بررسی زومیت: مانیتور IPS226V ال‌جی، مناسب گرافیست، طراح و عکاسان

چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
مطالعه 7 دقیقه
مانیتور IPS226V با طراحی زیبای شیشه‌ای و پنل IPS چه عملکردی دارد و آیا گزینه‌ای ایده‌آل طراح‌ها و گرافیست‌ها است؟
تبلیغات

مانیتور ال‌ جی IPS226V توسط مادیران برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده شده‌ است.

اگر هنوز در حال استفاده از مانیتور‌های CRT قدیمی برای کارهای گرافیکی خود هستید، می‌توانید هم‌اکنون مانیتور غول‌پیکر خود را کنار گذاشته و یک مانیتور LED باریک و زیبای مجهز به پنل IPS تهیه کنید. مانیتورهایی که مجهز به پنل IPS هستند، مانند مانیتور‌های CRT قدیمی رنگ‌ها را با دقت و طبیعی نمایش می‌دهند و آنچه در مانیتور مشاهده می‌کنید با آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، تفاوتی نمی‌کند. به این ترتیب پس از چاپ طرح خود، از تغییر رنگ در آن شکه نمی‌شوید و رنگ‌ها به درستی از آب در می‌آیند. مانیتورهای IPS بهترین گزینه برای گرافیست‌، عکاس و افرادی که تمایل دارند رنگ‌ها را به‌صورت طبیعی مشاهده کنند، است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل مانیتور IPS226V ال‌جی بپردازیم.

پیش از ادامه مقاله بهتر است در مورد پنل‌های IPS بیشتر بدانید:

IPS که امروزه در بسیاری از تبلت‌ها نیز بکار گرفته می‌شود اولین‌بار توسط هیتاچی در سال 1996 معرفی شد. این پنل‌ها زاویه‌دید بسیار خوبی دارند و برخلاف پنل‌های TN، بیننده در زاوایای مختلف، تصویر را بدون افت کیفیت مشاهده می‌کند. پیش از این قیمت مانیتورهای IPS بسیار گران بود و کاربران عادی از پس خرید آن بر نمی‌آمدند اما با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه پنل‌های IPS قیمت مانیتور مجهز به این پنل را به زیر ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت. در حقیقت مانیتورهای IPS نسبت به مانیتورهای معمولیِ مجهز به پنل TN دارای ۲ مشخصه بارز هستند:

  • دقت بالا در شکل‌دهی رنگ‌ها و نمایش رنگ‌های طبیعی
  • زاویه دید فوق‌العاده وسیع

نگاه اول

جعبه مانیتور IPS226V تولیدی مادیران رنگی با زمینه سفید است و بسته‌بندی آن به اندازه کافی خوب و مناسب است تا در مقابل ضربه‌های احتمالی در زمان حمل‌و‌نقل آسیب نبیند.

مانیتور LG IPS226V طراحی جذابی دارد. پایه این مانیتور کریستالی و روشن‌بوده و قاب مانیتور براق است ولی خود نمایشگر مات است تا نور را منعکس نکند. دکمه‌های تنظیمات منو نیز لمسی هستند. ضخامت این مانیتور LED در قسمت بالا حدود ۲۰ میلی‌متر و در وسط که قطورترین قسمت مانیتور است حدود ۴۰ میلی‌متر است. وزن این مانیتور نیز ۳.۴ کیلوگرم است. پایه باریک و زیبای این مانیتور جلوه خاصی به آن داده، سطح پایینی پایه به رنگ مشکی است ولی در قسمت میانی و مکانی که مانیتور به پایه متصل می‌شود یک قسمت شیشه‌ای به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز (رنگی شبیه به چای) وجود دارد که ظاهر مانیتور را جذاب کرده است.

این مانتیور قابلیت نصب روی دیوار را نیز دارد. اثر انگشت روی قاب مشکی و براق مانیتور برجای می‌ماند و اگر وسواس باشید باید مرتبا در حال تمیز کردن آن باشید اما خوشبختانه اثر انگشت روی صفحه‌نمایش مات قابل مشاهده نیست.[widgetkit id=24]

در جعبه مانیتور IPS226V ال‌جی:

  • یک کابل D-Sub و یک کابل DVI
  • آداپتور و کابل برق
  • مانیتور 22 اینچ + پایه
  • پیچ‌های مخصوص نصب مانیتور روی دیوار
  • CD درایور + برگه راهنمای نصب سریع
  • کارت قرعه‌کشی در کلوپ مادیران

مانیتور 21.5 اینچ LG IPS226V دارای نورپس‌زمینه LED-Backlit، وضوح تصویر 1920x1080 پیکسل و کنتراست داینامیک 5,000,000:1 است. این مانیتور با قیمت 320,000 تومان در بازار تهران به فروش می‌رسد.

ال‌جی ادعا می‌کند زمان پاسخ‌گویی IPS226V حدودا 5 میلی‌ثانیه است. این مانیتور مجهز به پورت‌های D-Sub، DVI و HDMI است. به لطف پورت HDMI می‌توانید با تهیه یک گیرنده دیجیتال، مانیتور خود را به تلویزیون تبدیل کنید. جک هدفون نیز در پشت مانیتور وجود دارد و اگر ورودی را از طریق پورت HDMI به مانیتور متصل کنید می‌توانید از طریق اتصال اسپیکر یا هدفون به پشت مانیتور، صدای خروجی را داشته باشید.

طراحی پایه مانیتور به نحوی است که به‌راحتی می‌توان  نمایشگر را بالا و پایین کرد. زمانی‌که در حال تنظیم زاویه عمودی مانیتور بودیم متوجه حرکت غیرعادی مانیتور به راست و چپ شدیم درواقع بدنه مانیتور روی پایه آن خیلی قرص و محکم نیست و با یک برخورد کوچک دست به سمت چپ و راست تکان می‌خورد. این مشکل به خاطر طراحی ظریف و باریک پایه این مانیتور است. البته این موضوع باعث افتادن مانیتور از روی میز نمی‌شود ولی به هر حال پایه باریک این مانیتور به اندازه کافی مستحکم نیست. علاوه‌براین، مانیتور به سمت راست یا چپ قابل چرخش نیست و برای تنظیم افقی نمایشگر باید آن را به‌همراه پایه جا‌به‌جا کنید. ولی همان‌طور که اشاره شد تنظیم عمودی مانیتور و بالا و پایین کردن زاویه دید عمودی آن، به‌راحتی انجام می‌شود.

دکمه‌های مربوط به تنظیمات منو در IPS226V، لمسی هستند و با لمس هر یک از آن‌ها که به شکل یک نقطه سفید رنگ در پایین قاب مانیتور مشاهده می‌شوند، به تنظیمات مختلف دسترسی یابید. اگر هر کدام از دکمه‌های جلوی مانیتور را لمس کنید، منوی OSD مانیتور در گوشه سمت راست پایین صفحه، نمایان می‌شود. کار کردن با منوی دستگاه کاملا ساده است و در عین حال پارامترهای مختلفی برای تنظیم دقیق و حرفه‌ای تصویر وجود دارد.

با استفاده از تنظیمات منو، می‌توانید تصویر مانیتور را برای مشاهده فیلم، خواندن متن، مشاهده وب‌سایت‌ها و... بهینه کنید. وزن دقیق مانیتور معادل 3.5 کیلوگرم است.

مشخصات فنی مانیتور LG IPS22V

  • سایز نمایشگر: 21.5 اینچ
  • نور پس‌زمینه: LED-Backlite
  • مگا کنتراست: 5,000,000:1
  • زمان پاسخ گویی: 5 میلی ثانیه
  • روشنایی: 250cd/m2
  • زاویه دید: 178 درجه افق و عمودی، Super Angel
  • رزولوشن:  1920x1080 پیکسل یا 1080p
  • پورت ها: HDMI , DVI

برای مشاهده مشخصات کامل فنی مانیتور IPS 226V، به سایت مادیران  مراجعه کنید.

بررسی کیفیت نمایشگر

صفحه‌نمایش IPS226V از نوع مات است و خوشبختانه چه زمانی‌که خاموش باشد و چه زمانی‌که در حال پخش فیلم و تصویری با رنگ تیره است، نور را منعکس نمی‌کند.

دقت نمایش رنگ‌ها و شدت روشنایی و کنتراست تصویر این مانیتور IPS واقعا قابل مقایسه با مانیتورهای TN امروزی نیست. متون به قدری واضح نمایش داده می‌شوند که حتی زمانی‌که روشنایی تصویر روی حداکثر قرار دارد باز هم خواندن کتاب و متون چشم را اذیت نمی‌کنند. [widgetkit id=26]

زاویه دید در این مانیتور بسیار خوب است. چه آن را از پایین مشاهده کنید چه از گوشه‌های راست و چپ، تغییری در رنگ و کیفیت تصویر مانیتور مشاهده نمی‌کنید. البته کمی افت کنتراست را در زاویه‌های کناری مشاهده می‌کنید ولی این افت کیفیت نیز خیلی محسوس نیست.

ما برای بررسی حرفه‌ای نمایشگر،‌ آن را دراختیار دوستان گرافیست خود قرار دادیم که در زمینه طراحی مدیاهای چاپی فعالیت می‌کنند. دو دوست عزیز ما هر دو به اتفاق دقت نمایش رنگ‌ها و زاویه دید IPS226V را تحسین کردند.

اگر در منوی تنظیمات مانیتور IPS226V تغییری کوچکی اعمال کنید و مقدار Gamma را روی 2.6 تنظیم کنید، رنگ مشکی در این مانیتور با عمق بیشتری قابل مشاهده خواهد بود. بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم، روشنایی مانیتور که به‌صورت پیش‌فرض روی 100 تنظیم شده را به 75 تا 80 کاهش دهید.

در گوشه‌های این مانیتور LED اثری از نشت نور مشاهده نمی‌شود.

پنل‌های IPS معمولا زمان پاسخ‌گویی بالایی دارند و به همین دلیل برای گیمرهای حرفه‌ای گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند. این بدین معنا نیست که نمی‌توان با مانیتورهای IPS بازی کرد و در اکثر بازی‌ها تفاوتی بین تأخیر مانیتورهای IPS و TN مشاهده نخواهید کرد اما در بازی FPS و آن دسته از بازی‌ها که حرکت تصویر در آن‌ها زیاد است تأخیر نمایش فریم‌ها احساس می‌شود.

خوشبختانه زمان پاسخ‌گویی 5 میلی‌ثانیه‌ای این مانیتور باعث شده تا در هنگام مشاهده تصاویر سریع متحرک و حتی بازی‌های اکشن، کمتر تارشدگی در تصویر مشاهده شود. بنابراین می‌توان آن را گزینه مناسبی برای گیمر‌های نیمه حرفی‌ای دانست. ولی اگر به تارشدگی و کیفیت تصاویر در بازی‌ها خیلی اهمیت می‌دهید و درواقع به نوعی گیمر حرفه‌ای به شمار می‌روید، شاید بهتر باشد به سراغ مانیتورهای معمولی با پنل TN بروید. ما این مانیتور را در بازی‌های FPS مانند Call of Duty آزمایش کردیم و در این بازی‌ها تأخیر محسوسی و آزاردهنده‌ای را مشاهده نکردیم.

جمع بندی

اگر مدت‌ها قصد خرید یک مانیتور IPS را داشته‌اید ولی قیمت بالای آن مانع از خرید شما می‌شد، مانیتور IPS226V ال‌جی بهترین گزینه برای شما است. IPS226V طراحی ظاهری ساده و نسبتا زیبای داشته و کیفیت تصویر آن نیز بسیار خوب است. از آنجایی که رنگ‌ها در این نمایشگر طبیعی نمایش داده می‌شوند، شاید مورد پسند برخی قرار نگیرد چون بسیاری از مردم تمایل دارند تا رنگ‌ها را به‌صورت غیرواقعی و اشباع شده و پررنگ مشاهده کنند.

lg ips226v maadiran

مانیتور IPS226V یکی از بهترین گزینه‌ها برای گرافیست، طراح و عکاسان حرفه‌ای است. زمان پاسخگوی ۵ میلی‌ثانیه آن نیز برای اجرای روان اکثر بازی‌ها کافی است. مهم‌ترین ایراد‌های این مانیتور مربوط به بدنه براق و پایه غیرمستحکم آن است.

خدمات پس از فروش مانیتورهای ال‌جی به عهده شرکت مادیران است که به خاطر خدمات پس از فروش ۲ ساعته در کشور معروف است.  در صورت بروز مشکل برای مانیتور شما، کارشناسان مادیران در کمتر از 2 ساعت در محل شما حاضر شده و مشکل مانیتور را حل خواهند کرد. این مانیتور دارای ۲ سال گارانتی این شرکت نیز است.

نقاط قوت:

  • قیمت مناسب: در حالیکه قیمت مانیتور‌های IPS معمولا بالا است، قیمت ۳۲۰ هزار تومانی LG IPS226V بسیار معقول به‌نظر می‌رسد و برخلاف سایر مانیتور‌های IPS بازار، تهیه آن مقرون‌به‌صرفه است.
  • رنگ‌های واقعی و زاویه دید بسیار خوب: این مانیتور رنگها را با دقت نمایش می‌دهد و عمق رنگ مشکی در آن نیز بسیار خوب است. زاویه دید مانیتور کم نظیر است و تصویر از تمام جهات بدون افت کیفیت و درهم ریخته‌گی رنگ‌ها قابل مشاهده است.
  • ظاهر مناسب: مانیتور‌های IPS به دلیل داشتن پنل IPS معمولا سنگین بوده و طراحی ضخیم و غیرجذابی دارند. اما ضخامت این مانیتور حدود ۴۰ میلی‌متر است و طراحی آن نیز قابل قبول است.

نقاط ضعف:

  • پایه غیرقابل چرخش : بدنه دستگاه روی پایه محکم نشده و قرص و محکم نیست. علاوه‌براین امکان چرخش افقی مانیتور روی پایه نیز وجود ندارد.
  • جنس بدنه مانیتور: اثر انگشت روی بدنه مانیتور به خوبی قابل مشاهده است. بدنه مانیتور به‌راحتی خط و خش می‌پذیرد.
  • تأخیر در نمایش تصاویر بسیار سریع: هرچند زمان پاسخ‌گویی پیکسل‌ها در IPS226V حدود ۵ ثانیه است اما بازهم در تصاویر بسیار سریع مانند بازی‌های اکشن تأخیر و جا ماندن تصویر قابل مشاهده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات