدی ویژه است که توانسته  با خود تغییرات مثبتی را به خصوص از نظر نرم‌افزاری به همراه داشته باشد. بی شک سامسونگ به خوبی متوجه شده که آینده تلفن‌های هوشمند فقط به مشخصات فنی و قدرت سخت‌افزاری بستگی نخواهد داشت.

تجربه کار با گوشی حرف اول را می‌زند

این تجربه است که در نهایت بیشترین تأثیر را بر روی کاربر می‌گذارد. در دوره‌ای که اکثر پردازنده گوشی‌های هوشمند، یا دو هسته‌ای هستند یا چهار هسته‌ای، کاربران معمولی به سختی می‌توانند متوجه این مدل بهبود سخت افزاری شوند. به هر حال ویژگی‌های فنی این گوشی حیرت‌آور است ولی نحوه کارکرد گوشی و نحوه ارتباطش با کاربر و نوع تجربه‌ای که به کاربر هدیه می‌کند باعث پیشگام بودنش می‌شود. در ارتباط با بحث پردازنده‌های چند هسته‌ای پیش از GS3 تلفن One X اچ‌تی‌سی نیز با پردازنده ۴ هسته‌ای وارد بازار شده بود.

امکانات به ظاهر کوچک ولی خاص و دوست داشتنی

ممکن است تعدادی از کاربران به خصوص آنهایی که روی اندروید حساسیت خاصی دارند ترجیح دهند که با اندروید بدون اضافات خاصی در رابط کاربری و برنامه‌های سیستم‌عاملی کار کنند و به نوعی با اندروید خالص و بی شیله پیله سر و کله بزنند ولی در مقابل اکثر کاربران به برنامه ها و امکانات جانبی که سامسونگ به اندروید ساندویچ بستنی اضافه کرده است علاقه دارند. در حقیقت گلکسی S III حالا هم چشم دارد و هم گوش، یعنی یک دستیار واقعی. دستیاری که مدام به حرکات شما توجه دارد و بسیار تیزبین است. زمانی که شما در حال خواندن کتاب، وب‌گردی یا در حال شکار عکس هستید این دستیار مجموعه کاملی از المان‌های متفاوت را برای راحتی شما در اختیارتان قرار می‌دهد. امکاناتی که بعضا در هیچ گوشی هوشمندی تا به اکنون دیده نشده و یا قادر به انجام آن نبوده است. حالا دیگر علاوه بر یک گوشی هوشمند دوست مراقب و تیزبینی نیز پیدا کرده‌اید که می‌توانید به او اعتماد داشته باشید.

به طور مثال برای من به دفعات پیش آمده است که در هنگام تایپ متن پیامک ، متوجه شوم که بهتر است با مخاطبم تماس بگیرم زیرا پیامک نمی‌تواند به خوبی منظورم را منتقل کند. در این هنگام با نزدیک کردن گلکسی S III به گوش و بدون نیاز به لمس صفحه، با فردی که در حال ردو بدل کردن پیامک بوده‌اید به طور خودکار تماس گرفته می‌شود. سامسونگ نام این قابلیت جذاب را Direct Call نامگذاری کرده است. البته شاید برای تعدادی از کاربران، این مدل ویژگی ها پیش پا افتاده و کم مصرف به نظر برسد ولی بی‌شک با استفاده مداوم از این گوشی متوجه خواهند شد که این نکات ریز گاهی اوقات بسیار جلب توجه می‌کند و می‌تواند در سادگی استفاده از یک گوشی همراه تأثیر بسزایی داشته باشد.

البته گلکسی جدید سامسونگ از ویژگی‌های نرم افزاری جالب دیگری نیز برخوردار است از جمله :

  • زمانی که GS III در دست شماست و قرار ملاقات نزدیکی دارید تلفن بصورت خودکار با ایجاد لرزش شما را مطلع می‌کند تا مبادا قرار ملاقاتتان را از دست بدهید. این قابلیت زمانی که تلفن در دست شما نیست فعال نمی‌شود.
  • قابلیت جالب دیگر Galaxy S III که Pop-up Play نام گذاری شده به شما امکان تقسیم بندی صفحه و پخش همزمان ویدیو و اجرای یک نرم‌افزار دیگر را می‌دهد. با این قابلیت کاربر می‌تواند ویدیوی را در یک پنجره کوچک در گوشه نمایشگر پخش کند و در همین زمان از باقی صفحه برای اجرای نرم‌افزار دیگری بهره ببرد.
  • استفاده بهینه از تکنولوژی تشخیص چهره برای شناسایی افراد حاضر در عکس ، که به صورت خودکار افراد شناخته شده در عکس را به صفحه گروه مشخص شده یا صفحه آنها در شبکه‌های اجتماعی همچون تویتر و فیس بوک متصل می‌کند.
  • استفاده از NFC برای انتقال اطلاعات بین دو Galaxy S III که با نام S Beam شناخته می‌شود.
  • امکان جدیدی با نام S Voice که می‌تواند با دستور صوتی شما اپلیکیشن دوربین را اجرا کرده و آن را آماده کار کند و با دستورات صوتی تعریف شده عکس برداری را انجام دهد. یا اینکه قطع کردن صدای زنگ آلارم، تنها با ادا کردن کلمه‌ای مانند Snooze اتفاق بیفتد.
  • البته هر یک از این امکانات به تنهایی نمی‌تواند خریدار را به خرید این گوشی مجاب کند ولی تردید ندارم که کاربر اندروید نمی‌تواند از ترکیب همه این ها در یک گوشی آن هم با پشتیبانی سخت افزاری قدرتمند به سادگی گذر کند.

ارایه Galaxy S III با اندروید ساندویچ بستنی نیز از دیگر نکات مثبت این گوشی به شمار می رود. اندروید 4 توانست امکانات و ویژگی‌های خوبی را به نسخه‌های پیشین اضافه کند. با اینکه اندروید 2.3 به اندازه کافی نکات مثبت و ارزشمند برای خریدار یک گوشی هوشمند به همراه داشت، ولی خوشبختانه در اندروید 4 ویژگی‌های ارزشمند دیگری نیز به سیستم عامل محبوب گوگل اضافه گردید تا هم اکنون گلکسی نوین سامسونگ با یک سیستم عامل قدرتمند اعلام حیات کند و تاج پادشاهی گوشی های اندروید را با صلابت بر سر گذارد.

کمی دیر ولی با ارزش

قبول دارم که ارایه این گوشی با کمی تأخیر همراه بود حال آنکه نزدیکترین گوشی از نظر امکانات سخت افزاری، HTC one X ، زودتر از آن معرفی شد و در نتیجه شایعات بسیار زیادی پیرامون گلکسی شکل گرفت اما حالا بعد از ارایه این هوشمند دوست داشتنی می توانم به راحتی اذعان کنم که این مدت انتظار، شایسته Galaxy S III بوده است. از نظر سخت افزاری، Galaxy S III بسیار به شایعات پیرامون آن نزدیک بود و می‌توان آن را دقیقا قابل انتظار دانست که البته مشخصات سخت‌افزاری HTC one X نیز در قوت گرفتن آنها بسیار دخیل بود. اما در مورد ویژگی‌های نرم افزاری آنچه که ارایه شد پا را از پیش‌بینی‌ها فراتر گذاشت. به هر حال هم اینک می‌توانیم Galaxy S III را در حد و اندازه بهترین گوشی هوشمند اندرویدی بازار بدانیم، گوشی که با امکانات آینده نگرانه جدیدی ارایه شده است و به خوبی می‌تواند زمان زیادی را در اوج سپری کند. البته تا آزمایش دقیق و اصولی این تلفن و بررسی نقاط ضعف و قوت آن نمی‌توان نتیجه گیری اصولی داشت اما اگر گفته‌ها و آنچه سامسونگ در کنفرانس معرفی GS3 به نمایش گذاشت همگی به خوبی کار کنند Galaxy S III تا اینجای کار تلفن پیشرو اندرویدی خواهد بود.

از هم اکنون شایعاتی پیرامون همکاری دوباره گوگل و سامسونگ برای تولید گوشی جدید Nexus گوگل به گوش می‌رسد. من هم از حالا نگران و مشتاق به اتفاقاتی هستم که قرار است پیرامون این همکاری در پاییز بیافتد. دو گوشی هوشمند قبلی گوگل بسیار به گلکسی‌های سامسونگ شباهت داشتند و بیشترین تفاوت آنها را می‌توان در دست کاری‌های سامسونگ در سیستم‌عامل و امکانات آن دانست. اما اگر در همکاری بعدی این دو غول فناوری، این سطح از سخت افزار پیشرفته Galaxy S III با اندروید جدید گوگل در هم آمیخته شوند، نتیجه، بسیار جذاب خواهد بود.

در انتها ما هم مثل شما بی صبرانه در انتظار عرضه گلکسی جدید سامسونگ در کشورمان هستیم تا از نزدیک بتوانم ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری آن را به تماشا بنشینم. با اینکه در ابتدا مثل همیشه قیمت آن نجومی خواهد بود و البته به دلیل عدم پشتیبانی از زبان شیرین فارسی تا مدتی، بسیاری از امکانات آن تقریبا غیر قابل استفاده خواهد بود ولی هنوز حس تجربه کار با آن توجه هر مشتاق اندروید را به سمت خود جلب می کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات