جستجوی گوگل هزار برابر هوشمند‌تر می‌شود، معرفی پلتفرم جدید گوگل با نام Knowledge Graph

شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
پرطرفدارترین موتور جستجوی جهان یعنی گوگل یک نوآوری جدید را به موتور جستجوی پر قدرت خود اضافه کرده است. Knowledge Graph به شما این امکان را می‌دهد تا جستجوی هوشمندتر، دقیق‌تر و جزئی‌تری را تجربه کنید و بتوانید سریع‌تر آن چه را به دنبالش هستید، بیابید. جزئیات بیشتر را در ادامه بخوانید.
تبلیغات

گوگل به تازگی از Knowledge Graph پرده برداشته است. این فناوری جدیدترین گام گوگل در جهت بهینه‌سازی موتور جستجوی معروفش است که سعی می‌کند تا نتایج مرتبط‌تر و عمیق‌تری را ارائه کند. این کمپانی عملا فرایند تست این رابط جدید را از هفته پیش آغاز کرده است. اما حالا از متد جستجوی جدید خود به طور کامل پرده برداشته تا عبارت جستجو را به عناوین غنی از اطلاعاتی مانند مردم، مکان‌ها و موارد مختلف مرتبط سازد. حالا صفحه نتایج جستجوی گوگل، در کنار نتایج جستجوی استاندارد همیشگی، نتایج فوری مرتبط با عبارت مورد جستجو را نشان می‌دهد. مثلا جستجوی عبارت "Taj mahal" فورا لیستی از اطلاعات، عکس و نقشه‌ای از مکان‌های مشهور را به همراه موارد دیگر کاربرد این عبارت (مثل نام موسیقیدان و یا نام یک رستوران در نیوجرسی) را ارائه می‌دهد.

منابع بسیار زیادی در پس این اطلاعات وجود دارد. گوگل از Freebase، Wikipedia، و CIA World Factbook استفاده می‌کند و آنطور که خودش می‌گوید "این اطلاعات را در مقیاس وسیع‌تری تقویت می‌کند" و نتایج را با توجه به آنچه که متوسط کاربران جستجو می‌کنند، ارائه می‌کند .

هدف گوگل آن است که شما را با کلیک‌های کمتری به اطلاعاتی که به دنبالش هستید برساند و هنگام جستجو آن چه می‌بینید مرتبط‌تر با آنچه به دنبالش هستید باشد. برای این کار گوگل سه نوآوری جدید را مهم‌تر از همه می‌داند. Knowledge Graph منجر به حذف ابهام از نتایج یک جستجوی معمولی با ارائه بخش‌های مختلف نتایج فقط با یک کلیک می‌شود. بنابراین اگر به دنبال تاج محل می‌گردید (منظور تاج محل موسیقیدان است و نه بنای تاج محل)، کافی است با یک کلیک به سرعت به گوگل بفهمانید که کدام بخش از نتایج جستجو را دنبال می‌کنید.

همچنین اطلاعات خلاصه شده جدیدی که ممکن است منجر شود کمتر به صفحه ویکیپدیا نیاز پیدا کنید نیز اضافه شده است. گوگل مثال ماری کوری را بیان می‌کند. وقتی نام این دانشمند را جستجو می کنید، Knowledge Graph یک عکس، تاریخ تولد و مرگ و لیستی از مهمترین کشفیات او و تحصیلاتش را نمایش می‌دهد. مسلما اطلاعات دقیق و جامع ویکی پدیا را ندارد اما ممکن است وقتی به دنبال اطلاعات کلی و خلاصه هستید منجر به کلیک کمتر شود.

سومین نوآوری آن است که Knowledge Graph به دنبال ارائه اطلاعاتی است که اکثر کاربران پس از انجام یک جستجو به دنبالش هستند. با این کار کاربران می‌توانند به سادگی اطلاعات جامع‌تر مربوط به موضوع مورد نظرشان را بیابند. برای مثال گوگل ادعا می‌کند که اطلاعاتی که Knowledge Graph هنگام جستجوی عبارت Tom Cruise نشان می‌دهد، 37 درصد از جستجوهای بعدی مربوط به او را نیز شامل می‌شود. اقدام دیگر گوگل مربوط به نمایش محبوب‌ترین عباراتی است که پس از یک عبارت خاص جستجو می‌شوند. به عنوان مثال کاربران پس از جستجوی Tom Cruise چه عبارت دیگری را جستجو کرده‌اند، گوگل پر طرفدارترین آن عبارات را نیز به شما نشان می‌دهد (تقریبا قابلیتی مشابه آمازون که وقتی خریدی را انجام می‌دهید به شما نشان می‌دهد که سایر افرادی که این محصول را خریده‌اند به چه محصولات دیگری علاقه نشان داده‌اند).

گوگل این فناوری را اولین "گام های کودکانه" به سوی آینده ای با "کامپیوتر Star trek" نام نهاده، اما برای ما مثل یکی دیگر از نوآوری های بزرگ این کمپانی است که هر از گاهی روی اصلی‌ترین محصول خود پیاده می‌کند (با این هوشمندسازی‌ها در جستجو نا خود آگاه به یاد Wolfram Alpha نیز می افتیم).

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات