مقایسه نوکیا لومیا 610، لومیا 900 و PureView 808

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
سه گوشی ویندوزی نوکیا با نام‌های لومیا ۶۱۰ و لومیا ۹۰۰ و پیورویو ۸۰۸ را با هم مقایسه کرده‌ایم.
تبلیغات

چندی است که نوکیا تصمیم گرفته با نوآوری چه در زمینه نرم افزاری و چه در زمینه ارائه سخت‌افزار متفاوت، اعتبار از دست رفته خود را بازیابی کند. استفاده از سیستم‌عامل ویندوزفون و همچنین سخت‌افزارهای عجیب و پر‌قدرتی مثل دوربین 41 مگاپیکسلی از جمله اقدامات این شرکت برای حضور پر رنگ تر در عرصه گوشی‌های هوشمند است. خوشبختانه فرصتی پیش آمد تا سه گوشی جدید نوکیا را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم. گوشی های 610 و 900 از خانواده لومیا و گوشی پرسرو صدای PureView 809 در این مقاله بررسی می شوند تا شما خوانندگان زومیت هر چه بیشتر و بهتر با هوشمندهای جدید نوکیا آشنا شوید.

لومیا 610 نوکیا

گوشی‌های لومیای نوکیا پرچمدار نسل جدیدی از تلفن‌های هوشمند این شرکت فنلاندی به شمار می‌روند. نوکیا چندی پیش، بستر ویندوز فون مایکروسافت را به عنوان بستر اصلی توسعه گوشی های هوشمند خود انتخاب کرد و تصمیم به کم رنگ نمودن تدریجی سیمبین گرفت. اینک شاهد به ثمر نشستن هر چه بهتر این تصمیم استراتژیک نوکیا هستیم.

تلفن‌های ویندوز فون نوکیا تا به حال جزو گران قیمت‌های بازار بوده‌اند و همین سبب شده که هر کسی سراغ آنها نرود. اما وقتی یک تلفن ویندوز فون با قیمت مناسب در بازار داشته باشیم، احتمالا با استقبال خوب کاربران مواجه خواهد شد. این همان هدف Lumia 610 است. نوکیا طی اطلاعیه‌ای در کنگره جهانی موبایل، نوکیا ۶۱۰ را رسما معرفی و همچنین خبری در رابطه با عرضه جهانی لومیا ۹۰۰ اعلام کرد.

گالری تصاویر Nokia Lumia 900 و Lumia 610

برداشت کلی ما از Lumia 610 بسیار مثبت است. آنچه که به خوبی مشهود است شباهت این تلفن با مدل 710 از نظرطراحی ظاهری ولی با تفاوت‌هایی همچون پوشش باتری متفاوت و کاهش قدرت سخت افزاری در راستای کاهش قیمت این تلفن تا مرز قیمتی 189 یورو است. لومیا 610، از پردازنده 800 مگاهرتزی کوالکام، 256 مگابایت حافظه RAM، دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و صفحه‌نمایش با رزولوشن WVGA یا 800 × 480 پیکسل بدون استفاده از فناوری ClearBlack نوکیا بهره می برد. این ویژگی‌ها کاملا متفاوت از ویژگی‌های لومیا 710با پردازنده 1.4 گیگا هرتزی Qualcomm ، حافظه RAM 512 مگابایتی و صفحه نمایش با فناوری ClearBlack است.

در واقع لومیا 601 اولین تلفن ویندوز فونی دنیا است که قرار است بصورت انبوه تولید شود. این تلفن به نسخه بروز شده ویندوز فون 7.5 یا تانگو مجهز می شود. این نسخه از ویندوز فون به شکلی بهینه شده است که بتواند بر روی دستگاه‌هایی با قدرت سخت‌افزاری پایین به نرمی و روانی کار کند و از شبکه‌های مختلف ارتباطاتی پشتیبانی کند. من شکی در اینکه قرار است تانگو بر روی این وسیله نصب شود ندارم هر چند که نوکیا به صراحت از آن حرفی به میان نیاورده است . تلفنی که ما بررسی کردیم، نسخه 7.10.8731.168 از WP7 را نشان می دهد.

لومیا 900 نوکیا

در این بررسی برای اولین بار چشم مان به جمال لومیای جدید نوکیا روشن شد. صفحه نمایش Lumia 900 در اندازه ۴٫۳ اینچ با فن آوری ClearBlack خواهد بود که نسبت به صفجه نمایش ۳٫۷ اینچی لومیا ۸۰۰ بزرگ‌تر و جداب‌تر است ، پردازنده به کار رفته در این گوشی ۱٫۴ گیگاهرتزو ساخت کوالکام است.

دوربین این گوشی ۸ مگاپیکسل بوده و همچنین یک دوربین در جلو برای مکالمه ویدیویی وجود دارد. از مشخصات دیگر این گوشی می‌توان به حافظه رم ۵۱۲ مگابایتی وپشتیبانی از باند ۱۷۰۰ مگاهرتزی اشاره کرد. لومیا 900 از شبکه نسل چهارم و LTE پشتیبانی می‌کند.

دوربین 41 مگاپیکسلی با 808 PureView نوکیا

زمانی که نوکیا در کنگره جهانی موبایل از گوشی PureView 808 با دوربین 41 مگاپیکسلی پرده‌برداری کرد، موجب شگفتی بسیاری از خبرنگاران و کاربران شد. آنچه که تا مدت‌ها به اولین موضوع خبری سایت‌های فناوری بدل گردید. ما نیز طی چند مقاله تلاش کردیم به معرفی این گوشی و سنسور پیشرفته آن و چگونگی کار این سنسور و تفات هایش با سنسورهای رایج بازار بپردازیم. البته از نکات نا امیدکننده این گوشی نظیر سیستم‌عامل سیمبین نیز ابراز ناامیدی کردیم. دوربین این گوشی از قد و قواره بسیار بزرگتر(1/1.2" ) نسبت به دیگردوربین‌های رایج بازار برخوردار است ولی در عین حال از پیکسل های 1.4µm که در رنج معمول و رایج به حساب می آید استفاده می کند.

البته این اقدام نوکیا موجبات خوشحالی مارا فراهم کرد زیرا انتظار می‌رفت با این تعداد زیاد پیکسل (41 مگا پیکسل)، ابعاد پیکسل‌ها به شدت کاهش یابد ولی نوکیا با دست و دلبازی در استفاده از سنسور بزرگتر، مانع از کوچک شدن پیکسل‌ها شد. در حقیقت نوکیا تلاش کرده است که به کاربرانش عکس های 41 مگاپیکسلی ولی بدون افت کیفیت نسبت به دیگر دوربین‌های رایج در گوشی‌های هوشمند را ارایه کند. که تحقق این امر با افزایش اندازه سنسور امکان پذیر شده است. البته همه این ها به یاری روش‌های پردازش خاص و ابداعی نوکیا صورت گرفته چرا که پردازنده‌های رایج قدرت پشتیبانی از دوربین بالاتر از 20 مگاپیکسل را ندارند و اینجاست که هنر نوکیا به رخ کشیده می‌شود.

نوکیا 808 می تواند عکس‌هایی با رزولوشن کامل 4:3 (7152 x 5368 – 38 MP) و یا 16:9 (7728 x 4354 – 34 MP) را شکار کند. علاوه بر این‌ها می تواند در حالتPureView تصاویری با رزولوشن 8، 5 و 3 مگاپیکسلی نیز به کاربرانش ارایه دهد. سنسور این گوشی در دو حالت 16:9 و 4:3 از روش‌های پردازش معمول که در دیگر گوشی‌های نوکیا نیز استفاده می‌شود بهره می‌برد. نکته اساسی این است که سایز عکس‌های گرفته شده توسط این تلفن در حالت PureView، به دلیل استفاده از Oversamling بسیار کمتراز حالت های قبلی است ولی در عوض، کیفیت، رنگ و جزییات فرکانس بالای آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. نوکیا این ایده را از نحوه گرفتن و پردازش تصاویر ماهواره‌ای بدست آورده و پشتوانه منطقی جالبی برای استفاده از سنسور 41 مگا پیکسلی دارد.

این شرکت ادعا کرده که با توجه به اینکه استفاده از تجهیزات سخت افزاری برای بالا بردن زوم اپتیکال در دوربین گوشی ها تقریبا غیر ممکن است و این شرکت نتوانسته است راه چاره ای را در این زمینه پیدا کند در نتیجه این امکان را فراهم کرده که با زوم دیجیتالی کیفیت عکس کاهش پیدا نکند.

بدین معنا که اگر در حالت PureView روی صحنه ای که قصد شکار آن را دارید تا بالاترین حدی که گوشی اجازه می دهد زوم دیجیتال کنید، مشابه آن است که بدون هیچ افت کیفیتی عمل Crop 1:1 را انجام داده اید. اینکه کاربر تلفن همراه بتواند با این روش و هنگام استفاده از زوم دیجیتال عکس های 8 مگاپیکسلی ولی بدون افت کیفیت بگیرد بسیار متمایز و جذاب خواهد بود.

عکس های منتشر شده با این دوربین توانست ما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد وبا همه این تفاسیر نوکیا می تواند با این تکنولوژی، عکس برداری دیجیتال را دچار دگرگونی کند. بی‌شک منتظر می‌نشینیم تا با ورود این گوشی به بازار، کیفیت آن را با دیگر دوربین‌ها مقایسه کرده و نتیجه حیرت آور آن را برای شما گزارش کنیم.

منبع: AnandTech

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات