Gecko، سیستم‌عاملی چابک از روباه آتشین برای گوشی‌های هوشمند

جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
موزیلا سازنده‌ی مرورگر فایرفاکس از سیستم‌عامل گکو برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد.
تبلیغات

هفته گذشته٬ بارسلون اسپانیا به قلب تپنده فن آوری اطلاعات و ارتباطات جهان تبدیل شده بود. کنگره جهانی موبایل 2012 فرصتی مناسب برای علاقمندان است تا با آخرین نوآوری‌های صنعت موبایل و یکی از پویاترین شاخه‌های آن یعنی گوشی هوشمند بیشتر آشنا شوند. در این بین، شرکت موزیلا نیز فرصت را مغتنم شمرده و از پروژه گکو Gecko رونمایی کرده است. اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم عامل متن باز را در ادامه مشاهده کنید.

گکو درواقع سیستم عاملی برای گوشی های هوشمند است که کاملاً تحت وب بوده و از HTML5 بهره می برد. یعنی از همان ابتدا و زمانی که گوشی مجهز به Gecko را روشن می کنید، هر آنچه که می بینید HTML5 است. حتی قسمت شماره گیری گوشی نیز از APIهای تلفنی مخصوص که تحت وب هستند استفاده می‌کند.

گوشی که ما آزمایش کردیم، یک مدل سامسونگ روت شده ای است که پیشتر مجهز به آندروید بوده و حال گکو بر روی آن نصب شده است. من حیث المجموع تجربه جالب توجهی بود، اما این سیستم عامل آنقدرها که باید روان نیست. گزارشگران معتقدند که این سیستم در حال حاضر یک پروژه است و هنوز نمی توان آن را محصول به حساب آورد.

البته برنامه ها کماکان به خوبی کار می کنند. ارسال و دریافت پیامک، عکاسی، بازی، وبگردی و تقریباً هر چیزی که خواستیم به درستی کار می‌کرد. عجیب است که باور کنیم از یک گوشی مبتنی بر وب استفاده می کنیم اما حقیقت دارد. برای اثبات این موضوع کافی است تا تنها به کدهای منبع برنامه رجوع کنیم و آنچه که در پشت پرده می‌گذرد را به چشم ببینیم.

قابلیت‌های این دسته از ابزارهای الکترونیکی جذاب است، به خصوص آنکه می‌توان آن را روی گوشی‌های ارزان قیمت نیز سوار کرده و از آن بهره برد. از آنجایی که بیشترین میزان پردازش ها در بستر وب صورت می‌گیرد، اساساً برای بهره هر چه بیشتر از آن نیازمند ارتباط اینترنتی خوب و حداقل های سخت افزاری هستید. 

از سوی دیگر موزیلا برخی از قابلیت های آفلاین را نیز به این سیستم عامل اضافه کرده است. بدین ترتیب تمامی برنامه هایی که به صورت کامل از اینترنت دریافت و در محیط گوشی موجود هستند برای کار به اتصال اینترنتی نیازی نداشته و به طور مستقل قابل اجرا هستند. مثلاً برای ارسال و دریافت پیامک یا تماس های تلفنی یا سایر برنامه‌های موجود (مانند گالری تصاویر، دوربین عکاسی و یا پخش کننده فایل های ویدئویی)، نیازی به اینترنت ندارید.

اما بازی و برنامه هایی که به صورت محلی دریافت نشده‌اند را دیگر نمی‌توان به صورت آفلاین استفاده کرد. از سوی دیگر برنامه نویسان و متخصصان موزیلا ابراز می‌دارند که می‌توان با کش کردن برنامه‌ها (ذخیره برنامه ها برروی حافظه گوشی) و کدهای HTML5 از قابلیت آنها به طور آفلاین بهره برد.

از دیگر سوی، کارشناسان موزیلا قصد دارند تا زمانی که تعداد نرم افزارهای عرضه شده برای گکو به میزان قابل ملاحظه ای رسیدند یک سیستم یکپارچه در قالب یک بازارچه، چیزی مشابه مارکت آندروید٬ راه اندازی کنند. بدین ترتیب کاربران می توانند برنامه های مورد نیاز خود را در بستر مرورگر تهیه کرده و در هر ابزاری آنها را همگامسازی و استفاده کنید.

چالش پیش روی موزیلا نحوه‌ی تعامل و همکاری با OEMهاست، اینکه بتوانند به نحوی ارائه دهندگان خدمات شبکه را متقاعد کنند تا بستر لازم برای چنین فن آوری تازه ای را محیا کنند. خوشبختانه چند اپراتور اعلام آمادگی کرده اند تا در این زمینه شرایط لازم را برای کاربران فراهم کنند. اما مطمئن نیستیم که گکو سیستم عامل آینده گوشی های هوشمند شود، ولی به هر حال بوته آزمایش خوبی برای اثبات توانایی های HTML5 است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات