پنج دشمن بزرگ ویندوز 8 که ممکن است او را شکست دهند

یک‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
مطالعه 5 دقیقه
به اعتقاد کارشناسان ، دلایل متعددی برای عدم موفقیت ویندوز 8 مایکروسافت وجود دارد. یکی از این دلایل ، حضور رقبای قدر و بیشتر از همیشه در صحنه رقابت سیستم های عامل است. در این مقاله با تنی چند از این دشمنان که به ریختن خون ویندوز 8 تشنه اند آشنا خواهیم شد. این مقاله حاوی دیدگاه شخصی نویسنده آن یعنی استیون ووگان نیکلز است که راه دشوار پیش روی مایکروسافت برای ارائه ویندوز 8 را بررسی می کند.
تبلیغات

با نزدیک شدن زمان انتشار ویندوز 8، اطلاعات ما درباره این سیستم عامل هر روز بیشتر از گذشته می شود. اما گاهی هم خبرهای دلسرد کننده ای منتشر می شوند که نشان دهنده راه دشوار Microsoft برای آشنا کردن مخاطبان با این سیستم عامل جدید است. آیا ویندوز 8 همان راه ویستا را در پیش گرفته و نهایتاً به یک شکست استراتژیک ختم خواهد شد؟ یا اینکه همانند ویندوز ۷ نظر مخاطبین را به خود جلب خواهد کرد. در ذیل به برشمردن و مقایسه مهمترین رقبای ویندوز 8 خواهیم پرداخت.

رقیب شماره 5 - رایانه های رومیزی لینوکس و مک

به نظر من لینوکس معمولا مورد توجه کابران حرفه ای و مک نیز برای کاربران عمومی که به سادگی کار با رایانه در کنار کارایی بالا توجه دارند، مناسب است. علی رقم سهم پایینی (10 درصد) که رایانه های رومیزی لینوکس و مک در بازار دارند، می توانند یکی از رقبای جدی ویندوز 8 به حساب آید؛ البته منظور این نیست که مایکروسافت را به کلی شکست می دهند اما می توانند ضربات محکمی به ویندوز 8 وارد کنند.

این دو سیستم عامل در سایه حضور گسترده مایکروسافت در دهه 90 میلادی، فرصت کافی برای رشد و باروری پیدا نکردند. من معتقدم ویندوز 8 نمی تواند به میزان چشمگیری بر سهم بازار محصولات مایکروسافت بیافزاید. البته به بجز این دو سیستم عامل، هنوز رقبای جدی تری در کمین Windows 8 مایکروسافت نشسته اند.

رقیب شماره 4- سیستم عامل گوگل کروم و قابلیت ذخیره آنلاین اطلاعات (Cloud)

chrome-books-2457te3

یک خون آشام با دندانهایی تیز در تاریکی، انتظار قربانی تازه اش را می کشد! سیستم عامل مبتنی بر لینوکس شرکت گوگل با نام کروم را می توان دشمن مهمتری از مک و لینوکس دانست. باوجودی که سیستم عامل گوگل نتوانسته آنطور که باید و شاید موفق ظاهر شود، اما از آنجا که کاربردهای عمومی یک رایانه مجهز به ویندوز 8 را با هزینه به مراتب پایین تر و با سرعت بالاتر برای کاربر محیا می کند، می تواند در اقتصاد متزلزل امروز دنیا گزینه بهتری برای شرکت های کوچک و متوسط به حساب آید.

از طرفی Application های ساخته شده برای گوگل همان کارایی برنامه های ویندوز را با امنیت بالاتری دارند. بدین ترتیب کاربران می توانند با صرف هزینه بسیار کمتر کارایی ویندوز را داشت!

رقیب شماره 3 - تبلت های آندرویدی و iPad

هدف اصلی مایکروسافت از ارائه ویندوز 8 مهاجرت از سیستم عامل هایی چون ویندوز XP یا 7 نیست؛ بلکه هدف اصلی وی ترغیب کاربران به استفاده از رابط کاربری مترو در محیط تبلت و گوشی های هوشمند است. از طرفی با وجود تبلیغات کمپانی اپل، اکنون کاربران در انتظار از راه رسیدن تبلت iPad3 هستند، از سوی دیگر اندروید توانسته از پیله اولیه خارج شود و کم کم خود را به سان پروانه ای خوش خط و خال در معرض و دسترس مشتریان قرار دهد. ویندوز حتی نتوانسته به گرد این دو رقیب جدی خود برسد.

با توجه به آمار و ارقامی که NPD منتشر کرده است، تبلت ها توانسته اند با تثبیت جایگاه خود، نه تنها از سطح کاربرد های خانگی فراتر روند بلکه هرچه بیشتر در محیط های تجاری و کاری بخصوص در بازار کاری امریکا حضور یابند. مهمترین کاربرد تبلت ها در دنیای کسب و کار را می توان به مدیریت نامه های الکترونیکی و قرارهای کاری، یادداشت برداری و ارائه فایل های نمایش در جلسات دانست. به گونه ای که امروزه تنها در ایالات متحده٬ بیش از 77 درصد کاربرد تبلت ها برای چک کردن نامه های الکترونیکی است.

اما سئوال اصلی اینجاست که آیا ویندوز می تواند با عرضه نسخه محدود بسته نرم افزاری آفیس خود بر تبلت های ویندوز 8 مجهز به پردازنده ARM جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا کند؟ من تصور نمی کنم!

خب بیایید فرض کنیم که نمی توانید آفیس را بر روی تبلت خود نصب نمایید؛ آیا فاجعه می شود؟ البته که نه؛ می توانید به جای آن از برنامه های مشابهی که فایلهای آفیس را اجرا، ویرایش و ذخیره می کنند بر روی تبلت آندرویدی یا iPad خود بهره ببرید. امروزه دهها برنامه رایگان برای این منظور وجود دارد، از اینها گذشته می توانید از سایت های Google Docs یا Docs.com هم استفاده کنید.

به عقیده من، مایکروسافت دیر از راه رسیده، سهم مهمی از بازار را از دست داده و حالا حالا ها باید بکوشد تا بتواند خود را در این عرصه نیز مطرح نماید. حقیقت این است که ویندوز 7 مخصوص گوشی های هوشمند تنها توانست حدود 1.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. هم اکنون مایکروسافت در انتهای لیست رقبای این صنعت قرار دارد، یعنی با فاصله زیاد در پشت سر Android، iOS، Symbian، RIM و Bada لی لی کنان به پیش می رود!

تا اینجای کار همه رقبا قابل قبول بودند، اما جالب است بدانید که ویندوز XP و ویندوز 7 که خود از محصولات مایکروسافت هستند نیز جرو رقیبان Windows 8 محسوب می شوند. در ادامه دلایل رقابت این دو سیستم عامل را با ویندوز 8 بررسی می کنیم.

رقیب شماره 2 - ویندوز XP

تعجب نکنید، ویندوز XP با آن موفقیت چشمگیری که برای مایکروسافت به ارمغان آورد، اکنون همچون ماری در آستین برای ویندوز 8 است. اگر از بازار تبلت ها و گوشی های هوشمند دل بکنیم و به رایانه های رومیزی خودمان برگردیم می بینیم که تعداد کاربران ویندوز XP تا همین چند وقت پیش از تعداد کاربران ویندوز 7 بیشتر بود و رکورد "بیشترین تعداد کاربر" اخیرا به ویندوز 7 تعلق گرفته است. حقیقت آن است که بسیاری از مدیران شرکت ها ترجیح می دهند تا زمانی که رایانه های آنها با ویندوز XP کار می کند برای شرکتشان هزینه تراشی نکنند.

رقیب شماره 1 - ویندوز 7

پیش‌بینی دیگر من برای عدم موفقیت Windows 8 آن است که هنوز کاربران تمام و کمال سر از راز و رموز ویندوز 7 درنیاورده اند! تا زمانی که کاربران از کار با ویندوز 7 خسته نشوند، نمی توان چشم امید به سرمایه گذاری آنها بر روی ویندوز 8 داشت.

حتی اگر هزینه سخت افزار و نرم افزار را در این باره در نظر نگیریم، هزینه بالای آموزش پرسنل در سازمانها و شرکت های بزرگ آنچنان قابل توجه است که مدیران نمی توانند بی گدار به آب زده و کارمندانشان را مجبور به یادگیری ویندوز 8 کنند.

مگر آنکه ویندوز 8 بتواند برگ برنده ای رو کند و قابلیت تازه ای را به کاربران معرفی کند، آنگاه است که می توان به موفقیت وی امیدوار بود. نظر شما درباره ویندوز 8 چیست؟ آیا تمایل دارید این سیستم عامل جدید را بررسی کرده و با آن کار کنید و یا شما هم آن را شکست دیگری برای مایکروسافت می دانید؟

منبع: ZDnet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات