معرفی قابلیت‌ها و نحوه استفاده از Evernote، بهترین برنامه یادداشت برداری

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
مطالعه 6 دقیقه
در این مقاله به‌طور کامل به معرفی برنامه یادداشت‌برداری Evernote پرداخته و همه ترفند‌های استفاده از آن را آموزش خواهیم داد، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برنامه اورنوت به‌طور یقین یکی از برترین برنامه‌های یادداشت‌برداری است. با استفاده از Evernote می‌توانید هر آنچه در ذهن دارید را یادداشت کنید تا مجبور نباشید هیچگاه عبارت "ببخشید، فراموش کردم" را به خود یا دیگران بگویید. Evernote روی پلت‌فرمهای مختلف از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها تا کامپیوتر و مرورگرهای مختلف وب، نصب می‌شود.

Evernote چیست؟

Evernote محبوب‌ترین برنامه یادداشت‌برداری رایگان است. قدرت اصلی این برنامه در اینجا نهفته که اگر آن را روی کامپیوتر خانگی، تلفن هوشمند یا تبلت خود نصب کنید، همه اطلاعات آن با استفاده از اینترنت، بین ابزارهای مختلف همگام خواهد شد. درواقع اگر یادداشت‌های خود را در یک ابزار یا گجت تغییر دهید، بلافاصله پس از ذخیره، کلیه تغییرات را می‌توانید در سایر گجت‌های خود ملاحظه فرمایید. مهم‌ترین ویژگی این برنامه، همگام‌سازی سریع آن است.

Evernote در پلتفرم‌های نرم‌افزاری گوناگونی چون ویندوز، مک، iOS، آندروید و بلک‌بری عرضه می‌شود. بدین ‌ترتیب می‌توان آن را تقریبا روی تمام گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی نصب نمود.

تمامی این برنامه‌ها قادرند از طریق بستر اینترنت، با یکدیگر تعامل دشته و همگام‌سازی را به صورت آنلاین انجام دهند. از این گذشته Evernote افزونه‌ای برای مرورگر‌های اینترنتی نیز تهیه کرده است تا کاربرانی که بیشتر تمایل به استفاده از افزونه‌ها دارند نیز از آن بی‌بهره نمانند.

کجا و چگونه Evernote را دانلود و نصب کنیم؟

برای دریافت برنامه کافی است به وب سایت Evernote مراجعه کرده و با توجه به گجت یا سیستمی که در اختیار دارید، برنامه مناسب را دریافت کنید. راستی فراموش نکنید که باید در این سایت ثبت‌نام کنید. اگر هم زمانی پیش آمد که به هیچ کدام از گجت‌های خود دسترسی نداشتید، می‌توانید مستقیما با مراجعه به همین سایت به کلیه یادداشت‌هایتان دسترسی داشته باشید.

روش استفاده از Evernote

پس از دریافت و نصب برنامه مخصوص سیستم‌عامل ویندوز، آن را اجرا کنید. ظاهر برنامه از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است. در بخش چپ (که در تصویر زیر با شماره 1 نام‌گذاری شده است) دفترچه یادداشت‌های موجود‌تان فهرست می‌شوند.

evernote-overview

می‌توانید با توجه به موضوع و دسته‌بندی یادداشت‌ها ، از دفترچه یادداشت‌های مختلفی استفاده کنید. از این گذشته می‌توانید با راست کلیک روی یک دفترچه و انتخاب گزینه add it to a stack آن را به مجموعه‌ای از دفترچه‌ها اضافه کنید.

در قسمت 2 فهرستی از یادداشت‌های جاری موجود در دفترچه را مشاهده می‌کنیم؛ و در قسمت 3 نیز پیش نمایشی از یادداشت به همراه لینک منبع و تگ های آن قابل ملاحظه است.

evernote-stacks

یک ویرایشگر مخصوص نیز برای این مورد در نظر گرفته شده است که کار را برای کاربر بسیار ساده می‌کند. این ویرایشگر حالت‌های ویرایشی مختلفی دارد و کاملا کاربردی است.

evernote-popup-editing

جالب اینجا است که با برنامه Evernote حتی می‌توانید "یادداشت‌های محلی" (Local) نیز ایجاد کنید؛ بدین معنی که این یادداشت‌ها تنها در سیستم‌عامل شما باقی مانده و در سرور ابری و بین سایر Evernote‌های نصب شده روی دیگر گجت‌هایتان همگام‌سازی نخواهد شد، که مسلما برای طرح‌های محرمانه و برنامه‌های جدیدی که در سر دارید گزینه خوبی است.

evernote-privatenotebook

انتقال یادداشت‌هایتان نیز ممکن است، می‌توانید فایل خروجی مورد نظر خود را به فرمت‌های گوناگونی چون enex، html، mht تبدیل کرده و آن را به‌سادگی با دوستان به اشتراک بگذارید.

evernote-ecport

مطمئن باشید همکارتان که از سیستم‌عامل دیگری استفاده می‌کند، از این که فایل مورد نظرتان را به فرمت مناسبی برایش ارسال می‌کنید خوشحال خواهد شد.

چگونه یادداشت‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاریم؟

می‌توانید متن مورد نظر خود را نوشته و سپس لینک مخصوص Evernote آن را در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک یا توئیتر با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. یا اینکه نشانی آن را از طریق ایمیل به دوستان و همکارانی که می‌دانید به آن احتیاج دارند ارسال کنید.

evernote-share

از این گذشته می‌توانید با پرداخت مبلغی جزئی (5 دلار در ماه یا 45 دلار در سال) و تهیه حساب‌های طلایی، به دوستان و همکاران خود اجازه ویرایش یادداشت‌هایتان را بدهید. اشتراک‌گذاری نوشته‌ها هیچ‌گاه این اندازه ساده نبوده است.

کافی است به بالای محیط برنامه رفته و در زبانه ی Shared روی Manage sharing کلیک بزنید.

evernote-collaborate

سپس از آنجا دفترچه یادداشت‌هایی که قصد دارید با سایرین به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید.

evernote-collaborate2

کاربردهای عملی

شما می‌توانید از Evernote در محیط کار، تحصیل، خانه، سفر و ... استفاده کنید، یادداشت برداری با Evernote در کلاس درس مسلماً لطف دیگری دارد. بدین ترتیب می‌توانید با بهره از قابلیت‌های این برنامه کارایی‌تان را حداکثر کنید.

حتی برای تهیه فهرست خرید خانه می‌توانید از همسر عزیزتر از جانتان بخواهید که این کار را در محیط Evernote انجام دهد، مسلما چنین خریدی برای آقایان به مراتب زجرآورتر خواهد بود، چرا که دیگر هیچ چیزی از قلم نخواهد افتاد!!

علاوه بر متن با اورنوت می‌توانید تصویر یا صدا را نیز ذخیره و بین ابزارهای مختلف خود به اشتراک بگذارید.

توسعه هرچه بیشتر برنامه

خانواده برنامه Evernote در حال بزرگ شدن است. در حقیقت متخصصان این کمپانی در حال تدارک انقلابی در نحوه یادداشت‌برداری مردم جهان هستند و جالب اینکه انقلاب صنعتی آن‌ها به یادداشت برداری ختم نمی‌شود. آن‌ها برنامه Evernote peek را که شیوه نوینی در آموزش است را نیز عرضه کرده‌اند.

Evernote-Peek

این برنامه که مخصوص تبلت‌های ipad است با محافظ هوشمند این گجت هماهنگ شده است. می‌توانید روند فراگیری زبانی جدید، درس‌های دانشگاهی یا حتی اطلاعات عمومی‌تان را متحول کنید. به کمک این برنامه می‌توانید آزمون‌های پرسش و پاسخ را برای روند یادگیری‌تان آماده کنید‌ و جالب اینکه جدیداً قابلیت «یادآوری صوتی» نیز به آن اضافه شده است.

Evernote با رویکردی که در پیش گرفته است می‌کوشد جهان و نحوه یادداشت برداری مردمان آن را متحول کند.

نظر شما در مورد این برنامه چیست؟ آیا تاکنون از آن استفاده کرده‌اید؟ کدامیک از ویژگی‌های Evernote بیشتر به کارتان می‌آید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات