اینتل اشتباه می‌کند که اولترابوک‌ها بهتر از آیپد خواهند بود

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱
مطالعه 7 دقیقه
اینتل باور دارد که اولترابوک‌های سبک و باریک ویندوزی عملکرد بهتر از آیپد ارائه می‌کنند و می‌تواند جایگزینی برای تبلت اپل باشند. اما اشتباه می‌کند.
تبلیغات

با ورود آیپد اپل به بازار و فروش حیرت‌انگیز آن ، شرکت‌های بزرگ فناوری و در رأس آن‌ها اینتل به شدت احساس خطر کردند. اینتل که عرصه را برای کامپیوترهای شخصی سنگین و ضخیم کنونی تنگ می‌دید، تصمیم به طراحی شاخه جدیدی از لپ‌ تاپ‌ به نام اولترابوک‌ها گرفت.

نمایندگان اینتل در مصاحبه‌های اخیر خود با PC World ادعای جسورانه‌ای مبنی بر اینکه اولترابوک‌ها نسبت به آیپد فعلی و حتی نسل‌های آینده‌شان برتری دارند را بارها مطرح کرده‌اند. ما قصد داریم در این مقاله نظریات خود را مبنی بر اشتباه بودن این طرز فکر با شما در میان بگذاریم و از نظرات شما هم بهره‌مند شویم.

نمایندگان اینتل در مصاحبه‌های اخیر خود بارها ادعایی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه اولترابوک‌ها نسبت به تبلت‌های کنونی و حتی نسل‌های آینده‌شان برتری دارند. این قبیل مصاحبه‌ها تا حدی آشنا به نظر می‌رسد.

اگر به همین چند سال پیش برگردیم درست با آغاز ورود نت‌بوک‌ها، تیترهای خبری زیادی در مورد ورود این کامپیوترها و تبدیل شدن به قدرت یکتای بازار، درج گردید. به شکلی که بسیاری از منتقدین، اپل و مک‌بوکش را محکوم به شکست می‌دانستند. این نت‌بوک‌های کوچولو در فکر تصاحب بازار نوت‌بوک‌ها به خصوص نوت‌بوک‌های اپل بودند؛ درحالیکه هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند محصول بعدی اپل یعنی آیپد، قرار است بدن نت‌بوک‌ها را به لرزه اندازد.

در یک انقلاب سریع، آیپد اپل تبدیل به بهترین و پرفروش‌ترین محصول الکترونیکی تمام دوران شد و همچنین آیفون این شرکت توانست صنعت گوشی‌های هوشمند را از نو بازنویسی کند و به پیشوای خدایان این بازار تبدیل شود. به همه این‌ها می‌توانیم کامپیوترهای مک را نیز اضافه کنیم که علی‌رغم کاهش فروش رایانه‌های شخصی از رشد ثابتی برخوردار بودند.

با همه این واقعیت‌های غیر قابل انکار، مدیر محصول اینتل Anand Kajshmanan و مسئول روابط رسانه‌ای این شرکت Alison Wesley معتقدند:

نسل‌های آینده اولترابوک‌ها بهتر از هر آنچه که اپل عرضه می‌کند خواهند بود.

بنا بر نظریات اینتل، چهار مورد اساسی وجود دارد که مشتریان در محصولات محاسباتی قابل حمل به دنبال آنها هستند:

  • پاسخ گویی بسیار سریع: مواقعی که کاربران تمایل به استفاده از محصولشان را دارند علاقه‌ای ندارند که زمان زیادی را برای شروع به کار محصول در هر بار روشن کردن آن به انتظار بنشینند. اغلب این انتظار بسیار ناخوشایند است.
  • قابلیت حمل: عمر شارژ باتری و قابلیت‌های ارتباطی. بی‌شک به خوبی به این امر واقفید که کاربر تمایل دارد مدت زمان زیادی را با وسیله قابل حملش به انواع شبکه‌های ارتباطاتی متصل باشد بدون آنکه مجبور باشد آن را مدام برای شارژ به برق وصل کند.
  • محصول بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر برسد: یعنی طراحی بدیع و زیبایی داشته باشد.
  • امنیت: کاربران به وسیله‌ای احتیاج دارند که هنگام کار با آن نگران مسایل امنیتی نباشند و احساس خوبی در این زمینه داشته باشند.
Screen Shot 2012-04-03 at 2.10

قبل از اینکه بخواهیم از علت طرز فکر اینتل درباره برتری اولترابوک‌ها نسبت به محصولات اپل بگوییم اجازه بدهید دو رقیب اصلی اولترابوک‌ها یعنی آیپد و مک‌بوک ایر را از منظر معیارهای اینتل مورد بررسی قرار دهیم. آیپد و مک‌بوک‌ایر هر دو دارای قابلیت بوت سریع می‌باشند. هرچند که مانند دیگر محصولات احتیاج به بالا آمدن یا Startup دارند ولی در کلاس خود بهترینند. آیپد از نظر مدت زمان نگاه داری شارژ باتری در رده خود بهترین است و همچنین از انواع قابلیت‌های ارتباطی 4G، LTE،Wi-Fi و بلوتوث (با سایر محصولات اپل) پشتیبانی می‌کند.

مک بوک ایر 13 اینچی نیز می‌تواند نزدیک به 7 ساعت برای مرور در وب با قابلیت‌های ارتباطی Wi-Fi و بلوتوث به کار خود ادامه دهد. علی رغم اینکه خیلی از مخالفان سرسخت اپل (anti Apple) ، نسبت به ظاهر محصولات این شرکت انتقادات فراوانی را وارد می‌کنند و محصولات این شرکت را فاقد زیبایی و القای حس خوب به مشتریان می‌دانند ولی بنده و خیلی دیگر با این انتقادات موافق نبوده، بلکه طراحی محصولات اپل را بسیار مدرن و ساده و فاقد زرق و برق‌های بی فایده می‌دانیم. در زمینه امنیت هم که بی شک اپل بهترین است. علی رغم وجود تروجان‌ها برای Mac OS X، هنوز ویروسی نتوانسته است به پلت‌فرم محصولات این شرکت نفوذ جدی کند. محصولات قابل حمل این شرکت نیز که از سیستم عامل iOS بهره می‌برند، به طور کامل عاری از ویروس و مشکلات در پی آن هستند.

پس چگونه اینتل با این همه مزایای محصولات اپل باز هم معتقد است که اولترابوک‌ها بهترند؟

مطابق معمول تمرکز اصلی اینتل بر روی قیمت و مشخصات تکنولوژیکی محصولات است. چندی است که شرکت‌های بزرگ دنیا برای رقابت با اپل تنها یک گزینه پیش رو دارند و آن هم قیمت تمام شده محصولات است. این شرکت‌ها به حدی در فروش محصولاتشان از اپل عقب افتاده‌اند که چاره‌ای جز کم کردن حاشیه سود خود و عرضه محصولات با کیفیت ولی با قیمت پایین ندارند. این دقیقا کاری است که آمازون برای تولید کیندل‌فایر خود انجام داد و احتمالا گوگل هم ناچار شود برای تولید تبلت اندروید خود دست به این خودسوزی بزند. اینتل معتقد است که مشتریان تصمیم نهایی خود را برای خرید محصول بر اساس نتایج و امتیازات محصول در بنچمارک‌ها و قیمت عرضه شده آن محصول می‌گیرند. در نتیجه اینتل برای ارایه اولترابوک‌هایی بهتر از تولیدات اپل تصمیم دارد آنها را ارزان‌تر ارایه کند.

اینتل تصور می‌کند، یکی از جنبه‌های اساسی خرید مشتری، تجربه مشتری است(همه ما از محصولات اینتل استفاده کرده ایم). این دقیقا همان چیزی است که محصولات اپل از مک گرفته تا آیپد و آیفون نیز در چند سال اخیر آن را ثابت کرده اند و اکثر کاربران محصولات اپل، از تجربه خود راضی هستند. با اینکه اپل ازدیدگاه عمومی یک برند لوکس و گرانقیمت به حساب می‌آید که محصولاتش از امکانات کمتری نسبت به دیگر محصولات ارزانتر برخوردارند، ولی توانسته است در زمینه محصولات قابل حمل، خود را بر همه این طرز فکرها غالب کند و بدین ترتیب دنیا را در تسخیر خود درآورد.

ولی چگونه این اتفاق افتاده و چرا این محصولات در این مدت کم، مورد پسند کاربران قرار گرفته‌اند؟

Screen Shot 2012-04-03 at 2.09

مشتریان دنیای کنونی به مراتب با هوش‌تر و سنجیده‌تر از قبل عمل می‌کنند. آنها می‌دانند و می‌فهمند که ارزش محصولات، چه میزان است. بسیاری معتقدند که تجربه کار با محصولات اپل را نمی‌توان در هیچ محصولی از هیچ شرکت دیگری تجربه کرد و این همان چیزی است که از اکثر مشتریان این شرکت خواهید شنید.

برای درک این موضوع بهتر است به آمار Vuclip ، بزرگترین سرویس اشتراک ویدیوی مستقل دنیا، که چندی پیش نتیجه تحقیقات گسترده خود درباره سلایق کاربران هنگام انتخاب موبایل را منتشر کرد، نگاهی بیندازید. نکته جالب این گزارش میزان تعلق خاطر کاربران به موبایل کنونی خود را نشان میداد. تقریبا ۹۰ درصد کاربران آیفون اذعان داشته‌اند که موبایل بعدی آنها، باز هم یک محصول اپل خواهد بود. این میزان در میان کاربران سونی به ۷۰ درصد می‌رسد و وفاداری کاربران بلک بری تقریبا ۶۰ درصد است. در این میان وضع ال‌جی از بقیه بدتر است و کاربران آن تصمیم دارند سراغ برندهای دیگری همچون نوکیا، اپل یا بلک بری بروند. ‬‬

مقاله‌های مرتبط:

    اصلا مهم نیست که محصول خود را آنلاین تهیه می‌کنید یا آن را از فروشگاه‌های اپل می‌خرید زیرا تمام فرایند خرید بسیار سریع تمام می‌شود و تفاوت چندانی بین انواع روش‌های خرید حاصل نمی‌شود.

    نرم‌افزار نصب شده به خوبی تمام امکانات سخت‌افزاری دستگاه را هدایت می‌کند و از امنیت بالایی برخوردار است؛ به شکلی که بیشترین انطباق در نرم‌افزار و سخت‌افزار را در بین محصولات کنونی بازار، می‌توان در تولیدات اپل مشاهده کرد که همه حاصل سیاست انحصاری این شرکت می‌باشد.

    اینتل فکر می‌کند که بعضی از ویژگی‌های اپل، در واقع نواقص آن می‌باشد. به طور مثال، تیم بازاریابی اینتل در تحقیقاتی ادعا کرده است که مشتریان خواهان صفحات لمسی هستند ولی بی شک به صفحه کلید فیزیکی نیز احتیاج دارند و اپل در این مورد کاری انجام نداده است. بنا بر نظر اینتل، ویندوز 8 باید لااقل تا سال 2013 از محصولات تاشو با نمایشگرهای لمسی و مجهز به صفحه کلید فیزیکی پشتیبانی کند.

    البته شرکتی وجود دارد که نام خود را Research In Motion یا به اختصار RIM نهاده است و در یکی از جنجالی‌ترین ادعاهایش اذعان داشته که کاربران نمی‌توانند بدون صفحه کلید فیزیکی به حیات تکنولوژیکی خود ادامه دهند. البته این شرکت هم اکنون در یکی از بدترین موقعیت‌های مالی و اقتصادی خود از زمان تاسیس به سر می‌برد و برخی کارشناسان حتی آن را در پایان راه می‌دانند.

    علاوه بر موارد ذکر شده، اینتل ادعای دیگری نیز داشته است. اینتل می‌گوید:

    شما قادر به خلق محتوا در اولترابوک‌ها هستید.

    البته به طور واضح متوجه منظور اینتل از اشاره به این مورد یعنی خلق محتوا نشدم!! آیا محصولات اپل مثلا آیپد و مک بوک ایر از خلق محتوا عاجزند؟

    به نظرم بهتر است فقط از اینتل بخواهیم به نام برنامه‌های زیر توجه کند:

    برنامه هایی نظیر GarageBand، iPhoto، Keynote، Pages، Numbers و iMovie که همگی برای آیپد و همچنین Mac OS X مک بوک ایر نوشته شده اند و در خلق محتوا کاربرد دارند. تازه همه این برنامه‌ها توسط خود اپل ساخته شده‌اند.

    بنا بر ارزیابی‌های اینتل من نمی‌توانم هیچ نشانه‌ای از برتر بودن اولترابوک‌ها نسبت به آیپد و مک بوک ایر مشاهده کنم. دوران بعد از کامپیوتر‌های شخصی تقریبا فرا رسیده است و به نظر نمی‌رسد که مصرف کنندگان علاقه‌ای به عقب گرد و بازگشت به گذشته داشته باشند.

    به نظر شما اولترابوک‌ها می‌توانند محصولات قابل حمل کنونی اپل را کنار بزنند؟ شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ آیا قیاس اینتل برای اولترابوک‌ با آیپد صحیح است؟ از تفکرات خود در این زمینه با ما بگویید؟

    منبع: Cnet

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات