خانه‌ای هوشمند با سیستم‌عامل HomeOS مایکروسافت

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
روی مبل لم داده اید هوا گرم است، تلفن خود را از روی میز بر می‌دارید و فقط با چند بار لمس صفحه دمای محیط را تنظیم می‌نمایید. کاش مطمئن می‌شدم به اندازه کافی برای مهمانی امشب میوه داریم! کافی است دوباره از راه دور وضعیت یخچال را در همان حین که روی مبل جابجا می‌شوید بررسی کنید.  داستان‌های از این دست، در آینده نزدیک دیگر رویا نخواهند بود چرا که محققان شرکت مایکروسافت در حال کار بر روی سیستم‌عامل HomeOS هستند، سیستمی که برای مدیریت هوشمند اسباب و وسائل خانه طراحی شده است.
تبلیغات

شاید شما هم در خانه ابزارهای هوشمند زیادی داشته‌ باشید. گوشی هوشمند یکی از بارزترین آنهاست. ترموستات خانه، لپ تاپ، کنسول بازی، تبلت و غیره. همانطور که تک تک وسائل خانگی مان به آیین دیجیتال می گروند و با هوشمندی قادرند به اتصال به شبکه اینترنت هستند، کم کم وقت باید با خود بیاندیشیم که آیا الان زمان خوبی برای داشتن خانه ای هوشمند فرا رسیده یا خیر.

به تازگی مایکروسافت سندی پیرامون سیستمی به نام HomeOS منتشر کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی سطح فن آوری در خانه پرداخته و ببینیم که تا چه حد بستر لازم برای ظهور چنین سیستمی محیا شده است. آیا بالاخره روزی فرا می‌رسد که خانم‌ها دیگر از خانه‌داری ننالند و تمامی وسائل الکترونیکی مان در خدمتگذاری کوتاهی نکنند!؟ آیا زمان آن نرسیده که یخچال و لباس‌شویی و سایر وسایل به ابزاری جانبی برای رایانه شخصی بدل شده و بتوان به صورت هوشمندانه‌تری از آنها بهره گرفت؟

این چشم‌اندازی است که یک دهه قبل بیل گیتس آن را با اشتیاق مطرح کرد. اگر به آرشیو مجلات رایانه‌ای‌تان سری بزنید خواهید دید که در سال 2002 مجله PC World مقاله‌ای پیرامون مفهوم خانه‌های هوشمند ارائه کرده بود.

اگر با دقت به اطراف خود نظر کنید خواهید دید که همین گوشی هوشمندی که در جیب دارید نیز برای تنظیم درست زمان می‌تواند از اینترنت کمک بگیرد. یا اینکه به زودی یخچال آشپزخانه با اتصال به اینترنت قادر خواهد بود جدیدترین اطلاعات روز، وضعیت آب و هوا، نتایج مسابقات ورزشی، شرایط راه های برون شهری و دیگر اطلاعات مفید و کاربردی را صبح اول وقت در اختیارمان قرار دهد. حتی خواهیم توانست با نزدیک کردن گوشی هوشمند به یخچال و همگام‌سازی آنها؛ از قابلیت‌های هر دو بهره ببریم.

متخصصان برتر مایکروسافت هر از چندگاهی گزارشی از دستاوردها و ایده‌های جدیدشان را در اختیار عموم قرار می‌دهند. در فایل ویدئویی که سال گذشته منتشر شده است یکی از کارشناسان ابراز می دارد: «مشاهدات‌مان حاکی از آن است که بسیاری از ما در حال حاضر چندین دستگاه هوشمند در خانه داریم و می‌توان آنها را با شبکه به هم متصل کرد. بدین ترتیب زیرساخت مورد نیاز برای خانه‌ای هوشمند هم‌اکنون وجود دارد. طریقه‌ای که این ابزارها با یکدیگر کار می‌کنند و روشی که آنها را کنترل می‌نماییم نیازمند تلاش زیاد و اشتیاق فراوانی برای ایجاد یکپارچگی عملیاتی بین این ابزراهای جدا افتاده است به گونه‌ای که در آخر بتوان به راحتی خانه‌مان را مدیریت نماییم."

اما ایده‌ی پشت HomeOS و تغییر و تبدیل آن از حوزه آزمایشگاهی به پدیده‌ای قابل اجرا در محیط حقیقی نیازمند خانه‌هایی هوشمند برای عموم مردم است. تا آن زمان می‌توانیم به ایجاد سیستم HomeOS بسنده کنیم که مبتنی بر دستگاه بوده و می‌تواند ابزارهای موجود را به سادگی با هم یکپارچه کند، به طوریکه بتوانید سیستم خنک‌کننده خانگی را با گوشی هوشمند و رایانه‌تان همگام‌سازی نمایید. از این گذشته نیازمند برنامه‌های کاربردی مناسب این محیط نیز می‌باشیم پس کار تنها به سخت‌افزار ختم نشده و در کنار آن نیاز نرم‌افزاری نیز وجود دارد. خبر خوش آنکه مایکروسافت مرحله آزمایشی پروژه خود را تاکنون در تعدادی از خانه‌های واقع در امریکای شمالی آغاز کرده است.

البته نباید از یاد ببریم که فن آوری جز پیروی از داستانهای علمی تخیلی موضوع تازه‌ای برایمان به ارمغان نیاورده است. پیشتر Ray Bradbary داستانی علمی تخیلی پیرامون خانه‌ای هوشمند به نام Veldet نوشته بود که کمپانی والت دیزنی سریالی تلویزیون با نام «خانه هوشمند» را از آن اقتباس کرده و در سال 1999 میلادی به نمایش در آورد. باید نشست و دید که این خانه‌های هوشمند چه زمانی می‌توانند حقیقتاً در تمامی خانه‌های جهانیان از امریکای شمالی گرفته تا شاخ افریقا و از شمال اروپا تا هند و چین و خاورمیانه و شرق دور را از آن خود کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات