۷ افزونه کاربردی به منظور سهولت استفاده از جیمیل

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۲:۴۹
مطالعه 8 دقیقه
اگر روزانه از جیمیل استفاده می‌کنید از این افزونه‌ها استفاده کنید تا مدیریت ایمیل‌ها برای‌تان ساده‌تر شود.
تبلیغات

بی‌شک مقالات متعددی درباره اهمیت ایمیل و انجام بسیاری از امور روزمره با آن نوشته شده است و احتمالا شما هم با سرویس دهنده‌های متفاوت ایمیل و تفاوت و شباهت‌های آن‌ها، کم و بیش آشنا هستید. سرویس ایمیل گوگل با نام جی‌میل یکی از معروفترین‌های دنیاست.

جیمیل با افزودن امکاناتی منحصربه‌فردی نظیر نمایش رشته‌ای پیغام‌ها، امکان اضافه کردن فیلترها، اجرای دستورات بصورت خودکار در شرایط مختلف و بسیاری امکان جذاب دیگر به عنوان سردمدار خدمات برتر و متفاوت به شمار می‌رود. همه ما در زندگی روزمره از امکاناتی برخورداریم که گاهی در استفاده از آنها دچار نوعی روزمره‌گی می‌شویم و دیگر به روشهای جدید استفاده از این امکانات نمی‌اندیشیم هر چند این روشهای جدید می‌توانند بهره‌وری ما را افزایش دهند. اما ما در این مقاله قصد داریم ۷ افزونه‌ را معرفی کنیم که حتما از استفاده آن‌ها لذت خواهید برد.

ایمیل یکی ابزارهایی است که هر روز از آن استفاده می‌کنیم و کسب و کار بسیاری از ما به آن بستگی دارد. استفاده از این ابزار تنها به محیط این نرم‌افزار تحت وب ختم نمی‌شود بلکه می‌توان با افزودن افزونه‌های مختلف کاربردهای مختلفی را به آن افزود. به نظر من بهتر است به جای آنکه شانس خود را در سرویس دهنده‌های متفاوت ایمیل جستجو کنیم یا منتظر تغییرات انقلابی بعدی باشیم از امکانات فعلی بهترین استفاده را داشته باشیم. چرا نباید زمانی که می‌توان بسیاری از کارها را در این دنیای مجازی ساده تر انجام داد و تجربه شیرین‌تری را داشت، سعی کنیم همچنان به روش‌های قدیمی و هزینه بر در این دنیا متوسل شویم؟

در ادامه بهترین افزونه‌های موجود برای Gmail را برایتان معرفی می‌کنیم که برروی اکثر مرورگرها ازجمله Safari, Chrome و Firefox نصب می‌شوند و کارایی جی‌میل را دوچندان می‌کنند:

1-Rapprtive: مخاطبان خود را بهتر بشناسید

Rapportive یک افزونه جی‌میل است که قادر است آخرین فعالیت‌های مرتبط با شخص مورد نظر شما را از منابع مختلف نظیر LinkedIn، Facebook، Twitter و Quora جمع آوری کرده و به شما نشان دهد. جالب آنکه از داخل همان ایمیل می‌توانید او را به عنوان دوست در فیس‌بوک اضافه کنید یا اطلاعات وی را در سایر شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنید.

با این افزونه به سرعت می‌توانید از حالات روحی، علایق و سرگرمی‌های کسی که قصد ارسال ایمیل به او را دارید با خبر شده و در نتیجه رابطه خود را با او گسترش دهید. این افزونه از افزونه‌های خوش‌نام Gmail است. جالب است بدانید که کار سازندگان Rapportive به حدی مورد توجه قرار گرفته که کل مجموعه تولیدکننده آن توسط LinkedIn خریداری شده است. البته تعدادی از کاربران از کارکرد این برنامه بعد از خریداری شدن آن توسط Linkedln شکایت داشته‌اند. البته به جز این افزونه گزینه‌های دیگری هم موجود است که از جمله بهترین آنها می‌توانم به Smart Inbox اشاره کنم که بسیار مورد علاقه من نیز است.

اضافه کردن این افزونه به جی‌میل بسیار ساده است، تنها کافی است به سایت Rapportive.com مراجعه کنید و بر روی دکمه نصب (add rapportive to gmail) کلیک کنید. توجه داشته باشید که این افزونه از مرورگرهای فایرفاکس، کروم و سافاری پپشتیبانی می‌کند. خود سایت هم در نصب و تنظیمات احتمالی شما را راهنمایی کنید.

2-AwayFind: ایمیل‌های مهم را از دست ندهید

برای AwayFind کاربردهای زیادی را می‌توان بر‌شمرد. به هر حال شما نمی‌توانید از شر انبوه ایمیل‌هایی دریافتی، خلاص شوید. گاهی اوقات در این میان ایمیل‌های ضروری وجود دارد که آگاه شدن به موقع از آنها و یافتن پاسخ و فرستادن آن بسیار حیاتی و ضروری است. این برنامه در این موقعیت به کمک شما می‌آید. به کمک این برنامه می‌توانید ذهن خسته خود را از درگیری با ایمیل‌های مزاحم نجات دهید. این افزونه این امکان را به کاربر می‌دهد که تنها اطلاع رسانی مربوط به ایمیل های خاصی که خود برای سیستم تعریف کرده را مشاهده کند.

در حقیقت با تنظیم پارامترهای این برنامه می‌توانید از آن بخواهید که اگر ایمیلی از یک شخص خاص در هفته بعد به شما ارسال شد آن را بوسیله پیامک، تماس صوتی یا برنامه‌های متفاوت دیگر آیفون یا اندروید به او اطلاع دهد. به کمک این برنامه می‌توانید خود را از شر سرو کله زدن مداوم با صندوق‌پستی راحت کنید هرچند که بی نیاز از آن نخواهید شد.

3-MailPilot: تغییر در نگرش نسبت به نامه‌های الکترونیکی

Mail-Pilot تصمیم دارد که نوع نگرش و کاربرد ایمیل را دستخوش تغییرات حیاتی کند. سازندگان این افزونه، سرویس‌های رایج را در ادامه سرویس‌های اولیه دانسته و آن را فاقد تغییرات و بهبودهای لازم برای یک سیستم ایده‌آل ایمیل می‌دانند. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد آنطور که در نظر دارند و می‌خواهند از ایمیل استفاده کنند و در نتیجه کنترل بیشتری بر روی سرویس ایمیل خود داشته باشند. با این برنامه نامه‌های الکترونیکی شما فقط برای باز شدن و خوانده شدن نیستند بلکه آنها نشانه‌ای از یک لیست کاری هستند که باید انجام گردند.

در سیستم‌های رایج، به محض آنکه نامه‌ای باز شود به سرعت به عنوان نامه خوانده شده علامت‌گذاری می‌شود در حالی که این برنامه آن را کامل نشده تلقی کرده. یعنی یک نامه در این برنامه یا کامل شده یا کامل نشده است. کامل شدن یک نامه در نامه شامل انواع کارهایی است که آن نامه به آن احتیاج دارد مثلا اینکه جواب داده شود یا به دیگری فرستاده شود و یا حتی حذف شود. این برنامه به شما کمک می‌کند تا ناخواسته اسیر حواس پرتی و فراموشی در قبال مسئولیت خود نسبت به امور مندرج در یک نامه نشوید.

4-Find Big Mail: صندوق الکترونیکی شما بدون‌نامه‌های حجیم

بعضی از برنامه ها آنقدر کاربردی و ساده هستند که لازم نیست درباره آنها توضیحات اضافه ای داد. Find Big Mail به سادگی اسمش به خوبی می‌تواند شما را از شر فایل‌های حجیمی که در صندوق‌پستی‌تان در حال خاک خوردن هستند نجات دهد. فقط لازم است وارد اکانت جیمیل خود شده و آدرس آن را به دست این برنامه سپرده تا صندوق میل شما را مورد عنایت قرار دهد.

در نهایت این برنامه چند پوشه به جیمیل شما اضافه می‌کند که شامل نامه‌های حجیمی است که ظرفیت زیادی از حافظه قابل دسترس شما را اشغال کرده اند. حالا می‌توانید به راحتی هر کدام را که نیاز ندارید، حذف کنید. نکته جالب و قابل توجه اضافه کردن فولدر به سرویس شما بدون هیچ اجازه‌ای از طرف این برنامه است.

جالب تر آنکه من نتوانستم از ساز و کار این برنامه و نحوه اضافه کردن این فولدرها به حساب کاربریم اطلاع پیدا کنم و اصلا مشخص نیست که چگونه این برنامه می‌تواند اینچنین کاری انجام دهد. فقط خواهشا از زدن مداوم کلید refresh در هنگامی که این برنامه در حال اسکن کردن صندوق شماست جدا خودداری کنید چون ممکن است زمان اسکن از ثانیه تا حتی ساعتی نیز طول بکشد.

5-SaneBox: مهمترین ها در اولویتند

SaneBox که چندی پیش توسط سایت تک‌کرانچ مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت از الگوریتم‌های خاصی برای تشخیص و شناسایی ایمیل‌های مهم استفاده می‌کند و آنها را به فولدری مجزا هدایت می‌کند. SaneBox در حقیقت برنامه‌ای است که به کاربران کمک می‌کند تا ایمیل‌های روزانه‌اشان را به طور صحیح و کاربردی مدیریت کنند. این برنامه با بسیاری از سرویس‌ها نظیر جیمیل، یاهو، Microsoft Outlook، AOL mail و ... کار می‌کند. البته کاربران می توانند با یکپارچه کردن SaneBox با شبکه‌های اجتماعی رایج استفاده بهتری از آن داشته باشند.

این برنامه با بهره‌گیری از یک فیلتر پیشرفته قادر است پوشه Spam میل شما را جستجو و ارزیابی کند تا بدین وسیله نامه‌هایی که به اشتباه وارد این پوشه شده‌اند را شناسایی و به کاربر معرفی کند. SaneBox نامه‌ها را در پنج سطح از نظر اهمیت قرار می‌دهد تا کاربر بتواند مرتب‌سازی بهینه‌ای بر اساس سطوح متفاوت اهمیت بر روی نامه‌های الکترونیکی خود داشته باشد. این برنامه از قابلیت‌های متنوع دیگری نظیر یادآور نامه‌های خوانده نشده یا بخش آرشیو و جدا کننده ایمیل‌های ساده روزانه برخوردار است. با این برنامه حتی می‌توانید در فرستادن نامه‌های خود تأخیرهای مشخصی اعمال کرده و همچنین از نامه های فرستاده شده خود که هنوز جوابی دریافت نکردند مطلع شوید.

یکی از امکاناتی که در این برنامه مورد توجه من قرار گرفته است، ساخت پوشه ای به نام SaneBlackHole برای جلوگیری از دریافت ایمیل های ناخواسته است. در حقیقت هر گاه نامه‌ای را به درون این پوشه بکشید، این برنامه به طور خودکار تمامی نامه‌هایی که از فرستنده آن نامه به شما ارسال شود را فیلتر کرده و به راحتی می‌توانید از شر ایمیل‌های ناخواسته در امان بمانید.

6- Boomerang: ساده اما تأثیرگذار

با Boomerang امکان فرستادن ایمیل با تأخیری مشخص به سادگی فراهم است. با این امکان می‌توانید ایمیل خود را حتی در یک محدوده زمانی معینی به مخاطبان  ارسال کنید. این افزونه به حافظه شما کمک می‌کند که کارها را فراموش نکنید. کافیست زمان ارسال را به بومرنگ بگویید و همه چیز را فراموش کنید. ایمیل شما در وقت تعیین شده ارسال می‌شود.

اگر ایمیلی را دریافت کرده‌اید که هم اکنون به آن نیاز ندارید اما باید ۳ روز دیگر آن را استفاده کنید، با استفاده از بومرنگ می‌توانید آن را آرشیو کنید و زمانی را که می‌خواهید دوباره ایمیل را مشاهده کنید به بومرنگ مراجعه نمایید. ایمیل دوباره در زمان تعیین شده به شما نمایش داده خواهد شد. اگر هم ایمیلی برای کسی فرستادید و در انتظار پاسخ هستید می‌توانید در صورت دریافت نکردن پاسخ پس از مدت مشخصی، با استفاده از بومرنگ دریافت نکردن پاسخ را به خودتان یادآوری کنید.

به این ترتیب می‌توانید اقدامات لازم برای پیگیری نامه را انجام دهید. در حقیقت با این افزونه رویای مشاهده یک صندوق نامه خالی به واقعیت تبدیل می‌شود زیرا می‌توانید مشاهده و بررسی ایمیل‌ها را با چند روز تأخیر بنا بر سلیقه خود انجام دهید و تا زمانی که حوصله ندارید آنها را از جلوی چشمان خود دور کنید.

7-CloudMagic: جستجوی پیشرفته و خیلی سریع

CloudMagic جستجوی پیشرفته و سریع از نیازهای حیاتی کاربر در مواجهه با نامه‌ها و محتویات انبوه و متنوع را میسر می‌کند. البته خود Gmail امکان جستجو دارد اما استفاده از CloudMagic باعث خواهد شد با سرعت و دقت بیشتری همه اطلاعات خود در Gmail ٬ Contacts ، Docs و حتی Twitter را جستجو کنید. کافیست این افزونه که رقیب سرسخت Greplin به شمار می رود را نصب کنید و شروع به تایپ در جعبه جستجوی آن کنید.

همه اطلاعات در اختیار شما است. از ویژگی‌های بسیار جذاب  CloudMagic می‌توان به امکان اضافه کردن چندین حساب کاربری و جستجوی همزمان در میان آن‌ها، نمایش محتوای نتایج جستجو بدون نیاز به باز کردن برگه (Tab) جدید و از همه مهم‌تر، قابلیت جستجوی بدون نیاز به اتصال اینترنت (offline) اشاره کرد. سرویس Cloud Magic، بدون شک یکی از بهترین ابزارهای جستجویی است که تا کنون برای سرویس‌های پست الکترونیکی عرضه شده و استفاده از آن می‌تواند تا حد زیادی استفاده از جی‌میل را تسهیل کند. این نرم‌افزار علاوه بر داشتن افزونه برای مرورگر٬ نرم‌افزارهایی هم برای iOS و آندروئید دارد.

آزمایشگاه جیمیل(Gmail Labs): اولین و بهترین در افزونه‌ها

آزمایشگاه جیمیل از اولین ها و شاید بهترین محلی باشد که می توانید امکانات متنوعی را به منظور تجربه بهتر با جیمیل خود در آن پیدا کنید. هرگاه نسخه آزمایشی یک قابلیت یا ابزار آماده شود، آن را در این آزمایشگاه قرار می‌دهند، تا همه شما (به عنوان کاربران جیمیل) تصمیم بگیرید که کدام یک مفید است و چه مواری باید فراموش شوند. هر قابلیتی که با استقبال کاربران روبرو شود، برای گنجانده شدن در آپدیت‌های بعدی جیمیل انتخاب می‌گردد.

برای دسترسی به آزمایشگاه جیمیل لازم است بر روی آیکن چرخ دنده در قسمت راست بالای صفحه کلیک کرده و از منوی باز شونده آن گزینه تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید. از زبانه‌های بالای تنظیمات می توانید زبانه Labs را به راحتی پیدا و انتخاب کنید. تیم جیمیل، لابراتور Labs را مکانی برای تجربه امکاناتی که هنوز کاملا برای عرضه نهایی انتخاب و آماده نشده‌اند، می‌داند. از نظر آنها این امکانات می تواند تغییر کند، حذف شود یا متوقف گردند. با تمام این هشدارها من همیشه نسبت به استفاده از امکانات این آزمایشگاه راغب بوده و دیگران را نیز به تجربه استفاده از آنها دعوت می کنم. به هر حال امکانات جالبی در این آزمایشگاه برای جیمیل دوست داشتنی وجود دارد از جمله:

1-Undo send: کار این برنامه این است که به شما اجازه می‌دهد به میزان زمانی که شما انتخاب کردید به شما فرصت بدهد که جلوی ارسال ایمیل را بگیرید. مثلا اگر 5 ثانیه تنظیم کردید، آن وقت تا 5 ثانیه بعد از ارسال نامه، فرصت دارید undo را انتخاب کرده تا جلوی ارسال ایمیل گرفته شود.

2-نمایش فایل های مربوط به برنامه های Picasa، Google Docs، Google Maps، Flickr و Yelp درست در داخل خود میل.

3- سرویس پیام کوتاه رایگان برای فرستادن پیامک به گوشی های همراه به کمک سرویس چت جیمیل.

4- آیکن پیغام های خوانده نشده (Unread Message Icon): این افزونه به جیمیل شما آیکنی را اضافه می کند که می تواند تعداد نامه‌های خوانده نشده را نمایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات