IBM، پانزدهمین سالگرد غلبه کامپیوتر شطرنج‌باز خود را در جدال با گری کاسپارف جشن گرفت

شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
نزدیک به پانزده سال از زمانی که کامپیوتر معروف IBM با نام Deep Blue در یازدهم می 1997 در یک مسابقه هیجان‌انگیز توانست قهرمان بلامنازع شطرنج جهان یعنی گری کاسپارف را شکست دهد، می گذرد. پیروزی که از آن به عنوان نقطه عطفی در پیشبرد هوش مصنوعی یاد می‌شود. کامپیوتر Deep Blue به طور ویژه فقط برای بازی شطرنج طراحی شده بود و IBM تصمیم داشت تا از طریق آن بتواند شکست سال قبل (سال 1996) خود را در مقابل قهرمان جهان به شکلی جبران کند. جزئیات کامل را به همراه ویدیو مربوطه در ادامه مشاهده کنید.
تبلیغات

Deep Blue از تعداد زیادی پردازنده تشکیل شده بود که به طور موازی قادر به تحلیل 200 میلیون موقعیت بازی در هر ثانیه بود و با این قدرت پردازشی عظیم توانست گری کاسپارف را با نتایج 5 بر 3 و 5 بر 2 شکست دهد. 

این در حالی بود که Deep Blue  در سال قبل با نتیجه 2 بر 4 شکست خورده بود. جالب آنکه در طول شش دوره برگزاری این مسابقه که منجر به شکست انسان از رایانه شد، برنامه نویسان Deep Blue اجازه داشتند که الگوریتم‌های رایانه خود را پس از هر دور مسابقه اصلاح و بهینه کنند که همین امر، یکی از عوامل شکست کاسپارف به شمار می‌‌رفت.

بعد از این تقابل هیجان انگیز ماشین و انسان باز هم کامپیوترهای قدرتمندی به مصاف مبارزه با مغز پیچیده انسان رفتند که از معروفترین آنها می‌توانیم به واتسون (سوپرکامپیوتر IBM ) که در مسابقه Jeopardy ( مسابقه سوال و جواب از اطلاعات عمومی) که در نیویورک برگزار می‌گردید اشاره کنیم. واتسون توانست با اسطوره‌های این مسابقه یعنی Ken Jennings و Brad Rutter به رقابت بپردازد و همانطور که بسیاری انتظار داشتند ای بی ام با واتسون توانست در این مسابقه در سال 2011 برنده شود. واتسون حتی یک سئوال را هم از دست نداد و به تمام سئوالات را به درستی پاسخ داد و در پایان مسابقه توانست برنده 4,400 دلارشود. واتسون قادر بود متون مختلف را بخوبی خوانده و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، آنها را سازماندهی کند و در نهایت مفهوم سئوال را درک کرده و پاسخ صحیح را پیدا دهد.

اگر به سوپر کامپیوترهای IBM علاقه مند شده اید می توانید توضیحات مختصری از آنها را در ویدیوی زیر که از زبان دکتر Murray Campbell به عنوان یکی از پدران این کامپیوترها و از محققان برجسته IBM توصیف می شوند را تماشا کنید. در این ویدیو دکتر Campbell از یکی از معروفترین ابر کامپیوترهای جهان یعنی کامپیوتر Blue Gene که در پردازشهای عظیم و سنگین به عنوان رتبه یک در جهان شناخته می شود نیز نام می برد.

به هر حال در آینده باز هم این رویارویی ادامه خواهد داشت و هیچ گاه انسانها از شکست نا امید نخواهند شد آنگاه که پشت الگوریتم های پیچیده ماشین‌ها باز هم انسان‌های مبتکر و خلاق قرار دارند. کاسپارف بعد از این شکست باز هم به تقابل با ماشین‌ها ادامه داد ولی دیگر شکست نخورد و در عوض بارها در مسابقات جهانی در رقابت های انفرادی به یکه تازی خود ادامه داد و سپس بازنشسته شد، چندین کتاب نوشت و وارد عرصه سیاست شد. زندگی جاریست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات