فیس‌بوک موتور جستجو راه اندازی می‌کند

سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
با وجود تلاش‌های زاکربرگ برای پنهان کردن رقابت فیسبوک با گوگل، هر روز این رقابت صریح تر می‌شود. رقابت را ابتدا گوگل با راه اندازی شبکه اجتماعی گوگل پلاس آشکار کرد و هرچه گذشت، رقابت میان این دو کمپانی بزرگ شدیدتر شد تا این که اکنون فیسبوک می‌خواهد با تکیه بر شبکه اجتماعی قوی خود جایی در عرصه موتور‌های جست‌جو باز کند. اگر فیسبوک اقدام به راه اندازی موتور جست‌جو کند، با توجه به اطلاعاتی که از کاربران دارد، می‌تواند گزینه‌های مناسب و دلخواهشان را به آن‌ها توصیه کند.
تبلیغات

آیا فیسبوک می‌خواهد به رقیب بزرگتری برای گوگل تبدیل شود و از موقعیت مکانی شما و علاقمندی‌های دوستانتان نیز در موتور جست‌جوی جدیدش بهره ببرد؟

بنا به گزارش Businessweek، فیسبوک تیمی متشکل از 20 مهندس را به رهبری یک برنامه‌نویس سابق گوگل، برای کار روی موتور جست‌جوی پیشرفته درون سایتش انتخاب کرده‌ است.

با توجه به شنیده‌ها از دو منبع مختلف، ایده پشت طراحی این موتور جست‌جو، استفاده بهتر از انبوه اطلاعاتی است که کاربران فیسبوک در این سایت قرار داده‌اند. با توجه به وجود افراد بسیاری که موارد مختلف را به اشتراک می‌گذارند و همچنین با توجه به استفاده کاربران از دکمه Like برای مقالات و ویدئوها، پتانسیل و اطلاعات بسیار زیادی برای استفاده در یک موتور جست‌جو وجود دارد که اکنون بلااستفاده است.

Mashable برای کسب اطلاعات بیشتر با فیسبوک تماس گرفت و در مورد موتور جست‌جوی جدید این شرکت سئوالاتی پرسید و این پاسخ را از یک سخنگوی شرکت دریافت کرد: "ما درباره شایعات و حدس و گمان‌های مربوط به محصولاتمان اظهار نظر نمی‌کنیم و آن‌ها را تکذیب یا تأیید نمی نماییم"

گوگل اخیرا حضور خود در فضای اجتماعی را با راه اندازی Google+ در پاییز گذشته و افزودن ویژگی "Search Plus your World" در ابتدای سال جاری، افزایش داده است. حال این موضوع که فیسبوک پا در عرصه موتورهای جست‌جو بگذارد و جواب رقیب خود را بدهد، باید جالب باشد. به‌طور کلی، رقابت میان غول‌های IT همواره به نفع کاربران است و آن‌ها هستند که از این رقابت سود می‌برند.

ایده "وب مفهوم گرا" که در آن اطلاعات آنلاین با روش‌های پیچیده و هوشمندتری ارائه می‌گردد، با شتاب زیادی در محافل بحث درباره آینده تکنولوژی مطرح می‌گردد. اخیرا ویکیپدیا پروژه ای به نام Wikidata را آغاز کرده که هدفش هوشمندتر کردن اطلاعات از طریق به‌روزرسانی مداوم در هنگام ویرایش محتوای آنهاست. قابلیت جست‌جوی قوی تر فیسبوک گامی دیگر به سمت وب مفهوم گرا است.

موسس فیسبوک، مارک زاکربرگ همیشه سعی کرده به‌طور مستقیم وارد گود رقابت با Google نشود. او در پاییز گذشته به یکی از خبرگزاری‌ها گفت:

فکر نمی کنم موقعیت فعلی منجر به شرایطی شود که یک کمپانی بخواهد همه چیز را ببرد و دیگری کاملا شکست بخورد.

با این حال اگر گزارش بیزنس‌ویک صحت داشته باشد، این نیز قدم دیگری به سمت رقابت بیشتر میان این دو غول دنیای IT است.

آیا موتور جست‌جوی اجتماعی پیشرفته Facebook منجر به استفاده کمتر شما از Google Search خواهد شد؟ در بخش نظرات می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات