تبلت‌های ویندوز 8 و هر آنچه در مورد آنها باید بدانید

یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت آماده است تا در اواخر این ماه در یک کنفرانس اختصاصی از نسخه پیش نمایش مخصوص مصرف کننده سیستم عامل ویندوز 8 پرده‌برداری کند. این سیستم عامل به زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. سیستم عاملی که نه تنها برای کامپیوترهای شخصی، بلکه برای رقابت تنگاتنگ با آیپد اپل در دنیای تبلت‌ها ساخته شده است. در این مقاله تلاش داریم شما را از آنچه که تا به حال از ویندوز 8 می‌دانیم آگاه کنیم.
تبلیغات

چند سالی است که شرکت‌های بزرگ تولید کننده تجهیزات الکترونیکی و گجت ها، در راستای فروش بیشتر و دریافت بازخورد لازم جهت اتخاذ تصمیمات صحیح در قیمت گذاری و بازاریابی، مشتریان مشتاق خود را پیش از عرضه محصول ماه‌ها منتظر نگاه می‌دارند. در طول مدتی که اخبار اولیه از محصول خود را فاش می‌کنند تا زمانی که محصول نهایی وارد بازار می شود، در طی کنفرانس‌های خبری یا مصاحبه‌های گوناگون از ویژگی‌های محصول جدیدشان مواردی را ذکر می‌کنند و از این طریق موجب شعله‌ور تر شدن آتش اشتیاق مشتریانشان می‌شوند. هم اکنون دنیا منتظر ورود آیپد3، آیفون5، Galaxy S III و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز 8 است که با ورود هیجان انگیز ویندوز 8 برای کامپیوترهای شخصی و وسایل قابل حمل مثل تبلت‌ها این هیجان به اوج می‌رسد. با توجه به تغییرات انقلابی و قابل تحسینی که در نسخه جدید ویندوز رخ داده است، تا آمدن نسخه نهایی نفس در سینه‌های دوست‌داران ویندوز حبس شده است. حتی شرکت‌های سازنده گوشی‌های همراه، تبلت‌ها و تولیدکنندگان نوت‌بوک‌ها نیز در انتظار نشسته‌اند تا محصولات خود را به این سیستم عامل انقلابی تجهیز کنند.

مایکروسافت خود را آماده کرده تا در اواخر این ماه در یک کنفرانس ویژه از نسخه آزمایشی ویندوز 8 که آماده استفاده برای مصرف کننده عادی است، پرده‌برداری کند. این سیستم عامل چندی دیگر در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

سخت افزار مورد نیاز ویندوز 8

بر اساس اخبار منتشر شده، تمامی تبلت‌های ویندوز8 باید مجهز به پنج کلید سخت‌افزاری : روشن/خاموش، قفل چرخش تصویر، کم کردن صدا، زیاد کردن صدا و کلید ویندوز باشند.

مشخصات سخت‌افزاری دیگری که توسط مایکروسافت تعیین شده است، عبارتند از:

  • تبلت می بایست پس از نصب ویندوز بیش از 10 گیگابایت فضای خالی برای ذخیره سازی اطلاعات داشته باشد.
  • پشتیبانی از شبکه های بی سیم WLAN و Bluetooth 4.0
  • پشتیبانی از GPS و NFC
  • پشتیبانی از DirectX 10 3D
  • رزولوشن نمایشگر می بایست حداقل 1366x768پیکسل و عمق رنگ 32bit باشد.
  • دوربین می بایست حداقل قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 720p باشد.
  • تمام تبلت های ویندوزی می بایست سنسورهای مغناطیس سنج، شتاب سنج و ژیروسکوپ را داشته باشند.
  • حداقل یک پورت USB 2 و اسپیکر

WOA- Windows on ARM ویندوز 8 برروی تبلت ها

ویندوز 8 قرار است گام بزرگی را بردارد تا یک سیستم عامل مشترک برای کامپیوترهای خانگی و تبلت ها داشته باشیم. سیستم عاملی که هم روی پلتفرم های x86/x64 اجرا می شود و هم با پردازشگرهای ARM برای تبلت ها سازگار است. به نظر می‌رسد در ابتدا شاهد ورود تبلت‌های ویندوز8 با پردازنده ARM باشیم. ولی چرا ARM؟ دلیل آن توانایی رقابت تبلت‌های مبتنی بر این پردازنده‌ها از نظر قیمت، مصرف انرژی و طراحی است. مایکروسافت تحت کدی به نام WOA امکان نصب ویندوز 8 را بر روی تبلت ARM فراهم کرده است. مایکروسافت با این توسعه در حقیقت با کمپانی سازنده پردازنده‌های ARM مثل NVIDIA، Qualcomm و Texas Instruments وارد شراکت پرسودی می‌شود. با اینکه در اوایل موفقیت تبلت‌های مبتنی بر ARM محتمل تر است ولی نباید از تبلت‌های x86 اینتل و AMD غافل شد. هر دوی این شرکت‌ها در حال توسعه پلت‌فرم‌های جدیدی هستند تا بتوانند با ورود ویندوز 8، همانند بازار کامپیوترهای شخصی، بازار تبلت‌ها را نیز تصاحب کنند.

رابط کاربری مترو - ویندوز 8

در نسخه‌ی بعدی ویندوز مایکروسافت از رابطه کاربری به نام Metro استفاده خواهد شد. مترو از ظاهری ساده با آیکون‌های چهارگوش متحرک چسبیده به هم که موازئیک خوانده می‌شوند تشکیل شده است و هدف اصلی آن فراهم کردن بهترین شرایط استفاده از ویندوز روی تبلت‌ها است تا کاربر بتواند با حرکت دست کنترل بهتر و آسان‌تری روی ویجت‌ها، برنامه‌ها و فایل‌های خود داشته باشد. این رابط کاربری قبلا در ویندوز فون 7 و Xbox 360 ارائه شد و با استقبال زیادی هم مواجه شده بود. این رابط کاربری به صورت تمام صفحه اجرا می‌شود و دیگر خبری از کلیدهای ثابت، اسکرول بار بد قلق و نوار منو موجود ویندوزهای قبلی نیست.

فروشگاه نرم افزاری ویندوز

ویندوز 8 قرار است با فروشگاه نرم افزاری اختصاصی خودش رونمایی شود. مایکروسافت می‌گوید که این فروشگاه می تواند برنامه های مبتنی بر رابط کاربری مترو، برنامه‌هایی به منظور جلوگیری از ورود بدافزارها و نرم افزارهای بهبود سیستم عامل را به سادگی در اختیار کاربران قرار دهد. مایکروسافت نیز قبلا از توسعه دهندگان نرم افزار درخواست کرده است که در دوره نسخه آزمایشی ویندوز 8 نرم افزارهایی را طراحی کنند تا بعدا از طریق این فروشگاه در اختیار کاربران قرار گیرند. این فروشگاه قرار است شامل نرم افزارهای رایگان و یا پولی با پرداخت حداقل 1.49 دلار و حداکثر 999 دلار باشد. البته مایکروسافت قرار است بر خلاف اپل، اجازه نشر نرم افزارهای trial هم به صورت زمان محدود و هم ویژگی محدود را بدهد. مایکروسافت بابت فروش هر نرم افزار 30% سهم برای خود بر خواهد داشت.

آنچه که بر روی تبلت‌های ویندوز8 اجرا می‌شوند

علاوه بر تبلت‌های مبتنی بر ARM، تبلت‌هایی با معماری x86 دو شرکت AMD و اینتل نیز با این سیستم عامل همنشینی می‌کنند. تمام نرم افزارهای موجود در فروشگاه مایکروسافت که مبتنی بر رابط کاربری مترو می باشند، برروی کلیه پردازنده ها با معماری های مختلف از جمله x86 و ARM قابل نصب و اجرا خواهند بود. با وجود اینکه مایکروسافت در مورد سازگاری نرم افزارها بین نسخه های مختلف ویندوز بسیار خوب عمل کرده است. اما این شرکت اعلام کرده وقتی بخواهید از پلتفرم x86 به سوی ARM حرکت کنید میزان تغییرات بسیار زیاد است و حتی مایکروسافت هم نتوانسته از عهده کلیه مشکلات متفاوت آن بر آید. تا اینجای کار شواهد نشان می دهد که نرم افزارهای ویندوز کلاسیک یعنی آن دسته از نرم افزارهایی که در حال حاضر برروی ویندوز خود استفاده می کنیم، برروی تبلت های ویندوز 8 که مجهز به پردازنده ARM هستند اجرا نخواهد شد و تولید کنندگان می بایست نسخه مربوط به تبلت های ویندوز 8 را جداگانه تولید کنند.

آفیس 15 بر روی تبلت‌های ویندوز 8

به گفته مایکروسافت، ویندوز 8 برای تبلت ها به همراه آفیس 15 ارایه خواهد شد. آفیس 15، نسخه جدیدی از مجموعه نرم افزارهای اداری مایکروسافت است که برای سیستم های مبتنی بر پردازنده های ARM و نمایشگرهای لمسی بهینه شده است. آفیس 15 شامل برنامه‌های Word، Excel، Power Point و OneNote است که همگی برای استفاده در تبلت‌ها بهینه شده‌اند.

در میان این‌ همه هیجانی که کاربران برای انتظار تبلت‌های ویندوز 8 می‌کشند یک سوال جالب می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند. " آیا می توانیم به زودی و در زمان انتشار ویندوز 8 بر روی کامپیوتر های شخصی با معماری x86/64، منتظر کامپیوترهای شخصی با پردازنده‌های ARM باشیم؟" این همان سوالی است که مسئولان مایکروسافت با خوش بینی به آن نگاه می‌کنند و آن را به زودی زود قابل تحقق می دانند.

من که بی‌صبرانه انتظار ویندوز 8 و شکل گیری رقابتی وسیع تر بین آن و اندروید گوگل و iOS اپل را می‌کشم. رقابتی که با وجود پردازنده‌های اینتل و AMD جذاب تر هم خواهد شد. به نظر شما آیا این رقابت برنده‌ی مطلقی خواهد داشت یا همه این غول‌های تکنولوژی در کنار هم از این سفره عظیم سود خواهند برد؟

منبع: PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات