چگونه تصویر درست از غلط را در تلویزیون ها تشخیص دهیم

یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
مطالعه 6 دقیقه
تلویزیون ۱۰۰ اینچی Xiaomi TV S Pro 100
در این آموزش یاد خواهید گرفت که چطور بهترین تصویر با رنگ‌های دقیق را در تلویزیون خود به نمایش در آورید.
تبلیغات

تعریف شما از کیفیت تصویر مناسب در تلویزیون چیست؟ در واقع تصویر تلویزیون باید چه معیار و ویژگی‌هایی داشته باشد تا از نظر شما مناسب باشد؟ بیشتر کاربران تصور می کنند تلویزیون هایی که رنگ تصویر آنها اشباع شده و کنتراست بیش از حدی دارند، کیفیت تصویر بهتری دارند. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه کیفیت تصویر مناسب را از نامناسب تشخیص دهید.

وقتی تلویزیون را در ویترین مغازه ها می‌بینید معمولا تنظیمات صحیحی ندارند؛ روشنایی تصویر و کنتراست این تلویزیون ها معمولا بر روی بیشترین مقدار تنظیم شده و رنگ های آنها اشباع شده هستند. به طور مثال در حالتی که تنظیمات رنگ صحیح نباشد، پوست انسان بیش از حد آبی یا قرمز نمایش داده می شود و اگر تصویری از طبیعت در این تلویزیون ها مشاهده کنید، بیشتر یاد جعبه آبرنگ می افتید. اگر در مورد رنگ بندی و تصویر صحیح، بینش درستی نداشته باشید ممکن است هنگام خرید تلویزیون، نظرتان به رنگ بندی اشباع شده و یا نکات نادرست جلب شود و انتخاب صحیحی نداشته باشید. شما باید تلویزیونی را مد نظر بگیرید که در آن همه صحنه ها، اعم از تاریک، روشن، طبیعت، کارتون و ... با رنگ صحیح نمایش داده شوند.

ما در این مقاله یک تصویر استاندارد با کیفیت مناسب را به شما نمایش می دهیم و آن را با کیفیت های نامناسب مقایسه می کنیم. به این ترتیب شما می توانید هنگام انتخاب تلویزیون، کیفیت تصویر مناسب را بهتر تشخیص دهید.

عکس بالا، تصویری است که باید در تلویزیونی با تنظیمات استاندارد، مشاهده کنید. ما در دو طرف این عکس، از طیف رنگی طوسی و مشکی استفاده کردیم تا بتوانیم بهترین کیفیت تصویر را با توجه به آن، بررسی کنیم. با کلیک بر روی این عکس می توانید آن را در سایز اصلی مشاهده کنید.

کنتراست تصویر بیش از حد زیاد

در این عکس، کنتراست تصویر اصلی که در سمت چپ قرار دارد را بالا بردیم. این حالت بیشتر در LCD-TV ها مشاهده می شود. فروشندگان و تولیدکنندگان تلویزیون، معمولا کنتراست تصویر LCD های موجود در فروشگاه ها را به صورت اشباع شده تنظیم می کنند تا چشم بیننده را دچار اشتباه کنند. در صورتی که اگر تصویر اورجیتال را در این حالت مشاهده کنید متوجه می شوید که بسیاری از جزئیات تصویر در قسمت های تیره مشاهده نمی شوند.

به طور مثال در تصویر بالا، رنگ طوسی در پایین صفحه به مشکی تبدیل شده است. علاوه بر این قسمت بالای تصویر اصلی با افزایش بیش از حد کنتراست تقریبا مشکی شده و جزئیات تصویر قابل مشاهده نیستند. در صورتی کنتراست تصویر را باید تا حدی زیاد کنیم که جزئیات تصویر محو نشود.

بنابراین اگر هنگام خرید، از کنتراست بالای یک تلویزیون خوشتان آمد، ابتدا کنتراست را کمی پایین بیاورید تا ببینید جزئیات تصویر نمایان می شود یا خیر. اگر با پایین آوردن کنتراست جزئیاتی که پیشتر قابل مشاهده نبودند را مشاهده کردید، مطمئن باشید که این کنتراست کاذب است.

رنگ تصویر اشباع شده

یکی از حقه هایی که در فروشگاه ها برای فروش تلویزیون ها به کار می رود، تغییر تنظیمات رنگ تلویزیون است. در واقع رنگ تلویزیون ها در کارخانه تولید کننده به صورت اشباع شده تنظیم می شود و کاربران نیز احساس می کنند تصاویر تلویزیون شفاف و زنده تر هستند. به طور مثال در تصویر سمت راست، رنگ ها زنده تر هستند ولی واقعی نیستند. ممکن است این امر در ابتدا برای شما خوشایند باشد، ولی به مرور زمان مشاهده تصاویر با رنگ های غیرواقعی برایتان آزاردهنده می شود و زمانی که رنگ تلویزیون را کم می کنید متوجه می شوید که دستگاه شما نمی تواند رنگ ها را به خوبی نمایش دهد. 

بنابراین پیش از خرید تلویزیون تنظیمات رنگی آن را به خوبی بررسی کنید.

اگر عکس بالا، تصویری از یک انسان را نمایش می داد، در قسمت راست تصویر، پوست او را زرد یا نارنجی مشاهده می کردید. چراکه رنگ این تصویر به صورت اشباع شده ای، زیاد است. تنظیمات تصویر این تلویزیون در نگاه اول برای شما خوشایند است ولی در طول زمان ممکن است برای شما دلزدگی ایجاد کند.

تصویری با دمای بیش از حد زیاد یا کم

دمای رنگ توسط کلوین اندازه گیری می شود و دما یا Temperatue تصویر را تعریف می کند. زمانی که دمای یک تصویر در پنل نمایشگر بیش از حد بالا باشد آنگاه تصویر به رنگ آبی و سرد تبدیل می شود. وقتی دمای رنگ ها بیش از حد کم باشد تصویر به قرمز و گرم متمایل می شود.

95 درصد تولیدکنندگان رنگ های تلویزیون ها را دست کاری می کنند چون آنها می دانند که دمای سرد به چشم مشتریان زیباتر به نظر می رسد. پس آنها به راحتی مشتری را فریب می دهند. اگر تنظیمات رنگی تلویزیون بر اساس کلوین درجه بندی شده، ابتدا آن را بر روی 6500 کلوین که دمای استاندارد است قرار دهید و سپس به بررسی کیفیت تصویر بپردازید.

عکس این قضیه هم درست نیست و اگر تصویری بیش از حد به رنگ زرد و قرمز متمایل باشد، نمی تواند گزینه خوبی برای تشخیص شما باشد.

گامای بیش از حد زیاد یا کم

اگر گاما بیش از حد زیاد باشد، رنگ های تیره، بیش از حد سیاه می شوند و جزئیات تصویر نمایان نخواهد شد. بنابراین میزان گاما نیز باید متعادل باشد تا جزئیات تصویر در صحنه های تاریک و کم نور دیده شوند. مانند تصویر بالا که جزئیات تصویر مانند برگ های پشت سر این حیوانات، قابل رویت نیست.

اگر گاما بیش از حد کم باشد، رنگ های روشن بیش از حد سفید شده و جزئیات تصویر در صحنه های روشن نمایان نمی شوند. گامای استاندارد برای تصاویر معمولا در HDTV ها 2.2 است. بنابراین پیش از بررسی تصویر، گاما را تنظیم کنید.

شارپی بیش از حد تصویر

شارپ بودن تصویر برای بسیاری از کاربران به معنی جزئیات بیشتر در تصویر است. ولی این تعریف صحیحی نیست. در واقع زمانیکه شما Sharpness تصویر را بالا می برید، کنتراست تصویر را در لبه های تصویر زیاد می کنید. ولی جزئیات کلی تصویر زیاد نمی شود. اگر sharpness در عکسی بیش از حد زیاد باشد، در لبه های تصویر سایه یا پیکسل های غیر عادی مشاهده خواهید کرد. مانند پیکسل هایی که در لبه ستون سمت راست به چشم می خورند.

نتیجه

در تصویر بالا مجموعه ای از ایراداتی که به آنها اشاره شد در کنار هم نمایش داده شده اند. شاید هنگام خرید تلویزیون مجموع این ایرادات به چشم شما نیاید و حتی تصویر تلویزیونی که یکی از این ایرادات را داشته باشد از نظر شما جذاب تر باشد.

ولی باید به این نکته توجه کنید که بعضی از این ایرادات به مرور زمان به چشمتان می آیند و ممکن است موجب دلزدگی شما شوند. بنابراین هنگام خرید تلویزیون، دقت کرده و تا جای ممکن پیش از خرید هر دستگاهی، همه جوانب را بررسی کنید.

اگر مهارت کافی در بررسی کیفیت تصاویر ندارید، بهتر است پیش از خرید محصول مورد نظرتان، به سایت های بررسی محصول سری بزنید.

منبع: FlatPanelsHD

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات