پینترست انتخاب بهتری نسبت به اینستگرم برای فیس‌بوک بود

فیس‌بوک، اینستگرام را با پرداخت ۱ میلیارد دلار از آن خود کرد. اما شبکه اجتماعی نوپای پینترست (Pinterest) می‌تواند حتی دستاورد شیرین‌تری برای کمپانی‌های بزرگ چون فیس‌بوک باشد. حتما می پرسید چرا! دلایل زیادی برای آن وجود دارد که در ادامه مطلب به تشریح آنها می پردازیم. اما شاید مهم ترین آنها اطلاعات بازاریابی و تبلیغات باشد.

من قصد آن را داشتم که مقایسه‌ای میان شرکت‌هایی که این روزها نقش مهمی بازی می‌کنند مثل اینستگرام که 2 روز پیش توسط فیس‌بوک خریداری شد، داشته باشم. وقتی داشتم لیست خود را آماده می‌کردم، متوجه این موضوع شدم که با وجود آن که بسیاری از شرکت‌های موجود در لیست من ممکن است ارزش چند صد میلیون دلاری داشته باشند، تعداد کمی از آنها ارزشی در حد و اندازه اینستگرام دارند. یکی از این شرکت‌ها که بسیار شبیه به Instagram است، Pinterest می‌باشد. گزینه‌های دیگر نیز با فاصله‌ای زیاد در حال رقابت با یکدیگرند.

حال فیس‌بوک اینستگرام را خریده است و این طور که به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم‌اش نیز، مزایای متعدد این شبکه اشتراک گذاری عکس می‌باشد. اجازه دهید نگاهی به این ویژگی‌ها بیاندازیم و مقایسه‌ای کوتاه بین Instagram و Pinterest داشته باشیم.

ذاتا اجتماعی

  • Instagram: مقصود اصلی این نرم‌افزار آن است که تصاویر و عکس‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. دوربین‌هایی که با آنها عکس می‌گیریم تا تصویر را روی حافظه شخصی‌مان داشته باشیم دیگر قدیمی شده‌اند.
  • Pinterest: این نیز از ذاتی اجتماعی برخوردار است. علاقه‌مندی‌هایتان را به همراه تصاویر و به صورت بصری با دیگران به اشتراک بگذارید.

رشد روزافزون

  • Instagram: رسیدن تعداد کاربران از صفر به 30 میلیون طی دو سال آمار بدی نیست! صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر این که تیم اینستگرام متوجه شده بود که میزان رشد تعداد کاربرانش رو به کاهش است. اگر چنین است آنها به موقع اینستگرام را فروختند.
  • Pinterest: طبق گزارشی از سوی خود پینترست، این شبکه اجتماعی 17 میلیون کاربر در ماه دارد. این شبکه چند ماه زودتر از اینستگرام در مارس 2010 آغاز به کار کرد.

تهدید برای فیس‌بوک

  • Instagram: با وجود آن که 30 میلیون کاربر بخش کوچکی از یک میلیارد کاربر فیسبوک است، اما همین تعداد نسبتا کم، بسیار پرشور و مصر در حال فعالیتی هستند که یکی از پایه‌های فیس‌بوک نیز می‌باشد: اشتراک گذاری عکس.
  • Pinterest: کاربران این شبکه‌اجتماعی نوع دیگری از فعالیت را انجام می‌دهند که اساسا قلب تپنده فیس‌بوک است: اشتراک گذاشتن مواردی که دوست دارند و چیز‌هایی که یاد می‌گیرند. فیس‌بوک نمی‌تواند به سادگی از کنار این مورد نیز بگذرد.

نسخه موبایل

  • Instagram: در این بخش اینستگرام برنده است. یک برنامه کاربردی عالی برای موبایل که امکان اشتراک گذاری را به سادگی ممکن می‌سازد. برنامه‌های مناسب بسیاری برای عکاسی وجود دارند، اما تعداد معدودی (اگر نگوییم هیچ کدام) از آنها ابزارهای مناسبی برای ساخت و اشتراک‌گذاری تصویر از موبایل را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
  • Pinterest: پینترست هنوز در بخش موبایل یک وزنه محسوب نمی‌شود. نرم‌افزاری برای آیفون ارائه شده و خود سایت براساس استانداردهای HTML5 به خوبی کار می‌کند. هنوز برای اندروید و آیپد اپلیکیشنی ارائه نشده است، اما این تنها حوزه‌ای است که پینترست با کاستی مواجه است.

کاربر چه چیزی را دوست دارد

  • Instagram: همچون هر اپلیکیشن عکاسی دیگر، اطلاعات مربوط به تاریخ و مکان عکس گرفته شده را ثبت می‌کند. بنابراین سرویسی چون فیس‌بوک می‌تواند تقریبا به سادگی بدون نیاز به نرم افزار تشخیص تصویر بفهمد چه اتفاقی در عکس می‌افتد. فیس‌بوک همچنین می‌تواند با استفاده از اطلاعات دیگر شما در شبکه اجتماعی متوجه شود چه شخص دیگری در آن مکان وجود داشته است. این اطلاعات می‌تواند به شدت برای تبلیغات، ارزشمند باشند.
  • Pinterest: کاربران این شبکه حتی با ارزش‌تر هستند. آنها در سایت اعلام می‌کنند به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند (طراحی منزل، اتومبیل، مد زمستانه و ...) و سپس برای منابعی که در صفحه شان "سنجاق می کنند" لینکی را فراهم می کنند. این اطلاعات برای تبلیغ کنندگان از اطلاعات موجود در اینستگرام ارزشمندتر هستند.

در بیشتر حوزه های کلیدی، پینترست حداقل به اندازه اینستگرام جالب و پر مایه است. در یک حوزه که همان بازاریابی و تبلیغات است، به طور کامل اینستگرام را از صحنه رقابت خارج می کند.

پینترست 27 میلیون دلار درآمد داشته است و ارزش آن 200 میلیون دلار است. این آمار و ارقام نسبت به درآمد 50 میلیون دلاری و ارزش 500 میلیون دلاری اینستاگرم (تا قبل از خرید آن توسط فیس‌بوک) ضعیف‌تر هستند. از آنجا که پینترست می‌تواند رشد کند و درآمد بیشتری داشته باشد و در مسیر سود دهی قرارگیرد، فروش ناگهانی آن مثل اتفاقی که برای اینستگرام افتاد بسیار محتمل است. اگر حباب بزرگ شده این شبکه اجتماعی ناگهان نترکد، می‌تواند به ارزشی بیشتر از اینستگرام برسد. برخی معتقدند خریداران بالقوه این شبکه اجتماعی، فیس‌بوک و حتی گوگل و آمازون هستند (توئیتر که آه در بساط ندارد!)

من معتقدم کمپانی‌هایی چون Spotify، Evernote و Dropbox نیز به طور بالقوه می توانند سرنوشت Instagram را داشته باشند. اما در هیچ کدامشان آن ترکیب طعم اجتماعی با اطلاعات بازاریابی که اینستگرام و پینترست دارند را شامل نمی‌شوند.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید