کاربران iPhone 4S بیشتر برای چه کارهایی از Siri استفاده می‌کنند

چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود آنکه Siri در مراحل آزمایشی خود به سر می‌برد، اما این موضوع مانع نشده تا اپل کار بازاریابی آن‌را رها کند و این خصوصیت منحصر به فرد گوشی iPhone 4S را نادیده بگیرد. حقیقت آن است که Siri در فاز کاربردهای اولیه گوشی باقی مانده و هنوز نتوانسته تا از پتانسیل خود در زمینه سرگرم کردن کاربران بهره‌ای ببرد. در این مقاله اندکی درباره جنبه‌های گوناگون Siri به بحث پرداخته و نتایج نظرسنجی که اخیراً در زمینه کاربردهای آن صورت گرفته را کندوکاو می‌نماییم.
تبلیغات

نتایج نظرسنجی موسسه Park که بر روی 482 تن از کاربران گوشی iPhone 4S صورت گرفته است نشان می‌دهد 87 درصد از آنها حداقل یک بار در ماه از Siri استفاده می‌کنند. این در حالی است که شواهد از افزایش کاربرد این برنامه در بین کاربران 4S حکایت دارد، از دیگر سوی این یافته‌ها نشان می‌دهند که هنوز تمامی جنبه‌های این برنامه مورد استفاده کاربران قرار نگرفته است.

شایان ذکر است Siri ویژگی منحصر به فرد گوشی iPhone 4S است و توانسته جایگاه این هوشمند توجیبی را در بین تمامی رقبا تمیز داده و حتی از دیگر اعضای خانواده اپل نیز جلو بیاندازد، چرا که در حال حاضر این برنامه تنها در بستر گوشی 4S در دسترس علاقمندان قرار دارد و حتی نسل سوم آیپد نیز فاقد آن می‌باشد. از این گذشته شواهد نظرسنجی ها نشان می دهد که هر روزه بر میزان محبوبیت این برنامه افزوده می شود.

می‌دانیم که برنامه‌های دستیار مجازی نه تنها ما را در انجام امور روزمره‌ای چون برقراری تماس‌های تلفنی و ارسال پیامک یاری می‌رسانند، بلکه قادر به پاسخگویی به پرسش‌های عمیق فلسفی، پخش موسیقی، برنامه‌ریزی و تعیین قرارهای ملاقات در سررسید دیجیتالی و نمایش نقشه یا انشاء مکاتبات و سایر اموری از این دست هستند.

وال استریت ژورنال می نویسد بنا به یافته‌های موسسه Parks قریب به 87 درصد از کاربران iPhone 4S برای یکبار در ماه هم که شده از Siri بهره می‌برند. علی رغم بالا بودن این عدد؛ متاسفانه اغلب این افراد با کارایی‌های این برنامه به طور کامل آشنایی ندارند و جامعه آماری 482 نفری نشان دادند که بنا به دلایل گوناگون از جمله عدم توان برنامه در تشخیص لهجه های گوناگون، بی میلی به برخی از قابلیت‌های آن و سایر مواردی از این دست را می توان به عنوان نقاط ضعف Siri برشمرد.

در ذیل برخی دیگر از یافته‌های این تحقیق آمده است:

  • 32 درصد کاربران از Siri برای پخش موسیقی استفاده نمی‌کنند.
  • 35 درصد کاربران از Siri برای تنظیم قرارهای خود استفاده نمی‌کنند.
  • 30 درصد کاربران هرگز از Siri برای ارسال پست الکترونیکی بهره نبرده اند.
  • 26 درصد کاربران از این برنامه برای نامه‌های الکترونیکی خود سود می‌جویند.
  • 55 درصد کاربران از Siri راضی هستند.
  • 9 درصد کاربران رضایتی از این برنامه ندارند.
  • 37 درصد کاربران علاقمند به استفاده از برنامه مشابه در تلویزیون‌های هوشمند خود هستند.
  • 20 درصد کاربران تمایلی به وجود برنامه‌های پردازش دستورات صوتی بر روی تلویزیون هوشمند خود نیستند.

جالب اینکه در بین فعالیت‌های محبوبی که این برنامه قادر به پردازش آن است، می‌توان به ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی اشاره کرد. کارکردهایی که جزو اصلی¬ترین کاربردهای چنین برنامه‌های پردازش دستورات صوتی در گوشی‌های هوشمند به حساب می آیند. ولی تنها یک سوم کاربران هر روزه از آن برای امور شخصی بهره می برند و Siri آنچنان که باید و شاید به طور گسترده بکار گرفته نشده است.

از طرف دیگر، این تحقیق نشان می‌دهد که Siri همیشه هم قابل اتکا نیست، برای مثال این برنامه هنوز در درک لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی مشکل عمده دارد؛ یا اینکه برای درک بهتر دستورات صوتی کاربر نیازمند محیطی ساکت است یا اینکه هنوز زبان اصلی مورد استفاده برنامه انگلیسی است و بقیه فرهنگها باید قدری صبر پیشه کنند.

البته کم لطفی است از یاد ببریم که این برنامه هنوز در مراحل آزمایشی خود به سر می‌برد و تا انتشار نسخه اصلی آن راه درازی را در پیش دارد و تا همین جای کار نیز عملگرد Siri واقعا جذاب، دوست داشتنی و کاربردی است. اخیراً اپلی‌ها در جشن رونمایی نسل سوم تبلت iPad اعلام نمودند که در حال افزودن پشتیبانی زبان ژاپنی و برخی دیگر از زبانهای مطرح در Siri هستند. از این گذشته با افزایش نفوذ این برنامه در سایر محصولات اپل، امید می رود که کارایی آن بیش از پیش افزایش یابد.

با وجودی که تمام کاربران iPhone 4S از این برنامه رضایت خاطر ندارند، بسیاری هر روز از آن بهره می‌برند و هنوز خیلی نمی‌دانند چرا اپل این سرویس را در سایر محصولات خود نگنجانده است؛ شاید یکی از دلایل این موضوع حجم بالای درخواست‌هایی است که می‌تواند سرورهای اپل را درنوردد و یا اینکه اپل به دنبال فروش بیشتر آیفون 4S است.

اگر شما هم از کاربران گوشی 4S هستید، زومیت و مخاطبانش خوشحال می‌شوند از تجربه کار با Siri برایمان بگویید.

منبع: Phonearena | لینک مطلب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات