مدیر سابق گوگل: لری‌پیج، گوگل را نابود کرد

یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
جیمز ویتاکر که سه سال متمادی مدیر بخش مهندسی گوگل بود، چندی پیش به طور ناگهانی از این کمپانی استعفا کرد و به مایکروسافت پیوست. حال پس از چند ماه از ترک گوگل، وی لب به سخن گشوده و به تشریح دلایل خود برای خروج از این کمپانی پرداخته است. او معتقد است که موسس و مدیرعامل فعلی گوگل، لری پیچ در حال نابود کردن گوگل است.
تبلیغات

مدیر سابق بخش مهندسی گوگل و مدیر همراه کنونی در بخش توسعه مایکروسافت، جیمز ویتاکر، در روز سه شنبه مطلب مفصلی را درباره این که چرا پس از سه سال همکاری پرثمر و مستمر با گوگل، تصمیم به ترک این شرکت گرفت، منتشر نموده است. پست او در بلاگ MSDN مایکروسافت، درباره موضوعاتی است که اخیرا نقل مجلس رسانه‌ها شده‌ است، اما نکته‌هایی در سخنان وی وجود دارد که که ناشی از لمس نزدیک مساله توسط وی است و از این رو سخنان وی منحصر به فرد و قابل تامل محسوب می‌شوند. چکیده سخنان ویتاکر آن است که وی باور دارد، مدیرعامل فعلی و یکی از پایه گذاران گوگل، لری پیج، این کمپانی را به طور کامل نابود خواهد کرد.

بحث اصلی ویتاکر از آنجا آغاز می‌شود که اریک اشمیت، مدیرعامل سابق، کنار رفت و لری پیج سکان امور را در دست گرفت. ویتاکر معتقد است که تا قبل از لری پیج، تبلیغات همواره منبع در آمد اصلی گوگل بود که به کمک آن، مهندسین گوگل می‌توانستند محصولات نوآورانه‌ای را تولید کنند. اما پس از تغییر سمت مذکور، تبلیغات به آخرین گزینه تبدیل شد و دقیقا عکس روند سابق پیش گرفته شد. محصولات گوگل کم کم نابود شدند و بسیاری از آنها فقط وسیله ای برای جمع‌آوری اطلاعات پرسنلی بیشتر از کاربران گوگل تبدیل شدند. حال کمپانی باید منت تبلیغ کنندگان را بکشد.

ویتاکر نوشته: "در زمان اریک اشمیت، تبلیغات همواره در پس‌زمینه و پنهان بودند... گوگل همچون کارخانه تولید کننده نوآوری و خلاقیت بود، که به کارمندان و مهندسین نیروی لازم جهت نوآوری را از طریق اهداء جوایز، پاداش‌های ویژه و تعطیلی 20% زمان می‌داد. درآمد بالای حاصل از تبلیغات، به ما مسئولین اجازه می‌داد تا بیاندیشیم، خلاقیت به خرج دهیم و بسازیم... اینها برای آن زمان بود، اما الان چه؟"

ویتاکر می گوید، لری‌پیج شیفته فیس‌بوک شده بود، چرا که این شبکه اجتماعی می‌تواند، به دلیل به اشتراک‌گذاری اطلاعات در هنگام استفاده از سایر خدمات سایت، اطلاعات وسیعی از مشخصات شخصی کاربرانش را جمع آوری کند. گوگل واقعا نیاز داشت تا پس از تلاش‌های ناموفقی مثل Wave یا Buzz بالاخره به شکلی وارد فضای شبکه‌های اجتماعی شود و تنها دلیل این امر نیز درآمد ناشی از تبلیغات آن بود.

ویتاکر ادامه می‌دهد:

[blockquote class="default}"]لری پیج بر اشتباه خود پافشاری کرد و در نهایت پروژه شبکه اجتماعی گوگل به جای اجتماعی و آزاد بودن تبدیل به محصولی با کنترل کامل گوگل روی آن شد که دیگر راه برگشتی نیز برای آن وجود ندارد. نام Google+ نیز بسیار بد انتخاب شده است، چرا که این حس را القا می کند که گوگل به تنهایی کامل نبود و جستجو، اندروید، Youtube و ... همه باید ساختاری اجتماعی می‌داشتند و به تنهایی ناقص بودند... منظورم را می فهمید؟ بدتر از همه این بود که خلاقیت‌ها نیز باید بر مبنای شبکه اجتماعی می‌بودند. اندیشه‌ای که می‌خواست گوگل پلاس را تبدیل به مرکز جهان کند و شکست خورد، از بنیان اشتباه بود.[/blockquote]

ویتاکر در انتهای مطلبش می گوید: "گوگل قدیم مکانی عالی برای کار کردن بود، اما گوگل جدید...؟!:"

"1-"

منبع: BGR | لینک مطلب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات