لوگوی جدید ویندوز 8 نبوغ محض است

شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
مطالعه 6 دقیقه
در لوگو جدید ویندوز فاکتورها و المان هایی وجود دارد که آن را تبدیل به یک جهش درخشان کرده است.
تبلیغات

بعد از آن که مایکروسافت از لوگوی جدید ویندوز 8 پرده برداری کرد، حجم وسیعی از بحث و مناظره در این باره شکل گرفت که تا به حال بی سابقه بوده است. علاوه بر منتقدانی که این تغییر در لوگوی ویندوز را نشانه مثبتی قلمداد کردند، سیل وسیعی از دیگر منتقدین آن را فاقد نشانه های مثبت و پیشرفت دانستند ولی با همه اینها، در این لوگو فاکتورها و المان هایی وجود دارد که آن را تبدیل به یک جهش درخشان کرده است.

فرض کنید در یک مکان ترسناک با مقدار زیادی بمب آماده انفجار گیر افتاده اید. حالا مایکروسافت از لوگویی چند رنگ مثل پرچمی که با مقداری باد دیجیتالی در حال تکان خوردن است پرده برداری می کند. یا اینکه به جای آن مایکروسافت از یک مستطیل ساده آبی رنگ که با خطوط سفید به صورت عمودی و افقی تقسیم بندی شده است و واقعا شبیه پنجره است رونمایی می کند. شما کدام یک را ترجیح می دهید؟ مسلما پنجره در چنین موقعیتی بیشتر از یک پرچم چند رنگ به شما امید نجات می دهد.

چیزی به اسم تبلیغ منفی وجود ندارد

چرا آرم جدید ویندوز 8 یک نبوغ است؟ خوب، چون شما به همین دلیل دارید این مقاله را مطالعه می کنید. زمانی که نظر استراتژیست کمپین انتخاباتی رونالد ریگان را در مورد تبلیغات منفی که توسط حریف رئیس جمهور سابق امریکا اجرا می شد، پرسیدند و از او خواستند در مورد نگرانی اش بگوید. پاسخ او این بود که اصلا چیزی به اسم تبلیغ منفی وجود ندارد! ما هم فکر می کنیم برای مایکروسافت و لوگوی جدید آن چیزی به اسم تبلیغ منفی وجود ندارد یعنی در واقع اثری ندارد چون تبلیغ چه مثبت و چه منفی در واقع تبلیغ است و تبلیغ به نفسه باعث رشد تبلیغات شونده می شود.

مغز انسان، یک ارگان بسیار شگرف و پیشرفته است ولی گاهی اوقات بعضی از اعمالش را خیلی ساده لوحانه دقیقا مثل یک منطق دو دویی ساده انجام می دهد. مثلا کافی است به یک انتخابات محلی نگاه کنید. خیلی از این جمعیتی که برای رأی دادن آمده اند، اصلا چیزی در مورد کاندیداها نمی دانند.

آن ها فقط در ذهنشان ارتباطاتی را مرور می کنند و هر کاندیدایی که در ذهن آنها آشناتر به نظر آید را انتخاب می کنند. دوستش دارید یا از آن متنفرید، به هر حال این لوگو هم اکنون در مرکز توجهات جامعه جهانی است. لوگویی که باعث شکل گرفتن مناظره ها و بحث های زیادی در جامعه مجازی شده است.

اما کم کم این گرد و غبار فرو خواهد نشست و آنچه باقی خواهد ماند این واقعیت هست که خیلی از کاربران دیگر با این لوگو انس گرفته اند و توانسته اند با یک مربع چهار قسمتی آبی رنگ ساده و یک نشانه متنی Microsoft ارتباط برقرار کنند. از این به بعد این لوگوی جدید محبوب شما خواهد شد.

حتی کودکان نیز می توانند لوگوها را درک کنند

لوگو ها نقش بسیار مهمی را در ارتباط دادن مشتریان با یک برند تجاری دارند. حتی کودکان قبل از آنکه بتوانند به طور صحیح جملات را بخوانند یا بنویسند می توانند لوگوها یا علامت های تجاری را به درستی درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنند.

بعضی از لوگوها فقط به شکل یک حرف یا نشانه هستند مثل قوس طلایی رنگ مک دونالد یا نشانه تأیید نایک. یا اینکه یک کلمه هستند مثل Subway یا FedEx. ولی این کلمه ها نیستند که می توانند موجب شکل گیری ارتباط آشنایی بین لوگو و یک برند تجاری شوند بلکه، شکل ها و رنگ ها، زمینه ساز این ارتباط مستمر و آشنا هستند و باعث می شوند برندی سال ها در ذهن کسی باقی بماند.

در واقع لوگوها یک نشانه برای شناخت سریع یک برند هستند و تغییری که در لوگوی جدید ویندوز 8 اتفاق افتاده است یک تغییر جزیی و ظریف نیست بلکه یک خانه تکانی اساسی به معنای پیدایش یک سیستم عامل کاملا متحول شده است.

خطی آشکار در شن و ماسه

شاید شما بپرسید حالا که اینهمه می گویید لوگو در شناخت یک برند حیاتی است پس چرا مایکروسافت لوگوی قبلی ویندوز را کنار گذاشته و لوگوی جدیدتری را جایگزین کرده؟ این عمل مایکروسافت که دقیقا در خلاف شناخت قبلی ما است؟ چرا؟

این سوال بسیار منصفانه طرح شده و من هم چون در مایکروسافت نیستم ادعا نمی کنم که جواب آن را می دانم ولی احساسم این است که مایکروسافت با این کار تلاش داشته تا بگوید این ویندوز اصلا شبیه پدرش نیست و در حقیقت می خواهد این مفهوم را در ذهن مردم دنیا جا بیاندازد.

لوگوی جدید Windows 8، حاکی از تصمیم آشکار مایکروسافت برای ایجاد تحولات بنیادی در ویندوز خود است. ویندوزی که چه از نظر نرم افزاری و چه از نظر انطباق با سخت افزارهای مختلف، با نسل های قبل از خود بسیار متفاوت است و حالا می تواند بر روی کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، تلفن های هوشمند و... نصب شود و دنیای هوشمند تجهیزات الکترونیکی را به صورت یکپارچه اداره کند. حالا دیگر زمان آن رسیده است که بگوییم ویندوز فراتر از یک کامپیوتر شخصی "Wintel" است.

اصطلاح "Wintel" به کامپیوترهایی اطلاق می شود که با سیستم عامل ویندوز و بر پایه سخت افزار با معماری X86 کار می کنند.

خیلی از افراد سیستم عامل ویندوز را دوست ندارند و نسبت به آن دید منفی دارند. برخلاف این افراد خیلی دیگر به آن علاقه و وابستگی شدیدی دارند و حتی هنوز نتوانسته اند از ویندوز XP دل بکنند. ولی لوگوی جدید برای هر دوی این گروه دربردارنده یک پیام می باشد و آن این است که اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است و قرار است با سیستم عاملی روبرو شویم که واقعا با اجدادش تفاوت دارد.

windows-8-logo

اگر مایکروسافت دوباره می خواست لوگوی خود را به شکل پرچمی در حال حرکت طراحی کند، احتمالا شکایت ها و انتقادهای تند کمتری متوجه این شرکت می شد ولی در عوض دیگر خبری از این شور و حجم وسیع بحث های رسانه ای در فضای اینترنت نیز نبود و کسی توجهی به این مهم نمی کرد که ویندوز در حال تولد دوباره است.

طرح جدید لوگوی ویندوز 8 واقعا حاصل یک نبوغ رسانه ای بوده که باعث شده حجم وسیعی از توجهات به سمت آن جلب شود و علاوه بر آن باعث شکل گیری یک مسیر هدایت شده در بحث های اینترنتی به سمت طراحی آن و حتی خود ویندوز گردیده، مجادلاتی که بی شک از نظر وسعت سال ها بی نظیر خواهد ماند. نمادی از ویژگی های خاص ویندوز 8.

حال نظر شما خوانندگان عزیر را به پاره ای از صحبت های آقای "سام مورو"، مدیر اصلی تجربه کاربری ویندوز جلب می کنم:

شرکت مایکروسافت، اهداف متعددی از ساخت و تغییر لوگو (ایجاد لوگوی ویندوز 8) در ذهنش می‌پروراند. یکی از آنها استفاده از فونتی شبیه " International Typographic Style " بود که زیر مجموعه ای از طرح " Metro " به شمار می رود. دیگر آن که: "با استفاده از رنگ‌های پررنگ (bold) مسطح و خطوط تمیز و اشکال مختلف، دارای ویژگی‌های پیداکردن راه (way-finding) است، مانند آنچه که در فرودگاه‌ها و متروها دیده می‌شود."

او می گوید: مایکروسافت می‌خواست، لوگوی جدید با طراحی دیجیتال ایجاد شده باشد نه با مواد دنیای واقعی‌ای مانند: چوب یا شیشه.

هدف نهایی و اصلی ما برای لوگوی جدید، نشان دادن فروتنی و در عین حال اعتماد به نفس بود. خوش آمد گویی به کاربران با شیب اندک و چشم انداز مناسب. زمانی که رنگبندی ویندوز خود را تغییر می دهید، این تغییر در لوگو نیز منعکس خواهدشد. این معنای حقیقی کامپیوتر شخصی است.

مورو همچنین می‌نویسد: در جلسه‌ای که برای بحث و گفتگو در مورد لوگوی جدید با طراحان داشتیم، یکی از طراحان با طعنه این سوال را از من پرسید: "نام این نرم افزار ویندوز (پنجره) است؛ پس چرا مانند پرچم در هوا معلق است؟"

منظور این طراح از این سئوال این بود که در نسخه‌های قبلی، لوگوی ویندوز بیشتر شبیه به یک پرچم بوده است تا یک پنجره. آرم قبلی همچون پرچمی که در باد در حال حرکت بوده به نظر می‌رسید. هرچند در لوگوهای قبلی سعی شده بود که مانند یک پنجره واقعی به نظر برسد.

«ویندوز»، در واقع تشبیهی زیبا برای محاسبات است و ما با لوگوی جدید می‌خواستیم از ایده یک پنجره دارای چشم‌انداز استفاده کنیم. مایکروسافت و تیم ویندوز، برای دردسترس قراردادن تکنولوژی در دست مردم و قدرت بخشیدن به دیدگاه‌های آنها فعالیت می‌کند. و این است آنچه که لوگوی جدید به آن معنا می‌بخشد.

البته من با نظر آقای مورو کاملا موافقم شما چطور؟

حال این سوال مطرح می شود : درست است که مایکروسافت تلاش داشته با تغییر لوگوی خود ما را از متحول شدن سیستم عامل جدیدش آگاه کند ولی چرا این طرح را برگزیده است؟ آیا جواب های آقای مورو در جواب به این سوال قانع کننده است؟ آیا چون به لوگوی قبلی عادت کرده ایم تا حدی با لوگوی جدید مشکل داریم ؟ نظر شما چیست؟

منبع: PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات