آموزش عکاسی با تکنیک HDR در آیفون و اندروید

شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴
مطالعه 4 دقیقه
احتمالا تا به حال عکاسی با تکنیک HDR به گوشتان خورده است. در این نوع از عکاسی، جزییات زیادی از سطوح روشنایی، سایه‌ها و رنگ‌ها در عکس ذخیره می‌شود.
تبلیغات

این تصاویر معمولا با کنتراست بالا و رنگ‌های اشباع شده خود متمایز از دیگر عکس‌ها به نظر می‌رسند. از HDR بیشتر در ثبت تصاویر مربوط به طبیعت، چشم اندازهای طبیعی، فضای شهری، حیات وحش و تقریبا هر صحنه‌ای که طیف وسیعی از رنگ‌های متفاوت را پوشش دهد، استفاده می‌کنند. ما در این مقاله تصمیم داریم نحوه شکار این عکس‌ها را با گوشی‌های آیفون و اندروید، آموزش دهیم.

بی‌شک تصاویر HDR چشمان هر بیننده تیزبینی را به سمت خود می‌کشاند. این نام از کلمه های High Dynamic Range گرفته شده است و مجموعه تکنیک‌هایی است که اجازه می‌دهد، محدوده‌ی وسیعی از سطوح روشنایی و جزییات را در یک تصویر ذخیره کرد. با نگاه به تصاویر HDR به نظر می‌رسد که کار زیادی روی آنها انجام گرفته است تا بدین شکل درآمده‌اند، اما فرآیند تولید اینگونه تصاویر بسیار ساده‌تر از آنچه که به نظر می‌رسند.

نحوه شکار عکس های HDR پروسه ای تقریبا ساده است. اینگونه تصاویر در سه مرحله و در سه نوع مختلف نوردهی کم، عادی و زیاد شکار شده و در نهایت با هم آمیخته می شوند تا تصویر نهایی ایجاد شود. در حقیقت این فرآیند منجر به خلق عکس‌های شارپ می‌شود که به آنچه که چشمان ما می‌بیند بسیار نزدیک است و جزییات بسیار زیادی از سایه‌ها و هایلایت ها در آن نهفته است.

اکثر عکس‌های HDR، با دوربین‌ DSLR گرفته می‌شوند و سپس در محیط فتوشاپ ویرایش می‌گردند. اما اگر گوشی هوشمند شما از دوربین عکاسی خوبی برخوردار است، می‌توانید از آن برای آفرینش تصاویر HDR استفاده کرده و لذت تماشای این عکس‌ها را با به کارگیری خلاقیت خود در شکار آنها و سادگی استفاده از گوشی هوشمند چندین برابر کنید.

HDR برای گوشی آیفون

با گوشی‌های آیفون 4 و 4S و نرم‌افزار نصب شده بر روی آنها عکاسی HDR بسیار ساده صورت می‌پذیرد. لازم است در ابتدا نرم‌افزار Camera را اجرا کرده و سپس گزینه HDR را از منوی Option فعال کنید. حالا منظره مورد نظر را انتخاب کرده و بعد از انجام مراحل فوکوس عکس خود را شکار کنید. ثابت بودن گوشی در هنگام عکاسی بسیار مهم است پس تلاش کنید از کلید volume-up یا هدفون به عنوان دکمه شاتر از راه دور استفاده کنید تا گوشی تکان نخورد.

زمانی که شما فقط یک بار از این روش اقدام به عکاسی می‌کنید، در آلبوم عکس گوشی‌تان دو عکس ظاهر می‌شود که یکی همان عکس عادی با تنظیمات همیشگی و دیگری یک عکس HDR است. حالا می‌توانید بین این دو عکس چندین بار عقب و جلو کنید تا بیشتر متوجه تفاوت‌های آنها از نظر وضوح، روشنایی و زنده بودن عکس شوید.

اگر گوشی آیفون شما قدیمی تر از آیفون 4 است یا تصمیم دارید از امکانات بیشتری برای عکاسی HDR بهره‌مند شوید می‌توانید از برنامه Pro HDR به قیمت 1.99 دلار استفاده کنید. زمانی که این برنامه را اجرا می‌کنید، دوربین گوشی سریعا فعال شده و فقط لازم است با انتخاب منظره خود و لمس نمایشگر، عکس بگیرید. البته بسیار دقت کنید که هنگام لمس نمایشگر، گوشیتان تکان زیادی نخورد و تا حد امکان ثابت بماند. در هنگام گرفتن عکس‌های HDR با کمترین تکان دوربین، عکس به شدت تار می‌شود. همانطور که قبلا گفته شد باز هم می‌توانید از دکمه volume-up گوشی بدین منظور استفاده کنید.

بعد از گذشت زمان اندکی از گرفتن عکس و پردازش آن توسط نرم‌افزار، عکس HDR شما آماده می‌شود. شما می‌توانید بعد از آماده شدن عکس جزییاتی نظیر کنتراست، روشنایی ، اشباع رنگی و ... عکس خود را توسط نرم‌افزار تغییر داده تا به بهترین حالت مدنظر خود نزدیک شود.

HDR برای اندروید

نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین اندروید هنوز از HDR پشتیبانی نمی‌کند ولی باز هم به کمک برنامه 1.99 دلاری Pro HDR که در Play Store گوگل موجود است می‌توانید به همان روشی که برای آیفون گفته شد عکس‌های HDR دلخواه خود را ثبت کنید.

چه زمانی از HDR در ثبت تصاویر استفاده کنیم؟

اگر به دنبال کاربردهای این تکنیک باشید متوجه خواهید شد که از HDR بیشتر در ثبت تصاویر مربوط به طبیعت، چشم اندازهای طبیعی، فضای شهری، حیات وحش و تقریبا هر صحنه‌ای که طیف وسیعی از رنگ‌های متفاوت را پوشش دهد، استفاده می‌شود. با همه اینها، خیلی غیر مرسوم نیست که از این تکنیک در گرفتن عکس‌های مبالغه‌آمیز از ماشین‌ها، مردم، تبلیغات و دیگر اجزای زندگی شهری استفاده شود.

در کاربردهای عملی تر و رایج تر، HDR می تواند به سادگی جزییات بیشتری از منظره مورد نظر شما را استخراج کند. برای مثال هنگامی که تصمیم دارید در خانه و یا رستوران که از نور کافی برخوردار نیستند از غذاها و میوه‌های رنگارنگ عکس بگیرید، این تکنیک کمک شایانی به شما خواهد کرد. در این مواقع می‌توانید از نور فلاش کمک بگیرید ولی بی شک متوجه خواهید شد که رنگ‌ها بسیار غیر طبیعی از آب در می‌آید و بهتر است بگوییم که فلاش، رنگ‌های زیبای عکس را از بین می‌برد. انتخاب دیگر شما می‌تواند بالا بردن میزان نوردهی دوربین باشد. در این هنگام نیز مانند قبل رنگ‌ها در عکس نهایی تا حدی غیر طبیعی و نادرست جلوه می‌کنند. پس یکی از انتخاب‌های صحیح در اینگونه مواقع ( داخل ساختمان با نور کم) بهره گیری از تکنیک HDR می‌باشد.

اگر قادرید با دوربین یا گوشیتان عکس‌های HDR شکار کنید الان درست همان زمانی است که با چندین بار تمرین و تکرار می‌توانید بهترین مناظر را شکار کنید. در فصل بهار، مناظر زیبا و بدیعی در طبیعت انتظار شما را می‌کشند. اگر گوشی آیفون دارید که حتما HDR آن را فعال کرده تا از هر صحنه‌ای که عکس می‌گیرید، هم نوع عادی و هم HDR آن ثبت شود و بعدا بتوانید از آن‌ها در یادآوری خاطرات تلخ و شیرینتان استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات