شکست تجاری اندروید برای گوگل در سال 2010

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
به استناد شواهد تازه‌ای که اخیراً در دادگاه‌ شمال کالیفرنیا که مسئول رسیدگی شکایت اوراکل از گوگل در راستای استفاده غیرقانونی کلاس‌های جاوا در اندروید مطرح شده است، علی‌رغم درآمد 97.7 میلیون دلاری در سه ماهه نخست سال 2010، اندروید، سیستم‌عامل مخصوص گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های این کمپانی در سال فوق چیزی جز ضرر مالی برای گوگل نداشته است.
تبلیغات

در مباحث که روز پنجشنبه در دادگاه اوراکل – گوگل بر سر میزان سودآوری سیستم‌عامل پیشروی گوشی‌های هوشمند در چهار سال گذشته درگرفت، شرکت گوگل برای نخستین بار، اطلاعاتی پیرامون وضعیت مالی آندروید در اختیار دادگاه قرار داد.

اوراکل مدعی است گوگل، غول بلامنازع جستجوگرهای اینترنتی با نقض قوانین کپی رایت، اندروید خود را بر پایه زبان برنامه نویسی جاوا ایجاد کرده است.

در جلسه‌ای که روز پنجشنبه در غیاب هیئت منصفه برگزار گردید، قاضی منطقه‌ای، ویلیام آلپ دفاعیات وکلای مدافع دو طرف شاکی و متشاکی را پیرامون موضوع دعوی به خصوص جنبه‌های مادی آن گوش کرد.

قاضی ویلیام همچنین بخش‌هایی از سند مالی مهر و موم شده ی گوگل که مربوط به سال مالی منتهی به 2011 می‌شد را با صدای بلند برای حضار قرائت نمود؛ که حاوی اطلاعات تازه‌ای درباره میزان سود و زیان این سیستم‌عامل بوده است.

مقاله‌های مرتبط:

    وی که جزئیات ضررهای مالی گوگل را دقیقاً اعلام نکرد، تنها به بیان زیان‌ده بودن آن در کل سال 2011 بسنده و اضهار داشت که ضررهای مالی این شرکت در سال فوق رقمی چشمگیر و قابل توجه بوده است.

    تاکنون گوگل جنبه‌های مادی پروژه اندروید خود را مخفی نگاه داشته و هیچ اطلاع مالی پیرامون آن منتشر نکرده بود. گوگل در سال ۲۰۰۷ رسما آغاز کار برروی اندروید را اعلام کرد و یک سال بعد اولین نسخه آن را وارد بازار نمود.

    از سویی دیگر ، اوراکل خواهان دریافت غرامتی از بابت عدم رعایت قوانین کپی رایت از محل سود گوگل را خواستار شده است و این در حالی است که جیم پروسر، سخنگوی گوگل اعلام نموده متخصصان شرکت اوراکل دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

    اوراکل که در اوت 2010 شکایت خود را به دادگاه تسلیم داشته بود معتقد است گوگل در خلق سیستم عامل گوشی‌های هوشمند خود با نقص قوانین کپی رایت از ایده زبان برنامه نویسی جاوا به نفع خود بهره برده است.

    از دیگر سوی، گوگل نیز اعلام داشته با توجه به بازمتن (Open-Source) بودن زبان برنامه نویسی جاوا، اوراکل نمی‌تواند هیچ ادعایی از این بابت مطرح نموده و اینکه کارشناسان گوگل مرتکب هیج تخلفی نشده‌اند.

    دادگاه جاری بین گوگل و ارواکل از سه بخش اصلی؛ مسئولیت کپی رایت، ادعای حق ثبت اختراع و خسارات وارده تشکیل شده است. گفتنی است، جلسات دادگاه که از آوریل سال جاری آغاز شده حداقل به مدت هشت ماه ادامه خواهند داشت.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات