رقیب اینتل و ARM معرفی کرد: پردازنده 36 هسته ای Tilera برای سرورها

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
روز دوشنبه همین هفته شرکت سخت افزاری Tilera از پردازنده 36 هسته ای که مخصوص سرورهای رایانه ای طراحی و تولید شده است پرده برداری کرد. به ادعای کارشناسان این شرکت، این پردازنده رقیبی جدی برای از گود خارج کردن تراشه های x86 شرکت اینتل باشد.
تبلیغات

Tile-GX36 برای استفاده در سرورهای کامپیوتری که با پردازش حجم بالایی از اطلاعات و اتصال های اینترنتی مشغول هستند، طراحی شده است. این پردازنده با کارایی بهتری که نسبت به تراشه های اینتل دارد، قادر است نه تنها از هزینه انرژی و تهویه هوای دیتا سنترها بکاهد، بلکه می تواند بر سرعت پردازش اطلاعات مربوط به وب سایت ها، بخصوص شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجوگر و سایت های پخش چندرسانه ای در محیط وب کمک شایان توجهی کند.

Tile-GX36 دارای سرعت کلاک اولیه 1.2 گیگا هرتز و مصرف 24 وات انرژی است. این تراشه می تواند پردازش های بیشتری را در هر سیکل کلاک انجام داده و انرژی الکتریکی کمتری را نیز مصرف کند. که این موضوع در مقایسه با مصرف بسیار بالای پردازنده های زنون (Xenon) شرکت اینتل یک مزیت به حساب می آید.

این پردازنده به نحوی طراحی شده است که می تواند پاسخگوی مصارف گسترده باشد؛ به طوری که می توان سیستم عامل لینوکس را بر روی آن نصب و برنامه های کاربردی معمول را در آن اجرا نموده و از آن برای ذخیره اطلاعات نیز بهره برد.

سرعت پردازش (کلاک) بالاتر در کنار بهره از حافظه کش بیشتر، Gx36 را قادر می سازد تا کارایی هریک از هسته ها بیشتر شده و عملیات کلی پردازنده ارتقا یابد. البته نمی توان مقایسه صد در صدی بین پردازنده ها صورت داد چرا که هر پردازنده از معماری خاص خود بهره می برد و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. از خصوصیات کلیدی پردازنده های ARM و پردازنده جدید شرکت Tilera مصرف پایین انرژی است، که می تواند گزینه خوبی برای سرویس های اشتراکی و کلاد (cloud) باشد. در حالی که پردازنده های اینتل برای بانک های اطلاعاتی و برنامه هایی که منابع بالای سیستمی را مصرف می کنند مناسب است.

مدلهای جاری پردازنده های ARM همگی 32 بیت هستند اما پردازنده Tilera با معماری 64 بیت کاملا سازگار است. البته به گفته مسئولین شرکت ARM، پردازنده های آینده این شرکت در سال 2014 از معماری 64 بیتی پشتیبانی خواهند کرد.

مزیت اصلی معماری بکارگرفته شده در پردازنده هایی چون ARM همانا کاهش مصرف انرژی است. اما مسئله ای که حتماً باید در مقایسات خود مد نظر داشته باشیم هزینه کلی نگهداری این سیستم ها است. در حقیقت داشتن سرورهایی قدرتمند و کارا، بدون هزینه کردن بر روی تولید نرم افزارهای تحت وب هوشمند و مفید هیچ کاربری نخواهد داشت.

مزیت پردازنده های زنون اینتل آن است که با اغلب نرم افزارهای کاربردی سازگاری داشته و هزینه نگهداری آن به نسبت کم است. البته شرکت AMD نیز پردازنده هایی تولید کرده که در هر دو زمینه هزینه و کارایی با اینتل رقابت تنگاتنگی دارند. ولی برای اغلب شرکت هایی که خود اقدام به نوشتن برنامه برای وب سایت هایشان می کنند، موضوع پشتیبانی از نرم افزار چندان مهم نیست، آنها بیشتر به دنبال سرورهایی هستند که قیمت تمام شده و هزینه جاری کمتری داشته باشند، تا در مدت چهار یا پنج سال بتوانند هزینه خود را برگردانند.

برنامه های معمول لینوکس همچون وب سرور آپاچی، بانک داده های MySQL و برنامه کش Memcache با پردازنده های Tilera هماهنگی داشته و از آزمایش سربلند بیرون آمده اند. شایان ذکر است که معماری تراشه های Tilera قادر به پشتیبانی بیش از 2,000 پکیج نرم افزاری لینوکس است. ضمنا، انعطاف بالای این پروسسورها در کار با برنامه و کدهای نوشته شده توسط شرکت ها نیز به اثبات رسیده است.

منبع: PCworld

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات