آیا عمر تلویزیون‌های پلاسما به سر رسیده است؟

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
شرکت پاناسونیک، یکی از تولیدکنندگان اصلی تلویزیون‌های پلاسما در جهان است. اما این غول ژاپنی در سال گذشته 10 میلیارد دلار ضرر داده و یکی از عوامل مهم ضرر این شرکت مربوط به فروش پایین تلویزیون‌های پلاسما است. آیا با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت که عمر تلویزیون‌های پلاسما به سر آمده است؟
تبلیغات

این کمپانی در سال مالی گذشته رقمی در حدود 10 میلیارد دلار متضرر شده است که بخش عمده آن به تولید تلویزیون‌های پلاسما باز می‌گردد. سال گذشته آنها توانستند تنها حدود 59 درصد از میزان پیش‌بینی شده فروش را محقق کنند و در مقایسه با درآمد 6 میلیارد دلاری سال 2010، به رقم 3.5 میلیارد دلاری در سال 2011 برسند.

تلویزیون‌های پلاسما که چند سال پیش گل سر سبد بازار و یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های خریداران بوده است، با مشکلات عمده‌ای در فروش مواجه شده است.

تاریخچه پیدایش خط تولید پلاسمای پاناسونیک

پاناسونیک در سال 2009، اقدام به خریداری خط تولید پلاسما از شرکت پایونیر کرد و کوشید تا خریداران را به انتخاب تلویزیون‌های پلاسما ترغیب نماید. اقدامی که تنها شکست تجاری را برای آنها در پی داشته استٖ. اما پرسش اصلی این است که چرا تلویزیون‌های پلاسما دیگر مورد توجه و استقبال خریداران قرار نمی گیرند؟ در حقیقت مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده و موجب شده تا تلویزیون‌های پلاسما از گردونه رقابت‌ها خارج شوند.

به اعتقاد کارشناسان تلویزیون‌های پلاسما در کنار مزایایی که نسبت به تلویزیونهای LCD دارند، خالی از اشکال و ایراد نیستند؛ تلویزیون‌های پلاسما قادر به تولید رنگ‌های مشکی تیره‌تری بوده و دارای زاویه دید بسیار عالی هستند. از این گذشته رنگ‌های دقیق‌تری را نمایش داده و تصاویر متحرک آنها فاقد نقاط محو و تار است. ولی از طرف دیگر، تصویر خروجی تلویزیونهای LCD روشن‌تر است و در اتاق‌های بسیار روشن نیز به خوبی تصاویر را نشان می‌دهند. این دست تلویزیون‌ها بسیار سبک وزن بوده و مصرف برق آنها پایین و مقرون به صرفه‌تر از تلویزیون‌های پلاسما است. از این جزئیات فنی که بگذریم، اعتقاد عمومی بر آن است که فن‌آوری LCD جدیدتر بوده و بنابراین برتر از رقیب قدیمی‌اش یعنی پلاسما است. اما در حقیقت اگر بخواهید تلویزیون LED-Backlit یا LCD با سطح کیفی پلاسما تهیه کنید تقریبا باید دوبرابر نمونه پلاسما هزینه کنید.

علاوه بر این مشاهده یک تصویر برای مدت طولانی، موجب هک شدن تصویر بر نمایشگر تلویزیون‌های پلاسما می‌گردد. مثلاً بخش زیرنویس که با یک رنگ پس‌زمینه در پایین کادر شبکه خبر وجود دارد ممکن است برای قسمت انتهایی تلویزیون مشکل ایجاد کند و زمانیکه زیرنویس پخش نشود نیز هاله‌ای از رنگ پس‌زمینه را در انتهای تلویزیون مشاهده کنید . البته این مشکل با نمایش بسیار طولانی مدت بوجود می‌آید و در نسل‌های جدید نیز از این نقیصه تا حدود زیادی کاسته شده است.

واقعیت انکار‌ناپذی دیگر آن است که مردم مانند قبل تلویزیون نمی‌خرند. آنهایی که مایل به خرید تلویزیونی با کیفیت HD بوده‌اند، تاکنون خرید خود را انجام داده‌اند و فن‌آوری‌هایی چون تلویزیون‌های سه بعدی (3D) هنوز نتوانسته‌اند این دسته از افراد را ترغیب کند تا تلویزیون خود را به روز‌رسانی کنند.

جالب است بدانید پاناسونیک در فروش تلویزیون های LCD خود نیز با رکود 30 درصدی مواجه شده است. همه این اعداد و ارقام به معنی هر چه کوچکتر شدن بازار تلویزیون است و نباید از یاد برد با وجودی که فن‌آوری LCD هر روز نوآوری‌های جدیدی را از خود نشان می دهد؛ تلویزیونهای پلاسما ساکن و رخوت زده بر فن‌آوری نخستین خود تکیه کرده‌اند.

با این تفاسیر، نتیجه گیری این موضوع که آیا تلویزیون‌های پلاسما مرده‌اند یا نه را به عهده شما می‌گذاریم.

{acepolls 11}

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات