تیم کوک در مصاحبه با بیزنس‌ویک از رفتن فورستال می‌گوید

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۷
مطالعه 5 دقیقه
تیم کوک، مدیرعامل اپل، این روزها سرگرم مصاحبه با رسانه‌های مختلفی بوده است. کوک علاوه بر مصاحبه با شبکه NBC در مورد خطوط تولید iMac در ایالات متحده و تلویزیون اپل، روز گذشته با نشریه بیزینس‌ویک نیز صحبت کرده و در آن از مسائل مختلفی سخن گفته است. صحبت‌هایی از دلایل رفتن اسکات فورستال، مدیر بخش نرم‌افزارهای موبایل گرفته تا راهکار اپل برای حل بحران اپلیکیشن نقشه و اینکه اپل در مورد سرفیس مایکروسافت چه فکر می‌کند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بنا به گزارش بیزینس‌ویک که روز پنج‌شنبه (۱۶ آذر) منتشر شد، تیم کوک، اعلام کرده که اپل درصدد راه‌ندازی خط تولید iMac در ایالات متحده است. مدیرعامل اپل در این گفتگو به سؤالات گوناگونی پاسخ داد که برجسته‌ترین آن‌ها در مورد ارزیابی کوک درباره خروج فورستال از اپل بود. وقتی مصاحبه‌گر از کوک درباره دلایل ترک مدیر‌اجرایی اپل سؤال کرد، با پاسخ مبهم کوک مواجه شد که گفت فورستال در همکاری با تیم آنچنان که باید قوی نبود:

مسئله اصلی در تغییری که شما به آن اشاره کردید این است که به باور من، همکاری مهم‌ترین لازمه نوآوری و خلاقیت است. البته من به‌تازگی به این باور نرسیده‌ام، بلکه از گذشته به این مسئله اعتقاد داشته‌ام. این مسئله یک اعتقاد و باور قوی در هسته اپل محسوب می‌شود که استیو نیز به‌طور راسخ به آن باور داشت.اما در مورد تغییر انجام شده، این کار برای شروع همکاری‌های بیشتر نبود. در واقع، ما در اپل، با سطوحی گسترده از همکاری‌های مختلف رو‌به‌رو هستیم و انجام این تغییر تنها در جهت بالابردن سطح همکاری‌ها انجام گرفته است. به چیزهایی که ما در آن‌ها قدرتمند هستیم نگاه کنید. ما در چیزهای زیادی برترینیم. ما در اپل کاری می‌کنیم که دیگران قادر به انجام آن نیستند. و آن یکپارچه کردن سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات است. به‌‌گونه‌ای که مشتریان دستگاه‌های مختلف ما، متوجه تفاوت شاخصی نشده و تنها به تجربه‌ کاربری بی‌نظیر توجه می‌کنند.سؤال اینجا است که ما چگونه به این کار ادامه داده و کیفیت خدمات را ارتقا می‌دهیم؟ برای این کار باید در همکاری شماره یک باشید. تغییراتی که ما انجام می‌دهیم در همین جهت بوده و ما را وارد مرحله‌ای تازه از همکاری می‌کند.ما خدمات خود را در یک مکان دراختیار علاقه‌مندان می‌گذاریم. و کسانی که این خدمات را تولید می‌کنند، مهارتی باور‌نکردنی در این کار و سابقه‌ای شگفت‌انگیز دارند که مرا قانع می‌کند که نتیجه کار فوق‌العاده خواهد بود.

کوک در ادامه به ستایش جانی آیو، مدیر طراحی صنعتی اپل پرداخته و گفت جانی بهتر از هر کس دیگری در دنیا است و بهترین مهارت‌های طراحی را در خود دارد.

پس آن از کوک در مورد اپلیکیشن نقشه سؤال شد. سؤالی که کوک در پاسخ گفت کار ما در مواردی افتضاح بوده و البته این مسئله را که کمپانی استراتژی‌های درون‌سازمانی را به تجربه کاربری ارجحیت می‌دهد رد کرد. او گفت اپل به سختی تلاش می‌کند که اپلیکیشن‌ها را بهتر کند. مدیر عامل اپل در همین رابطه افزود:

ما چه کاری انجام می‌دهیم؟ ما تمام انرژی خود را صرف ساخت صحیح محصولات می‌کنیم و در حال حاضر چند بروز رسانی نرم‌افزاری در پیش داریم. ما برنامه‌های بزرگی برای بهبود تولیدات خود داریم. تولیداتی که به مرور زمان بهتر و بهتر می‌شوند. و این بدان معنی نیست که ما سیاست‌ها و استراتژی‌های خود را به مشتریان خود ترجیح می‌دهیم. کار ما در مواردی افتضاح بوده و این یک حقیقت است.

پس از آن کوک به انتقاد از تبلت‌های شرکت‌های رقیب، سامسونگ و مایکروسافت پرداخت و البته جای تعجبی نبود که اعتقاد داشت آن محصولات از آیپد عقب‌تر هستند:

از نظر من این محصولات باعث سردرگمی می‌شوند. سیستم‌عامل‌های گوناگون با رابط‌کاربری گوناگون. محصولاتی که با سادگی، فاصله زیادی دارند. ما گمان می‌کنیم کاربران می‌خواهند این بی‌نظمی‌ها از بین بروند. ما می‌خواهیم، مشتری در مرکز همه چیز قرار بگیرد. گمان می‌کنم هنگامی که شما در میان سیستم‌عامل‌ها و رابط‌کاربری آن‌ها به جلو و عقب می‌روید، چیزی را که مشتریان به‌دنبال آن هستند نمی‌یابید. به عقیده من، کاربران به‌دنبال اپلیکیشن‌های سازگار با تبلت‌ خود هستند. شما می‌دانید که ما بیش از ۲۷۵ هزار اپلیکیشن بهینه‌شده برای تبلت دراختیار داریم. اگر بنا باشد تنها دو طرف یک اپلیکیشن تلفن‌هوشمند را آنقدر بکشید تا به اندازه صفحه‌نمایش تبلت شود، یقیناً نتیجه کار و تجربه‌کاربری آن فاجعه خواهد بود. این چیزی نیست که مشتریان به دنبالش باشند. به گمان من، این یکی از دلایلی است که سایر تبلت‌ها کمتر از محصول ما مورد استفاده قرار می‌گیرند.بدون شک، تبلت‌های دیگر فروش خواهند کرد، این اتفاق ممکن است امروز یا فردا رخ بدهد. اما من اطمینان دارم که افرادی که اقدام به خرید این تبلت‌ها می‌کنند ممکن است در ابتدا به خاطر خرید محصولی ارزان‌تر خشنود باشند، اما هنگامی که محصول خود را به خانه آوردند و شروع به استفاده از آن کردند راضی نخواهند بود. احساس خشنودی اولیه از بین می‌رود و دیگر خرید خود را تکرار نمی‌کنند.بگذارید مثالی در این زمینه بزنم، من روزها در مورد نِت‌بوک‌ها فکر کرده‌ام. برخی گمان می‌کردند نت‌بوک‌ بهترین گجتی‌ است که تا به‌ حال به بازار آمده و خیلی از شرکت‌ها این محصول را تقویت کردند. در‌واقع فروش رونق گرفت اما پس از آنچه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها شکست خوردند، چراکه همه ماجرا یک اشتباه بود. آن‌ها، محصولاتی با صفحه‌کلیدی کوچک و ثابت بودند. محصولاتی نه چندان قدرتمند، محصولاتی در حد فاجعه!برای همین، ما هیچ‌گاه وارد این زمینه نخواهیم شد. هیچ‌گاه وقت خود را در این موارد هدر نمی‌دهیم. یک محصول خوب، یک محصول با قیمت بالا نیست، بلکه یک محصول با قیمت منصفانه است. آیپد مینی محصولی با قیمت ۳۲۹ دلار است. آیپد مینی محصولی گران‌قیمت نیست. برای همین، هنگامی که می‌توانیم محصولی عالی با قیمت عالی تولید کنیم، احساسی عالی نیز خواهیم داشت. اما آنچه که ما انجام نخواهیم داد این است که بگوییم ما باید محصولی بافلان قیمت داشته باشیم و سپس ببینیم چه کاری برای تولید این محصول باید انجام داد. ما این‌گونه فکر نمی‌کنیم. ما به ساخت محصولی بی‌نظیر فکر می‌کنیم که دوست داریم از آن استفاده کنیم. اگر موفق به ساخت محصولی این چنینی با قیمتی متفاوت شدیم بازهم کار خود را خوب انجام داده‌ایم. مشتریان ما، انتظار زیادی از ما دارند و برای همین ما در تولید یک محصول، حاضر به چشم‌پوشی از هیچ چیزی نیستیم. ما هیچ وقت این کار را نمی‌کنیم. ما این‌گونه فکر نمی‌کنیم!

نظر شما در مورد صحبت‌های تیم کوک چیست؟ با کدام بخش‌ از نظرات مدیرعامل اپل موافق یا مخالف هستید. نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات