واکنش خوش بینانه Red Hat به تغییر سیاست مایکروسافت در مورد Open-Source

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا مایکروسافت اعلام کرد که واحد "فناوری‌های باز" (Open Technologies) این شرکت از سیاست‌های کلی کمپانی جدا شده و از این پس بصورت مستقل عمل می‌کند و برای پیشبرد اهداف و منافع بازار Open-Source مرتبط با فناوری‌های مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها حرکت خواهد کرد، این خبر واکنش‌های بسیار مثبتی را از سوی Red Hat به همراه داشته است که در ادامه آنها را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

پل کورمیر، نایب رییس اجرایی و رییس بخش تولید و تکنولوژی Red Hat در وبلاگ خود گفت: "منبع باز و استانداردهای باز به مشتریان و برنامه‌نویسان آزادی را هدیه می‌دهد. تعامل متقابل تولیدکنندگان و مشتریان ساده‌تر می‌شود. امیدواریم این بیانیه رسمی نشان‌دهنده همکاری بیشتر مایکروسافت با جوامع Open Source باشد تا در نتیجه امکان و انتخاب بیشتری برای مشتریان فراهم شود. جهانی آزادتر جهانی بهتر است".

با این حال چند نکته در پست وبلاک کورمیر وجود دارد که چندان هم همراه با تعریف از غول ردموند نیست. مثلا در جایی کنایه زده که موقعیت کنونی Red Hat "بدون داشتن مخالفی چون مایکروسافت" ممکن نبود و یا در جایی آمده که "حضور برخی از تازه واردان به عرصه منبع باز تعجب برانگیز است."

رد-هت حتی پیشنهاد همکاری با مایکروسافت را مطرح کرده که یک جهش رادیکال در فرهنگ این جنبش است و بیانگر آزادنگری و باز بودن بیشتر است.

به هر حال به طور کلی لحن این نوشته خوشبینانه بود. بنا به اظهارات کورمیر، اقدامات اخیر مایکروسافت می‌تواند بیانگر اتفاقات خوبی برای مشتریان و توسعه دهندگان و برنامه نویسان باشد. وی این روند را این گونه بیان کرد که "یک موج بلند که می‌آید همه کشتی‌ها را به حرکت در می‌آورد."

حالا باید منتظر بود و دید که اثرات بلند مدت شیرجه مایکروسافت به دریای Open Source چه خواهد بود. این کمپانی طی چند سال اخیر نشانه‌هایی از آمادگی بیشتر برای همسو شدن با جنبش منبع‌باز نشان داده است. در حالی که استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت در سال 2001 لینوکس را یک "سرطان" نامیده بود، بنیاد لینوکس در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد که مایکروسافت به هفدهمین مشارکت کننده قدرتمند لینوکس طی روند توسعه اخیر خود بدل گشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه‌های متن باز مایکروسافت به صفحه Openness در وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات