شروع رقابت تازه: ویندوز 8 مایکروسافت در مقابل شیر کوهی اپل

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱
مطالعه 11 دقیقه
به تازگی پیشنمایش سیستم عامل های ویندوز 8 مایکروسافت و Mountain Lion اپل منتشر شده اند. با اینکه این دو سیستم عامل از جنبه های بسیاری تفاوت های بنیادی با یکدیگر دارند ولی قرار است مقایسه ای را میان این دو و به زبان نویسندگان CNET داشته باشیم. این مقایسه در مورد ویژگی های اساسی این دو سیستم عامل انجام شده که بدون شک خواندن آن برایتان جذاب خواهد بود.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    نسخه مخصوص توسعه دهندگان سیستم عامل جدید اپل به نام شیر کوهی در چند هفته پیش منتشر شد و همانطور که می دانید نسخه پیش نمایش مخصوص مصرف کننده ویندوز 8 نیز در نمایشگاه MWC در همین چند روز پیش توسط مایکروسافت پرده برداری شد. Seth و Jason از نویسندگان CNET در یک مقایسه جذاب در مورد این دو سیستم عامل پاسخ خود را ارائه می کنند. در این مقایسه سعی شده تا بیشتر تمرکز بر روی ویژگی های اساسی و مهمی باشد که از دید کاربران برای انتخاب یا ادامه استفاده از یکی از این دو سیستم عامل حائز اهمیت هستند.

    آیا از نظر اکوسیستمی می توان یکی را برتر از دیگری دانست؟

    Jason  - شیرکوهی

    بسیاری از امکانات جدیدی که در نسخه مخصوص توسعه دهندگان شیر کوهی اضافه شده است نشان از ارتباط تنگاتنگ میان وسایل مبتنی بر iOS و این سیستم عامل دارد. ویژگی هایی که امکان مشاهده، ایجاد و به اشتراک گذاری پوشه ها و فایلها را میان رایانه و تجهیزات قابل حمل اپل به راحتی فراهم می کند. iClould بیشتر و بهتر روی شیر کوهی کار می کند. شما با کمک این تکنولوژی و فقط با استفاده از یک اکانت کلاد اپل می توانید هر نوع ویرایش با تقویم، کانتکت ها، اسناد، پست الکترونیک و بسیاری امور دیگر که برروی مک خود انجام داده اید را به راحتی برروی آی پد و آیفون خود مشاهده و یا استفاده کنید. از این گذشته شیر کوهی با توئیتر یکپارچه شده و از AirPlay Mirroring نیز پشتیبانی می کند. این قابلیت جذاب امکان نمایش پرزنتیشن های ایجاد شده در کامپیوتر مک را از طریق آیفون و برروی صفحه بزرگ تلویزیون های مجهز به اپل تی وی میسر می کند. در واقع بدون نیاز به ایمیل کردن یا اشتراک گذاری فایل موجود در مک و ارسال آن به آیفون می توانید به اسناد خود دسترسی داشته و آنها را برروی تلویزیون به نمایش بگذارید.

    علاوه بر این ها با توجه به یکپارچه سازی صورت گرفته در شیرکوهی با سرویس Game Center،  کاربران می توانند با ابزارهای مختلف (کامپیوتر، آیپد و آیفون) بازی چند نفره را تجربه کنند. امکان اشتراک گذاری دیگر نرم افزارهای سرگرمی مانند نتفلیکس نیز وجود دارد.

    Seth  - ویندوز 8

    اکو سیستم ویندوز 8 نشان از تلاش مایکروسافت برای طراحی یک سیستم عامل ساده ولی دوست داشتنی دارد. بی شک طراحی موفق این مدل از سیستم عامل، آرزوی هر شرکتی است و مایکروسافت توانسته در این مورد به هدفش بسیار نزدیک شود. مایکروسافت در تلاش است که توسعه دهندگان نرم افزاری را به اعمال دستورالعمل های این شرکت در تولید برنامه های هماهنگ با ویندوز 8 ملزم و مجاب کند. بنابراین اگر هنگام کار با برنامه های طراحی شده برای ویندوز 8 تغییرات کوچک و بزرگی مشاهده کردید، شگفت زده نشوید چون قرار است تفاوت هایی در حد زمین تا آسمان میان آنها و نسل های پیشینشان ایجاد شود. بهترین نمونه از این تغییرات را می توان در Internet Explorer 10 مشاهده کرد که کاربران می توانند مرور تمام صفحه را در آن تجربه کنند. تمام دکمه و تب ها در IE 10 حذف شده اند و تنها زمانی که به آنها نیاز باشد به شکل زیبایی برروی صفحه، نمایش داده می شوند.

    به هر حال ما در روزهای اول رویارویی با این سیستم عامل نوپا هستیم و در نتیجه حس درستی از نحوه تغییراتی که قرار است در برنامه های این سیستم عامل رخ دهد، نداریم. پس باید منتظر بمانیم تا در ماه های بعد از انتشار این سیستم عامل، تغییرات ایجاد شده در نرم افزارهای کاربردی ویندوز 8 را رصد کنیم.

    انعطاف پذیری این سیستم عامل ها در مواجهه با سخت افزارهای متفاوت چگونه است؟

    Jason - شیر کوهی

    با اینکه نظرات متفاوتی (موافق یا مخالف) در مورد انحصار طلبی اپل وجود دارد ولی از مهم ترین امتیازات شیر کوهی، ثبات آن در دستگاه های متفاوت است. زمانی که توسعه دهندگان برنامه ای را می نویسند می توانند مطمئن باشند که برنامه تولیدی آنها با کمترین تغییر و حداقل بی ثباتی در محصولات اپل از جمله مک بوک، آیپد و آیفون به نمایش در آیند. ولی برخلاف اپل، مایکروسافت در این مورد نتوانسته است به برنامه نویسان هیچ تضمینی بدهد که سیستم عامل و برنامه های آنها بر روی تمامی سخت افزارها به خوبی کار کنند.

    Seth - ویندوز 8

    این یکی از بزرگترین و پیچیده ترین سوالات مطرح شده از مایکروسافت است. آیا مایکروسافت می تواند سازنده های سخت افزار را برای ایجاد حداقل های سخت افزاری مورد نیاز سیستم عاملش مجاب کند؟ آنچه که ما در کنگره موبایل بارسلونا مشاهده کردیم نشان دهنده موفقیت مایکروسافت در این زمینه بود. ویندوز 8 هم برای کامپیوترهای شخصی و هم تبلت ها بهینه شده است. اما یادمان باشد که نمی توان تجربه یکسان با ویندوز 8 برروی پردازنده های ARM تبلت ها و پردازنده های مبتنی بر معماری x86 داشت و برخی از نرم افزارهای دسکتاپ برروی تبلت ها اجرا نخواهند شد.

    Type_naturally_with_the_touch_keyboard

    مایکروسافت در حالت ناپایداری به سر می برد که احتیاج دارد شرکت های سخت افزاری با پشتیبانی بیشتر از سیستم عاملش او را در این راه یاری رسانند. در حقیقت مایکروسافت از استقبال مشتریان نسبت به تغییراتی که ایجاد کرده نیز مطمئن نیست ولی آیا راه دیگری هم برای او باقی مانده بود؟

    آیا سخت افزارهای کنونی در موفقیت این سیستم عامل ها تأثیرگذار هستند؟ کدام یک بهتر است؟

    Jason - شیر کوهی

    با پیدایش هر سیستم عامل جدید اپل، مخصوصا از زمان روی آوردن به سوی پردازنده های اینتل، سخت افزارهای مک، بیشتر از ویژگی های بزرگ و جدید نسخه های تازه سیستم عامل های مک محروم شده اند. برای مثال سخت افزارهای کمتری توانایی اجرای شیر کوهی را دارند و این مشکل در سیستم عامل های قبلی هم وجود داشت.  این ها همه به دلیل اضافه شدن امکانات جذاب و جدید به سیستم عامل های جدید اپل می باشند. در کل تمامی این حرف ها یک نتیجه را در بر دارد : اگر می خواهید از جدیدترین سیستم عامل های اپل لذت ببرید، احتیاج به خرید سخت افزار جدید هم دارید.

    Seth: ویندوز 8

    مایکروسافت مردم را به استفاده از سیستم عامل جدیدش بدون نگرانی از سخت افزار مورد نیاز دعوت می کند. بنابراین تمامی کامپیوترهایی که قادر به اجرای ویندوز 7 و یا حتی ویستا بودند می توانند ویندوز 8 را نیز بدون مشکل اجرا کنند. ویندوز 8 برای حیات خود به سخت افزار نسبتا پایینی نیاز دارد و همین امر باعث می شود که سیل عظیمی از کاربران خانگی بتوانند به راحتی و بدون دردسر، تجربیات جدیدی را با این سیستم عامل داشته باشند. اما اپل به دلیل سیاست های خاص سخت افزاری خود، به شدت از این مهم فاصله می گیرد و همین باعث دور شدن بسیاری از کاربران از سیستم عامل های جدید این شرکت می شود.

    مایکروسافت به دنبال تجربه جدیدی در انطباق سیستم عامل خود با سخت افزارهای گوناگون است و این ماجراجویی دلیل سخت تر شدن کار این شرکت نسبت به اپل و سیاست های انحصاری آن شده است. به هر حال این یک چالش جدید برای مایکروسافت و آینده سیستم عاملش خواهد بود.

    کاربران کدام یک از این سیستم عامل ها را به راحتی می پذیرند؟

    Jason - شیر کوهی

    با اضافه شدن ویژگی های محبوب iOS به شیرکوهی شاهد تغییرات مهمی در این سیستم عامل بوده ایم اما این تغییرات تفاوت چندانی بر تجربه و نحوه کارکرد کاربر با سیستم عامل نداشته اند.

    OS X Mountain Lion

    ویژگی هایی که از iOS به این سیستم عامل آورده شده اند در جهت ایجاد یک ارتباط ساده تر بین تولیدات متفاوت اپل بوده انند و به راحتی می توان دریافت که اپل خود می داند که استفاده از یک رابط کاربری هماهنگ میان تولیداتش می تواند موجب ایجاد اشتیاق در کاربرانش برای استفاده از دیگر تولیداتش شود. مثلا این کار باعث می شود کسانی که از گوشی های آیفون استفاده می کنند ولی هنوز نسبت به خرید مک تمایلی ندارند به سمت خرید آن متمایل شوند.

    Seth - ویندوز 8

    اپل یکپارچه سازی عمیقی را ما بین iOS و OS X ایجاد کرد و توانست آنچه را که قبلا از برنامه هایش ندیدیم از آستین بیرون آورد، در واقع در شیرکوهی تحول عمیقی رخ داده اما تغییرات به نحوی اعمال دشه اند که کاربران به سادگی به عنوان یک سیستم عامل جدید آن را می پذیرند. ولی ویندوز 8 با تغییرات بنیادی پا به عرصه رقابت گذاشته است. تغییراتی که در تمامی قسمت های این سیستم عامل رخ داده اند و در حقیقت آفرینش و تعریف جدیدی از ویندوز به مشتریان ارایه شده است. به جرأت می توانم بگویم که مایکروسافت با این جهش به کاربرانش حس جدیدی از ارتباط انسان و رایانه را از طریق پنجره دوست داشتنی اش هدیه داده است. حسی که به سرعت در کاربر شکل می گیرد و نیازهایش را جواب می گوید. کاربر تنها 10 ثانیه زمان نیاز دارد تا کار کردن با رابط کاربری جدید ویندوز 8 یعنی مترو را چه از طریق صفحه لمسی و چه از طریق ماوس و کی برد یاد بگیرد. این موضوع می تواند تأثیر شگرفی بر نگاه کاربرانش داشته باشد.

    کدام یک ادغام بهتری با سرویس های ابری دارند؟

    Jason - شیر کوهی

    سرویس iCloud به خوبی بر روی شیرکوهی کارمی کند و می تواند به طور خودکار تمامی عملیات همگام سازی را انجام دهد. هرچند که کاربران ویندوز 8 هم می توانند در موارد مختلف همگام سازی و اشتراک گذاری اطلاعات را تجربه کنند ولی رمز موفقیت اپل در رابط کاربری ساده و جذاب ترش در این زمینه نسبت به مایکروسافت است. مهم تر اینکه یادداشت ها، پیغام ها و یادآورها همگی به راحتی و به طور خودکار بین تمامی دستگاه های متصل به iCloud همگام سازی می شوند.

    هر چند که تمامی توسعه دهندگان نرم افزاری نمی توانند از ادغام با iCloud بهره ببرند ولی خوشبختانه روز به روز به تعداد برنامه هایی که موفق به ادغام با این سرویس می شوند، بیشتر می شود.

    Seth - ویندوز 8

    علی رغم اینکه اپل زودتر از مایکروسافت به استفاده از این سرویس ها روی آورد ولی ویندوز 8 نسبت به شیر کوهی در این زمینه بهتر عمل کرده است. شما می توانید برنامه هایتان را از طریق فروشگاه نرم افزاری ویندوز 8 (Windows Store) همگام سازی کنید.

    Windows_8_Consumer_Preview

    اکانتی که شما از طریق آن برنامه ای را اجرا می کنید مثل ایمیل، می تواند با دیگر برنامه ها مثل مسنجر اینترنتی یا نرم افزار عکس یکپارچه شود. در ویندوز 8 از طریق نرم افزار SkyDrive می توانید فایل های خود را در سرویس کلاد مایکروسافت آپلود کنید و یا تنظیمات ویندوز، بوک مارک ها و یا تاریخچه صفحات مرور شده در اینترنت اسکسپلور را از طریق آن همگام کنید.

    کدام یک از این دو سیستم عامل امکانات بیشتری برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی دارند؟

    Jason: شیر کوهی

    درست مانند iOS سیستم عامل Mountain Lion دارای دکمه Share می باشد که با آن می توانید تقریبا هر چیزی از صفحات وب سایت گرفته تا تصاویر، فایل های ویدئویی، متون و سایر محتوای دلخواه را به سادگی فشردن یک دکمه با سرویس های گوناگون به اشتراک بگذارید. این دکمه در اکثر برنامه های اصلی شیر کوهی از جمله در Safari وجود دارد. این سیستم عامل به طور هوشمند در زمان فشردن دکمه اشتراک گذاری، با تشخیص نوع فایل مورد نظر شما، انتخاب های متعددی برای به اشتراک گذاری پیشنهاد می کند. برای مثال اگر قصد داشته باشید یک ویدئو را با استفاده از دکمه Share به اشتراک گذارید، برنامه Youtube به شما پیشنهاد می شود در حالیکه اگر بخواهید یک متن را به اشتراک گذارید، ایمیل به شما پیشنهاد می شود.

    OS X Mountain Lion

    در این نسخه از شیر کوهی، دکمه Share فقط به برنامه های اصلی مثل Photo Booth، Safari، Quick Look و Preview محدود شده است ولی اپل می گوید که به زودی استفاده از این امکان را برای توسعه دهندگان نرم افزاری تسهیل خواهد بخشید.

    Seth - ویندوز 8

    قابلیت اشتراک گذاری از مهمترین ویژگی های ویندوز 8 به شمار می رود و این گزینه از طریق "charm" در منو سمت راست صفحه در دسترس خواهد بود. برای توضیح نحوه کارکرد آن ابتدا سراغ یک توضیح فنی می رویم. ویندوز 8 به شدت به آنچه که مایکروسافت آن را "app contracts" می خواند وابستگی دارد. این قابلیت به تولیدکنندگان نرم افزار اجازه می دهد بدون استفاده از APIهای خاص از امکانات اشتراک گذاری ویندوز 8 در برنامه هایشان استفاده کنند.

    بنابراین زمانی که شما در حین کار با نرم افزاری هستید می توانید با زدن کلید Share آنچه را که می خواهید یا در حال انجام آن هستید به اشتراک بگذارید. به دلیل نحوه خاص ایجاد امکان اشتراک گذاری توسط مایکروسافت برای توسعه دهندگان، نرم افزارها به طور ذاتی می دانند که چگونه عملیات اشتراک گذاری را انجام دهند. مثلا اگر درحال کار با IE10 هستید و کلید Share را بزنید و سپس ایمیل را انتخاب کنید، سیستم عامل درک می کند که شما می خواهید آدرس اینترنتی را به اشتراک گذارید. این نحوه به اشتراک گذاری به آنچه که در شیرکوهی انجام می پذیرد بسیار شبیه است ولی آنچه که من برداشت کرده ام حکایت از سادگی بیشتر این کار در ویندوز 8 دارد زیرا کلید Share در ویندوز 8 همیشه در جای ثابتی قرار دارد و کاربران به راحتی آن را پیدا می کنند.

    منبع: CNET | لینک مطلب

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات