سیستم‌عامل گوگل کروم روز‌به‌روز بیشتر شبیه ویندوز مایکروسافت می‌شود

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
گوگل کروم یک سیستم‌عامل متن باز است که تمرکز آن بر اجرای برنامه‌های تحت‌وب است. سرعت، سادگی و امنیت از کلیدی‌ترین جنبه‌های سیستم‌عامل گوگل کروم می‌باشند. اخیرا نسخه جدید مخصوص توسعه دهندگان Chrome OS منتشر شده که ظاهر آن را بیشتر از همیشه به ویندوز شبیه شده است. در این نسخه جدید، رابط کاربری Aura بیشترین نقش را در افزایش مقبولیت آن و نزدیکی به ظاهر سیستم‌عامل‌های کنونی ایفا کرده است. در این مقاله به پاره‌ای از تغییرات صورت گرفته در نسخه جدید سیستم‌عامل گوگل کروم می‌پردازیم.
تبلیغات

گوگل کروم، سیستم عاملی با هسته مرکزی مرورگر کروم است و برای کاربرانی طراحی شده که بیشتر زمان خود را در وب می‌گذرانند. سرعت، سادگی و امنیت از مهمترین ویژگی های این پلت‌فرم به شمار رفته و قابلیت کدباز بودن آن، به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا در جهت توسعه و گسترش هرچه بیشتر آن گام بردارند.

به‌گفته گوگل کاربران، کامپیوترهایی می‌خواهند که همواره مانند روز اول کار کند و در طول زمان، سرعت خود را از دست ندهند؛ گوگل همچنین از نیاز کاربران برای دسترسی به اطلاعات در هر نقطه‌ای سخن گفته است و همچنین از مشکلات آن‌ها برای بروز رسانی‌های سخت‌افزاری برای استفاده از سیستم‌عامل‌ها و یا نرم‌افزارهای جدید سخن به میان آورده است.

این سیستم‌عامل در واقع نسخه تکامل یافته مرورگر کروم است یک نرم‌افزار که روی نوت‌بوکهای کروم بوک نصب می‌شود و امکان استفاده از سرویس‌های وب مانند جی‌میل، گوگل داکس و غیره را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در واقع گوگل کروم عمدتا از برنامه‌های مبتنی بر وب استفاده می‌کند و از آنجایی که پردازش اصلی نرم‌افزارها برروی سرورهای کلاد انجام می‌شود این سیستم‌عامل برروی سخت‌افزارهای ضعیف و ارزان قیمت نیز به خوبی کار می‌کند.

احتمالا شما هم با ما هم عقیده هستید که نمی‌توان درباره میزان محبوبیت سیستم‌عامل گوگل کروم به درستی قضاوت کرد. گوگل کاملا در مورد این ابتکار خود جدی است و قدم‌های مثبتی نیز در پیشرفت آن برداشته است. در چند روز اخیر نسخه جدید توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل کوچک منتشر شد که تفاوت‌های عظیمی را برای اولین بار نسبت به اولین نسخه که در اواخر 2010 منتشر شد به خود دیده است.

next-gen-chromeos-aura-1

آنچه که بیش از همه توجه منتقدین را به خود جلب کرده است، شباهت هر چه بیشتر نسخه جدید سیستم‌عامل کروم به سیستم‌عامل‌های سنتی و رایج است. یک Desktop تمام عیار به جای مرورگر و زبانه و تب از تغییرات عمده صورت گرفته در نسخه جدید است.

تغییرات صورت گرفته در این نسخه، دقیقا رابط کاربری این سیستم‌عامل را هدف قرار داده‌اند. تا به حال اساسا سیستم‌عامل کروم به کاربران اجازه می‌داد که فقط به یک پنجره مرورگر در یک لحظه دسترسی داشته باشند (البته امکان بهره مندی از چند پنجره مرورگر در صفحات مجازی جداگانه بود) و برای شروع کار یک برنامه کاربردی، کاربر باید ابتدا یک زبانه جدید را در مرورگر باز می‌کرد و سپس به دنبال برنامه مورد نظر خود برای شروع می‌رفت. اما اکنون سیستم‌عامل کروم به Launchpad یا همان app Launcher مجهز شده که کاربر از طریق آن می‌تواند به سادگی نرم‌افزار مربوطه را پیدا و اجرا کند و دیگر نیازی نیست زبانه یا تب جدیدی را در مرورگر باز نماید.

google chrome os taskbar

این سیستم‌عامل در نسخه جدیدش از ویژگی خوب دیگر که دقیقا نظیر نوار وظیفه یا Taskbar ویندوز( گوگل نام آن را "Shelf" گذاشته است) پشتیبانی می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق آن، نرم‌افزارهای اجرا شده را تحت نظر داشته باشد. شایان ذکر است که برنامه‌های کاربردی هنوز هم در مرورگر بازشده و هنوز پنجره مستقلی برای اجرا شدن به آنها اختصاص داده نشده است. این پنجره‌های مستقل (Windows) دقیقا علت نام‌گذاری سیستم‌عامل مایکروسافت می‌باشد و شاید به همین دلیل است که گوگل در حال مقاومت در این زمینه است.

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که چهره و رفتار سیستم‌عامل جدید کروم بیش از هر زمان دیگر به سیستم‌عامل‌های رایج در رایانه‌های شخصی نزدیک شده و در حال تجربه چالش جدیدی در ادامه حیات خود است.

در حالی که بی تردید Aura که رابط کاربری جدید گوگل کروم است، نقش یک فوق ستاره را در تغییرات جدید ایفا می‌کند بد نیست که از پشتیبانی فایل‌های فشرده با فرمت‌های .tar، .gz و .bzip2 و حمایت بیشتر از نمایشگرهای چندتایی نیز در نسخه جدید کروم غافل نشویم.

به نظر شما سیستم‌عامل گوگل کروم می‌تواند پرچمدار سیستم‌عامل‌های آینده باشد؟ آیا شما با تفکرات گوگل در زمینه اینکه سیستم‌عامل‌های دنیای کنونی باید به شکل گوگل کروم باشند و هر چه بیشتر از سرویس‌های کلاد استفاده کنند، موافقید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات