خودروی بدون راننده گوگل، مجوز استفاده در نوادای امریکا را گرفت

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
مطالعه 4 دقیقه
شاید در سالهای آینده ولی نه چندان دور شاهد تردد خودروهایی باشیم که در آنها سرنشینان خودرو در حال وب گردی، تماشای فیلم، کتاب خوانی و .. مشغولند و ماشین بدون نیاز به راننده بصورت خودکار به سمت مقصد حرکت می‌کند. شرکت گوگل در سال‌های اخیر به سرعت در حال گسترش دامنه فعالیت هایش از هسته اولیه تجاری خود که جستجوگر اینترنتی بوده به سایر زمینه هاست. از جمله تحقیقات ارزنده این شرکت، ساخت خودروهای بدون راننده است که نزدیک به 200 هزار مایل راه را بدون آنکه تصادف کند از سال 2010 تاکنون پیموده است. و حالا در راستای تلاش گوگل برای راهی کردن خودروهای بدون راننده، ایالت نوادای امریکا اولین ایالتی خواهد بود که پس از صدور گواهینامه‌ها مخصوص برای این خودروها، اجازه تردد در بزرگراه‌های شلوغ خود را به آنها خواهد داد.
تبلیغات

نوادا از ایالت‌های غرب آمریکا است که به ایالت نقره‌ای معروف است. در این ایالت معمولا آتش بازی و جشن‌های ازدواج با شکوهی برگزار می‌شود . بیشتر نوادا را سرزمین‌های گرم و خشک بیابانی تشکیل می‌دهد. این ایالت تا سال ۱۹۹۲ محل آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای دولت فدرال بوده و حالا قرار است این ایالت به مرکز تردد خودروهای بدون راننده تبدیل شود. ایالت نوادا نام خود را به عنوان اولین جائی ثبت خواهد کرد که به یک خودرو گواهینامه می‌دهد. این ابداع مقامات ایالت نوادا در واکنش به تلاش شرکت گوگل برای راهی کردن خودروهای بدون راننده خود به خیابان است.

و حالا نخستین اتومبیلی که قرار است به تنهایی در بزرگراهی در نوادا حرکت کند یک تویوتای مدل پریوس است که گوگل آن را برای تردد بدون راننده طراحی کرده است. اولین مسیری که این اتومبیل خواهد پیمود، در یکی از خیابان‌های معروف لاس وگاس است. قرار است حرکات و عکس العمل‌های این خودرو هیجان‌انگیز توسط سازمان حمل و نقل این ایالت در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شلوغ زیر نظر گرفته شود.

سخنگوی گوگل به CNET اینچنین گفت :ما از اینکه توانستیم اولین گواهینامه رانندگی را برای ماشین بدون راننده خود در ایالت نوادا کسب کنیم بسیار خرسندیم. ما معتقدیم که این قوانین جدید که در نوع خود اولین است می تواند موجب گسترش تکنولوژی خودروهای بدون راننده برای امنیت و آسایش بیشتر در رانندگی شود و به آن سرعت بخشد.

در سال 2011 ، مجمع قانونگذاری اولین قانون لازم برای تست خودروهای بدون راننده را با شرایط خاص تصویب کرد که بر اساس آن برای تست این خودروها باید یک نفر در پشت فرمان و نفر دیگر بر روی صندلی جلویی کنار راننده حضور داشته باشد. . قانون، سازمان حمل و نقل نوادا را ملزم می‌کند تا مناطقی را برای بررسی چنین وسایل نقلیه‌ای در نظر بگیرد. بدین ترتیب نوادا به عنوان پیشگام و پیشرو در صدور قوانین و مجوزهای لازم برای تردد و تست اینگونه خودروها در جهان شناخته می‌شود.

Tom Jacobs سخنگوی اداره حمل و نقل موتوری، خودروهای بدون راننده را یک برنامه در حال توسعه می‌داند و آن را سیستمی می داند که به خوبی تنظیمات مربوط به سرعت، ترمز و گردش خودرو را انجام می دهد.

خودروهای بدون راننده گوگل با استفاده از دوربین‌های ویدیویی ، سنسورهای بسیار حساس لیزری، GPS و رادار پیشرفته قادر به نوعی دیدن و همچنین قدرت محاسباتی موثر برای کنترل عملکرد خود می باشد و در نهایت می تواند با کمترین حادثه خود را به مقصد تعیین شده برساند. گوگل که برای توسعه این پروژه تیم قدرتمندی از متخصصان روباتیک را به استخدام خود درآورده است می گوید که اتومبیل آنها 200 هزار مایل راه را بدون اینکه تصادف کند از سال 2010 تاکنون پیموده است. تنها حادثه ای که این خودرو داشته، مربوط به ضربه‌ای بوده که اتومبیلی از پشت به سپر آن وارد کرده است..

آقای تران که استاد علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک در دانشگاه استنفورد است تاکید دارد که اولویت اصلی در این پروژه، اطمینان از امنیت است. او می گوید این اتومبیل‌ها با استفاده از دوربین‌هایی که روی سقف آنها کارگذاشته شده، و با بکارگیری حس گرهای رادار و مسیریاب‌های لیزری قادر به "مشاهده" تردد در سطح خیابان‌ها هستند. این استاد دانشگاه استفورد همچنین به آمار سازمان بهداشت جهانی در مورد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اشاره می‌کند که سالانه بر اثر تصادفات جاده‌ای در جهان کشته می‌شوند، و می‌افزاید این آمار باید کاهش یابد. آقای تران در مورد این آمار گفت: "ما معتقدیم که تکنولوژی به شکل بالقوه این توانایی را دارد که این آمار را به نصف کاهش دهد. با وجودیکه این آزمایش‌ها هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند، اما به کمک علوم پیشرفته کامپوتری چشم اندازی از آینده صنعت حمل و نقل را پیش روی ما قرار می دهد. چنین آینده ای بسیار هیجان انگیز خواهد بود". او همچنین امیدوار است که این تکنولوژی علاوه بر کم کردن آمار تصادفات موجب آلودگی کربنی کمتر و همچنین ایجاد زمان آزاد بیشتری برای مردم شود.

ایالات دیگری مانند کالیفرنیا، اوکلاهما، هاوایی و فلوریدا نیز به دنبال تصویب قوانین لازم برای تردد خودروهای بدون راننده می‌باشند. کالیفرنیا در حال بررسی "لایحه خودروهای روباتیک" است که به سازمانهای مربوطه اجازه تنظیم مقرارات و قوانین های لازم برای تست خودروهای بدون راننده در جاده های عمومی توسط شرکت های سازنده و در نهایت برای استفاده عموم از این خودروها را صادر کند.

ناوگان خودروهای بدون راننده گوگل شامل 6 خودروی تویوتا پریوس، یک خودروی آئودی TT و یک لکسوس RX450h می باشد.تا کنون اداره حمل و نقل موتوری به انجام تست های خود را بر روی این خودروها در نوار لاس وگاس(نام یک منطقه شهری در لاس وگاس است که به سبب هتل‌های برجسته در جهان شهرت دارد) و شهر کارسون مشغول بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات