گوگل می گوید در ساخت اندروید از حمایت کامل Sun برخوردار بوده است

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
زمانی که Oracle کمپانی Sun را خریداری کرد شاید کسی فکر نمی‌کرد روزی این کمپانی به خاطر استفاده گوگل از جاوا در طراحی اندروید شکایت کند. اما امروز پس از گذشت چند سال اوراکل که حال صاحب قانونی زبان جاوا و همه اختراع‌های ثبت شده مرتبط با آن است، تصمیم گرفته به خاطر استفاده بدون مجوز گوگل از API‌های جاوا شکایت کرده و چندین میلیارد دلار غرامت بگیرد.
تبلیغات

وکیل گوگل در دادگاه روز سه شنبه گفت که این شرکت، اندروید را با استفاده از بخش‌هایی از جاوا که به مجوز نیاز نداشته‌اند ساخته و در انجام این کار از حمایت کامل Sun Microsystems برخوردار بوده است.

رابرت ون نست، وکیل حقوقی گوگل در بیانیه آغازین گوگل خطاب به هیئت منصفه گفت: "کدنویسی اندروید توسط مهندسان گوگل صورت پذیرفته و بخشی از آنها نیز از پلتفرم های منبع باز که موجود بودند، گرفته شده است".

ون نست در ادامه گفت که جاناتان شوارتز، مدیر عامل سان، وقتی گوگل اندروید را عرضه کرد به این کمپانی تبریک گفت و موفقیت آن را حتمی دانست.

ون نست بیانیه آغازین خود را در روز دوم دادگاه شکایت اوراکل از گوگل ارائه کرد. اوراکل گوگل را به خاطر نقض پتنت های جاوا و کپی رایت در اندروید متهم می کند.

مقاله‌های مرتبط:

    ون نست به هیئت منصفه گفت، حمایت سان از اندروید ثابت می کند که گوگل پتنت ها و حق کپی رایت سان را نقض نکرده است، چرا که سان فرصت زیادی برای دیدن کد منبع اندروید که در وب سایت گوگل موجود بود را در اختیار داشت.

    اوراکل سخنان آغازین خود را روز دوشنبه ارائه نمود، که در آن آمده بود که تصمیم گوگل برای استفاده از جاوا در سطوح بالای این کمپانی و با علم به نقض پتنت ها گرفته شده است.

    "ون نست" در دادگاه دیروز ادامه داد که حالا اوراکل می خواهد در موفقیت گوگل با اندروید سهیم باشد، با وجود آن که در تولید و توسعه آن هیچ نقشی نداشته است.

    وی مقداری از وقت را نیز صرف توضیح اجزای مختلف جاوا از جمله زبان برنامه‌نویسی، API‌های جاوا (رابط های برنامه نویسی جاوا) و ماشین مجازی جاوا به هیئت منصفه کرد. حتی یک لحظه وی یک کمد فایل را به اتاق دادگاه آورد تا بتواند برای نمایش این که چگونه این اجزای مختلف با هم هماهنگ می‌شوند، از آن استفاده کند. خود کمد، کشوها و پوشه‌ها هر کدام نماینده یک بخش جاوا بودند.

    گوگل معتقد است که زبان برنامه‌نویسی جاوا و API ها ضرورتا دو بخش جدا ناشدنی از هم هستند و امکان آن که API‌ها را شامل کپی رایت محسوب کنیم وجود ندارد چون زبان را نمی‌توان کپی کرد. اوراکل اما معتقد است که API ها بخش مجزایی هستند و گوگل برای استفاده از آنها نیاز به مجوز داشته است.

    "ون نست" می‌گوید اظهارات خود اوراکل حاکی از استفاده منصفانه گوگل از جاوا است. او به عنوان سند این ادعا یک کلیپ ویدئویی از مدیرعامل اوراکل، لری الیسون در JavaOne در زمانی که اوراکل تازه تصمیم به خرید سان کرفته بود را نمایش داد.

    در این ویدئو الیسون می گوید که سان با "آزاد گذاشتن جاوا برای استفاده جهان" کار بسیار مناسبی انجام داده است و اوراکل نیز "به همان روند ادامه خواهد داد".

    وی همچنین در این ویدئو می گوید: "معتقدم می‌توانیم هر روز شاهد تولید دستگاه‌های بیشتری مبتنی بر جاوا باشیم، که بخش عمده‌ای از آنها توسط دوستان‌مان در گوگل عرضه خواهند شد، اما شاید هم بخواهیم در آینده با شراکت با گوگل دستگاه‌های Sun-Google نیز تولید کنیم."

    بنا به اظهاران ون نست، یکی از دلایل شکایت اوراکل از گوگل آن است که اوراکل امیدوار بود تا بتواند پلتفرم تلفن هوشمند جدیدی را برای خود بسازد، اما این تلاش با شکست مواجه شد.

    این دادگاه در روز سه شنبه از سر گرفته می شود و انتظار می رود از الیسون برای حضور در صف شاهدان دعوت شود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات