مقایسه تمام سرویس‌های ابری: Google Drive با Dropbox, SkyDrive, Box, iCloud و غیره

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
مطالعه 20 دقیقه
کدام سرویس ابری بهتر است؟ گوگل درایو یا آی‌کلاد یا اسکای درایو یا باکس یا دراپ باکس؟ کدام را باید انتخاب کنیم؟
تبلیغات

آیا ذخیره فایل‌های اساسی در سرویس‌های کلاد همچون Google Drive, iCloud, Sky Drive، Dropbox، Sugar Sync, Box و غیره می‌تواند گزینه‌ای قابل بحث برای نگه‌داری و یا تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات باشد؟ به بهانه عرضه سرویس درایو از سوی شرکت گوگل بر آن شدیم تا کلیه سرویس‌دهنده‌های کلاد را با هم مقایسه کنیم. پس اگر شما هم قصد دارید در مورد سرویس‌‌های مختلف ابری بیشتر بدانید خواندن مقاله را ادامه دهید.

هنوز چند روزی از افتتاح گوگل درایو نگذشته است، خدمت نوینی که در ظاهر همان سرویس اسناد گوگل (Google Docs) است که کمی در ظاهر آن تغییر ایجاد شده و امکاناتی شبیه Dropbox به آن افزوده گردیده است. گوگل با عرضه این سرویس قصد دارد تا رقیب سرسخت خود یعنی Dropbox را از میدان به در کند. اینکه تا چه حد گوگل در این کار موفق خواهد بود موضوعی است که بعد از مطالعه این مقاله خودتان قادر به قضاوت خواهید بود، اما هرگز نباید سیل عظیم کاربرانی که شیفته گوگل هستند را از یاد برد، چرا که همیشه عامل انسانی عاملی تاثیرگذار است!

Google Drive

با وجودی که گوگل درایو پدیده‌ای جز همان سرویس اسناد گوگل با ظاهری جدیدتر و امکان هماهنگ سازی با یک پوشه‌ی خاص در سیستم‌عامل نیست، قابلیت‌هایی دارد که ارزش بررسی کردن را به ما می‌دهد. نخست اینکه، گوگل درایو می تواند تا 30 نوع فایل با فرمت‌های گوناگون را در محیط مرورگر باز کند. این در حالی است که سرویس‌های دیگری چون Dropbox و برخی دیگر تنها این کار را در محیط گالری وب صورت می‌دهند.

google drive

جالب اینکه حتی اگر برنامه فتوشاپ را در سیستم خود نصب نداشته باشید قادرید به کمک گوگل درایو فایلهای آن را گشوده و از چند و چون محتوایی آنها مطلع شوید. از این گذشته گوگل درایو از قابلیت OCR فایلهای تصویری که حاوی متن هستند پشتیبانی می‌کند؛ بدین ترتیب می‌توانید تنها با اسکن یک فایل تصویری، فایل متنی متناظر با آن را استخراج کنید البته این قابلیت از متون فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

از دیگر ویژگیهای گوگل درایو امکان تعریف یک پوشه جدید در سیستم‌عامل برای همگام‌سازی فایل‌ها، پشتیبانی از قابلیت بگیرو رها کن (یا همان Drag and Drop خومان) است. نقطه قوت گوگل درایو در محیط وب و یکپارچگی آن با دیگر سرویس‌های گوگل یعنی جیمیل، سیستم‌عامل آندروید، شبکه اجتماعی گوگل پلاس و غیره است.

از این گذشته، درایو از یک ویرایشگر آنلاین فایل‌های متنی نیز بهره می‌برد. در کل Google Drive شباهت زیادی با SkyDrive شرکت مایکروسافت دارد. اما متاسفانه هنوز کاربرانی که حساب متعددی در گوگل دارند نمی‌توانند به طور همزمان از درایو بهره ببرند. محدودیتی که در آینده نزدیک قرار است مرتفع شود.

در حال حاضر سرویس درایو از سیستم عامل‌های مک، ویندوز و آندروید پشتیبانی می‌کند و قرار است به زودی iOS را نیز پوشش دهد. گفتنی است برنامه گوگل درایو برای ابزارهای اندوریدی قدری سنگین بوده و تنها بر روی حافظه اصلی دستگاه قابل نصب است که در مقایسه با برنامه Dropbox و Box هنوز جای پیشرفت زیادی دارد.

با وجودی که درایو 5 گیگابایت فضای رایگان را در اختیار کلیه کاربران قرار می‌دهد برای استفاده از کلیه امکانات این سرویس می‌بایست ماهانه 2.49 دلار برای 25 گیگابایت؛ 4.99 دلار برای 100 گیگابایت و 9.99 دلار برای 200 گیگابایت پرداخت نمایید.

gdrive-3

Drop Box

سرویس کلاد دراپ باکس برای همگام سازی فایل‌ها در ابزارهای گوناگون بکار گرفته می‌شود. شما می‌توانید فایل‌های خود را در رایانه رومیزی درون پوشه مخصوص انداخته و آن را در تبلت، گوشی و لپ‌تاپ خود نیز داشته باشید.

dropbox folder

استفاده از خدمات Dropbox بسیار ساده و در حد کپی و پیست ساده خودمان است. از این گذشته برنامه رومیزی‌اش تنظیمات خاص و پیچیده‌ای ندارد به همین خاطر بسیاری از کاربران حرفه‌ای تا مبتدی به سادگی می‌توانند با آن کار کنند . نقاط قوت Dropbox بعد از سادگی و سر راستی‌اش، API آن به حساب می‌آید؛ که در دسترس بسیاری از توسعه‌دهندگان قرار گرفته که موجب خلق نرم‌افزارهایجانبی متعددی شده است.

اما دراپ باکس نیز معایبی دارد، اول اینکه تنها 2 گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد (البته یادمان نرود با معرفی دوستان خود و عضویت آنها تا 16 گیگا‌بایت فضای مجانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت). از این گذشته هرآنچه که می‌خواهید همگام‌سازی کنید، می بایست در پوشه مخصوص Dropbox قرار دهید. تازه، تهیه فضای اضافی نیز بسیار گرانقیمت است. مثلاً، برای تهیه 100 گیگابایت فضا باید 19.99 دلار در ماه بپردازید، در حالی که اگر از سرویس گوگل درایو استفاده کنید برای همین مقدار فضا تنها 4.99 دلار در ماه نیاز پرداخت خواهید کرد.

از اینها گذشته، برای تهیه نسخه پشتیبان از فایلها، مجبورید یک نسخه دیگر از آنها را در پوشه مخصوص Dropbox بریزید که در حجم بالا می‌تواند موجب مصرف زیاد منابع سیستم گردد. با همه اینها Dropbox انتخاب بسیار خوبی برای کاربران تازه کار به شمار می‌رود و از نظر پشتیبانی نیز بسیار قابل اتکا است. اما این برنامه گزینه‌های زیادی برای اعمال تنظیمات در اختیار کاربران حرفه‌ای و خوره‌های رایانه قرار نمی‌دهد.

برای تهیه حجم اضافی Dropbox این اعداد را به خاطر بسپارید: 50 گیگابایت فضا 9.9 دلار ماهانه (99/99 سالانه)؛ 100 گیگابایت فضا 19.99 دلار ماهانه (199.99 دلار سالانه) که انصافاً مصداق بارز گرانفروشی اینترنتی به حساب می‌آید! البته انتظار می‌رود این قیمت‌ها به زودی با کاهش چشم‌گیری روبرو شوند.

dropbox

Sugar Sync

بی‌شک سرویس Sugar Sync یکی از آشناترین رقبای Dropbox به حساب می‌آید که آن را در تمام لپ‌تاپ های لنوو و گوشی‌های Soft Bank به صورت پیشفرض دیده‌اید. شعار Sugar Sync آن است که برای کلیه پلتفرم‌ها قادر به همگام‌سازی بلادرنگ و مدیریت کلیه فایل‌ها خواهید بود. برای نمونه، با برنامه‌رومیزی Sugar Sync می‌توانید هر پوشه‌ی دلخواهی را در رایانه که دلتان می‌خواهد با کلیه ابزارهای دیگر همگام کنید.

SUGARSYNC file manager

از این گذشته، Sugar Sync به شما اجازه می‌دهد برای فایلهایی که به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارید، کلمه عبور تعریف نموده و دسترسی به آن را تنها برای گروهی که این رمز را دارند میسر سازید. با این وجود برنامه مخصوص این سرویس‌دهنده برای iPhone و iPad کمی قدیمی و بی قیافه است و تنها به کاربران اجازه می‌دهد تا موسیقی‌های دلخواه خود را از سرور کلاد به دستگاه منتقل کرده و آنجا بشنوند. درست مانند سرویسی که Dropbox در اختیار کاربران iOS قرار می‌دهد.

برای استفاده هر چه پرحجم‌تر از SugarSync باید سر کیسه را شل کنید. 30 گیگابایت، 4.99 دلار ماهانه (49.99 دلار سالانه)؛ 60 گیگابایت 9.99 دلار ماهانه (99.9 دلار سالانه)؛ 100 گیگابایت 14.99 دلار ماهانه (149.99 دلار سالانه).

sugarsync

Insync

شعار سرویس Insync «هشت برابر ارزانتر از DropBox » است و بسیاری از سرویس‌ها و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد به DropBox شبیه است. با این وجود پس از افتتاح سرویس گوگل درایو شعار آنها معنایی نخواهد داشت! اما قیمت Insync شبیه Google Drive است. جالب اینکه Insync از فضای رایگانی که شما در حساب کاربری گوگل درایو خود دارید استفاده می‌کند. پس به ازای هر حساب کاربری 5 گیگا‌بایت فضای رایگان به شما تعلق خواهد گرفت.

INSYNC MAIN

اگر زمانی هم از این سرویس راضی بودید و مایل بودید تا در ازای پرداخت مبلغی، فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید بهتر است بدانید که خرید از گوگل درایو انتخاب هوشمندانه‌تری است. به هر حال Insync جایگزین خوبی برای DropBox است و می‌تواند به اطلاعات موجود در حساب گوگل شخصی‌تان دسترسی داشته باشید. همچنین لازم است بدانید که Insync نیز مانند DropBox پوشه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کلیه فایل‌های خود را از طریق آن همگام‌سازی کند.

نخستین باری که این برنامه را اجرا می کنید، حتی پنجره خوش آمدگویی برنامه را مشاهد نخواهید کرد. در عوض، پنجره اخطار گوگل را خواهد دید و در می یابید که تا چه حد Insync برای کار به گوگل نیازمند است. با قرار دادن نخستین فایل و همگامسازی، کلیه اسناد موجود در سرویس گوگل Docs تان نیز به یکباره بر روی دستگاه شما دانلود می شود.

اما یکی از نقاط قوت Insync آن است که این سرویس دهنده قادر است به صورت خودکار کلیه فایل های نا آشنا را به فرمت های عمومی تبدیل کرده و هر چه ساده تر و سر راست تر آنها را در دسترس کاربر خود قرار دهد. مثلا فایلهای متنی با فرمت های گوناگون را به فرمت Doc. خودمان تبدیل کرده تا به راحتی در هر پلتفرمی بتوان از آن استفاده نمود.

این درحالی است که سرویس درایو گوگل فایلها را به صورت یک فایل میانبر تحت وب به رایانه شما منتقل می کند، بدین معنی که برای هر بار اجرای آنها در هر زمانی نیازمند وجود اتصال اینترنتی پر سرعت هستید. در حقیقت می توانید از سرویس Insync به عنوان ابزاری مناسب برای مدیریت فایلهای گوگل داکس خود استفاده کنید.

جالب اینکه هر زمان فایلهای خود را توسط این برنامه جابجا کنید، دفعه بعد که به گوگل داکس سر می زنید تمامی فایلهای مربوطه برچسب زنی شده اند. در پایان لازم است اشاره کنیم که Insync یکی از بهترین ابزارها برای همگامسازی با سرویس Google Docs است. و برنامه مخصوص گوشی های هوشمند آن نیز در فاز آزمایشی است و هنوز عرضه عمومی نشده است.

سوای از 5 گیگا بایت فضای رایگان، اگر می خواهید از خدمات حرفه ای این سرویس دهنده استفاده کنید می بایست 2.49 دلار ماهیانه برای 25 گیگا بایت، 4.99 دلار ماهیانه برای 100 گیگا بایت و 9.99 دلار ماهیانه برای 200 گیگابایت را پرداخت کنید.

insync

LogMeIn Cubby

Cubby محصولی تازه از شرکت LogMeIn است که در حقیقت ترکیبی از برنامه های SugarSync و Dropbox به حساب می‌آید. Cubby از نظر اجرایی شباهت زیادی به Dropbox دارد. از سوی دیگر می‌توانید هر پوشه دلخواهی را در هر کجای رایانه برای همگام‌سازی انتخاب نمایید که از این حیث به SugarSync شباهت دارد.

cubby

در حقیقت سرویس Cubby مناسب همگام‌سازی فایلها در دو رایانه متصل به اینترنت و دائماً روشن است؛ و قابلیت کلاد آن چندان تعریفی ندارد. برای همین منظور Cubby با خصوصیات خاص خود، سرویس همگامسازی P2P را بین رایانه‌ها ایجاد می‌کند. و اگر تغییری در یکی از فایلها بدهیم، بلافاصله فایل مربوطه در رایانه دوم نیز تغییر خواهد کرد.

یکی از نقاط ضعف این سیستم آن است که هنوز نتوانسته API خود را در اختیار توسعه دهندگان نرم‌افزاری قراردهد. به همین خاطر کدنویسان و برنامه‌سازان نمی‌توانند قابلیت‌های این سرویس رال در برنامه‌های خود بکار گیرند. با این حال توانایی سریع همگام‌سازی که تیم LogMeIn درست کرده‌اند هنوز جای پیشرفت بسیاری دارد.

cubby-w

Apple iCloud

iCloud بی‌شک به پای سرویس قدری چون Dropbox نمی‌رسد، اما اگر آنچه که بین ابزارهای الکترونیکی‌تان منتقل می‌کنید تنها فایل‌های متنی است، سرویس اپل انتخاب خوبی است. بسیاری از برنامه‌های مخصوص اپل همچون Pages و iA Writer دارای قابلیت همگام‌سازی iCloud هستند، به صورتی که با اعمال کوچکترین تغییرات تمامی موارد با سرورهای اپل منطبق شده و زمانیکه یکی از فایل‌ها را در مک دیگری باز کنید، می‌توانید به آخرین تغییرات دسترسی داشته و کار را از ادامه آن دنبال نمایید.

icloud pic 2

از این گذشته سیستم عامل Lion روایت‌های گوناگون فایل شما را ذخیره کرده و می‌توانید با استفاده از برنامه Time Machine به صورت محلی به فایل‌های قبلی خود نیز دسترسی کاملی داشته باشید. در حقیقت می‌توان ابراز داشت که سرویس iCloud یکی از برترین زیرساخت های کلاد برای کار با فایل‌های متنی است.

و اینکه کار با آن برای تازه کارها و حرفه‌ای‌ها به یک اندازه ساده است. از فایلهای متنی که بگذریم، در صورتی که آهنگ یا فایل ویدئویی خاصی را نیز از اپل خریداری کرده باشید می‌توانید به کمک همین سرویس در سایر گجت‌های خود نیز آنها را داشته باشید. از 5 گیگابایت فضای رایگان که بگذریم، به ازای 10 گیگابایت فضای اضافی سالانه 20 دلار، 20 گیگابایت سالانه 40 دلار و 50 گیگابایت 100 هزینه خواهد داشت.

icloud

SkyDrive

SkyDrive، سرویس ابری مایکروسافت نیز کارایی بسیار خوبی را از خود نشان داده است. جدای از هماهنگی بسیار بالای آن با فایلهای بسته نرم‌افزاری آفیس، دوستان بیل گیتس بزرگ، بصورت سخاوتمندانه‌ای 7 گیگابایت فضا را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. جالب اینکه اگر از کاربران قدیمی این سرویس باشید 25 گیگابایت فضای مجانی خواهید داشت که رقم قابل توجهی است.

skydrive

در حقیقت می‌توان گفت که SkyDrive نوعی iCloud برای محصولات مایکروسافت – برنامه‌هایی چون OneNote، Word، Excel و PowerPoint است. جدای از این می‌توانید با این سرویس فایل‌های خود را به صورت گروهی ویرایش کرده و نتیجه را بلادرنگ در SkyDrive هماهنگ‌سازی نمایید. البته قابلیت ویرایش گروهی پیشتر در سرویس دهنده‌های قدرتمندی چون Dropbox و Box هم ارائه شده بود.

از دیگر قابلیت‌های سرویس SkyDrive امکان اشتراک گذاری لینک‌های عمومی، مشاهده لینک‌های خصوصی و مشاهده / ویرایش لینک‌های خصوصی است؛ امکاناتی که جزء نیازهای کاربران حرفه‌ای به شمار می‌رود. اما نقطه ضعف سرویس کلاد شرکت مایکروسافت عدم توانایی اشتراک‌گذاری با سیستم‌های مک و عدم بارگذاری فایل‌ها در حالت آفلاین در گجت‌های هوشمند است. ولی در کل می‌توان گفت امکانات SkyDrive بسیار جامع و کامل می‌باشند.

در آخر اینکه اگر 7 گیگابایت فضای رایگان برای شما کافی نیست، می‌توانید به ازای پرداخت 10 دلار سالانه 45 گیگابایت؛ 25 دلار سالانه، 75 گیگابایت و 50 دلار سالانه 125 گیگابایت فضا در اختیار داشته باشید.

skydrive

Mozy Stash

سرویس Mozy Stash شباهت زیادی به Dropbox دارد ولی اگر قبلاً از Dropbox استفاده کرده باشید دیگر این سرویس به دلتان نخواهد چسبید (!) چرا که حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. بدین ترتیب این سرویس می‌تواند کاربران قدیمی خود را راضی کند ولی برای مایی که سرد و گرم کلاد را چشیده‌ایم مزه‌ای ندارد.

mozy stash 2

این برنامه نیز مشابه بسیاری از سرویس‌دهندگان کلاد یک پوشه برای رایانه‌ کاربر دارد که از آن برای همگام‌سازی فایل‌ها استفاده می‌شود. به محظ اعمال تغییری در فایل‌ها، این تغییرات با سرورها و برنامه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند یکسان‌سازی می‌شود. اما از آنجا که این سرویس دهنده هیچ API عمومی در اختیار برنامه نویسان قرار نداده است، نمی‌توانید حضور آن را در جای دیگری احساس کنید. تازه، به خاطر عدم دسترسی به API مجبورید همه فایل‌های خود را تحت وب مشاهده کنید. بدبختی آنجاست که وب سایت این سرویس نیز طراحی ضعیفی دارد و رابط گرافیکی آن ابتدایی است و تنها پس از دانلود هر فایل می‌توانید محتویات آن را مشاهده کنید.

این سرویس فضای 2 گیگابایتی را به عنوان پیشکش به کاربران خود هدیه کرده است و در صورت نیاز می توانید برای 50 گیگابایت فضای اضافی 5.99 دلار ماهانه (آن هم برای یک رایانه) و یا 9.99 دلار ماهانه برای 125 گیگابایت (تنها برای سه رایانه) پرداخت کنید.

mozy

SpiderOak

درحالی که سرویس SugarSync ابتدا فایل‌ها را همگام‌سازی کرده و سپس از آنها نسخه پشتیبان تهیه می‌کند، SpiderOak تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما را در اولویت قرار می‌دهد. به محظ اینکه پوشه‌های مد نظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید آنها را در رایانه‌های مختلف همگام‌سازی نمایید.

spideroak sync

البته بدی داستان آنجاست که باید برای تک تک پوشه‌ها، مقصد مد نظر خود را نیز تعریف کنید، مثلاً «پوشه الف» برود به لپ تاپ (که برنامه SpiderOak باید آنجا هم نصب باشد)، «پوشه ب» برود به رایانه رومیزی (که آنجا هم باید برنامه را نصب کرده باشیم). بدین ترتیب، ممکن است راه اندازی اولیه آنچنان پیچیده و سخت گردد که هرگز نتوانید برنامه SpiderOak را به طور درستی استفاده کنید!

بعد از نصب و استفاده از 5 گیگابایت فضای رایگان، می‌توانید با پرداخت 10 دلار در ماه 100 گیگابایت (100 دلار در سال) را به سرویس خود اضافه کنید. اگر باز هم فضای بیشتر نیاز داشتید می‌توانید 100 گیگابایت دیگر خریداری نمایید.

spideroak

AVG LiveKive

اگر برنامه LiveKive به نظر شما خیلی آشنا می‌رسد پر بیراه نرفته‌اید. چرا که شرکت AVG حق لیسانس برنامه همگام‌سازی و پشتیبان گیری SpiderOak را خریداری کرده و آن را با نام خود منتشر می‌کند. بدین ترتیب تمام دردسرها و گرفتاری های کار با SpiderOak اینجا هم وجود دارد. با این تفاوت که هزینه ارتقای حجم بسیار ارزانتر شده و انتخاب‌های بیشتری پیش روی شما قرار داده شده است. جالب اینکه می‌توانید با پرداخت 79.99 دلار در سال فضایی نامحدود داشته باشید؛ این در حالی است که با همین هزینه SpiderOak تنها 100 گیگابایت فضا به شما می‌دهد.

livekive software

نکته معمایی LiveKive اینکه روایت مخصوص رایانه‌های مک این برنامه به طرز اسرارآمیزی ناپدید شده است، پس یا باید یک کاراگاه خصوصی استخدام کرده و آن را بیابید یا اینکه به برنامه مخصوص رایانه های ویندوز بسنده نمایید، ما این کار را کردیم.

از 5 گیگابایت فضای رایگان که بگذریم می‌توانید با پرداخت 49.99 دلار در سال 25 گیگا‌بایت، 59.99 دلار در سال 50 گیگابایت و 79.99 دلار در سال فضای نامحدود را در اختیار داشته باشید.

livekive

Wuala

Wuala سرویس کلاد شرکت LaCie است. از آنجا که این شرکت به موضوعات حریم خصوصی بسیار بها می‌دهد، شما حتی نمی‌توانید از طریق مرورگر وب به فایلهای خودتان نیز دسترسی داشته باشید! چرا که آنها فکر می‌کنند که بدین وسیله ممکن است حریم خصوصی شما به خطر بیافتد!

wuala header

در عوض، در کنار برنامه رومیزی و برنامه مخصوص گوشی‌های هوشمند، یک نرم افزار مبتنی بر جاوا ارائه می‌شود که می‌توانید از طریق آن با خیالی آسوده به فایلهای خود دسترسی داشته باشید. برنامه رومیزی این سرویس‌دهنده آنچنان ساده است که با چند کلیک می‌توانید تعیین کنید که فایلی خاص به صورت عمومی یا خصوصی در دسترس باشد.

در حالی که این سرویس‌دهنده نمی‌تواند به خوبی سرویس SugarSync پوشه‌های متعدد در رایانه شما را برای همگام‌سازی مدیریت نماید، خدمات ارائه شده‌اش در کلاس خود بسیار مطلوب می‌باشد. یکی از مزایای Wuala امکان از کار انداختن قابلیت همگام‌سازی و فعال نمودن ویژگی تهیه پشتیبان از فایل‌هاست.

اگر 5 گیگابایت فضای رایگان برایتان کافی نیست، دست در جیب مبارک کرده و قدری یورو خرج کنید: 29 یورو در سال برای 20 گیگابایت، 69 یورو در سال برای 50 گیگابایت و 119 یورو در سال برای 100 گیگابایت فضای اضافی گران!

wuala

Box

اگر سرویس Dropbox را در نظر نگیریم؛ ‌Box یکی از جذاب‌ترین سرویس‌های موجود در این لیست است، چرا که API‌اش بسیار محبوب بوده و به خوبی با برنامه QuickOffice تعامل می‌کند. بدین ترتیب؛ به راحتی می توانید سرویس Box را در جریان گردش کار روزانه خود وارد کرده و از قدرت پنهان آن بهره شایسته و بایسته را ببرید.

box app

از خصوصیات Box می‌توان به رهگیری روایت‌های گوناگون فایل با جزئیات کامل نام برد، از این گذشته برای هر همگام‌سازی و یا تغییرات اعمال شده در اسناد یک خروجی فید ارائه می‌نماید. در کنار آنها ارائه برنامه به روز برای هر یک از پلتفرم‌ها و قابلیت‌های اشتراک گذاری متعدد از نقاط قوت Box به شمار می‌روند.

با وجودی که هنوز قابلیت همگام‌سازی Box برای مصرف‌کنندگان مجانی ارائه نشده است، مشتاقانه در انتظار عرضه آن هستیم. مطمئناً در این صورت Box به یکی از قوی‌ترین سرویس‌های کلاد موجود بدل خواهد شد. گفتنی است Box نیز مانند سرویس dropbox تنها از یک پوشه برای همگامسازی استفاده می نماید.

این سرویس 5 گیگا بایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می دهد. برای فضای اضافی 25 گیگا بایتی 9.99 دلار ماهانه و برای 50 گیگا بایت ماهانه 19.99 دلار بپردازید.

box

Syncplicity

این سرویس یکی از مواردی است که به دلیل هدف قرار دادن طیف کاربران تجاری تا حدود زیادی در بین عموم کاربران محجور مانده است. اما Syncplicity سرویسی است که دارای قابلیت‌های جذابی در سطح عمومی است به همین خاطر آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نخست اینکه، می‌توانید بدون هیچ تنظیم خاصی، پوشه‌های متعددی را از قسمت‌های مختلف رایانه همگام‌سازی نمایید. تازه، این سرویس برای دریافت و همگام‌سازی فایل‌ها از سرویس گوگل Docs بهره می‌گیرد، ولی متاسفانه نتوانسته به خوبی Insync یا گوگل درایو یکپارچه شود. یکی دیگر از امتیازات Syncplicity (مانند Insync) آن است که می‌توانید اسناد موجود در حساب گوگل درایو خود را مشاهده کنید.

برخی از نقاط ضعف این سرویس عبارتند از آنکه برنامه رومیزی فاقد هیچگونه تنظیمات خاصی است (!) و اینکه نمی‌توانید پیش نمایش فایلها را در مرورگر وب ملاحظه فرمایید و از همه عجیب‌تر آنکه کاربران رایگان نمی‌توانند بیش از دو ابزار (گجت) را برای همگام‌سازی معرفی کنند. در آخر می‌توان گفت که خدمات این سرویس دهنده چنگی به دل نمی‌زند. برای تهیه فضای بیشتر می‌توانید با پرداخت 15 دلار در ماه از 50 گیگابایت فضای اضافی بهرمند شوید.

جمع‌بندی و مقایسه کلی

در پایان مقاله، گوگل درایو همان چیزی است که کاربران مشتاق، انتظارش را داشتند، جایی امن برای نگهداری از کلیه اسناد گوگلی‌شان. این سرویس بدون هیچ زحمتی با رایانه رومیزی همگام‌سازی شده و فایل‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. درست همان کاری که پیش تر Dropbox برایمان به خوبی انجام می‌داد. اما آیا گوگل می تواند رقیب سرسخت خود را شکست دهد؟

جدول مقایسه سرویس‌های کلاد

از آنجایی که بستر کاری سرویس درایو همان گوگل Docs است، یک سرویس تمام عیار برای ویرایش و نسخه‌برداری از فایلها و نگهداری آنها در ابرها به حساب می‌آید. با این وجود هنوز که هنوز است Dropbox یک سرویس دهنده مطمئن و قابل اتکاست، برنامه‌ای که توانسته بدون هیچ مشکلی نیاز کاربران را رفع و رجوع کرده و سادگی خود را در عین کارایی و بکارگیری در پلتفرم های سیستم عاملی گوناگون حفظ کند.

اما اگر هدف شما یافتن بهترین راهکار برای همکاری با سایرین و کار با اسناد آنلاین است، گوگل درایو همان سرویسی است که دنبالش بوده‌اید. و از سوی دیگر اگر نیازتان همگام‌سازی فایلها و تهیه نسخه‌های پشتیبان است، سرویس SugarSync می‌تواند به خوبی نیازتان را مرتفع نماید، گزینه‌ای که یک سر و گردن بالاتر از همه رقبا در این زمینه است.

گفتنی است هیچ یک از سرویس‌های مطرح شده کامل نیستند. ما نیز تلاش کرده‌ایم تا هر یک از آنها را با رویکردی عادلانه و به دور از تعصبات شخصی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. همچنین این فهرست فاقد سرویس دهنده‌های JungleDisk و AeroFS است. اولی به دلیل عدم ارائه سرویس رایگان در این فهرست قرار ندارد و دومی نیز به خاطر آنکه ابزاری برای همگام‌سازی فایل بین دو رایانه است و کلاً فاقد قابلیت کلاد است در فهرست نام و نشانی از آن نخواهید یافت.

کلمه ها ترکیبات تازه!

همگام‌سازی با پوشه های چندگانه (Multiple folder sync): توانایی همگام‌سازی داده‌ها و فایل‌های موجود در پوشه‌ها و درایو های گوناگون سیستم عامل. برای مثال سرویس SugarSync به شما اجازه می دهد تا هر پوشه‌ای در رایانه تان را برای همگام‌سازی استفاده نمایید؛ در حالی که سرویس چون Dropbox قادر است تنها فایلها و پوشه‌های موجود در تک پوشه مادر و منحصر به فرد خود را همگام سازی نماید.

دانلود در گوشی (Download to mobile): دریافت فایل‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند و استفاده از آنها در حالت آفلاین را گویند.

فایلهای محافظت شده توسط کلمه عبور (Password-protected files): همانطور که می‌توان لینک‌های ارسالی را با کمک کلمه عبور محافظت نمود؛ قادریم دسترسی به فایلها را نیز به کمک کلمه عبور محدود نماییم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات